مقالات

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور : طبق مقررات قانون مالیات های مستقیم، کلیه شرکت های ثبت شده در ایران موظف به پرداخت مالیات هستند. عدم رعایت این قوانین جریمه های سنگینی را برای مشاغل به همراه خواهد داشت. علاوه بر جرایم مالیاتی، محدودیت های زیادی نیز در قانون برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است. شرکت های بین المللی ثبت شده در ایران و دارای شعبه در خارج از کشور مانند سایر شرکت ها باید اظهارنامه مالیاتی بر درآمد خود را ارائه و طبق قوانین مالیاتی مالیات پرداخت کنند. در این مقاله سعی داریم اطلاعات بیشتری در مورد مالیات مشاغل ایرانیان در خارج از کشور در اختیار شما قرار دهیم.

اطلاعات بیشتر درباره مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور

امروزه مدل های مالیاتی در سرتاسر جهان تفاوت های زیادی بین کشورها به خصوص بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارد.

علاوه بر این، کشورهای پیشرفته نسبت به کشورهای در حال توسعه سهم بسیار بیشتری از تولید ملی خود را در مالیات دریافت می کنند.

در همین حال، کشورهای در حال توسعه بیشتر به مالیات تجاری و همچنین مالیات بر مصرف متکی هستند.

علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که حتی پس از محاسبه تفاوت‌های اساسی در فعالیت‌های اقتصادی، کشورهای توسعه‌یافته با وجود نرخ‌های مالیاتی قانونی قابل مقایسه، درآمدهای مالیاتی بسیار بالاتری نسبت به کشورهای در حال توسعه دریافت می‌کنند.

این ناهمگونی مالی متقابل در ظرفیت مالیاتی تا حد زیادی توسط تفاوت در انطباق و کارایی مکانیسم‌های جمع‌آوری مالیات تعیین می‌شود، که هر دو تحت تأثیر قدرت نهادهای سیاسی هستند. هر کشوری مالیات کشورهای دیگر را طبق قوانین خود تعیین می کند.

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور و مالیات اشخاص حقوقی

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور و مالیات اشخاص حقوقی 

اشخاص حقوقی ایرانی در خارج از کشور مشمول مالیات مقطوع 25 درصد بر درآمد مشمول مالیات سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران یا فعالیت‌هایی هستند که مستقیماً یا از طریق نمایندگی‌های ایرانی انجام می‌دهند.

بر اساس «قانون مالیات مستقیم» سایر کشورهای اروپایی و آسیایی، کلیه شرکت های ایرانی مستقر در خارج از کشور موظف به پرداخت مالیات در کشور مقصد خواهند بود و نکته قابل تامل عدم توجه به قوانین است. جریمه های بسیار سنگینی را برای شرکت های ایرانی خارج از کشور در پی خواهد داشت.

همچنین شرکت ها و دفاتر ایرانی که در خارج از کشور شعبه دارند باید اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و مالیات خود را طبق مقررات مالیاتی تعیین شده بر اساس شرایط مالیاتی این کشور به موقع پرداخت کنند.

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور و نحوه پرداخت آن

شرکت های ایرانی خارج از کشور ابتدا باید سال مالیاتی خود را مشخص کنند.

برون سپاری حسابداری
بیشتر بخوانید

به طور پیش فرض، سال مالیاتی در ایران برای اشخاص حقوقی از اول آوریل تا پایان اسفند هر سال است.

سال اول، تاریخ تاسیس شرکت به عنوان شروع سال مالی محسوب می شود. بنگاه های اقتصادی باید کلیه درآمدها و هزینه های خود را در طول سال مالی ثبت و پس از رسیدگی به حساب های خود در قالب اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زیان و دفاتر قانونی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

حسابرس اداره دارایی حداکثر ظرف مدت یک سال اظهارنامه را بررسی و نتیجه را اعلام می کند. سپس طبق قوانین مالیاتی، مالیات شرکت ها بر اساس میزان سود سالانه محاسبه می گردد.

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور و قوانین پرداخت  آن

قانون اصلی مالیات های مستقیم در سال 1365 به تصویب رسید و آخرین بار در سال 1396 اصلاح شد.

یکی دیگر از مقررات مهم مالیاتی در ایران، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که در سال 1387 به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

لازم به ذکر است اشخاص حقوقی ایرانی و خارجی مشمول مالیات مساوی می باشند. این بدان معناست که سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند از مشوق ها و معافیت های مالیاتی اعطا شده به شهروندان ایرانی بهره مند شوند.

ماده 105 قانون مالیات های مستقیم به صراحت می گوید: «مجموع درآمد شرکت ها و درآمد حاصل از فعالیت های سودآور سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران حاصل می شود، پس از اعمال زیان های ناشی از منابع غیرمعاف و کسورات از معافیت های مقرر مشمول مالیات بیست و پنج درصد (25%) می باشد مگر در مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه می باشد. بر اساس این ماده قانون مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور همانند شرکت های ایرانی در داخل کشور محاسبه می شود و در پرداخت مالیات تفاوتی وجود نخواهد داشت.

و بدین ترتیب طبق قوانین مالیاتی با استفاده از نرم افزارهای حسابداری مشاغل و سایر ابزارها، در طول سال مالی مشخص شده باید هزینه ها و درآمدهای مالی خود را در فرم اظهارنامه وارد و جهت رسیدگی به سازمان امور مالیاتی ارائه نمایند.

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور و آیا موسسات مشمول مالیات هستند؟

با استناد به ماده 1 قانون مالیات های مستقیم برای هر شخص حقیقی و حقوقی ایرانی، در خصوص پرداخت مالیات بر کلیه درآمدهای این شرکت، اشخاصی که شرکت را برای درآمد ماهانه یا سالانه خود تأسیس و اداره می کنند. در ایران موظف به پرداخت مالیات است.

صورت سرمایه
بیشتر بخوانید

همچنین بر اساس قانون 2 سازمان امور مالیاتی، مؤسسات دولتی، شهرداری ها، بنیادها و اداراتی که بودجه آنها توسط دولت تأمین می شود مشمول قانون مالیات و پرداخت مالیات نیستند و نیستند.

به این ترتیب اگر در ایران صاحب کسب و کار یا شرکتی هستید و در خارج از کشور شعبه دارید یا به طور کلی در خارج از کشور کار می کنید.

اما کسب و کار شما در ایران ثبت شده است، طبق مقررات باید مالیات درآمد حاصل از فعالیت های خدماتی، تجاری، صنعتی و غیره را پرداخت کنید. CH

مالیات شرکت های خارج از کشور ایران نیز شامل همان مالیات شرکت های ایرانی می شود.

آیا مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور در خارج از کشور از میزان مالیات موجود در کشور کسر می شود؟

یکی از مهم ترین مواردی که در محاسبه مالیات شرکت های ایرانی در خارج از کشور باید به آن توجه کرد، مالیات های پرداختی به کشورهای خارجی است.

طبق قوانین مالیاتی، «اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی مقیم ایران در صورتی که در خارج از کشور درآمد کسب کرده و مالیات آن را به دولت محل کسب درآمد پرداخته و در اظهارنامه یا ترازنامه خود اعلام کرده باشند. و حساب سود و زیان حسب مورد طبق مقررات این قانون اعلام می شود. مالیاتی که در خارج از کشور می پردازند یا میزان مالیات بر درآمد کسب شده در خارج از کشور متناسب با کل درآمد مشمول مالیات آنها است که هر کدام کمتر باشد از مالیات بر درآمد آنها کسر می شود.

بدین ترتیب مالیات پرداختی شرکت در خارج از کشور هنگام محاسبه مالیات ملی کسر خواهد شد.

البته شرط این امر، گزارش صحیح هزینه ها و درآمدها در اظهارنامه مالیاتی است.

همچنین عدم آگاهی مدیران واحدهای تجاری و شرکت‌های دارای هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به این معناست که در بسیاری از موارد حسابرس سازمان امور مالی، هزینه‌ها را رد کرده و با رد اظهارنامه، مالیات بر هزینه‌های سنگین به دست آنها می‌رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پرداخت مالیات مشاغل ایرانی در خارج از کشور می توانید از مشاوره مالیاتی تلفنی ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهره مند شوید.

متخصص ترین کارشناسان مالیاتی در موسسه حسابداری آریا تهران گرد هم آمده اند تا بدون هزینه و رفت و آمد با بالاترین کیفیت خدمات را در کمترین زمان ممکن ارائه دهند.

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور و آیا باید در ایران پرداخت شود؟

شرکت‌های خارجی در ایران برای سرمایه‌گذاری یا فعالیت‌های خود باید مانند شرکت‌های ایرانی دفاتر قانونی داشته باشند و طبق مقررات نحوه تنظیم، تنظیم و نگهداری دفاتر خود را بدانند.

درخواست کد اقتصادی
بیشتر بخوانید

همچنین کارآفرینان خدمات بازرگانی ملزم به داشتن دفاتر بوده و باید آن را به زبان فارسی و بر اساس مقررات بنویسند.

لازم به ذکر است که اگر شرکت خارجی در ایران سهام بخرد، سهامدار محسوب می شود نه شرکت خارجی.

لازم به ذکر است در صورتی که اشخاص حقوقی و موسسات خارجی مقیم خارج از ایران طبق مقررات صورت های مالی خود را به موقع به سازمان امور مالیاتی تسلیم نکنند، مالیات متعلق شناسایی و تعیین خواهد شد.

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور و جرایم عدم پرداخت آن

در قانون برای اشخاص حقوقی ایرانی یا مقیم خارجی در صورت عدم پرداخت مالیات جرایم سنگین در نظر گرفته شده است. مواد 190 تا 202 قانون مالیات های مستقیم مجموعه ای از جرایم را توصیف می کند.

برخی از این جرایم عبارتند از:

1. جریمه نقدی از 1 تا 20 درصد عدم تسلیم صورت، ترازنامه، حساب سود و زیان و عدم تسلیم به موقع دفاتر قانونی.

2. جریمه نقدی معادل 2/5 درصد مالیات در ماه در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر.

ماده 201 قانون مالیات های مستقیم: «هرگاه شخصی عمداً و عالماً به ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر و اسنادی که ملاک تعیین مالیات است و تشکیل و تنظیم شده است مراجعه کند. برخلاف حقيقت به قصد فرار مالياتي و يا خودداري از ارائه اظهارنامه مالياتي و ترازنامه و حساب سود و زيان به مدت سه سال متوالي علاوه بر جريمه ها و مجازاتهاي مقرر در اين قانون از كليه موارد قانوني محروم خواهد شد. حقوق. معافیت و بخشودگی در مدت مذکور.

مجازات ممنوعیت خروج بدهکاران مالیاتی از کشور (ماده 202 قانون مالیات های مستقیم): «وزارت امور اقتصادی و املاک یا سازمان امور مالیاتی کشور می تواند از بدهکاران مالیاتی که بدهی آنها بیش از 1000000 تومان (ده میلیون ریال) باشد، جلوگیری کند. از کشور خارج شود.» حکم این ماده در مورد مدیر یا مدیران مسئول اشخاص حقوقی خصوصی در مورد تعهد مالیاتی قطعی شخص حقوقی یعنی مالیات بر درآمد شخص حقوقی یعنی مالیاتی که شخص حقوقی مکلف به پرداخت آن است. کسر و پرداخت طبق این قانون و مربوط به دوره مدیریت آنها نیز جاری است مراجع ذیصلاح مکلفند با اعلام وزارتخانه یا سازمان ذیربط نسبت به اجرای این ماده اقدام نمایند.

مالیات بر ارث

ترازنامه چیست؟

هوش مصنوعی در حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *