مقالات

درخواست کد اقتصادی

درخواست کد اقتصادی

در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در مورد برنامه های کاربردی درخواست کد اقتصادی در اختیار افرادی قرار دهیم که می خواهند برای کسب و کار خود کد اقتصادی دریافت کنند. در صورت مواجه شدن با هر مشکلی می توانید با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره مالیاتی رایگان ما بهره مند شوید و به راحتی کد اقتصادی را استعلام نمایید.

 چه کسانی باید درخواست کد اقتصادی کنند؟

اخذ کد اقتصادی برای کلیه اشخاص حقوقی که در زمینه تولید، صادرات یا واردات و غیره فعالیت دارند الزامی و ضروری است.

ضمناً کلیه اشخاص حقیقی که دارای مجوز رسمی برای انجام فعالیت از مرجع ذیصلاح کسب و کار خود هستند یا مالکانی که از اموال آنها برای مقاصد تجاری (اعم از استفاده شخصی یا اجاره ای) استفاده می کنند مشمول اخذ کد اقتصادی می باشند.

لازم به ذکر است که کد اتاقصدی هیچ تفاوتی با شماره اتاقصدی ندارد. سازماندهی و جمع آوری مالیات شخصی مستلزم این کد اقتصادی است، بنابراین یک شرکت بدون این کد نمی تواند تجارت کند.

داشتن کد اقتصادی برای تمامی افراد فعال در حوزه بازرگانی امری اجتناب ناپذیر است چرا که این افراد برای انجام کلیه فعالیت های خود از جمله عقد قرارداد با شرکت ها یا مؤسسات (عمومی و خصوصی)، شرکت در مناقصات و مزایده ها و کسب و کار نیاز به کارت بازرگانی دارند. کارت ها برای تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی و … نیاز به کد اقتصادی دارند.

برای چه کسانی درخواست کد اقتصادی  مقدور است؟

برای چه کسانی درخواست کد اقتصادی  مقدور است؟

همچنین کلیه فعالیت های تجاری که بدون کد اقتصادی صورت می گیرد فاقد اعتبار قانونی خواهد بود.

در صورتی که افرادی که فعالیت های بدون کد اقتصادی انجام می دهند، مشمول جریمه های سنگینی از جمله:

در صورتی که افراد برای بار اول بدون کد اقتصادی به فعالیت تجاری بپردازند، باید دو برابر کل سود معاملات خود را جریمه بپردازند، در صورتی که برای بار دوم این تخلف صورت گیرد، اماکن تجاری به مدت سه ماه تعطیل می شود. اگر برای بار سوم مرتکب این تخلف شوند به سه تا شش ماه حبس محکوم می شوند.

لازم به ذکر است در صورت فوت اشخاص حقیقی، صدور رای مراجع قضایی مبنی بر حذف شماره اقتصادی یا اعلام اشخاص حقیقی مبنی بر اتمام فعالیت حرفه ای و یا حذف تعداد مجوز فعالیت اقتصادی کد اقتصادی این افراد لغو می شود.

در عین حال مساجد، حسینیه ها، تکایا و هر مکان مرتبط با فعالیت های مذهبی و همچنین افراد حقیقی فعال در عرصه های هنری، ادبی و فرهنگی از قبیل نویسندگان، نقاشان و… و کلیه کارآفرینانی که ارزش قراردادشان کمتر از پنج میلیون تومان طبق قانون نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند

Cfo چیست؟
بیشتر بخوانید

کد اقتصادی چیست؟ و نحوه درخواست کد اقتصادی

کد اقتصادی کد دوازده رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری اعم از تولیدی، صادراتی، خدماتی و غیره انجام می دهند صادر می کند. این کد مانند کد ملی برای همه منحصر به فرد است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کد اقتصادی چیست را مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی در مورد کد اقتصادی و نحوه دریافت آن به دست آورید.

نحوه دریافت کد اقتصادی
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت شماره اقتصادی باید مراحل زیر را انجام دهند:

تکمیل مدارک مورد نیاز در سامانه امور اقتصادی و دارایی کشور به آدرس www.tax.gov.ir
تایید مدارک توسط سازمان مالیاتی و ارجاع به بخش املاک
تعیین وقت تایید توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور
سپرده
انتساب کد اقتصادی
همچنین مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مالی عبارتند از:
گواهی امضای کلیه صاحبان امضاء کننده شرکت
کلیه مدارک ثبت شرکت اعم از کاور لتر و…
کپی اصل شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا
سند مالکیت به نام شرکت یا اجاره نامه رسمی با کد رهگیری آدرس شرکت و هولوگرام
شرکت مهر
مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی عبارتند از:
عکس شناسنامه و کارت ملی
تکمیل فرم درخواست کد اقتصادی
تصویر مجوز تجاری معتبر
عکس شخصی
پس از انجام کلیه مراحل، پرونده اقتصادی شرکت که شامل کد اقتصادی، شماره پرونده، شماره واحد مالیاتی و کلیه اطلاعات مربوط به پرونده مالیاتی می باشد، توسط شرکت دریافت خواهد شد.

دریافت سریع شماره اقتصادی
برای دریافت سریع کد اقتصادی جهت انجام فعالیت های تجاری خود باید به سامانه امور اقتصادی و دارایی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه و کلیه مراحل ثبت نام را برای دریافت کد رهگیری انجام دهید.

بررسی کد اقتصادی تگزاس
کد اقتصادی مشابه کد ملی افراد است اما برای یک واحد اقتصادی و یک شرکت تعیین می شود. کد اقتصادی یک عدد منحصر به فرد است که برای هر واحد اقتصادی با سایر واحدهای اقتصادی متفاوت است.

این کد اقتصادی 12 رقمی توسط سازمان امور مالیاتی وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی مشخص شده و به یک شرکت ارائه می شود.

سامانه کد املاک اقتصادی
این سامانه به منظور تسریع در صدور کد اقتصادی برای افراد در سایت tax.gov.ir طراحی و ساماندهی شده است. دریافت این کد شامل مزایای بسیاری از جمله احراز هویت افراد در سازمان امور مالیاتی کشور، تسریع در فرآیند کنترل مشاغل می باشد. دفاتر و اسناد حسابداری و دریافت کارت بازرگانی. که تنها با این کارت میت وان در زمینه صادرات و واردات فعال بود و…

انواع مرخصی در قانون کار
بیشتر بخوانید

علاوه بر موارد ذکر شده، معافیت مالیاتی جز برای افراد دارای کد اقتصادی لحاظ نخواهد شد.

همه شرکت ها با استفاده از روش رتبه بندی ارزش گذاری می شوند، روشی که برای ارزیابی شرکت ها از دیدگاه مالی ایجاد شده است.

همه شرکت ها باید برای قراردادهای بزرگ خود رتبه ای دریافت کنند و هر چه رتبه یک شرکت بالاتر باشد، احتمال موفقیت آن در مزایده بیشتر می شود.

کلیه شرکت ها پس از ثبت و انتشار آگهی ایجاد در روزنامه رسمی کشور مهلت دارند تا کد اقتصادی خود را از طریق سامانه مذکور دریافت کنند که در غیر این صورت این شرکت ها از کلیه فعالیت های تجاری خود محروم خواهند شد.

درخواست کد پرداخت فاکتور
کد اقتصادی که به شماره اقتصادی نیز معروف است شامل 12 شماره متعلق به اشخاص حقوقی و حقیقی است که در زمینه تولید محصولات یا ارائه خدمات به اشتغال اقتصادی می پردازند.

این کد برای شناسایی موسسات، شرکت ها و افراد سازمان مالیاتی استفاده می شود و شرکت های ثبت شده باید همه پس از انتشار آگهی راه اندازی خود در روزنامه رسمی و نهایتاً پس از گذشت 60 روز گذشته به سازمان مالیاتی مستقر در محل خود مراجعه کنند

درخواست کد اقتصادی و شناسنامه

یکی از موارد دیگری که از ما می پرسند این است که کد اقتصادی و شناسنامه ملی برای آن درخواست شده است. در واقع کد اقتصادی با شناسنامه ملی متفاوت است و این تفاوت در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد.

اشخاص حقیقی می توانند از شناسنامه ملی استفاده کنند اما اشخاص حقوقی و شرکت ها باید کد اقتصادی داشته باشند که کد اقتصادی 12 رقمی است.

برای استعلام کد اقتصادی و معرف اقتصادی باید به سایت www.evat.ir مراجعه و اطلاعات سازمان خود را در قسمت درخواست اشخاص حقوقی وارد نمایید.

اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی
اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی یکی از شرایط لازم جهت اخذ کارت بازرگانی پس از ثبت شرکت می باشد. سازمان ها برای دریافت کد اقتصادی افراد باید ظرف مدت دو ماه از تاریخ ثبت نام خود پرونده مالیاتی ارائه و درخواست کد مالیاتی کنند.

ممکن است این سوال را از خود بپرسید: چرا دریافت کد اقتصادی برای افراد واقعی مهم است؟ در واقع در صورت نداشتن کد اقتصادی، اشخاص حقیقی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت کنند و در فراخوان مناقصه یا مزایده شرکت کنند و قرارداد با دستگاه های دولتی نیز باید دارای این کد اقتصادی باشد.

صورت جریان وجوه نقد چیست؟
بیشتر بخوانید

برای دریافت کد اقتصادی افراد باید مدارکی را که قبلا ذکر کردیم به سازمان امور مالیاتی ارائه کنید و در صورت تایید کارشناس مالیاتی می تواند آنها را ثبت کند.

پس از تایید مدارک به اداره کنترل و نظارت تحویل داده می شود و این اداره نیز اقدامات لازم را انجام داده و مدارک را به اداره کل اطلاعات سازمان امور مالیاتی ارسال می کند.

در نهایت پس از ارزیابی های لازم کد اقتصادی منتشر خواهد شد.

هزینه اخذ و درخواست کد اقتصادی

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که هزینه دریافت کد اکونومی چقدر است و برای دریافت کد اقتصادی چقدر باید پرداخت کنید؟

هزینه اخذ کد اقتصادی در صورت کامل بودن مدارک و عدم وجود نقص در مدارک بین موسسات متفاوت است اما به طور کلی هزینه اخذ کد اقتصادی از 600 تا 900 هزار تومان متغیر است. البته ثبت نام و اخذ کد اقتصادی رایگان است اما این هزینه با هزینه کارشناس مربوطه مطابقت دارد.

برای خدمات مالیاتی خود می توانید از شرکت حسابداری آریا تهران کمک بگیرید. ما بهترین و متخصص ترین کارشناسان را گردآوری کرده ایم و شما می توانید کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی را در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه دریافت کنید.

نحوه دریافت کد ذخیره کارت خوان

برای استفاده از دستگاه کارت خوان و درگیر نشدن در پرونده های فرار مالیاتی باید برای دستگاه کارتخوان خود کد اقتصادی دریافت کرده و در سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام کنید.

توجه داشته باشید که هزینه کد اقتصادی دستگاه کارت خوان رایگان است اما در صورت کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه باید هزینه آن ها را پرداخت کنید تا کار خود را سریعتر انجام دهید.

برای اطلاع از نحوه دریافت کد مالیاتی برای دستگاه کارتخوان می توانید به صفحه کد مالیاتی چیست مراجعه کنید. در این صفحه نحوه دریافت کد اکونومی را به صورت تصویری به شما ارائه کرده ایم که با گذراندن این مراحل بدون هیچ مشکلی قادر به دریافت کد اقتصادی خواهید بود.

. کار کرده و پس از ارسال فایل مورد نیاز، در نهایت کد اقتصادی را درخواست کنید.

حسابداری تعهدی

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *