مقالات

شاخص اقتصادی چیست؟

شاخص اقتصادی چیست؟

به طور کلی برای پاسخ به این سوال که شاخص اقتصادی چیست؟ باید گفت که شاخص های اقتصادی بخشی از اطلاعات اقتصادی مورد استفاده در اقتصاد کلان هستند. تحلیلگران برای مطالعه فرصت های سرمایه گذاری فعلی و تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری های آتی بر این شاخص ها تکیه می کنند.

البته تنها زمانی می توانیم به شاخص های اقتصادی اعتماد کنیم که تحلیل گران به درستی از آنها تعبیر کرده باشند، در غیر این صورت منجر به پیش بینی های نادرست و عملکرد ضعیف خواهد شد.

به عبارت ساده تر، برای پاسخ به این سوال که شاخص های اقتصادی چیست؟ شاخص های اقتصادی به اعضای جامعه کمک می کند تا نوسانات بازار و عوامل موثر بر این روند را درک کنند.

تعاریف زیادی از شاخص های اقتصادی وجود دارد، اما تعریف اصلی این است که شاخص های اقتصادی آماری برای محاسبه فعالیت های اقتصادی هستند.

شاخص های اقتصادی به سازمان ها توانایی تجزیه و تحلیل عملکرد اقتصادی و پیش بینی عملکرد آینده را می دهند. به عبارت دیگر شاخص های اقتصادی به عنوان ابزاری موثر برای بررسی سلامت جامعه استفاده می شود.

شاخص اقتصادی چیست؟ | شاخص‌های بورس جهانی چیست؟

بورس جهانی چیست؟ قبلا گفتیم که برای بررسی عملکرد بورس و وضعیت کلی بازار از شاخص های اقتصادی استفاده می شود و این یک مشکل جهانی است.

شاخص های سهام جهانی همه بازارهای بین المللی را که در آن سهام شرکت های داخلی و خارجی معامله می شود، بررسی می کند. در این بازارها شاخص های بورسی در حوزه های مالی و اقتصادی فعال هستند.

شاخص اقتصادی چیست؟ | شاخص های اقتصادی ایران

شاخص های اقتصادی ایران برای نشان دادن وضعیت بازار سهام و بازار پول کشور مورد استفاده قرار می گیرند و در چند گروه طبقه بندی می شوند که همگی توسط تحلیلگران مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند تا محاسبه دقیقی از اقتصاد کشور ارائه شود. شاخص های اقتصادی ایران در تصویر زیر نشان داده شده است:

شاخص اقتصادی چیست؟ | شاخص های اقتصادی ایران

شاخص اقتصادی چیست؟ | شاخص های اقتصادی آمریکا

همچنین از شاخص های اقتصادی برای بررسی وضعیت بازار سهام و واحد پول آمریکا استفاده می شود و دولت آمریکا نیز از این شاخص ها استفاده می کند. شاخص های اقتصادی آمریکا به 19 گروه کلی و جزئی تقسیم می شوند که بیشتر شبیه به شاخص های اقتصادی ایران هستند. شاخص های اقتصادی آمریکا عبارتند از:

پول
بازار سهام
نرخ رشد تولید ناخالص‌داخلی
نرخ بیکاری
اشتغال غیرکشاورزی
نرخ تورم
نرخ بهره
موازنه تجاری
حساب جاری به تولید نا‌خالص داخلی
بودجه دولت
اطمینان کسب وکار
شاخص مدیران خرید تولید
شاخص مدیران خرید غیرتولیدی
شاخص مدیران خرید خدمات
ضریب اطمینان مصرف کننده
خرده فروشی
جواز ساختمان
نرخ مالیات شرکت
نرخ مالیات درآمد شخصی

انواع شاخص اقتصادی چیست؟

انواع شاخص اقتصادی چیست؟

پس از دانستن مفهوم شاخص های اقتصادی، باید با انواع شاخص های اقتصادی نیز آشنا شوید. شاخص های اقتصادی به 3 گروه کلی تقسیم می شوند که هر کدام از این گروه ها دارای زیر گروه های زیادی هستند.

حسابداری دولتی
بیشتر بخوانید

این زیر مجموعه ها به شما کمک می کند تا وضعیت بازار سهام و سهام شرکت ها را با جزئیات و دقیق تر محاسبه و بررسی کنید. برخی از شاخص ها را می توان به صورت سفارشی در نرم افزار حسابداری خود وارد کرد تا دقت برنامه مالی افزایش یابد

شاخص های پیشرو
همانطور که از نام این شاخص مشخص است، می توان شاخص پیشرو را اینگونه توضیح داد که از شاخص پیشرو برای تغییرات آتی در بازار و اقتصاد و حتی برای پروژه املاک افراد استفاده می شود.

به طور کلی در پیش بینی کوتاه مدت اقتصادی کشور از شاخص پیشرو استفاده می شود. به عبارت دیگر شاخص پیشرو در پیش بینی تغییرات کوتاه مدت جامعه بسیار مفید و موثر است زیرا این شاخص قبل از تغییر جهت اقتصاد را شناسایی و تعیین می کند.

شاخص های پسرو
این شاخص ها عموماً پس از تغییرات و دگرگونی هایی در جامعه ایجاد می شوند. شاخص‌های رگرسیون برای تأیید مدل‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در مورد اثربخشی آنها در زمان استفاده، در تأیید مدل‌های خاص مفید و مؤثر بوده‌اند.

تحلیلگران می توانند از این شاخص برای پیش بینی اقتصادی کمک بگیرند، اما قادر به استفاده مستقیم از شاخص رگرسیون در تغییرات و تحولات اقتصاد شرکت نیستند.

شاخص های همزمان
تحلیلگران زمانی که قصد دارند از وضعیت فعلی اقتصاد شرکت مطلع شوند از شاخص های همزمان استفاده می کنند. همین شاخص اطلاعات ارزشمندی را در مورد وضعیت فعلی جامعه در یک منطقه خاص در اختیار تحلیلگران قرار می دهد زیرا همزمان با تغییراتی که گزارش می کنند ایجاد می شوند. در آموزش حسابداری فردا به این موضوع بیشتر پرداخته خواهد شد.

انواع شاخص های کلان اقتصادی

( شاخص اقتصادی چیست؟ ) شاخص های اقتصادی زیادی وجود دارند که در مجموعه شاخص هایی که در مبحث بالا به آنها اشاره کردیم دسته بندی می شوند. آنچه باید بدانید این است که شاخص های اقتصادی به سرمایه گذاران، تحلیلگران مالی در تصمیم گیری های مالی و… کمک می کند.

تولید ناخالص داخلی (GDP)
تولید ناخالصی های داخلی یکی از شاخص های اقتصاد محسوب می شود. شاخص تولید ناخالص داخلی یکی از مهم ترین شاخص هایی است که برای بررسی سلامت اقتصاد یک جامعه استفاده می شود.

به طور کلی از GDP برای مشاهده و نشان دادن حجم تولید، رشد اقتصادی و اندازه اقتصاد یک جامعه استفاده می شود. برای محاسبه و اندازه گیری تولید ناخالصی های داخلی از دو روش استفاده می شود.

روش هزینه‌ای
روش درآمد

شاخص سهام
یکی دیگر از شاخص های اقتصادی، شاخص بورس است که یکی از شاخص های پیشرو است. شاخص بورس یکی از شاخص های مهمی است که همه آن را در اکثر مواقع بررسی و دنبال می کنند.

زیرا قیمت سهام تا حد زیادی توسط عملکرد شرکت تعیین می شود. علاوه بر این، امید به تغییرات در مقیاس حقوق کارگران با شاخص بازار بالا بیشتر است. اگر برآورد سود شرکت به درستی محاسبه شود، شاخص بورس به خوبی می تواند مسیر و توسعه اقتصاد را نشان دهد.

ماهیت حسابها در حسابداری
بیشتر بخوانید

شاخص بیکاری
بیکاری یکی از شاخص های رکود است. در کشورهای مختلف اداره آمار با استفاده از تحقیقات و بررسی ها به صورت ماهانه درصد بیکاری و اشتغال در کشور را برآورد می کند. پس از تکمیل نظرسنجی ها تعداد بیکاران و شاغلان هر منطقه را ارائه می دهد.

این شاخص می تواند معیار قابل توجه و مهمی باشد و همچنین از آن برای بررسی سلامت اقتصاد شرکت استفاده می شود. لازم به ذکر است که در صورت افزایش غیرمنتظره نرخ بیکاری اثرات منفی بر عملکرد بازار خواهد داشت.

شاخص قیمت و هزینه مصرف کننده و تولید
در این مبحث به طور کلی در مورد 3 شاخص توضیح می دهیم. شاخص قیمت مصرف کننده یک شاخص رگرسیونی است که نقش بسیار مهمی در سیاست های پولی و مالی دارد.

در واقع، این شاخص سیر تحول قیمت کالاها و محصولات مصرفی را در طول یک سال اندازه گیری و محاسبه می کند.

شاخص دوم شاخص قیمت مصرف کننده است. این شاخص مانند شاخص های پیشرو عمل می کند، اما در واقع در اقتصاد به عنوان یک شاخص تصادفی طبقه بندی می شود.

یادداشت مهم
شاخص قیمت مصرف کننده به گونه ای است که کاهش هزینه های مصرف کننده رکود را بدتر می کند.
شاخص قیمت تولید کننده یکی دیگر از شاخص های تصادفی است. این شاخص تغییرات قیمت ها را در تمامی بخش های سازمان تولیدکننده بررسی می کند. به عبارت دیگر شاخص قیمت تولیدکننده قیمت نهایی کالاها را به صورت متوسط ​​و ناخالص اندازه گیری می کند.
در صورت تمایل به اطلاع از نحوه قیمت گذاری کالا و خدمات می توانید به مقاله روش های قیمت گذاری کالا و خدمات مراجعه نمایید.

شاخص تراز تجاری
تراز تجاری یکی از شاخص های رگرسیونی است که پس از تغییرات برای بررسی شاخص های اقتصادی ایجاد می شود.

شاخص تراز تجاری تفاوت خالص بین ارزش واردات و صادرات یک کشور را محاسبه و اندازه گیری می کند. البته شایان ذکر است که کسری تجاری در بلندمدت منجر به کاهش ارزش پول یک کشور می شود.

شاخص شروع مسکن
یکی دیگر از شاخص های اقتصادی، شاخص شروع مسکن است. شاخص شروع مسکن، تخمین تعداد واحدهای مسکونی را در یک ماه که عملیات ساخت و ساز بر روی آن انجام شده است، ممکن می سازد.

این اطلاعات نشان می دهد که چند پروژه آپارتمان سازی تایید شده و کدام پروژه ها شروع و تکمیل شده اند. البته باید بدانید که شاخص شروع مسکن یک شاخص ناپایدار است اما حدود 4 سهم بزرگ از تولید ناخالص داخلی را نشان می دهد.

شاخص نرخ بهره
یکی دیگر از شاخص های اقتصادی، شاخص نرخ بهره است. وقتی نرخ بهره افزایش می یابد، وام گیرندگان دیگر تمایلی به وام گرفتن ندارند.

قوانین مورد نیاز حسابداران
بیشتر بخوانید

این زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف‌کنندگان از پذیرش بدهی خودداری کنند و کار تولیدی خود را گسترش دهند. در نتیجه همه این اقدامات، تولید ناخالص داخلی نیز کاهش می یابد.

برعکس آن نیز می تواند اتفاق بیفتد. وقتی نرخ بهره پایین است، تقاضا برای پول افزایش می یابد و قیمت ها افزایش می یابد.

شاخص قدرت ارز
قدرت ارز یک شاخص عقب مانده در نظر گرفته می شود. زمانی که کشوری دارای نرخ مبادله قوی باشد، خرید و فروش ارز با سایر کشورها افزایش می یابد.

چنین کشوری محصولات خود را ارزان تر می فروشد و محصولات خود را با قیمت بالاتری به خارج از کشور صادر می کند. اگر کشوری ارز ضعیفی داشته باشد، می تواند گردشگران را برای فروش محصولات خود جذب کند.

شاخص فعالیت تولیدی
یکی دیگر از شاخص های مهم اقتصادی، شاخص فعالیت تولید است. سفارش کالاهای بادوام بخشی از این شاخص است. در شاخص فعالیت تولید، کالاهای بادوام مانند یخچال، خودرو و … که چندین سال مورد استفاده قرار می گیرند، در پایان هر ماه توسط وزارت بازرگانی عرضه می شود.

وقتی تقاضا برای سفارش کالاهای بادوام افزایش یابد نشان دهنده سلامت اقتصادی جامعه است و برعکس کاهش تقاضا نشان دهنده مشکل بزرگ اقتصادی جامعه است.

شاخص درآمد و دستمزد
شاخص درآمد و حقوق یکی از شاخص های اقتصادی محسوب می شود. زمانی که اقتصاد به درستی کار کند، درآمدها به طور طبیعی در آن کشور افزایش می یابد تا با هزینه زندگی مطابقت داشته باشد.

اما اگر درآمد کاهش یابد، به این معنی است که کارفرمایان کارگران را اخراج می کنند یا نرخ درآمد را کاهش می دهند. به عبارت دیگر، کاهش درآمد می تواند نشان دهنده عملکرد ضعیف شرکت و کسب و کار باشد.
اگر اطلاعاتی در مورد درآمد ندارید و می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، اگر می خواهید انواع درآمد را بدانید می توانید به مقاله درآمد چیست مراجعه کنید.

کاربرد شاخص اقتصادی چیست؟

تحلیلگران به ابزارهایی برای بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی نیاز دارند تا بتوانند به راحتی برنامه ریزی کنند.

استفاده از شاخص های اقتصادی نیز به تحلیلگران کمک می کند تا جهت حرکت را به عنوان یک ابزار قدرتمند نشان دهند. استفاده از شاخص های اقتصادی در چند مورد خلاصه شده است که در تصویر زیر نشان داده شده است:

کاربردهای اساسی شاخص های اقتصادی

شاخص های سهام جهانی

( شاخص اقتصادی چیست؟ ) چندی پیش گفتیم که بازار جهانی به تمامی بازارهای بین المللی و معاملات آنها اطلاق می شود که به بررسی و تحلیل شاخص های جهانی سهام و سهام شرکت های داخلی و خارجی می پردازد.

بازار سهام جهانی دارای انواع مختلفی از شاخص ها است که به تحلیل گران کمک می کند تا در مسیریابی قرار گیرند. شاخص های سهام جهانی به شرح زیر است:

بازار سهام
بازار اوراق بهادار
بازار کالاها
بازار فارکس

برای مطالعه بیشتر : شرح وظایف مدیر تولید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *