مقالات

افزایش بهره وری در محیط کار

افزایش بهره وری در محیط کار : 

هر ضرر یا سود یک کسب و کار جنبه بسیار مهم است. در این راستا مهمترین عنصر بهره وری بهره وری کارکنان و افزایش بهره وری در محیط کار است. علاوه بر این، مدیران یک مجموعه اقتصادی باید به خوبی بدانند که چگونه بهره وری را در محیط کار افزایش دهند تا از ضرر و زیان و ورشکستگی شرکت جلوگیری کنند. نرم افزارهای حسابداری نیز در این زمینه نقش بسزایی دارند.

در این مقاله به سوالاتی که بهره وری چیست و افزایش بهره وری به چه معناست پاسخ داده شده است. همچنین در خصوص نحوه افزایش بهره وری در محیط کار، افزایش بهره وری کارکنان و نکات مهمی در مورد افزایش بهره وری در محیط کار مطالبی ارائه شده است.

افزایش بهره وری در محیط کار چیست ؟

بهره وری یک جنبه بسیار مهم در زیان یا سود کسب و کار است. در این راستا مهمترین عنصر بهره وری بهره وری کارکنان و افزایش بهره وری در محیط کار است. علاوه بر این، مدیران یک مجموعه اقتصادی باید به خوبی بدانند که چگونه بهره وری را در محیط کار افزایش دهند تا از ضرر و زیان و ورشکستگی شرکت جلوگیری کنند. نرم افزارهای حسابداری نیز در این زمینه نقش بسزایی دارند.

در این مقاله به سوالاتی که بهره وری چیست و افزایش بهره وری به چه معناست پاسخ داده شده است. همچنین در خصوص نحوه افزایش بهره وری در محیط کار، افزایش بهره وری کارکنان و نکات مهمی در مورد افزایش بهره وری در محیط کار مطالبی ارائه شده است.

بهره وری به روش های مختلفی تعریف می شود، اما در همه تعاریف به یک نقطه مشترک یعنی افزایش کارایی و اثربخشی دست می یابد. باید توجه داشت که تغییر در کارایی یا اثربخشی به تنهایی نمی تواند منجر به افزایش بهره وری شود. افزایش کارایی و اثربخشی باید همزمان و هماهنگ باشد.
توضیح بهره وری در یک مثال ساده به این صورت است: فرض کنید واحد تولیدی الف با مصرف یک تن مواد اولیه 100 کیلوگرم محصول تولید می کند، اما واحد تولیدی B در شرایطی مشابه با مصرف یک تن مواد اولیه، 90 کیلوگرم محصول تولید می کند. . در نتیجه کارخانه A نسبت به کارخانه B در مصرف مواد اولیه برای تولید محصولات کارآمدتر است.
به طور کلی بهره وری مفهوم کسب حداکثر سود و استفاده بهینه از تمامی امکانات موجود از جمله نیروی کار است. افزایش بهره وری در محیط کار نقش اساسی در افزایش رقابت پذیری شرکت دارد. زیرا یکی از عوامل اساسی رقابت پذیری کسب و کار، مسئله سودآوری است.

 افزایش بهره وری در محیط کار به چه معناست؟

 افزایش بهره وری در محیط کار به چه معناست؟

هر شرکتی با فعالیت های انجام شده به سطح مشخصی از تولید دست می یابد. اگر شرکتی بخواهد تولید خود را برای مقدار معینی از محصول مصرفی افزایش دهد، باید بهره وری خود را افزایش دهد.

در پاسخ به این سوال که افزایش بهره وری به چه معناست؟ می توان گفت که به معنای افزایش میزان سود با ثابت نگه داشتن عوامل تولید است. شایان ذکر است نرم افزار حسابداری تولید نیز نقش مهمی در محاسبه دقیق سود یک شرکت دارد.

حسابداری تولیدی
بیشتر بخوانید

اهمیت افزایش بهره وری در محیط کار

کسب و کارها و سازمان ها از روش های مختلفی برای افزایش بهره وری در محیط کار استفاده می کنند. روش‌های افزایش بهره‌وری نیروی کار شامل اجرای فناوری‌ها و فناوری‌های جدید، چیدمان محیط کار و استخدام متخصصان برای افزایش بهره‌وری نیروی کار است.
اگرچه بهره وری و سودآوری معنای مشابهی با یکدیگر دارند، اما این دو واژه تفاوت هایی با هم دارند. تشخیص و تشخیص دو کلمه بسیار مهم است.

به طور کلی بهره وری شاخصی است که شامل کیفیت تولید، قیمت محصول، هزینه تولید و برخی عوامل دیگر یک صنعت می شود.
کارکنان با بهره وری بالا به شرکت کمک می کنند تا عمدتاً از نظر سطح مهارت و قابلیت ها پیشرفت کند و سپس به اهداف تعیین شده دست یابد. بهره وری باعث ایجاد روحیه سازمانی و ایجاد فرهنگ تعالی می شود که به نوبه خود کیفیت محیط کار را بهبود می بخشد.
تا اینجا با اهمیت زیاد افزایش بهره وری در محیط کار آشنا شدید.

عوامل موثر بر افزایش بهره وری در محیط کار

عوامل متعددی بر افزایش بهره وری در محیط کار تأثیر می گذارد. هر یک از عوامل موثر در صورت رعایت، موجب پیشبرد اهداف و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خواهد شد.

در یک طبقه بندی کلی عوامل مؤثر بر بهره وری به دو دسته عوامل داخلی (ابزار و تجهیزات، نیروی کار، فناوری موجود و …) و عوامل خارجی (سیاست، تورم، فرهنگ، نیاز بازار و …) تقسیم می شوند.

افزایش بهره وری کارکنان و کارمندان

نیروی کار یکی از مهم ترین عوامل کارآمد در تولید کالا یا ارائه خدمات به هر سازمان یا کسب و کاری است. از طرفی افزایش بهره وری کارکنان یکی از مهمترین معیارهای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده از جمله افزایش سود، ماندن در بازار رقابتی و … است. بنابراین برای دستیابی به اهداف شرکت باید به نیروی کار توجه ویژه ای شود.
افزایش بهره وری در محیط کار، علاوه بر افزایش کارایی کارکنان، باعث شکوفایی استعدادهای کارکنان می شود. به همین دلیل مدیران به دنبال افزایش بهره وری کارکنان هستند و سعی می کنند روش ها و راه های افزایش بهره وری را در محیط کار بیاموزند.

بهترین چیدمان برای افزایش بهره وری در محیط کار

راه های زیادی برای افزایش بهره وری وجود دارد. برخی از این روش ها با هدف افزایش بهره وری در خارج از محیط کار و برخی دیگر ویژه افزایش بهره وری در محیط کار هستند. یکی از روش های موثر و جالب، سازماندهی خود در محیط کار است.
چیدمان محیط کار علاوه بر موقعیت مکانی اتاق کار کارکنان و تعامل کارکنان با یکدیگر، شامل چیدمان محیط داخل اتاق ها، چیدمان دفتر، موقعیت مکانی و نحوه قرارگیری اشیا نیز می شود.

زیرا با جابجایی کارمندان در طول روز و همچنین استراحت های کوتاه آنها باعث کاهش استرس، افزایش سلامت کارکنان و در نهایت افزایش بهره وری آنها می شود.

ترازنامه چیست؟
بیشتر بخوانید
نحوه افزایش بهره وری در محیط کار

اگر که کارکنان در محیط کار از ساعت کاری خود برای انجام فعالیت‌های مرتبط با سازمان استفاده نمایند و بیشترین استفاده را از این ساعت‌ها برند، باعث افزایش بهره وری خود در محل کار می گردد و در آخر این امر باعث بالا رفتن بهره وری سازمان و دست یابی به اهداف از پیش تعیین گشته خواهد شد.
به خاطر اینکه هر کارمند به تنهایی بر سازمان تاثیر مثبت بگذارد و باعث بالا رفتن بهره وری در سازمان گردد، باید نخست نسبت به بالارفتن بهره وری خود در محیط کار اقدام کند. افزایش بهره وری در محیط کار توسط روش‌های ذکر شده در جدول امکان پذیر خواهد شد:

ردیف روش ها
1 استفاده صحیح از ابزارها و تکنولوژی‌های تحت اختیار
2 بهبود مهارت شغلی از طریق آموزش مستمر
3 تمرکز بر آینده سازمان
4 اندازه گیری بهره وری شخصی بعد از اجرای هر مرحله از برنامه‌های مورد نظر
5 افزایش روحیه فردی و گروهی کارکنان در جهت همکاری بهتر در گروه‌ها
عوامل مؤثر بر اثربخشی افراد در سازمان

( افزایش بهره وری در محیط کار  ) راه های زیادی برای افزایش بهره وری در محیط کار وجود دارد. هر سازمانی باید با توجه به برنامه و اهداف از پیش تعیین شده عوامل مؤثر بر اثربخشی افراد سازمان را بیابد و برای اجرای مؤثر این عوامل برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

نکات مهم برای افزایش بهره وری در محل کار
روش های افزایش بهره وری در محیط کار برای مشاغل مختلف متفاوت است. حتی در مشاغل مشابه بسته به اهداف سازمان ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند.

در مطالب قبلی سعی شده است اطلاعات کلی در مورد افزایش بهره وری و نحوه افزایش بهره وری در محیط کار ارائه شود. در این راستا به سوالات زیر در این زمینه پاسخ داده شده است.

طراحی محل کار چگونه بر بهره وری تاثیر می گذارد؟

( افزایش بهره وری در محیط کار  ) ممکن است تعجب کنید که چگونه طراحی محیط کار می تواند بر افزایش بهره وری تأثیر بگذارد. در پاسخ به این سوال می توان گفت زمانی که طراحی محیط کار مطابق با خواست کارمند و به صورت مستدل باشد می تواند به نتایج زیر منجر شود:

این تا حدی خستگی کارکنان را کاهش می دهد.
به این ترتیب کارمند احساس ارزشمندی می کند.
طراحی محیط کار بر اساس خواسته های کارمند در واقع می تواند به عنوان نوعی پاداش و پاداش برای کارمند تلقی شود.
علاوه بر این، علاوه بر این 3 مورد، ده ها پیامد دیگر نیز وجود دارد که همگی منجر به افزایش بهره وری در محیط کار می شود.

 افزایش بهره وری در محیط کار  | چگونه در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهیم؟

 افزایش بهره وری در محیط کار  | چگونه در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهیم؟

هر فردی کار، مسئولیت، پروژه های شخصی و غیره زیادی دارد، نمی توان زمان صرف شده برای این فعالیت ها را افزایش داد. این افراد بازدهی بیشتری دارند.

هوش مصنوعی در حسابداری چیست؟
بیشتر بخوانید

برای افزایش کارایی یا به عبارتی افزایش بهره وری در محیط کار، باید کارهای بیشتری در زمان کمتر انجام شود. برای افزایش بهره وری یا به عبارتی انجام کارهای بیشتر در زمان کمتر، اقدامات زیر موثر است:

محل کار را مرتب کنید
برنامه ریزی مبتنی بر توان و انرژی
وظایف را اولویت بندی کنید و کارهای بی اهمیت را حذف کنید
از استراتژی های مدیریت زمان استفاده کنید
رابطه بین بهره وری و فرسودگی شغلی
پرسنل فعال در هر رده و موقعیت شغلی، ضمن انجام مستمر فعالیت های مرتبط، پس از مدتی خسته می شوند. این خستگی های معمولی با استراحت برطرف می شوند.

اما گاهی اوقات فرد دچار شکست روحی و در نهایت افسردگی می شود. در این حالت فرد در واقع دچار فرسودگی شغلی یا فرسودگی شغلی می شود.
فرسودگی شغلی اغلب ناشی از کار است و در درجه اول به دلیل استرس کاری و مسئولیت های بیش از حد است. اما علاوه بر استرس، سایر عوامل مرتبط با کار، عوامل سبک زندگی، عوامل ویژگی های شخصیتی نیز در فرسودگی شغلی موثر هستند.
فرسودگی شغلی ناشی از عوامل مختلفی است، از جمله:

احساس خارج شدن از کنترل در محل کار
محیط کاری خسته کننده
عدم آگاهی از اهداف سازمان و نقش آن در سازمان
ناکافی بودن حقوق و کار انجام شده
عدم توجه به عملکرد خوب کارکنان
انتظارات شغلی نامشخص یا بیش از حد
کار یکنواخت یا تکراری
کار در یک محیط پر استرس یا پر هرج و مرج
بین سلامت روانی کارکنان و بهره وری آنها رابطه مستقیم وجود دارد. یعنی اگر کارکنان از سلامت روانی خوبی برخوردار باشند منجر به افزایش بهره وری در محیط کار می شود.

فرسودگی شغلی منجر به کسالت و عدم تمرکز کافی و در نتیجه عدم سلامت روانی کارمند و همچنین عدم تمرکز منجر به کاهش بهره وری خواهد شد.

افزایش بهره وری در محیط کار | راهکارهای مقابله با فرسودگی شغلی:

ارزیابی اولویت های کاری
مشورت کنید و کمک بگیرید
فعالیت های آرامش بخش مانند ورزش، مطالعه و غیره را انجام دهید.
به اندازه کافی خوابیدن
استفاده از مرخصی در طول دوره کاری
نتیجه

پیشرفت، بهبود شرایط موجود و افزایش سودآوری کسب و کار از اهداف اصلی هر کسب و کار یا سازمانی است. برای رسیدن به این اهداف باید به کارکنان خود توجه ویژه ای داشته باشند. زیرا توجه به پرسنل و برنامه ریزی صحیح باعث افزایش بهره وری در محیط کار می شود. افزایش بهره وری کارکنان شرایط سازمانی را بهبود می بخشد.

عوامل مختلفی در افزایش بهره وری در محیط کار موثر است و روش های مختلفی برای افزایش بهره وری در سازمان وجود دارد. به همین دلیل در این مقاله در مورد بهره وری، راه های افزایش بهره وری کارکنان، اهمیت افزایش بهره وری در محیط کار، رابطه بهره وری و فرسودگی شغلی و … توضیحاتی ارائه شده است.

برای مطالعه بیشتر : نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *