مقالات

نرخ صفر مالیاتی چیست؟

نرخ صفر مالیاتی چیست؟

در بخش هایی از قانون، نرخ مالیات صفر برای حمایت از مشاغل بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. اگرچه مالیات یکی از درآمدهای اصلی کشور و پرداخت آن از وظایف قانونی مودیان است، اما در برخی موارد قانونگذار برای حمایت از شرکت های خصوصی نرخ مالیاتی صفر را در نظر می گیرد.

در این مقاله خواهیم گفت منظور از مالیات با نرخ صفر چیست؟ و در مورد تفاوت معافیت مالیاتی و مالیات با نرخ صفر صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد درآمد مشمول مالیات با نرخ صفر و درصد بهره مندی شرکت ها از نرخ مالیات صفر صحبت خواهیم کرد.

تعریف اینکه نرخ صفر مالیات چیست؟

به خاطر حمایت از بخش تولید و پیشگیری از ورشکستگی، نرخ صفر مالیاتی توسط قانون‌گذار تعریف می‌گردد. به بیان دیگر، قانون‌گذار برای بهبود شرایط اقتصادی و حمایت از مشاغل خصوصی و بخش تولید سیاست‌های مالیاتی را در پیش خواهد گرفت و تا افراد در مدت‌زمان معین از پرداخت مالیات معاف گردند.

مالیات با نرخ صفر یعنی، مدت‌زمان تعیین گشته توسط قانون‌گذار که شخص از پرداخت مالیات معاف می‌گردد. در اصل مفهوم مالیات با نرخ صفر برای پشتیبانی از بخش تولید و مشاغل بخش خصوصی می باشد.

 نرخ صفر مالیاتی چیست؟  | اعمال نرخ صفر مالیات

 نرخ صفر مالیاتی چیست؟  | اعمال نرخ صفر مالیات

بر اساس ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم، اعمال نرخ صفر مالیاتی به‌عنوان یک نوع معافیت مالیاتی بعد از ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر قانونی، اسناد و مدارک حسابداری در موعد مقرر برای مودی در نظر گرفته می‌گردد.

فرار مالیاتی چیست ؟

مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر یعنی اگر مودی مالیاتی، در دوره‌ای فعالیت نداشته باشد با اعلام درآمد خود به اداره مالیات، نرخ مالیات بر ارزش افزوده او صفر می‌گردد. توجه داشته باشید که اعلام درآمد حتی در دوران عدم فعالیت، یک وظیفه مالیاتی می باشد و در صورت عدم توجه، منجر به جریمه می گردد.
لازم به ذکر می باشد که معافیت مالیات بر ارزش افزوده را نباید با مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر اشتباه بگیرید. بعضی از اشخاص که طبق قانون، معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشند نباید در سامانه ارزش افزوده ثبت‌نام نمایند. اما بعضی اشخاص با تصور معافیت مالیاتی، میزان درآمد خود را به اداره مالیات اعلام نمی‌نمایند که این امر باعث جریمه مودی می گردد.

آموزش حسابداری
بیشتر بخوانید

مشمولین نرخ صفر مالیات می باشد

( نرخ صفر مالیاتی چیست؟ ) بر اساس آخرین اصلاحیه مصوب سال 94 قانون مالیات‌های مستقیم که از اوایل سال 95 اجرایی گشت، واحدهای تولیدی، خدماتی و مراکزی که بیش از 50 نفر نیروی کار دارند جز مشمولین مالیات با نرخ صفر می باشند.

بخش های دارای مالیات با نرخ صفر

به‌طورکلی بخش های دارای نرخ صفر مالیاتی عبارت خواهند بود از:

واحدهای تولیدی و خدماتی با بیش از 50 نفر نیروی کار
سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری‌ها
دفاتر گردشگری و زیارتی
فعالیت‌های تولیدی، معدنی و خدماتی و معادل 100 درصد از درآمد صادرات خدمات
20 درصد درآمد صادرات مواد خام
کالاهای غیرنفتی و محصولات کشاورزی

حال که فهمیدید محصولات کشاورزی دارای نرخ صفر مالیاتی هستند، باید با قوانین بیمه ای این محصولات نیز آشنا بشوید، برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه حتما مقاله بیمه محصولات کشاورزی را مطالعه کنید.

شرایط استفاده از مالیت با نرخ صفر چه می باشد ؟

( نرخ صفر مالیاتی چیست؟) قانون‌گذار برای حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی مثل بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی و گردشگری معافیت‌های خاصی در نظر گرفته اند. شرایط استفاده از نرخ صفر مالیاتی ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر توسط کلیه مشاغل و اشخاص مشمول قانون می باشد. البته این مورد را هم درنظر داشته باشید که از آغاز سال 1402 تمام مشمولین ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی باید مطابق قانون سامانه مودیان صورتحساب‌های خود را برای سامانه مودیان مالیاتی ارسال کنند.

بر طبق اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که در 31 تیرماه سال 94 تصویب گشت. شرایط استفاده از معافیت‌های مالیاتی و احتساب مالیات با نرخ صفر درصد برای مودیان مشمول این معافیت‌ها، مستلزم ارائه مدارک زیر به اداره امور مالیاتی در موعد مقرر می باشد:

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده
بیشتر بخوانید

کلیه مدارک شامل اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود و زیان
ارائه دفاتر قانونی
ارائه کلیه اسناد و مدارک حسابداری

برای مطالعه بیشتر : بیمه اختیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *