مقالات

آموزش نحوه بستن سال مالی

آموزش نحوه بستن سال مالی

آموزش نحوه بستن سال مالی

آموزش نحوه بستن سال مالی

بستن حساب های مالی در پایان سال یکی از مهمترین اقداماتی است که هر حسابدار باید انجام دهد. بستن صحیح حساب های مالی بدون خروج از حساب یکی از مهم ترین دغدغه های حسابداران به خصوص در روزهای پایانی سال است. اما نحوه بستن حساب مالی سالانه در حسابداری و چه مواردی در این زمینه باید رعایت شود؟

حسابداران چگونه می توانند سال مالی را بدون هیچ اشتباهی ببندند؟ در این مقاله ضمن بررسی اهداف بستن حساب های مالی، به مراحل انجام این کار خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با این فرآیند و اهمیت انجام آن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نمونه ای از آموزش نحوه بستن استاد حامد ناصری  :

 

آموزش نحوه بستن سال مالی | تعطیلی سال مالی به چه معناست؟

 

بستن حساب های مالی در پایان سال به معنای صفر کردن موجودی همه حساب ها است. همه مشاغل و مشاغل کوچک در پایان هر سال حساب های مالی سالانه خود را می بندند. پایان سال مالی به این معنی است که یک سال مالی در شرکت یا تجارت مربوطه به پایان رسیده است. با بسته شدن یک سال مالی، کلیه اطلاعات و مانده های مالی آن سال به سال بعد منتقل می شود.

آموزش نحوه بستن سال مالی و هدف از بستن تمرین چیست؟

 

بسته شدن سال مالی برای مشاغل بسیار مهم و ضروری است. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که این کار چه فایده ای دارد و به طور کلی هدف از بستن تمرین چیست؟

برخی از اهداف مربوط به پایان سال مالی ممکن است شامل پایان یک سال مالی منقضی شده و شروع سال مالی جدید، تهیه فهرست اطلاعات حساب و مانده حساب برای سال به منظور طی مراحل قانونی، برای جلوگیری از افزایش بیش از حد باشد. میزان اطلاعات و داده های مالی و …

آموزش نحوه بستن سال مالی | مراحل پایان سال مالی چیست؟

مهمترین بخشی که حسابداران در طول پایان سال مالی شروع به اجرای آن می کنند، بسته شدن حساب های سالانه است. اگرچه بسته شدن حساب های سالانه مهمترین بخش پایان سال مالی تلقی می شود. اما نمی توان گفت که این بخش تنها بخش و اقدام موجود برای پایان سال مالی است. برای تکمیل تمرین نیز لازم است چندین مرحله دیگر را طی کنید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

البته قبل از هر اقدامی برای بستن سال مالی باید توجه داشته باشید که بدون بررسی اولیه اسناد مالی و اطمینان از قطعی بودن حساب های موقت در نرم افزار حسابداری نمی توانید این عملیات را انجام دهید. زیرا در صورت عدم انجام این بررسی ها امکان برقراری سند پایانی و ایجاد سند افتتاحیه برای سال بعد وجود ندارد. در چنین شرایطی هیچ مانده حسابی به سال بعد منتقل نخواهد شد.

اولین قدم برای بستن دفاتر سالی مالی: فرآیند اجرا

 

این مرحله شامل انجام چندین کار مختلف از جمله تکمیل دفاتر قانونی، جمع آوری کلیه اسنادی که باید تشکیل شود، آماده سازی برای دریافت دفاتر قانونی سال جدید با مهر از دفاتر و اطلاعات مالی سال قبل و جمع آوری کلیه اسناد مربوطه می باشد.

مرحله دوم برای بستن دفاتر سالی مالی: فرآیند محاسبه را انجام دهید

(آموزش نحوه بستن سال مالی ) در این مرحله محاسبات لازم برای بسته شدن سال مالی و تجمیع حساب ها انجام می شود که از این میان می توان مبلغ کلیه مطالبات کارکنان اعم از مرخصی، سنوات، مرخصی، پاداش و … را محاسبه و محاسبه کرد. مقدار دقیق کسری ها یا اضافه ها با توجه به آمار به دست آمده از عملیات انبارداری در مرحله اول، محاسبات لازم مربوط به آمار حقوق و دستمزد و تهیه کنندگان حقوق و تهیه گزارش کامل از میزان کلیه سود و زیان می باشد. مربوط به شرکت علاوه بر عملکرد شرکت در طول سال. وی به شکل محاسبات مالی و مالیاتی اشاره کرد.

مرحله سوم برای بستن دفاتر سال مالی: ثبت تمام هزینه ها و درآمدهای تجاری

مرحله سوم برای بستن دفاتر سال مالی: ثبت تمام هزینه ها و درآمدهای تجاری

مرحله سوم از مراحل موجود، بستن سال مالی به منظور ثبت و تکمیل کلیه درآمدها و هزینه هایی است که کسب و کار در طول سال تجربه کرده است. به عنوان یک حسابدار، باید در این مرحله اقدامات خاصی را انجام دهید. به عنوان مثال، شما باید تمام هزینه های انجام شده توسط کسب و کار مانند حقوق و مزایای کارکنان، اجاره ملک، پاداش، هزینه مواد و مواد مصرفی و غیره را ثبت و آماده کنید.

حسابرسی بیمه
بیشتر بخوانید

اگر هزینه ها به طور قطعی انجام شده است، باید آنها را در قسمت بدهی ها و هزینه های جاری کسب و کار ثبت کنید. حال اگر هنوز هزینه ها تایید و پرداخت نشده و فقط شرکت شما آن ها را برنامه ریزی و برآورد کرده است، می توانید لیستی از آن ها را در قسمت هزینه های پرداخت شده محقق شده ذخیره کنید.

ضمناً در این مرحله شما به عنوان یک حسابدار موظف هستید درآمد اعم از حساب های دریافتنی وجوه و غیره را که شامل درآمدهای دریافتی یا تحقق یافته و درآمدهای دریافت نشده یا محقق نشده است را در ستون ها ثبت کنید.

چهارمین گام برای پایان دفاتر سال مالی: عملیات فهرست‌بندی پروژه‌ها، بدهکاران و بستانکاران

در این مرحله لازم است حسابدار لیست موارد زیر را تهیه کند. این موارد به شرح زیر است:

لیست تمام سپرده ها، نگهدارنده ها و سایر هزینه های انجام شده توسط شرکت تا تاریخ 12/28. در این صورت تمامی حساب های مربوط به کارمندان و … باید تا پایان سال جاری تسویه شود.
لیستی از آخرین پخش های سازمان و آخرین مجموعه حساب های بانکی فعال را دریافت کنید
لیست پروژه هایی که تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره برداری رسیده و به مالکان تحویل داده شده است.
لیست تمام پروژه های در دست اجرا یا در حال ساخت
فهرستی را تا 28/12 از کلیه افراد، مشاغل، پیمانکاران، سپرده‌های دریافتی و موجودی حساب‌ها برای سال جاری تنظیم کنید.
حساب های دریافتی تا 28/12 از کمیسیون امداد، شرکت های بیمه همکار، سازمان نیروهای مسلح، بانک ها و … را در فرم جداگانه فهرست کنید.

مرحله پنجم برای بستن دفاتر سالی مالی: فرآیند کنترل

در این مرحله به عنوان یک حسابدار باید موارد مختلفی را نظارت و بررسی کنید. به عنوان مثال، لازم است تمام رویدادهای ثبت شده بررسی شود تا از صحت آنها اطمینان حاصل شود، کلیه معاملات ثبت شده برای انبار تأیید شود و آنها با ارقام ریالی موجود در ترازنامه مطابقت داشته باشند.

نظارت و تأیید کلیه سیستم های حسابداری برای اطمینان از ثبت صحیح کلیه اسناد، بررسی کلیه گزارش های مربوط به دارایی ها بر حسب ریال و تطبیق آنها با ارقام و ارقام ترازنامه برای اطمینان از صحت آنها، کلیه حساب ها صورت های مالی را به دقت بررسی کرده و مانده آنها را محاسبه کنید. و در پایان این مرحله لازم است کلیه صورتهای مالی و گزارشات از فیلتر بررسی شما عبور کند.

گام ششم برای بستن دفاتر سال مالی: انجام فرآیندهای مرتبط با بسته شدن حساب ها

این مرحله پایانی سال مالی شامل کلیه اقداماتی است که منجر به بسته شدن حساب های سالانه می شود. در این مرحله حسابدار باید کلیه حساب ها و دفاتر مربوط به حساب ها و بانک ها را بررسی و هرگونه مغایرت را برطرف کند.

همچنین حسابدار با بستن حساب های موقت به منظور واریز مانده حساب ها به حساب های دائمی سال جدید، مرحله ششم پایان سال مالی را انجام می دهد و فرآیند بستن حساب ها را تکمیل می کند.

گام هفتم برای پایان سال مالی: صدور اسناد مالی نهایی

در این مرحله حسابدار باید اسنادی مانند سند اصلاح طبیعت، سند پایانی و سند افتتاحیه را برای تکمیل مراحل پایان سال مالی صادر کند.

مراحل بستن حساب ها چگونه است؟

( آموزش نحوه بستن سال مالی ) در قسمت های قبل روند بسته شدن سال مالی را ارائه و مراحل رسیدن به آن را توضیح دادیم. اکنون می خواهیم در میان 7 مرحله ای که در قسمت های قبل به آن اشاره شد، مرحله ششم را با وضوح بیشتری توضیح دهیم و از اهمیت آن برای شما بگوییم.

کدام شاخه از حسابداری بهتر است؟
بیشتر بخوانید

این مرحله بسته شدن پایان سال مالی که به فرآیند بسته شدن حساب ها معروف است، فرآیندی چند مرحله ای است که حسابدار باید با حساسیت خاصی انجام دهد.

اگر حسابدار نکات و اصول مربوط به این مرحله را به درستی رعایت نکند، به احتمال زیاد شرکت در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. اکنون که اهمیت این مرحله را فهمیدیم، توصیه می کنیم مراحل تکمیل آن را در ادامه مقاله دنبال کنید.

چرا بستن حساب های مالی اینقدر مهم است؟

دلایل مختلفی را می توان برای اهمیت زیاد بستن حساب های مالی بیان کرد که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره می شود. مهمترین دلایلی که بستن حسابهای مالی مهم است عبارتند از:

با انجام این کار می توان تمام هزینه ها و حساب های سال مالی تکمیل شده را به صفر رساند.
این امر از انباشته شدن و به هم ریختگی بیش از حد اطلاعات مالی و حسابداری جلوگیری می کند.
با انجام این کار، عملیات مربوط به پردازش حساب های سال مالی را می توان ساده کرد.
با انجام این کار می توانید اطمینان حاصل کنید که اسناد در سیستم ذخیره می شوند.

آموزش نحوه بستن سال مالی و مهم ترین دلیل بستن حساب های موقت چیست؟

آموزش نحوه بستن سال مالی و مهم ترین دلیل بستن حساب های موقت چیست؟

 

در قسمت های قبل گفتیم که با انجام مراحل بسته شدن حساب، تمامی موجودی حساب ها از حساب موقت به حساب دائمی منتقل می شود. همانطور که می دانید محاسبات مربوط به کلیه سازمان های اصلی بر اساس درآمد و هزینه های انجام شده انجام می شود و به طور کلی تمامی این موارد مربوط به حساب های موقت می باشد.

در این شرایط لازم است با تبدیل حساب های موقت به حساب های دائمی و صفر کردن حساب های مربوط به هزینه ها و درآمد شرکت، سود و زیان سال گذشته سازمان اندازه گیری شود. همین موضوع محاسبه سود و زیان کسب و کار و به صفر رساندن هزینه ها و درآمدها مهم ترین دلیل بستن حساب هاست و دقت و زمان زیادی می طلبد.

آموزش نحوه بستن سال مالی | حساب موقت چیست؟

حساب های موقت به حساب هایی گفته می شود که در ابتدای سال کار خود را با موجودی صفر آغاز می کنند و در پایان سال موجودی آن ها باید صفر باشد. این حساب ها به صورت دوره ای استفاده می شوند. به عبارت دیگر استفاده از این اکانت ها فقط برای مدت معینی معتبر است.

هیچ مانده حسابی از دوره قبل به حساب های موقت منتقل نمی شود و مانده این حساب ها در پایان سال به حساب موقت جدید قابل انتقال نیست. حساب های موقت شامل حساب های سود، حساب های زیان، حساب های درآمد و حساب های هزینه است.

چگونه حساب های موقت را ببندیم؟

برای بستن حساب های موقت بسته به ماهیت و نوع حساب ها باید به روش های مختلفی عمل کنید. به عنوان مثال، حساب های مرتبط با مانده بدهی در نهایت طلبکار محسوب می شوند و برعکس، حساب های خلاصه سود و زیان بدهکار محسوب می شوند.

در پایان، موجودی باید به حساب یا ترازنامه دائمی منتقل شود. در پایان هر سال مالی کلیه حسابهای موقت به صورت یک مبلغ در نظر گرفته شده و بر حسب ماهیت و نوع آنها کسر یا اضافه می شود. البته انجام این عمل همیشه به این سادگی نیست و ممکن است به مراحل مختلفی نیاز داشته باشد.

چگونه حساب های دائمی را ببندیم؟

( آموزش نحوه بستن سال مالی ) در این فرآیند، تمام حساب‌های دائمی دارای مانده بدهی، از جمله حساب‌های دارایی، به حساب‌های اعتباری در حساب مانده پایانی تبدیل می‌شوند و حساب‌هایی مانند ذخایر، بدهی‌ها و حساب‌های سرمایه که دارای مانده اعتباری هستند، به حساب‌های پایانی مانده بدهی تبدیل می‌شوند.

صورت مغایرت بانکی
بیشتر بخوانید

فرایند صدور اسناد مالی پایانی چگونه انجام می‌شود؟

انتشار اسناد مالی نهایی را می توان یکی از مهمترین مراحل فرآیند پایان سال مالی دانست. با انجام این کار و انتشار اسناد مالی پایان سال، شرکت می تواند کلیه فعالیت های مالی انجام شده در سال گذشته را کامل اعلام کرده و برای سال جدید حساب کاربری کند.

اما لازم است قبل از صدور اسناد مالی نهایی، حسابدار با صدور سند اصلاحی ماهیت، از مطابقت اسناد مالی به دست آمده با اطلاعات و داده های موجود اطمینان حاصل کند و در صورت مشاهده مغایرت در اطلاعات ثبت شده، نسبت به اصلاح آن اقدام نماید.

صدور سند تعدیل ماهیت، تحت چه شرایطی  و چگونه انجام می‌شود؟

صدور سند اصلاح طبیعت با هدف اصلاح مغایرت موجودی حساب ها و مانده های ثبت شده در دفاتر مربوطه انجام می شود. برای دستیابی به این تعدیل ماهیت، لازم است همتاهایی برابر با تفاوت دو حساب تعریف شوند. حساب های مغایر با حساب های اصلی با کمک این طرفین متوازن یا تعدیل می شوند.

ماهیت ملاحظات تعیین شده در این شرایط مغایر با حساب های متناقض خواهد بود. این حساب ها باید از نظر سطح ترجیحی در همان سطح حساب های متضاد قرار گیرند.

صادر کردن سند اختتامیه سال جاری چگونه انجام می‌شود؟

انجام عملیات مربوط به صدور سند پایانی سال جاری در قالب تشکیل حسابهای ترازنامه دائمی و انتقال مانده حسابهای دائمی مربوط به سال جاری به سال مالی بعد.

عملیات صدور سند افتتاحیه در شروع سال مالی جدید چگونه است؟

صدور سند افتتاحیه سال مالی جدید در چند مرحله انجام می شود و با افتتاح سال مالی جدید کلیه مانده حساب های مرتبط با حساب های دائمی یا ترازنامه سال قبل به این حساب باز واریز می شود. نکته ای که در این زمینه باید در نظر داشته باشید این است که در ابتدای سال جدید نباید این حساب های مالی جدید را باز کنید و حتما باید قبل از پایان سال جاری این کار را انجام دهید.

تعریف انبار گردانی چیست؟

( آموزش نحوه بستن سال مالی ) انبارداری عملیاتی است که به منظور تعیین آمار کالاهای موجود در انبار، تطبیق موجودی انبار با مقادیر ثبت شده در لیست کاردکس و اصلاح کسری و مازاد موجودی به منظور اصلاح کامل انجام می شود. همخوانی داشتن . این آمار به گفته فن نین، تمامی شرکت ها موظفند در طول سال مالی خود حداقل یک بار فرآیند انبارداری را انجام دهند.

اهداف عملیات انبارداری چیست؟

( آموزش نحوه بستن سال مالی ) ذخیره سازی یکی از فعالیت های مهم برای پایان سال مالی و محاسبه دارایی است. زیرا کالاهای موجود در انبارها از مهمترین دارایی های مجموعه هستند و دانستن ارزش آنها برای محاسبه میزان سود و زیان و تهیه صورت های مالی ضروری است.

انجام فرآیند انبارداری اهداف مختلفی را دنبال می کند که از جمله آنها می توان به صحت و درستی صورت های مالی تهیه شده، اندازه گیری موجودی و مازاد انبار برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی بهتر و دقیق تر و اطمینان از عملکرد صحیح واحدهای مالی و کارکنان حسابداری اشاره کرد. در اجرای محاسبات

خلاصه مقاله و نتیجه گیری

بسته شدن سال مالی یکی از مهم ترین مواردی است که همه مشاغل و شرکت ها باید برای سازماندهی کسب و کار و حساب های خود از آن استفاده کنند. پایان سال مالی مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد و عدم استفاده از آن می تواند منجر به از دست دادن کنترل حساب های مالی و اشتباه در محاسبات شود.

برای انجام این عملیات لازم است حسابدار کلیه اقدامات مذکور در این ماده را در پایان سال انجام دهد و مانده حساب و بدهی شرکت را به سال مالی بعد انتقال دهد تا از هرج و مرج ناشی نشود. فراوانی و انباشت اطلاعات مالی . امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و بتواند برای شما مفید باشد.

برای مطالعه بیشتر : بستن سال مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *