مقالات

بستن سال مالی

بستن سال مالی

درباره بستن سال مالی چه می دانید ؟

سال مالی چیست؟
دوره 12 ماهه ای که کسب و کارها برای اهداف حسابداری در نظر می گیرند سال مالی نامیده می شود. بسیاری از کسب و کارها سال تقویمی را به عنوان سال مالی خود انتخاب می کنند، اما برخی دیگر به دلیل دوره اوج سود یا چرخه تجاری کسب و کار تصمیم می گیرند سال مالی دیگری غیر از سال تقویمی را انتخاب کنند. پس از تعریف سال مالی، نمی توان آن را تغییر داد. بنابراین مدیران باید قبل از انتخاب سال مالی همه چیز را به دقت بررسی کنند.

بستن سال مالی و پایان سال مالیاتی چه زمانی است؟

بستن سال مالی و پایان سال مالیاتی چه زمانی است؟

پایان سال مالی به هفته ها یا روزهای پایانی سال مالی شرکت اشاره دارد. سال مالی برای اکثر مشاغل سال تقویمی است و از 1 آوریل تا 31 مارس ادامه دارد. تطبیق این دو به کسب و کارها این امکان را می دهد که سال را به دوره های سه ماهه ای که همزمان با تغییر فصل است تقسیم کنند.

با این حال، همه شرکت ها یا صنایع از سال تقویم به عنوان سال مالی خود استفاده نمی کنند. فروشگاه‌های خرده‌فروشی و سایر مشاغل، دوره‌های اوج سود متفاوتی نسبت به اکثر مشاغل دارند. بهتر است سال مالی این دسته از مشاغل را انتخاب کنید. تعیین پایان سال مالی مناسب یکی از مراحل مهم و اساسی در حسابداری فروشگاهی و خرده فروشی است.

به عنوان مثال، اگر پایان سال تقویمی شلوغ ترین زمان برای یک تجارت است، بهتر است سوابق مالی را محاسبه کرده و در تابستان تعطیل کنید. زیرا فعالیت های حسابداری در این دوره کمتر است. یک سال مالی از 1 جولای تا 30 ژوئن برای این نوع تجارت مناسب است. یکی از وظایف حسابدار بستن حساب های بانکی در پایان سال است.

سنوات چیست؟
بیشتر بخوانید

اختتامیه تمرین، ضروریات و نکات مهم

تفاوت پایان سال مالی و مالیات پایان سال

تفاوت پایان سال مالی و مالیات پایان سال

پایان سال مالی و  پایان سال مالیاتی  دو اصطلاح هستند که اغلب برای توصیف پایان یک دوره حسابداری 12 ماهه استفاده می شوند. با این حال، سال های مالی یک تفاوت اساسی با سال های مالی دارند: گزارش پایان سال مالی اغلب به صورت داخلی و گزارش پایان سال مالی به صورت خارجی استفاده می شود. سوابق مالی تهیه شده برای پایان سال مالی عموماً به سهامداران، کارکنان و در برخی موارد به عموم مردم اطلاع رسانی می شود.

اطلاعات مالی در پایان سال مالیاتی مستقیماً به اداره مالیات گزارش می شود. اگر شرکتی سال تقویمی متفاوتی را انتخاب کند، اظهارنامه مالیاتی باید حداکثر تا پانزدهمین روز سه ماهه اول پس از پایان سال مالی تسلیم شود.

مزایای انتخاب سال مالی
در حالی که بسیاری از مشاغل ممکن است سال تقویمی را به عنوان سال مالی خود انتخاب کنند، برخی ترجیح می دهند سال مالی متفاوتی داشته باشند. در زیر برخی از مزایای عملکرد سال مالی آورده شده است:

پایان سال مالی با دوره اوج فروش در پایان سال منطبق نیست
مارس شلوغ ترین زمان سال برای برخی مشاغل است. اگر پایان سال مالی شما در همین زمان باشد، بستن حساب های مالی خود در فصل اوج فروش می تواند کمی پیچیده باشد.

امکان انتخاب سال با توجه به چرخه اقتصادی
برخی از کسب و کارها بیشتر درآمد خود را در طول یک چهارم سال تولید می کنند و هزینه های خود را در زمان های مختلف پرداخت می کنند. انتخاب سال مالی با در نظر گرفتن این چرخه برای این دسته از شرکت ها ارجحیت دارد.

Cash flow چیست؟
بیشتر بخوانید

به عنوان مثال، اگر شرکت شما مهم‌ترین سود خود را با فروش اقلام در ماه مهر به دست می‌آورد، اما موجودی جدید را تا فروردین خریداری نمی‌نماید، امکان دارد پایان سال تقویمی وضعیت مالی شرکت شما را به درستی نشان ندهد. استفاده از یک سال مالی که به 31 خرداد ختم می‌شود به شرکت شما امکان می‌دهد بالاترین درآمد و هزینه‌های شما را در همان سال مالیاتی ثبت نماید.

امکان کمک گرفتن از شرکا برای تهیه گزارش داده های مالی

اگر همه تامین کنندگان و شرکای تجاری شما در حال آماده سازی پرونده های مالیاتی، بررسی امور مالی و محاسبه بودجه خود هستند، بهتر است سال مالی خود را در زمان دیگری ببندید. از آنجایی که برای تکمیل فرآیند حسابداری خود نیاز به درخواست داده های مالی یا گزارشات از سایر مشاغل دارید، انتخاب پایان سال مالی بر اساس زمانی که شرکای شما بیشتر در دسترس هستند برای کمک به شما می تواند مفید باشد.

دسترسی آسان به حسابداران و کارشناسان مالیاتی
اگر مشاوران یا حسابداران مالیاتی را برای بستن دفاتر مالی خود استخدام کنید، احتمالاً در سه ماهه قبل از فصل مالیات، برنامه شلوغ تری خواهند داشت.

یادت نره بخونی : آموزش نحوه دریافت دفاتر پلمپ قانونی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *