مقالات

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

تغییر شرایط کاری شرکت ها می تواند شرایط متفاوتی را بر آنها تحمیل کند. یکی از این شرایط عدم فعالیت شرکت است. مشاغل غیرفعال می توانند با ارائه نامه عدم فعالیت به سازمان مالیاتی از مشمولیت مالیات جلوگیری کنند. بررسی ما این خواهد بود که چگونه بر مشکلات مالیاتی شرکت های غیرفعال غلبه کنیم.

در این مقاله توضیح خواهیم داد که نامه عدم فعالیت تجاری چیست؟ نحوه گزارش عدم فعالیت کسب و کار، معیارهای شناسایی مشاغل غیرفعال، نمونه نامه عدم فعالیت تجاری و پاسخ به برخی از مهمترین سوالات در مورد عدم فعالیت تجاری.

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ و عدم فعالیت تجاری چیست؟

اغلب اتفاق می افتد که یک کسب و کار دارای پروانه کسب باشد و ثبت شود، اما پس از مدتی به دلایل مختلف از جمله عدم موفقیت مالی یا عدم توانایی در دستیابی به اهداف، آن کسب و کار به طور داوطلبانه یا غیرارادی تعطیل می شود. البته ورشکستگی بحث جداست!

در این مواقع اگر شرکت دارای هیچ‌گونه فعالیت مالی نباشد با ارائه عدم فعالیت به وسیله نامه عدم فعالیت شرکت قادر خواهید بود علت های عدم فعالیت شرکت را بازگو کنید که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیش بینی غیر واقعی از بازار، پیش از ثبت شرکت
ایجاد ناگهانی مشکلات مالی و اقتصادی
انجام کار خاصی در زمانی و گذشتن از آن
ثبت شرکت برای دست یابی به امکانات خاصی به غیر از خدمات مالی
عدم توانایی شرکت در رسیدن به اهداف خود
ورشکستگی، اختلاف بین شرکا، دلسردی و …

مالیات تکلیفی چیست
بیشتر بخوانید

چنین شرایطی به تنهایی نمی تواند شرکت را از پرداخت مالیات باز دارد. در عوض، رهبران آن باید به IRS اطلاع دهند و منتظر باشند تا نظرات آنها در گروه های معاف از مالیات لحاظ شود.

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ | عدم فعالیت شرکت با مسئولیت محدود

کلیه شرکت ها اعم از سهام خاص، سهام عام، شرکت های با مسئولیت محدود، تضامنی و غیره باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند. در این میان با توجه به غلبه شرکت های با مسئولیت محدود در بین فعالان اقتصادی، توجه ویژه ای به این شرکت ها می شود. در صورتی که مدیرعامل شرکتی با مسئولیت محدود در سال مالی گذشته هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته باشد باید طی مراحلی به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد.

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ اطلاع از عدم فعالیت کسب و کار

اگر کسب و کاری ثبت شده است (بیشتر بدانید: چگونه جواز کسب بگیریم؟) اما فعالیت مالی نداشته باشد، باز هم باید اظهارنامه مالیاتی ارائه کند. به عبارت دیگر، عدم فعالیت شرکت به تنهایی آن را از پرداخت مالیات معاف نمی کند. بلکه مقتضی است این موضوع مورد توجه کارشناسان مالیاتی قرار گیرد تا پس از بررسی و تحقیق در صورت موافقت کارشناس عدم فعالیت شرکت پذیرفته شود. این مراحل شامل ارائه اظهارنامه، ارائه دفترچه های مالیاتی به صورت سفید و نامه عدم فعالیت شرکت می باشد. می توانید فعالیت های مالی شرکت را از قسمت خود یا نرم افزار حسابداری شرکت مشاهده کنید.

از عدم فعالیت شرکت مطلع شوید
کارشناسان مالی پس از ثبت اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت، دست به کار می شوند تا درخواست شرکت را بررسی کنند. لطفاً توجه داشته باشید که تأیید عدم فعالیت تجاری به موارد زیر بستگی دارد.

حساب سود و زیان انباشته چیست؟
بیشتر بخوانید

هیچ ثبت حسابداری در دفاتر قانونی شرکت آورده نشود.
در حساب بانکی شرکت هیچ تراکنشی ثبت نگشته باشد.
حتی تراکنش های کوچک شخصی در حساب بانکی شرکت نیز قادر خواهند بود تا باعث رد نامه عدم فعالیت شرکت شود.
انجام نشدن هر گونه خرید و فروش در شرکت
عدم وجود اطلاعات مالی یا فاکتور های خرید و فروشی که توسط کارشناسان مالیاتی کشف گشته و نشان از وجود معامله باشد.

این فرآیند با بررسی دفاتر مالی، حساب‌های شرکت، حساب‌های سایر شرکت‌ها و سایر موارد مشابه انجام می‌شود و در صورت مشاهده ردپایی از فعالیت مالی شرکت اصلی جریمه سنگینی در نظر گرفته می‌شود. ممکن است لازم باشد به خلاصه ای از پرونده پرسنلی مراجعه کنید یا به لیست بیمه های اجتماعی شرکت مراجعه کنید.

نحوه اعلام عدم فعالیت تجاری
در صورتی که مدیر کل یا نماینده قانونی شرکت بخواهد مراتب را از طریق پست به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد، باید مراحل آن را بداند. نحوه اعلام عدم فعالیت تجاری در گفتار زیر توضیح داده شده است.

شرایط اعلام عدم فعالیت شرکت
درخواست عدم فعالیت شرکت مربوط به سال مالی گذشته می باشد. شرکت نمی تواند برای سال مالی که هنوز اتفاق نیفتاده است درخواست عدم فعالیت کند.

نامه عدم فعالیت شرکت باید روی سربرگ رسمی شرکت با مهر شرکت و امضای مدیرعامل ارائه شود. در صورتی که شرکت در طول یک سال تجاری فعالیت مالی نداشته باشد، می تواند درخواست عدم فعالیت خود را ثبت کند.

آخرین مهلت اعلام عدم فعالیت شرکت
طبق قانون ثبت اظهارنامه های مالیاتی، پس از پایان هر سال 4 ماه فرصت دارید تا اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت را به همراه اوراق سفید قانونی و نامه درخواست عدم فعالیت شرکت به سازمان مالیاتی ارائه دهید. . در غیر این صورت ممکن است جریمه شوید یا درخواست شما پذیرفته نشود.

تعریف جامع حسابداری
بیشتر بخوانید

آخرین مهلت اعلام عدم فعالیت شرکت

آخرین مهلت اعلام عدم فعالیت شرکت

مهلت اعلام عدم فعالیت شرکت 4 ماه پس از پایان هر سال می باشد.

چگونه عدم فعالیت را رد کنیم
مهمترین مرحله در گزارش عدم فعالیت، نحوه گزارش عدم فعالیت تجاری است. این مشکل باید به سازمان مالیاتی اعلام شود تا نرخ مالیات به صفر برسد و به سازمان تامین اجتماعی اعلام شود تا بیمه کارمندان رد نشود. برای رسیدن به هر کدام باید مراحل خاص خود را طی کند.

برای مطالعه بیشتر : شاخص اقتصادی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *