مقالات

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری : امروزه محاسبات و اعداد و ارقام، حسابداری حقوق و دستمزد یکی از مهمترین مباحثی می باشد که کسب و کارها، چه بزرگ و چه کوچک با آن درگیر می باشند. در این مقاله هرآنچه که باید در مورد حسابداری حقوق و دستمزد و نحوه محاسبه آن بر اساس قانون کار بدانید توضیح خواهیم داد. توضیحاتی جامع و کامل به تمام سوالات شما عزیزان درباره محاسبه حقوق و دستمزد پاسخ خواهیم داد برای اینکه درک بهتری از فرآیند آموزش حقوق و دستمزد داشته باشید، ابتدا برخی مفاهیم را مرور خواهیم کرد.

درباره آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری چه می دانید؟

حسابداری حقوق و دستمزد یکی از مهم ترین مسائل پیش روی کسب و کارهای بزرگ و کوچک است. در این مقاله هر آنچه باید در مورد حسابداری حقوق و دستمزد و نحوه محاسبه آن بر اساس قانون کار در نرم افزار حسابداری بدانید را توضیح می دهیم. این مقاله جامع و جامع به تمام سوالات شما در مورد محاسبه حقوق پاسخ می دهد. برای درک بهتر فرآیند آموزش حقوق و دستمزد، اجازه دهید ابتدا چند مفهوم را مرور کنیم. در آینده به سیستم سپیدار بچسبید

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری چیست؟

مفهوم حقوق و دستمزد اصلا پیچیده نیست. واحد حسابداری و افراد مسئول امور مالی و حسابداری در هر کسب و کار یا بنگاهی باید عملکرد پرسنل را به طور دقیق محاسبه کرده و جزئیات را در قالب یک دفترچه رسمی به نام فیش حقوقی در اختیار کارکنان قرار دهند. اطلاعات دستمزد و حقوق کارکنان باید هر ماه به عنوان هزینه در سوابق حسابداری ثبت شود تا در محاسبه مالیات قابل محاسبه باشد.

ثبت دستمزد و حقوق در حسابداری
اکنون که می دانید حقوق چیست، بد نیست در مورد شرایط زیر اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مقیاس حقوق چقدر است؟ و آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

مقیاس حقوق چقدر است؟ و آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

مقیاس حقوق و دستمزد اطلاعات کاملی از پرداخت های انجام شده به کارکنان شرکت است که به آن فیش حقوقی نیز می گوییم. مقیاس حقوق و دستمزد به دستمزد خدماتی مرتبط است که یک شرکت یا کسب و کار باید برای مدت معین و در تاریخ معینی به کارکنان خود بپردازد. حقوق و دستمزد به مبلغی اطلاق می شود که به کارگران یا کارمندان برای مقدار مشخصی از کار، به عنوان مثال هفتگی یا ماهانه پرداخت می شود. پیشنهاد می کنیم به صفحه نرم افزار حسابداری بازرگانی معرفی ویژگی های این نرم افزار حسابداری و نحوه ارسال لیست حقوق در محصولات سیستم سپیدار مراجعه نمایید.

حقوق چقدر است؟
حقوق مانند قیمت بازار تصفیه کننده بازار کار محسوب می شود. در سیستم و نرم افزار حسابداری دو نوع دستمزد اسمی و واقعی داریم.

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری و تفاوت دستمزد واقعی و دستمزد اسمی

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری و تفاوت دستمزد واقعی و دستمزد اسمی 

مبنای محاسبه حقوق ساعتی است که با حقوق که ماهانه است متفاوت است. دستمزد رایج ترین راه برای پرداخت حقوق کارگران و دستمزد رایج ترین روش برای پرداخت حقوق کارکنان است.

دستمزد اسمی مقدار پول و دستمزد پرداختی به نیروی کار است.
دستمزد واقعی در واقع بیانگر قدرت خرید یک نیروی کار است و طبق تعریف برابر با نسبت دستمزد اسمی به سطح عمومی قیمت است.

مدیریت اموال خانوادگی
بیشتر بخوانید

نقش حسابداری و نیروی انسانی در محاسبه دستمزد و حقوق چیست؟

قبل از نزدیک شدن به آموزش محاسبه حقوق، بد نیست افراد یا اداراتی را که باید در این فرآیند همکاری کنند، مشخص کنید. واحد منابع انسانی (استخدام) و حسابداری دو بخش هستند که بر روند حسابداری حقوق و دستمزد تأثیر می گذارند. حسابدار برای محاسبه باید اطلاعات به روز و دقیقی از پایه حقوق، انواع مزایا، هزینه مسکن، وضعیت خانواده و … داشته باشد.

واحدهای حسابداری و منابع انسانی یک گروه باید این فرآیند را با انتقال اطلاعات مورد نیاز به یکدیگر انجام دهند.

منابع انسانی در فرآیند محاسبه دستمزد و حقوق سرپرست و کارشناس حسابداری
در فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد، نیروی انسانی نه تنها باید نقش ناظر و راهنمای این فرآیند را ایفا کند، بلکه باید از انجام فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد مطابق با الزامات قانونی اطمینان حاصل کند.

مزایای ارائه شده به کارکنان، شرایط کار و اشتغال، امکانات مالی و اجتماعی که سازمان به کارکنان ارائه می دهد و هر آنچه که به امور کارکنان مربوط می شود می تواند نقش مهمی در میزان دستمزد و حقوق تعیین شده برای کارکنان داشته باشد. فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری باید با مشارکت نیروی انسانی مجموعه ها انجام شود.

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری و نحوه محاسبه حقوق

وظایف حسابداری در محاسبه حقوق کارکنان + فرمول
هنگامی که منابع انسانی اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه حقوق و دستمزد را در اختیار حسابداری قرار داد، فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد آغاز می شود. حسابداری حقوق کارکنان را بر اساس فرمول های محاسبه حقوق و بر اساس نرخ حقوق سال محاسبه و برای آنها فیش حقوقی تنظیم می کند.

البته این کار با استفاده از نرم افزار حسابداری سریعتر و با دقت بیشتری انجام می شود و استفاده از نرم افزارهای غیر معتبر توصیه نمی شود. در ادامه برای کسانی که قصد انجام این فرآیند را به صورت دستی دارند، مراحل انجام این فرآیند را توضیح خواهیم داد.

آموزش گام به گام برای محاسبه حقوق
در این بخش نحوه محاسبه دستمزد و حقوق در حسابداری را گام به گام یاد می گیریم. اما قبل از آشنایی با نحوه محاسبه حقوق باید به چند نکته توجه کنید. اولین نکته توجه به کلیه فیش های قانونی است. اقلامی مانند دستمزد، حقوق اولاد، حق مسکن، کمک هزینه غذا و کار، ایاب و ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و کلیه موارد مرتبط باید در نظر گرفته شود.

ثبت دستمزد و حقوق در نرم افزار حسابداری

نکته بعدی این است که حقوق کارمندان از 3 قسمت حقوق پایه و کسورات و مزایا تشکیل شده است. به عبارت دیگر، عناصر حقوق کارکنان شامل موارد زیر است:

حقوق پایه: دستمزد پرداختی به کارکنان به عنوان مبنای حقوق آنها.
کسورات: شامل تمام کسورات حقوق و دستمزد از جمله مالیات و بیمه می شود.
مزایا: کلیه مزایای قانونی شامل حق مسکن، عیدی، حق اولاد، پاداش و حق کار می باشد.
محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری را از کجا شروع کنیم؟ راهنمای گام به گام سامانه سپیدار
موضوع دستمزد و حقوق برای اکثر مدیران و حسابداران مشکل است. در ادامه با هم محاسبه دستمزد و حقوق از صفر تا صد را بررسی می کنیم. با توجه به گستردگی این مبحث پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال پاسخ سوال یا راه حلی خاص برای خود هستید به صفحه حقوق و دستمزد مراجعه کنید. در این صفحه به انواع مقالات تخصصی، مقیاس حقوق و دستمزد و آخرین اخبار در زمینه حقوق دسترسی خواهید داشت.

حسابرسی بیمه چیست؟
بیشتر بخوانید

1- تعیین پایه حقوق در حسابداری حقوق و دستمزد اولین و مهمترین مرحله
اولین مرحله در فرآیند حسابداری حقوق و دستمزد، تعیین پایه حقوق است. پایه حقوق سالانه تعیین می شود. شورای عالی کار وظیفه تعیین پایه حقوق سالانه را بر عهده دارد. این شورا متشکل از نمایندگان دولت، نمایندگان کارفرما و کارگران است و پس از تعیین تکلیف به کلیه واحدهای اقتصادی اطلاع رسانی خواهد شد.

البته تعیین حقوق اساسی به معنای وجود محدودیت برای اعمال این حقوق اساسی نیست. حقوق کارمندان در یک گروه را می توان با توافق کارفرمایان و کارکنان تعیین کرد و به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا پروژه ای پرداخت کرد. البته برای این تعیین حقوق اساسی باید قراردادی تنظیم شود.

اگر حقوق کارمندان ساعتی محاسبه شود باید ساعات حضور آنها نیز محاسبه و سپس حقوق آنها مشخص شود.

2- محاسبه اضافه کاری مرحله دوم شامل تعیین حقوق می باشد
اضافه کاری یکی از موضوعات بسیار مهم در بین حسابداران است. استفاده از اضافه کاری که بر اساس قانون اداره کار و بر اساس توافق طرفین تعیین شده است معادل 40 درصد بیشتر از نرخ متعارف مزد می باشد. محاسبه اضافه کاری شامل محدودیت ساعت (حداکثر 4 ساعت در روز و 135 ساعت در ماه) می باشد. در مقاله محاسبه اضافه کاری سامانه سپیدار می توانید به طور کامل به قانون اضافه کاری و نحوه محاسبه و پرداخت آن به کارکنان از صفر تا صد پی ببرید.

نحوه محاسبه مزایای نیروی کار در حسابداری ( آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری )

3- محاسبه مزایای کار بر اساس توافق با کارفرما تعیین می شود
بسته به سطح کار هر فرد، هرکسی مستحق دریافت دستمزد خواهد بود. این در جدول دستمزد و حقوق پرداختی به هر فرد در طول سال مربوطه بر اساس تعداد ساعات کار محاسبه می شود. همه مزایای یکسانی ندارند.

مزایا به طور کلی بر اساس سابقه کاری، تخصص و توافق با کارفرما تعیین می شود. به همین دلیل است که مزایای استخدامی باید به طور کامل و کتبی در قرارداد با کارفرما مشخص شود.

باید توجه داشته باشید که مزایا به دو نوع سود مستمر و غیر مستمر تقسیم می شوند.

مزایای مستمر افزایش حقوق نقدی و غیرنقدی
مزایای اجتماعی پرداختی به کارکنان، به استثنای حقوق پایه. مزایای مستمر ممکن است به شکل افزایش حقوق به صورت نقدی یا غیرنقدی باشد. مسکن سازمانی، خودرو، سطل های مواد غذایی یا سبد کالا و بسیاری از مزایای غیر پولی غیر مستمر و مواردی مانند حق سفر، حق مسئولیت، حق سرایداری و یا موارد مشابه از مزایای مستمر نقدی است که البته همه این موارد باید تعیین شود. توسط کارفرما

انواع گزارشات منابع انسانی
بیشتر بخوانید

مزایای غیر مستمر مزایای جانبی که به حقوق اضافه نمی شود
مزایای غیر مستمر به اضافه کار اضافه نمی شود و تاثیری در پرداخت اضافه کاری ندارد. این مزایا به طور کلی به کارگران اعطا می شود. پاداش، مرخصی پایان سال، هزینه پوشاک، هزینه های پزشکی، کمک هزینه ماموریت، خرید، پرداخت مرخصی استفاده نشده نمونه هایی از مزایای غیر مستمر هستند که باید در محاسبه حقوق در نظر گرفته شوند.

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری و نحوه محاسبه هزینه های اجتماعی

4- محاسبه مالیات حقوق
بر خلاف موارد قبلی که حقوق کارکنان اضافه می شود، حق بیمه تامین اجتماعی از کسر حقوق محاسبه می شود. نرخ مالیات بر دستمزد سالانه توسط سازمان های مرتبط تعیین می شود و به میزان دریافتی کارکنان مرتبط است. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد مراجعه نمایید.

5- حق بیمه اجتماعی ماجرای 30 درصد حقوق
حق بیمه کسر دیگری از دستمزد است که برای ارائه خدمات بیمه اجتماعی به کارکنان در حسابداری حقوق و دستمزد لحاظ می شود. حق بیمه در مجموع 30 درصد از کل حقوق و مزایای کارکنان است که 7 درصد آن توسط شخص و 23 درصد توسط کارفرما پرداخت می شود..

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری و اطلاعات کامل پرداختی‌ها به کارکنان 

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری و اطلاعات کامل پرداختی‌ها به کارکنان 

واحد حسابداری و منابع انسانی چیست؟ و چه نقشی در محاسبه حقوق و دستمزد خواهد داشت؟

پیش از اینکه به آموزش محاسبه حقوق و دستمزد برسیم بهتر است به اشخاص یا بخش هایی که باید در این جریان همکاری کنند اشاره نمائیم. واحد منابع انسانی (کارگزینی) و حسابداری دو بخشی می باشد که در فرآیند حسابداری حقوق و دستمزد دخیل هستند. برای محاسبه، حسابدار باید اطلاعات به روز و دقیقی در زمینه حقوق پایه، انواع مزایا، هزینه مسکن، عائله مندی و غیره خواهند داشت.

واحدهای حسابداری و منابع انسانی در یک مجموعه باید با انتقال اطلاعات مورد نیاز به همدیگر این فرآیند را انجام خواهند  داد.

تعریف منابع انسانی در فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد؛

منابع انسانی در فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد نه‌تنها باید نقش ناظر و هدایت کننده این فرآیند را ایفا می نماید، بلکه باید بر اینکه فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد بر اساس الزامات قانونی انجام گردد نظارت کند.

مزایایی که به کارکنان تعلق خواهد گرفت، شرایط کار و شرایط استخدام، تسهیلات مالی و رفاهی که سازمان در اختیار کارکنان قرار خواهد داد و هر آنچه که به امور کارکنان مربوط خواهد شد می تواند در میزان حقوق و دستمزد تعیین شده برای کارکنان نقش مهمی داشته باشد، به همین دلیل فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد در حسابداری حتماً باید با مشارکت منابع انسانی مجموعه ها انجام شود.

برای مطالعه بیشتر : ارزش فعلی خالص NPV چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *