مقالات

مالیات تکلیفی چیست

مالیات تکلیفی چیست

مالیات تکلیفی چیست ؟ : یکی از روش های دریافت مالیات، مالیات تکلیفی است و در این مقاله تصمیم داریم تا صفر تا صد به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

مالیات تکلیفی چیست و چه می باشد ؟

باشنیدن مالیات تکلیفی اولین سوالی که مطرح می گردد این می باشد که مالیات تکلیفی چیست و چگونه محاسبه می گردد. همان گونه که میدانید تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات می باشند و باید در برابر خدماتی که دریافت می نماید مالیات خواهیم پرداخت.

مالیات تکلیفی در واقع مالیاتی می باشد که به درآمد اشخاص تعلق خواهد گرفت و پرداخت آن نظیر یک تکلیف بر اشخاص حقیقی و حقوقی ضروری می باشد. در مالیات تکلیفی بر اساس قانون مقددار تعیین شده باید از درآمد اشخاص توسط پرداخت کننده درآمد کسر و پرداخت گردد.

برای درک بهتر این موضوع که مالیات تکلیفی چیست و چگونه محاسبه می گردد میتوان مالیات حقوق که توسط کارفرما از حقوق کسر و پرداخت می گردد را مثال بزنیم.

برای تعریف مالیات تکلیفی به زبان ساده میتوان گفت مالیات تکلیفی مالیاتی می باشد که وظیفه پرداخت به عهده شخص دیگری می باشد نه همان شخصی که مالیات مربوط به او می باشد. برای نمونه مالیات حقوق کارگر مربوط به حقوق کارگر می باشد اما توسط کارفرما باید پرداخت گردد.

مالیات تکلیفی چیست و چند درصد است ؟

مالیات تکلیفی چیست و چند درصد است ؟

برای پرداخت مالیات تکلیفی اولین سوالی که مطرح می گردد این می باشد که مالیات تکلیفی چند درصد خواهد بود و چگونه محاسبه می گردد؟

درصد مالیات تکلیفی برای انواع کار ها و خدمات متفاوت است و نمیتوان یک عدد ثابت بیان نمود. برای نمونه مالیات تکلیفی حق الوکالله برابر با 5٪ است و یا مالیات تکلیفی نقل و انتقال سهام برابر با 4٪ است.

تعریف جامع حسابداری
بیشتر بخوانید

در ادامه شما را بیشتر با انواع مالیات تکلیفی آشنا می نمائیم تا بهتر متوجه گردید که مالیات تکلیفی چند درصد می باشد و بر چه اساسی این درصد تعیین می گردد. ( آموزش حسابداری )

مالیات تکلیفی چیست و انواع آن

همان گونه که در بخش درصد مالیات تکلیفی به آن اشاره خواهیم نمود برای محاسبه مالیات تکلیفی نوع کار و شغل تاثیر مستقیم در تعیین این درصد خواهد داشت. رد این بخش تصمیم داریم تا شما عزیزان را با انواع مالیات تکلیفی آشنا نمائیم تا بیشتر متوجه گردید که مالیات تکلیفی به چه مشاغلی تعلق خواهد گرفت و چه کسانی مشمول پرداخت مالیات تکلیفی می باشند.

مالیات تکلیفی چیست و مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد

رایج ترین انواع مالیات تکلیفی مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد است. معمولا برای تعریف مالیات تکلیفی مالیات حقوق را مثال خواهند زد چرا که درک آن راحت تر و ملموس تر می باشد. در این مالیات همواره باید معافیت های مالیاتی در نظر گرفته گردد و نکات نحوه محاسبه مالیات حقوق در نظر گرفته خواهد شد.

در مالیات تکلیفی حقوق و دستمزد باید میزان مالیات تعیین گردد از حقوق کارگر توسط کارفرما کسر خواهد شد و این مالیات توسط کارفرما باید به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت گردد.

مالیات تکلیفی چیست و مالیات تکلیفی پیمانکاری

از دیگر انواع مالیات تکلیفی، مالیات تکلیفی پیمانکاری می باشد. این مالیات به قرار دادهای پیمانکاری تعلق خواهد گرفت. پیمانکار شخص حقیق و یا حقوقی خواهد بود که موظف می باشد در برابر انجام وظیفه خود خدماتی را ارائه خواهد داد و مبلغی را به عنوان حق الزحمه بر اساس قرارداد دریافت می نماید.

سود تلفیقی چیست؟
بیشتر بخوانید

کارفرما باید پیش از آن که به پیمانکار مبلغی را پرداخت نماید درصد تعیین شده توسط سازمان مالیاتی کشور کسر نماید و این مبلغ را به عنوان مالیات تکلیفی پیمانکاری پرداخت نماید.

به این ترتیب وظیفه کسر و پرداخت مبلغ مالیات تکلیفی بر عهده کارفرما می باشد و پیمانکار نقشی برای پرداخت این مالیات نخواهد داشت.

بر اساس قانون میتوان گفت این مالیات برابر با 5٪ ناخالص دریافتی پیمانکار خواهد بود که در قانون جدید این مقدار به 3٪ ناخالص دریافتی پیمانکار کاهش خواهد یافت.

مالیات تکلیفی چیست و مالیات تکلیفی مضاربه

مالیات تکلیفی مضاربه از جمله مالیات های مستقیم می باشد که این مالیات تکلیفی به وام های بانکی برای راه اندازی مشاغل تعلق خواهد گرفت. محاسبه مالیات تکلیفی مضاربه کمی پیچیده خواهد بود اما به طور کلی میتوان گفت شخصی که بر اساس قرارداد تعهد می نماید فعالیت اقتصادی خاصی را انجام  خواهد داد و سودی از این فعالیت کسب می نماید باید یک درصد معین از این سود مضاربه را به عنوان مالیات تکلیفی مضاربه به سازمان امور مالیاتی کشور باید پرداخت نماید.

در این قرارداد های مضاربه سرمایه گذار ملزم به پرداخت این مالیات تکلیفی نمی باشد. این جمله به این معنی خواهد بود که سرمایه گذار باید سودی که از این فعالیت اقتصادی عاید او گشته را دریافت نماید و درصدی از آن را به عنوان مالیات بر اساس آنچه تعیین گردد کسر نماید و آن را به انجام دهنده فعالیت اقتصادی پرداخت نماید تا او این مبلغ را به عنوان مالیات تکلیفی مضاربه به اداره مالیات کشور پرداخت نماید.

حسابدار کیست؟
بیشتر بخوانید

مالیات تکلیفی چیست و مالیات تکلیفی اجاره املاک

از انواع دیگر مالیات تکلیفی، مالیات تکلیفی اجاره املاک است که این مالیات در گروه مالیات های مستقیم به شمار خواهد رفت.

مالیات تکلیفی اجاره املاک به این صورت است که اگر از اجاره ملک درآمدی عاید شخص گردد و این ملک به شخص حقیقی اجاره داده شده باشد مالیات اجاره بر عهده مالک خواهد بود. ( پکیج آموزش حسابداری )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *