مقالات

سیستم حقوق و دستمزد

سیستم حقوق و دستمزد : بخش های گوناگون به شکل هماهنگ زمانی که در کنار یکدیگر کار می نمایند ، هر یک وظیفه و هدف مشخصی را خواهند داشت ، همینطور کار هماهنگ بخش های مختلف باعث رسیدن به یک هدف واحد و یکسان می گردد، به این مجموعه سیستم خواهیم گفت.

سیستم حقوق و دستمزد نیز از این قائده جدا نمی باشد، در این سیستم بخش های مختلف تشکیل دهنده حقوق و دستمزد شامل دوایر متنوع، نظیر: دایره کارگزینی، دایره ثبت اوقات کار و… است، که نتیجه کار هماهنگ تمامی بخش ها مشخص شدن میزان حقوق و دستمزد پرسنل خواهد بود. ( آموزش حسابداری )

تعریف حقوق و دستمزد و سیستم حقوق و دستمزد

مبلغ مشخصی از پول که هر سال به عنوان دستمزد هر کارمند مورد توافق قرار خواهد گرفت، در بیشتر مواقع هر ماه مستقیماً به حساب بانکی آن شخص واریز می گردد. از نظر اداره یک کسب و کار، حقوق را می توان به عنوان هزینه بدست آوردن و حفظ منابع انسانی برای اجرای عملیات در نظر بگیریم و بعد از آن به عنوان هزینه پرسنل یا هزینه حقوق شناخته خواهد شد.

سیستم حقوق و دستمزد و مفاهیم آن

در حال حاضر مفهوم حقوق به عنوان قسمتی از سیستم کل حقوق و دستمزد که کارفرمایان به کارکنان ارائه خواهند داد، در حال تکامل می باشد. در بخش های بعدی مقاله مفاهیم مرتبط به حقوق و دستمزد را بیشتر توضیح خواهیم داد.

سیستم حقوق و دستمزد و سیاست های کلی آن

سیستم حقوق و دستمزد و سیاست های کلی آن

سیاست‌هایی که استفاده می شود در مورد حقوق و دستمزد در هر موسسه باید به شکلی باشد که تناسب داشته باشد با نوع فعالیت موسسه، شرایط محیطی و در آخر اهداف اصلی موسسه را دنبال نماید.

حسابدار کیست؟
بیشتر بخوانید

قوانین کار مربوط مربوط به حقوق و دستمزد چیست ؟

از قوانین حوزه حقوق و دستمزد، به نرخ و میزان آن می توان اشاره نمائیم که با توجه به مجموعه‌ای از معیارها هر ساله توسط شورای عالی کار تعیین خواهد شد. ( آموزش محاسبه حقوق و دستمزد )

تعریف حقوق پایه در سیستم حقوق و دستمزد

درصد حقوقی که به کارکنان با توجه به میزان تعیین گشته در قانون کار و یا قراردادی که با قانون مغایر نباشد، به ازای انجام فعالیت مشخص یا یک واحد محصول به شکل روزانه، هفتگی و در بیشتر مواقع ماهانه پرداخت خواهد شد را حقوق پایه می‌نمامیم.

تعریف مدت کار در سیستم حقوق و دستمزد

میزان مدتی که پرسنل نیرو و همچنین زمان خود را به خاطر انجام رساندن کاری که بر عهده آن‌ها می باشد در اختیار کارفرما قرار خواهند داد را مدت کار می نامیم. مدت کار تعیین گشته در روز بر اساس ماده 51 قانون کار، نبایست از 8 ساعت در روز بیشتر گردد.

در تبصره 1 این قانون گفته شده که کارکنان قادر خواهند بود تا با کارفرما توافق نمایند، تا ساعات کار بعضی روزها کمتر از 8 ساعت و بعضی از روزها بیشتر نمایند، بهتر است بدانید که مجموع ساعت کار در یک هفته نمی تواند از  44 ساعت بیشتر گردد. برای مشاغل سخت و زیان آور، ساعات کار در هفته 36 ساعت و در یک روز 6 ساعت می باشد.

تعریف کار روز و کار شب چیست ؟

اکثر کارها در طول روز انجام خواهند شد، زمان انجام این کارها بین ساعت 6 تا 22 تعئین گشته است. تعدادی از کارها هم بین ساعت 22 تا 6 صبح انجام خواهند شد که، کار شب گفته خواهند شد. دوره شب از ساعت 11 شب تا 6 صبح می باشد، مگر اینکه کارگر و کارفرما با یک دوره شب متنوع توافق نمایند. ( پکیج آموزش حسابداری )

حساب سود و زیان انباشته چیست؟
بیشتر بخوانید

تعریف انواع دستمزد بر اساس نوع فعالیت را بدانید :

دستمزد کارکنان نظر به اینکه در تولید محصولات چه نقشی خواهند داشت، به دو دسته دستمزد مستقیم و غیر مستقیم طبقه بندی خواهند شد.

1-    دستمزد مستقیم

کارکنان و همچنین پرسنلی که در خط تولید یک واحد تولیدی کار می نمایند، به صورت مستقیم در تولید محصولات و کالاها نقش خواهند داشت، به همین خاطر دستمزدی که به آن‌ها تعلق خواهد گرفت را، دستمزد مستقیم می نامیم.

2- دستمزد غیر مستقیم

اگر که پرسنل بخش اداری در یک واحد تولیدی یا سرپرست کارکنان خط تولید بوده و فعالیت آن‌ها به‌صورت مستقیم در ارتباط با محصولات نمی باشد، دستمزد آن‌ها حاوی دستمزد غیرمستقیم می گردد. ( پک آموزش حسابداری )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *