مقالات

لیست حقوق و دستمزد

لیست حقوق و دستمزد :

بیشتر اشخاص کم و بیش با تعاریف لیست حقوق و دستمزد آشنا می باشیم.در کل، درآمدی که حاصل از کار در یک مجموعه تجاری یا اداری را، حقوق و دستمزد خواهیم گفت. در سازمان‌ها و ادارات، در بیشتر مواقع مبلغی که برای کارکرد کارمندان روز مزد یا ساعتی پرداخت خواهد شد را دستمزد و میزان پرداختی ماهانه را، حقوق قلمداد می نامیم.

محاسبه حقوق و دستمزد باید با توجه بالایی انجام گردد،چرا که تاثیر کاملا مستقیم بر قیمت نهایی محصول یا خدماتی دارد که سازمان ارائه خواهد داد. دقیقا به همین دلیل می باشد که سازمان‌ها و ادارات گوناگون، برای تعیین پرداختی کارمندان، از یک لیست به نام لیست حقوق و دستمزد استفاده می نمایند.

با ما در این مقاله همراه گردید چرا که در ادامه مقاله، به شما عزیزان نشان خواهیم داد که چطور باید لیست حقوق و دستمزدی دقیق تهیه و ارسال نمائید. ( پک آموزش حسابداری )

تعریف لیست حقوق و دستمزد چیست؟

در تعداد زیادی از سازمان‌ها و موسسات کوچک، میزان حقوق دریافتی کارمندان، کاملا سلیقه‌ای تعیین خواهد شد که برای رعایت انصاف و عدالت و همچنین همسو بودن با موازین قانونی کشور در زمینه قانون کار، باید یک لیست کامل و دقیق از عوامل تاثیرگذار بر حقوق و دستمزد کارمندان خود تهیهنمایند و پرداختی خود را بر همان اساس انجام نمایند.

در لیست حقوق و دستمزد مواردی نظیر مشخصات کامل کارمند، کسورات گوناگون، حقوق متنوع و مسائل مالیاتی درج گشته. شما عزیزان باید این لیست را به عنوان یک کارفرما یا یک حسابدار، باید با دقت بالایی  تهیه کنید و همه ی مسائل و عوامل را در آن در نظر داشته باشید تا محاسبات شما عزیزان کاملا صحیح و عادلانه و بر اساس میزان ارزش افزوده‌ای گردد که کارمند برای مجموعه شما عزیزان به ارمغان خواهد آورد. برای آسانی و تسریع در محاسبه این موارد، بهتر خواهد بود که از یک نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد استفاده نمائید. ( آموزش حسابداری )

رد دفاتر قانونی چیست؟
بیشتر بخوانید

مهم‌ترین بخش‌های لیست حقوق و دستمزد چیست ؟

مهم‌ترین بخش‌های لیست حقوق و دستمزد چیست ؟

یک لیست حقوق و دستمزد شامل قسمت های متعددی می باشد که در این قسمت تصمیم داریم تا به طور کامل آنها را بررسی کنیم در کل، بخش‌های اساسی و حائز اهمیت این لیست، در هفت دسته گوناکونی طبقه بندی می‌گردند:

نمونه لیست حقوق دستمزد کارکنان

همانگونه که در این جدول مشاهده می‌نمائیم، در ستون دوم، نخست باید مشخصه کارمندی شخص را یادداشت نمائید. در ستون سوم، نام و نام خانوادگی او را وارد کنید. در ستون چهارم و پنجم اگر که شخص متاهل و یا صاحب فرزند است، حق اولاد و حق خوار و بار و مسکن به او تعلق خواهد گرفت و باید مبلغ آن را در این قسمت وارد نمائید.

در دو ستون بعد آن، باید قیمت پایه هر ساعت اضافه کاری که بر اساس دستورالعمل وزارت کار تعیین می گردد و همینطور بعد از محاسبه اضافه کاری شخص، میزان آن را وارد نمائید و در ستون هفتم، ضرب ستون پنجم و ششم را وارد می نمائید. اگر شخص در مدت ماه جاری، حق شیفت یا حق ماموریت داشته اند، مبلغ آن را در ستون هفتم و هشتم وارد خواهید گرفت.

ستون نهم مرتبط با دیگر مزایا خواهد بود که ممکن است شامل حال شخص گردد. در ستون دهم، شما عزیزان باید همه ی مبالغ حقوق و مزایا (حقوق پایه، تمام مزایا و میزان اضافه کار، حق شیفت، حق ماموریت و دیگر مزایا) را با هم جمع نموده و وارد کنید.

در ستون بعد از دهم نوبت به کسورات خواهد رسید. در بخش کسوراتی نظیر سهم بیمه کارمند که حدود هفت درصد می باشد، اقساط وامی که از مجموعه اخذ کرده، مالیات یا میزان معافیت مالیاتی، هزینه بیمه تکمیلی و همچنین هر نوع کسورات دیگر قرار خواهند داشت.

مفاصا حساب چیست
بیشتر بخوانید

شما عزیزان باید به تفکیک مبلغ دقیق هر نوع کسورات را وارد نمائید و در آخر هم داخل ستون شانزدهم مبلغ نهایی را وارد کنید. اکنون باید کسورات را از مبلغ کل حقوق و مزایا کم نموده و در ستون انتهایی قرار بدهید. مناسب است که ستون اضافه نمائید و شماره حساب شخص را نیز  درج کنید تا مراحل پرداخت به آسانی انجام گردد. بخاطر اینکه محاسبات و انجام امور مربوطه برای حقوق پرسنل به شکل لحظه‌ای و با سرعت بیشتری انجام گردد، قادر خواهید بود تا از یک برنامه حسابداری ابری استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *