مقالات

مفهوم سنجه چیست؟

مفهوم سنجه چیست؟

مفهوم سنجه چیست؟

مهم‌ترین هدف سازمان‌ها، موفقیت و پیشرفت در کسب‌ و کار خود است . همه ی سازمان‌ها خصوصا استارتاپ‌ها برای دستیابی به این هدف، باید با کار خود آشنایی کامل داشته و قادر باشند تا مسیری را که برای رشد و پیشرفت در آن کار وجود دارد را شناسایی و درک نمایند. یکی از ابزارهایی که برای این کار وجود دارد، سنجه‌ها می باشند. اما شما میدانید سنجه چیست؟

سنجه به معنای قابل سنجش می باشد و ابزاری برای تحلیل موفقیت و سرعت پیشرفت و رشد کسب و کارها  است. باتوجه حائز اهیمت بودن سنجه و شاخص کلیدی عملکرد برای سازمان‌ها، در این مقاله به بررسی این دو ابزار و انواع و اهمیت آن‌ها پرداخته  گشته و تفاوت آن‌ها ر مورد بررسی قرار خواهیم داد. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مفهوم سنجه چیست؟ و چرا ؟

مطالب را با این سوال آغاز می نمائیم که سنجه چیست؟ سنجه به معنی هر چیزی که قابل اندازه‌گیری و تبدیل کردن به عدد می باشد. سنجه‌ها ابزار اندازه‌گیری می باشند که قادر خواهید بود تا برای ارزیابی عملکرد یا پیشرفت سازمان‌ها از آن‌ها استفاده نمائید.
ابزار حائز اهمیت دیگر جهت تحلیل پیشرفت کسب‌و کارها، آشنایی با شاخص کلیدی عملکرد است. با شاخص کلیدی عملکرد به عنوان یک سنجه، عملکرد سازمان‌ها را می‌توان ارزیابی نمائید.

مفهوم سنجه چیست؟ و به چه معناست؟

با معنی کلمه سنجه آشنا گشتید. در پاسخ به این سوال که معنی کلمه سنجه چیست؟ باید گفت، سنجه یا همان Metric در لغت به معنی قابل سنجش، متریک، فاصله‌ای، تابع فاصله و متری است. در حسابداری عملا بدون داشتن یک نرم افزار حسابداری این سنجش امکان‌پذیر نمی باشد.

مفهوم سنجه چیست؟ و انواع سنجه ها

سازمان ها و اصناف برای اینکه بتوانند به طور دقیق از میزان و نحوه رشد کسب و کار خود مطلع شوند، باید همواره در انتخاب سنجه ها دقت کافی داشته باشند تا بتوانند با یافتن معیارهای مناسب، پیشرفت کار خود را به دقت و درستی بسنجند. سنجه ها انواع مختلفی دارند که در تصویر زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

در ادامه انواع اندازه گیری معرفی شده و صحت یا عدم دقت اندازه گیری مشخص می شود.

مفهوم سنجه چیست؟ | سنجه‌های کمی و کیفی

مفهوم سنجه چیست؟ | سنجه‌های کمی و کیفی

معیارهای کمی و کیفی از انواع سنجه ها هستند. اندازه گیری های کمی شامل اعداد دقیق است. این اندازه گیری ها قابل اعتماد هستند و می توان از آنها برای تصمیم گیری های لازم و صحیح استفاده کرد.

بیمه اختیاری
بیشتر بخوانید

به همین دلیل است که آنها را اندازه گیری صحیح می دانند. برخلاف معیارهای کمی، معیارهای کیفی وجود دارد. معیارهای کیفی بر اساس احساسات نسبی افراد به دست می آیند و عموما مثبت هستند. به همین دلیل غیرقابل اعتماد هستند و نباید صرفاً بر اساس این معیارها تصمیم گرفت و به همین دلیل به آنها معیارهای نادرست می گویند.

مفهوم سنجه چیست؟ | سنجه‌های کاربردی و خیالی

دسته دیگری از سنجه ها سنجه های کاربردی و خیالی هستند. معیارهای عملی معیارهایی مانند نرخ رشد و غیره هستند که باعث می شوند رفتار و جهت خود را تغییر دهید، بنابراین معیارهای صحیحی هستند.

از طرفی معیارهای تخیلی نیز وجود دارد که این معیارها نتیجه تخیل است و احساس مثبتی را در افراد ایجاد می کند و در بیشتر موارد تغییری در رفتار ایجاد نمی کند، بنابراین ویژگی های معیارهای صحیحی که باعث می شود را ندارند. تغییر در رفتار و معیارهای نادرست در آینده در نظر گرفته می شوند.

مفهوم سنجه چیست؟ و سنجه‌های گزارشی و اکتشافی

نوع دیگری از معیارها، معیارهای گزارش دهی و اکتشافی هستند. سنجه‌های گزارش‌دهی معیارهایی هستند که با ارائه گزارش‌ها شما را از عملیات روزانه مطلع می‌کنند، بنابراین معیارهای صحیحی در نظر گرفته می‌شوند. از سوی دیگر، اندازه‌گیری‌های اکتشافی مبتنی بر حدس و گمان هستند و بنابراین احتمالاً نادرست هستند. به همین دلیل، اندازه گیری نادرست در نظر گرفته می شود.

سنجه‌های پسین و پیشین چیست ؟

( مفهوم سنجه چیست؟  )انواع دیگر سنجه ها سنجه های پسین و پیشین هستند. همانطور که از نام آنها پیداست، شاخص‌های پس از ارسال، وضعیت آینده را با استفاده از نتایج و اعداد فردی پیش‌بینی می‌کنند. این سنجه ها قابل اعتماد و در نتیجه دقیق هستند.

برخلاف اندازه‌گیری‌های پسین، اندازه‌گیری‌های قبلی وجود دارند که فقط پیشین را توصیف می‌کنند و عملکرد گذشته را نشان می‌دهند و همچنین اندازه‌گیری‌های نادرست در نظر گرفته می‌شوند.

مفهوم سنجه چیست؟ | سنجه‌های علّی و همبسته

سنجه‌های علّی و همبسته نوع دیگری از معیارها هستند. معیارهای علی مانند تست A/B هستند. تست A/B یک متغیر مستقل است که می تواند مستقیماً متغیر دیگری را ایجاد کند. یعنی متغیری است که اگر اجرا شود باعث ایجاد متغیر دیگری می شود و این باعث آماده شدن رفتار آینده می شود، آن هم معیار درستی است.

اندازه گیری های همبسته نیز اندازه گیری های نادرستی هستند زیرا این اندازه گیری ها دو متغیری هستند که با هم اتفاق می افتند، اما ممکن است این متغیرها علت دیگری داشته باشند.

مالیات صادرات
بیشتر بخوانید
مفهوم سنجه چیست؟ | سنجه‌های بخش بندی و تجمیعی

از دیگر انواع سنجه ها، سنجه‌های بخش بندی و تجمیعی می باشد. سنجه‌های بخش بندی به معنی اساس دسته‌های متنوع بخش بندی مقادیر سنجه انجام می ‌گردد. سنجه‌های تضمینی جمع مقادیر مربوط به یک سنجه که در اثر فعالیت‌های مختلف ایجاد گشته است می‌باشد.
یادداشت مهم
شما باید در انتخاب سنجه دقت کافی نمائید، تا بر اساس نوع کسب‌و کار خود سنجه درست انتخاب نمائید. در این صورت قادر خواهید بود تا آینده کسب و‌ کار خود را به خوبی متوجه گشته و به موفقیت و پیشرفت دست پیدا کنید.

مفهوم سنجه چیست؟ | اصطلاحات مربوط به سنجه

پس از آشنایی با سنجه و دریافت پاسخ سنجه چیست؟ و انواع سنجه در این قسمت از مقاله به معرفی بعضی از اصطلاحات مربوط به سنجه از جمله اصطلاحات گویه، شاخص، بلوک سنجه، سنجه‌ ارزیابی و معنی معیار می پردازیم :

گویه در سنجه چیست؟

( مفهوم سنجه چیست؟  ) یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به سنجه، گویه می باشذ. اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که گویه چیست؟ گویه همان پرسشی می باشد که مطرح می‌ گردد. به همین دلیل می‌توان مقادیر متغیر را توسط گویه به دست آورد.

مفهوم سنجه چیست؟ | شاخص چیست؟

شاخص عبارت می باشد که از مفهوم یا عددی که اندازه کمیت معینی را مشخص می نماید. از جمله ویژگی‌های ضروری شاخص، می‌توان به مفید و مهم بودن جهت تصمیم‌ گیری، قابل اعتماد و قابل مقایسه بودن، سهولت اجرا و مشخص کننده مسیر حرکت و… اشاره نمئیم. شما عزیزان قادر خواهید بود تا شاخص های سنجش خود را در نرم افزار حسابداری بازرگانی یا نرم افزار فروش دیگر به صورت دقیق بررسی نمائید.

بلوک سنجه و سنجه عملکرد چیست ؟

در این بخش از مقاله تصمیم داشتیم تا به دو سوال مهم پاسخ دهیم. یکی بلوک سنجه چیست؟ و سوال دیگر هم سنجه عملکرد چیست؟ بلوک سنجه وسایلی می باشند که به طولی دقیق و از جنس فولاد، تنگستن و یا سرامیک، برای استفاده در اندازه گیری‌های استاندارد، ساخته خواهند شد.

در ایران اکثرا از بلوک سنجه‌هایی با جنس فولاد استفاده می‌‌گردند، و از آن برای ارزیابی عملکرد سازمان‌ها می‌توان استفاده نمود. زمانی که صحبت از عملکرد سازمان‌ها می‌گردد، بیشتر عملکرد مالی مد نظر است.

شاید سوال برایتان ایجاد شئد که عملکرد مالی چیست؟ عملکرد مالی نشان دهنده همین می باشد، که سازمان تا چه اندازه از دارایی‌های خود توانسته اند تا درآمد کسب نماید و به سودآوری رسد.

اظهار نامه مالیاتی چیست ؟
بیشتر بخوانید

عملکرد مالی یکی از شاخص‌هایی می باشد که برای ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و میزان موفقیت آن‌ها تعیین گردد. برای  ارزیابی عملکرد سازمان‌ها از سنجه عملکرد استفاده می‌گردد.

مفهوم سنجه چیست؟ | سنجه ارزیابی چیست ؟

تا اینجا با مفهوم سنجه چیست آشنا گشتید اکنون تصمیم داریم تا یکی از سنجه‌های مهم، که سنجه ارزیابی می باشد را توضیح خواهیم داد. اما سنجه ارزیابی چیست؟ برای ارزیابی عملکرد سازمان می‌توان سنجه‌های متنئوعی تعیین نمود. که به همین سنجه ها، سنجه ارزیابی گفته خواهد شد.

سنجه‌های مالی، سنجه‌ ارزیابی عملکرد مالی سازمان‌ها هستند. شاخص‌های اختصاصی مالی نظیر حاشیه ناخالص، سود خالص، فروش و… برای ارزیابی عملکرد یک کسب‌ و کار در طول دوره‌های زمانی متنوع و همچنین برای ارزیابی عملکرد مدیران مالی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

همینطور هم برای مقایسه عملکرد چندین شرکت با اندازه‌های متنوع، قادر خواهید بود تا از شاخص‌های اختصاصی مالی نسبت، که شامل بازده فروش، بازده دارایی‌ها و بازده حقوق صاحبان سهام می باشد، استفاده نمائید

یکی از انواع سنجه‌ ارزیابی که برای ارزیابی و اعتبار بخشی سازمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، سنجه‌های اعتبار بخشی می باشد. تعریف سنجه‌های اعتبار بخشی عبارت خواهند بود از: گروه ارزیابی با استفاده از سنجه‌های اعتباربخشی، عملکرد سازمان را ارزیابی نموده و درجه اعتبار سازمان را مشخص می‌نمایند.

معنی معیار در مفهوم سنجه چیست؟

یکی از اصطلاحات مربوط به سنجه، معیار می باشد. اما تعریف معیار چیست؟ معیارها اعداد خامی می باشند که جهت ساخت سنجه‌های‌کلیدی عملکرد مورد استفاده قرار خواهند گرفت. وقتی که معیارها به هم مرتبط می‌ گردند، قادر خواهند بود تا اطلاعات مفیدی را استخراج نمایند. همینطور هم از روی معیارها می‌توان متریک‌ها را برای ساخت سنجه‌های کلیدی عملکرد محاسبه نماید.

مفهوم سنجه چیست؟ | سنجه‌های کلیدی چیست؟

سنجه‌های کلیدی یا همان key Metrics سنجه‌هایی می باشند که قادر خواهید بود تا توسط آن‌ها، یک کسب و کار خاص را ارزیابی نمائید و مشخص نمائید که همین کسب و‌ کار چه اندازه به موفقیت و پیشرفت دست یافته و چه کاستی‌هایی داشته اند.

اهمیت و مشخصات سنجه‌های کلیدی چه می باشد ؟

به این دلیل که سنجه‌های‌ کلیدی برای آگاهی داشتن از مسیر رشد و پیشرفت و اندازه‌گیری میزان رشد و همینطور برای تحلیل موفقیت سازمان‌ها خصوصا استارتاپ‌ها بسیار حائز اهمیت می باشد، به همین دلیل باید با مشخصات سنجه‌های‌کلیدی آشنایی کامل داشت، تا سنجه کلیدی مناسب و درست برای کسب‌ و‌ کار خود تعیین نماید.

برای مطالعه بیشتر : برگ تشخیص مالیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *