مقالات

شرح وظایف مدیر تولید

شرح وظایف مدیر تولید : در این مقاله به شرح ماموریت های مدیر تولید می پردازیم. نقش اصلی مدیر تولید نظارت بر فرآیند تولید در یک واحد تولیدی یا در کارخانه های بزرگ و اطمینان از عملکرد خطوط تولید بدون مشکل و حداقل خرابی است. اهمیت مدیر تولید در سازمان های مختلف بر اساس گستره تولید آنها مشخص می شود و باید مدیریت فرآیندهای مختلف تولید را بررسی و بهبود بخشد.

شما به عنوان مدیر تولید، مسئول برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل فرآیندهای تولید و اطمینان از تولید و تحویل کارآمد و با کیفیت و مطابق با مقررات و استانداردهای مربوط به ایمنی و کیفیت در صنعت هستید. دامنه کار و وظایف مدیر تولید به ماهیت سیستم تولید بستگی دارد. بسیاری از شرکت ها و کارخانجات درگیر انواع مختلف تولید هستند و به همین دلیل بر پیچیدگی نقش و وظایف مدیر تولید افزوده می شود.

شرح وظایف مدیر تولید و مدیریت تولید چیست؟

شرح وظایف مدیر تولید و مدیریت تولید چیست؟

مدیریت تولید یکی از فعالیت‌های درون سازمان‌های تولیدی است که شامل پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و بازاریابی در بخش فروش و ارائه خدمات می‌شود. حسابداری شرکت تولیدی یکی از پیچیده ترین انواع حسابداری است و مدیر تولید باید بر اجرای صحیح فرآیندهای تولید تمرکز کند.

تمام فرآیندهایی که قرار است در سازمان یا کارخانه انجام شود، به نوعی به مدیر تولید مرتبط است. مدیر تولید مسئولیت سازماندهی داخلی و خارجی شرکت را بر عهده دارد و همچنین مسئولیت کلیه استراتژی های تولید به منظور کاهش هزینه های اولیه، ثابت و مستمر سازمان را بر عهده دارد.

یک مدیر تولید باید مسئول تجزیه و تحلیل بازار و ویژگی های محصول باشد و بتواند ویژگی های محصول را با نیازهای بازار مطابقت دهد. بنابراین مدیریت تولید یک شغل روتین و تکراری نیست و شغلی پویا محسوب می شود.

توصیه درباره شرح وظایف مدیر تولید :

مدیریت تولید در واقع شامل فرآیندهای برنامه ریزی، هدایت، کنترل و سازماندهی فعالیت های جاری در یک گروه یا سازمان برای تولید محصولات مختلف است. یک مدیر تولید باید در تحلیل بازار و ویژگی های محصول مهارت داشته باشد و بتواند ویژگی های محصول را با نیازهای بازار مطابقت دهد.
مدیر تولید کیست؟
ناظر تولید در سازمان یا کارخانه دارای نقش ها و مسئولیت های متفاوتی است. سازمان‌های ساختاریافته اساساً چندین ناظر تولید دارند که در خطوط تولید مختلف کار می‌کنند که همگی تحت نظارت مدیر تولید مدیریت می‌شوند. در ادامه به بررسی نقش ها و وظایف ناظر تولید می پردازیم.

شرح وظایف مدیر تولید | نقش های سرپرست تولید:

سرپرست نقش ارتباطی بین مدیریت و کارگران دارد. همچنین به عنوان یک گفتگو، به عنوان نماینده مدیران. در این نقش، سرپرست به عنوان نماینده مدیریت عالی یا میانی، کارفرما یا مافوق کارگران قرار می گیرد.
سرپرست به عنوان نماینده کارگر؛ همچنین به عنوان سخنگوی و نماینده کارگران مطالبات آنان را به مدیران ارشد می رساند.
ناظر به عنوان ساکن حاشیه ای؛ او در این پست نقش یک کارگر را بازی می کند که تنها با نام سرپرست می رود.
سرپرست به عنوان کارشناس؛ مانند سایر ناظران مورد لطف و احترام است و از نظرات او برای تنظیم روابط انسانی و افزایش کارایی خط تولید استفاده می شود.

شرح وظایف مدیر تولید و ناظر تولید

ناظر تولید با مدیر تولید در مورد بررسی کار کارگران واحد گفتگو می کند

ماموریت های مدیر تولید:
از دیدگاه کارشناسان، وظایف مدیریت در پنج دسته و تحت وظایف مدیر تولید طبقه بندی می شود که عبارتند از:

ردیف وظایف مدیر تولید
1 برنامه ریزی
2 سازمان دهی
3 کارگزینی
4 رهبری
5 کنترل

موارد بالا باید درباره استخدام سرپرست تولید باید در نظر گرفته شود. دقت داشته باشید چرا که سرپرست تولید باید با برنامه مالی سازمان آشنا باشد. برای این منظور می‌تواند در دوره آموزش نرم افزار حسابداری شرکت نماید.

شرح وظایف مدیر تولید کارخانه
هر کارخانه ای نیاز به یک سرپرست با دانش لازم و کافی در این زمینه دارد تا روند کار خود را با موفقیت ادامه دهد و رقبای خود را در تولید همان محصول متقاعد کند که در واقع مسئولیت آن بر عهده مدیر تولید کارخانه است. ناگفته نماند که استفاده از نرم افزار حسابداری صنعتی یا نرم افزار حسابداری ابری باعث بهبود روند حسابداری شرکت های تولیدی می شود.

مدیر تولید کارخانه از مرحله دریافت سفارش از مشتری، از واحد فروش تا مرحله برنامه ریزی و تولید محصولات درخواستی تا تحویل محصول به مشتری، نقش اساسی را در سازمان های تولیدی ایفا می کند.

شرح وظایف مدیر تولید کارخانه

مدیر تولید کارخانه نقش اساسی در سازمان های تولیدی دارد. که برای اجرای برنامه ریزی تولید به سرپرست تولید و مدیر کارخانه مرتبط است.

مدیر تولید کارخانه با انجام بررسی های لازم بر روی عوامل تاثیرگذار، بر تولید محصول و فرآیندهای موفق برای دستیابی به نتیجه مناسب که منجر به دستیابی به اهداف سیستم می شود، نقش بسیار موثر و کلیدی را در زمینه فعالیت خود ایفا می کند. .

بهینه سازی کلیه فعالیت ها از نظر شرایط اقتصادی و استفاده از منابع
انجام نظارت ویژه و فعالیت های برنامه ریزی فنی و راهبردی در سیستم تولید
مدیریت بودجه در اختیار وی.
ایجاد ارتباط و انگیزه مفید بین کارکنان در سیستم تولید
بررسی انبار کالا و محصولات و بررسی فرآیندهای انبارداری و فلوچارت
هماهنگی و ارتباط نزدیک با افراد سراسر مجموعه از جمله مدیر خرید کارخانه جهت ارائه راهنمایی های لازم جهت خرید محصولات با کیفیت، مواد اولیه مناسب و تجهیزات به روز.

شرح وظایف مدیر تولید برای تهیه مواد اولیه

1. پیش بینی تولید و عملیات
یک مدیر تولید باید بتواند پیش بینی های لازم را در رابطه با نیازهای بازار انجام دهد و پاسخگوی نیازهای مشتری باشد. بسیار مهم است که یک پیش بینی درست انجام دهید. زیرا رشد و بقای بلند مدت شرکت به پیش بینی های صحیح و دقیق مدیر تولید بستگی دارد.

مدیریت تولید با استفاده از روش‌های پیش‌بینی کیفی، میزان فروش محصول، میزان نیاز مشتری و تقاضای مشتری را به دقت پیش‌بینی می‌کند و سپس منابع لازم را به آنها تخصیص می‌دهد.

این پیش بینی باید به قدری دقیق باشد که حتی در صورت لزوم، مدیر تولید محصول را توسعه دهد و با ایجاد خط تولید جدید بتواند نیازهای مشتری را در آینده برآورده کند. بازار همیشه به طور عادی و منظم به کار خود ادامه نمی دهد و مدیران تولید نیز باید به اندازه کافی بر مدیریت ریسک تسلط داشته باشند تا بتوانند بحران ها را پیش بینی کنند و راه حل های اساسی ارائه دهند.

محاسبه مالیات حق الوکاله
بیشتر بخوانید

به همین دلیل باید دید کلی از نحوه نگهداری کالاها در مراحل ساخت داشته باشد و به خوبی بر وظایف انباردار شرکت نظارت داشته باشد. این وظایف را به دقت کنترل کنید و از بروز مشکلات در انبار محصول جلوگیری کنید.

امروزه به دلیل گسترش دانش، اطلاعات و ابزارهای ارتباطی، بازارها به سرعت تغییر کرده و نیازهای مردم به طور قابل توجهی متنوع شده است. این تنوع نیز روز به روز در حال تغییر است و رکود و عدم پویایی نتایج ضعیفی را برای سازمان به همراه خواهد داشت. .

2. طراحی و برنامه ریزی فرآیند تولید
یکی از نقش ها و وظایف مدیر تولید، نظارت بر فرآیند طراحی و برنامه ریزی تولید است که شامل مراحل زیر می باشد:

شرح وظایف مدیر تولید و فرآیند طراحی و برنامه ریزی

شرح وظایف مدیر تولید و فرآیند طراحی و برنامه ریزی

ایده های جدید تولید کنید

واحد مدیریت تولید برای دستیابی به سریع ترین عملکرد با توجه به تغییرات بازار و یا پیشگام شدن در بازار رقابتی باید به فکر تولید ایده های نوآورانه و جدید باشد.

امکان پذیری

بررسی امکان سنجی اجرای ایده ها و استراتژی های سازمان از دیگر وظایف مدیر تولید است. اگر امکان سنجی محقق نشود، احتمال شکست ایده ها و هدر رفتن منابع بسیار افزایش می یابد.

طراحی فرآیند تولید

یک مدیر تولید به ابزارهای تخصصی نیاز دارد که یکی از مهمترین آنها نرم افزار برنامه ریزی تولید (MRP Software) است که راه حل های مفیدی برای پیش بینی، طراحی و برنامه ریزی تولید ارائه می دهد. علاوه بر این، در وظایف مدیر تولید کارخانه، وی توانایی کاهش (ساده سازی) فرآیند تولید را تا حد امکان و در نتیجه کاهش بیشتر هزینه های تولید دارد. همانطور که پیچیدگی تولید کاهش می یابد، زمان تولید نیز کاهش می یابد و اجازه می دهد محصولات بیشتری در مدت زمان کوتاه تری تولید شوند و سودآوری بیشتری حاصل شود.

طراحی محصول

طراحی محصولی که نیازها و خواسته های مشتری را برآورده کند برای به دست آوردن سهم قابل توجهی از بازار بسیار مهم است. سازمان باید بتواند محصولی تولید کند که نیازهای مشتری را به بهترین شکل ممکن برآورده کند. از طرفی محصول باید به گونه ای باشد که استفاده از آن زیاد پیچیده نباشد و مصرف کننده را گمراه نکند. در واقع محصول باید به گونه ای طراحی شود که مشتری بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

تخصیص منابع

بسته به حجم تولید انجام شده در سازمان، منابع آن باید به هر بخش اختصاص یابد. تخصیص منابع یکی از مهمترین وظایف یک مدیر تولید است. چرا که ما باید بتوانیم به ویژه در شرایط بحرانی بسته به منابع موجود حداکثر سودآوری و تولید را داشته باشیم.

مرحله بازاریابی محصول

اغلب این وظیفه با وظایف مدیریت بازاریابی و فروش مرتبط است، جایی که مدیر تولید به عنوان همکار این واحد کار می کند و هر دو بخش از نظرات یکدیگر در کار بخش خود استفاده می کنند، این نظرات را ادغام می کنند و آنها را در کار تحت تأثیر قرار می دهند. روند.

یکی از نقش ها و وظایف مدیر تولید، نظارت بر فرآیند طراحی و برنامه ریزی تولید است که شامل مراحل:; تولید ایده های جدید، امکان سنجی، طراحی فرآیند تولید، طراحی محصول، تخصیص منابع، انتخاب روش های مناسب تولید محصول و برنامه ریزی بازاریابی محصول.
3. روش های تولید درست را انتخاب کنید
انتخاب روش تولید مناسب یکی از تصمیمات راهبردی مدیریت تولید و جزء وظایف مدیر تولید می باشد. انواع روش های تولید عبارتند از:

1.3 تولید مستمر (تولید مبتنی بر محصول)

بر اساس این روش واحدهای تولیدی با توجه به نوع محصول خود ساماندهی می شوند. در این نوع تولید محصولات به صورت پیوسته و خطی ساخته و به مشتریان ارائه می شود.

2.3 فرآیند تولید

بر اساس این روش واحدهای تولیدی با توجه به نوع فرآیند سازماندهی می شوند. به این معنی که تمامی واحدهای دارای عملیات فناورانه مشابه در یک مکان گرد هم آمده و یک واحد تولیدی را تشکیل می دهند.

3.3 تولید جمعی

این روش تولید از ترکیبی از تولید مداوم و تولید فرآیندی تشکیل شده است. در این روش تولید سرعت کار افزایش می یابد اما هزینه اولیه نیز افزایش می یابد.

4.3 اجرای پروژه

در این روش خط تولید بر اساس سفارش اقدام به ساخت محصولی خاص می کند. این روش در مقیاس وسیع انجام می شود و اطلاعاتی در مورد نیاز مشتری نداریم و تمام کارهای ساخت محصول پس از سفارش انجام می شود. مدیر تولید می تواند از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و برنامه مدیریت فروش برای بهبود ارائه خدمات، اطلاع رسانی در مورد بازار و وضعیت مشتری و پیش بینی آینده محصول و بازار استفاده کند.

4. تکنولوژی تولید
برای ساخت هر محصول فناوری های مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. البته ناگفته نماند که استفاده از فناوری در مشاغل تولیدی می تواند چالش هایی را ایجاد کند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله عوارض تکنولوژی را مطالعه کنید.

یکی از وظایف مدیر تولید این است که بر اساس امکانات سازمان، نیازهای بازار، ویژگی های محصول، برنامه ریزی زمانی، بودجه و در واقع تمامی متغیرها و عوامل مرتبط با سازمان و فرآیند تولید آن، بهترین فناوری تولید را انتخاب کند. به طوری که هزینه های سازمانی، زمان تولید، کیفیت محصول و غیره. بهینه شده اند.

فناوری تولید در وظایف مدیر تولید
مدیر تولید با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته فرآیندهای تولید را بررسی می کند.

5. برنامه ریزی ظرفیت
برنامه ریزی ظرفیت که یکی از وظایف مدیر تولید است به این معناست که یک مدیر تولید پس از اینکه تصمیم می گیرد چه نوع کالا و خدماتی را ارائه کند و چگونه تولید کند باید ظرفیت سیستم تولید را مشخص کند.

سنوات چیست؟
بیشتر بخوانید

مشاوره
ظرفیت سیستم تولید به حداکثر نرخ تولید برای هر یک از محصولات و خدمات اشاره دارد و هدف از برنامه ریزی ظرفیت تطبیق ظرفیت موجود با تقاضای مورد انتظار در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
6. برنامه ریزی یکپارچه
تدوین و تنظیم برنامه‌ها و برنامه‌های راهبردی کوتاه‌مدت یا عملیاتی (سالانه)، میان‌مدت (5 ساله) و بلندمدت (10 و 20 ساله) در قالب کتابچه، بروشور و …. به عنوان یک طرح تلفیقی این طرح ها جامع بوده و شامل برنامه مالی (بودجه)، فناوری، بازاریابی و … می باشد.

7. تقویم
برنامه ریزی در مدیریت پروژه شامل تهیه فهرستی از نقاط عطف پروژه، فعالیت ها و محصولات قابل تحویل است که اغلب با تاریخ شروع و پایان فعالیت ها همراه است. اغلب، مدیران تولید این عناصر را بر اساس تخصیص منابع، بودجه و مدت زمان، با اتصال به وابستگی ها و رویدادهای برنامه ریزی شده در جدول هدف وارد می کنند.

برنامه زمان بندی و زمان بندی و همچنین ترتیب فعالیت های پروژه از شروع کار تا پایان پروژه از عوامل مهم در تعیین روش کار می باشد. اساساً برنامه زمانبندی ساختار شکست کار پروژه را در طول زمان اجرای پروژه با استفاده از نمودار گانت توصیف می کند.

برنامه ریزی وظایف مدیر تولید
برنامه ریزی مدیریت پروژه بخشی از وظایف مدیر تولید است که باید به آن توجه زیادی داشته باشد.

اهمیت ساختار شکست کار و وجود برنامه زمانبندی به حدی است که معمولاً از پیمانکاران پروژه کپی برنامه زمانبندی اصلی و همچنین لیست مدارک مهندسی پروژه را می خواهند.

8. کنترل موجودی و برنامه ریزی مواد
امروزه سازمان های جدید به دنبال کاهش میزان موجودی و نگهداری آن هستند تا هزینه های نگهداری و ذخیره سازی خود را کاهش دهند. اما به صفر رساندن موجودی ها و حذف کامل هزینه های آنها عملا غیرممکن است. بنابراین، ما باید بتوانیم انبارها را به گونه ای مدیریت کنیم که هم هزینه های نگهداری آنها را به حداقل برسانیم و هم هزینه هایی که در صورت کمبود باید بپردازیم. این به معنای سفارش به موقع و در مقدار مناسب است.

بنابراین یکی از وظایف مدیر تولید مدیریت موجودی محصولات و مواد اولیه به بهترین شکل ممکن است.

9. کنترل کیفیت
کنترل کیفیت به معنای حصول اطمینان از تولید و تولید کالا و ارائه خدمات مطابق با استانداردهای تعیین شده (ویژگی های مطلوب یک محصول) و اندازه گیری یا آزمایش یک محصول یا محصول برای تعیین اینکه آیا با مشخصات فنی مورد نظر مطابقت دارد یا خیر. برای مطالعه دقیق تر واحد کنترل کیفیت می توانید مقاله وظایف کارشناس کنترل کیفیت را مطالعه نمایید.

10. مسئولیت گزارش
یکی دیگر از وظایف مدیر تولید این است که در مورد کلیه موارد ذکر شده گزارشی به مافوق خود ارائه دهد و بتواند به مدیران یک دید کلی و کامل از تمام جزئیات کار خود بدهد تا از کل تولید مطلع شوند. . فروش و کیفیت محصول در مورد این فعالیت ها و نحوه انجام وظایف مدیر تولید مطلع می شود و بازخورد ارائه می کند.

یادداشت مهم
یک مدیر تولید باید برنامه ریزی دقیق انجام دهد و دید دقیق و کلی داشته باشد و یکی از وظایف مدیر تولید برنامه ریزی تلفیقی و برنامه ریزی شده و موجودی محصولات و مواد اولیه و برنامه ریزی برای ذخیره سازی است و از آنها نگهداری کند. مدیر تولید باید در مورد کلیه موارد ذکر شده گزارشی را به مافوق خود ارائه دهد.

شرح وظايف مدير توليد ایزو

استفاده از نظرات واحد مديريت كيفيت و اصلاح فرآيندها (برای مطالعه بیشتر 👈 مشاغل سخت و زیان آور)
همكاري با واحد مديريت كيفيت به ‌منظور انجام مميزي داخلي و خارجي و رعايت خواسته های كيفي سيستمي اين واحد
شناسايي نيازهاي آموزشي کارکنان در اختيار و انتقال اين نيازها به مديريت كيفيت
شناخت كامل محصول فرآيند، توليد و نكات فني مرتبط با آن و آموزش کارکنان در حين كار
شناسايي محصول به روش های مناسب در سراسر مراحل طراحی و تولید محصول
مديريت انبارها، سالن‌ های توليد و بسته‌ بندی
تهيه و تدوين OPC محصولات جديد
مشاركت در جلسات بازنگري قرارداد
تهيه نمونه اوليه مطابق با استانداردهاي مشتري و پيگيري تا اخذ تأييديه از مشتري
برنامه ریزی توليد (مطابق با نگارش) در مقاطع روزانه هفتگي متناسب با هر يك از قسمت های توليدي
گزارش‌گیری از روند توليد مطابق با برنامه توليد
اعلام انحرافات توليد از برنامه مديريت
بررسي دوره ای شرايط محيطي انبارها
تهيه دستوالعمل های توليد و راه اندازی
مديريت کارکنان توليد و انبارها و ايجاد ارتباطات مناسب بين آن ها
تعريف داده های خريد به منظور تداركات
تعيين مشخصات ويژه محصول و فرآيند
تعيين ماتريس مشخصات
تدوين برنامه های كنترل و FMEA در گروه های چند تخصصي

سایر مسئولیت ها و وظایف مدیر تولید عبارتند از:

تصمیم بگیرید که چگونه از نیروی کار و تجهیزات به درستی برای دستیابی به اهداف مورد نظر در تولید استفاده کنید
استخدام، آموزش و ارزیابی کارگران برای تامین نیروی انسانی کافی و واجد شرایط برای بخش تولید یا کارخانه
تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تولید برای تأیید میزان انطباق عملیات تولید با برنامه ریزی انجام شد.
نظارت بر کارگران کارخانه برای اطمینان از عملکرد و ایمنی آنها
ایجاد ابزار تولید با کیفیت با استفاده از فن آوری های مدرن یا فرآیندهای کاری جدید
تعیین کنید که آیا ماشین‌های جدید و اضافه کاری کارگران مورد نیاز است (حتما بخوانید: نحوه محاسبه اضافه کاری)
هر نوع مشکل تولید را در صورت بروز حل کنید
تجهیزات مورد نیاز مدیر تولید
یک فرد به عنوان مدیر تولید باید به تجهیزات و منابع لازم و مناسب دسترسی داشته باشد تا بتواند وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد و از کیفیت و استانداردهای لازم در سیستم تولید اطمینان حاصل کند.

دسترسی به یک سیستم کامپیوتری مناسب برای ذخیره داده ها و اطلاعات مهم و کار با نرم افزارهای لازم برای کنترل سیستم تولید یکی از اساسی ترین تجهیزات مورد نیاز یک مدیر تولید است.

قوانین مورد نیاز حسابداران
بیشتر بخوانید

دسترسی به منابع مالی و بودجه مناسب برای ارتقای عملکرد سیستم تولید نیز از جمله عناصری است که مدیر تولید باید داشته باشد.

مدیر تولید برای ایجاد عملکرد خوب و با کیفیت نیاز به نیروی انسانی مناسب در تمامی بخش های مرتبط با تولید دارد و نظر وی در مورد استخدام افراد برای کار در سیستم تولید مهم و حائز اهمیت است.

ارتباط مدیر تولید با سایر بخش ها

( شرح وظایف مدیر تولید )
واحد تدارکات

واحد تامین باید تمامی منابع موجود را در اختیار واحد تولیدی قرار دهد. بر این اساس یکی از وظایف مدیر تولید این است که گزارش های تولیدی خود را به صورت مستمر در اختیار واحد تامین قرار دهد تا منابع لازم به وی تخصیص یابد.

واحد استخدام

واحد جذب نیرو برای تامین نیروی انسانی واحدهای سازمان از جمله واحد تولیدی فعالیت می کند. برای این منظور لازم است با مدیریت تولید و واحد جذب ارتباط برقرار شود تا نیروی انسانی در دسترس قرار گیرد.

واحد مالی

واحد مالی که در برنامه‌ریزی مالی سازمان مشارکت می‌کند و هزینه‌های سازمان را بررسی می‌کند، باید برای بررسی و درخواست منابع مالی برای تولید کالا و ارائه خدمات به مشتریان، همواره با مدیر تولید در تماس باشد.

فروش

ارتباط مستقیم مدیر تولید با واحد فروش باعث می شود که نیازهای مشتری به سرعت تشخیص داده شود و کالاهای مورد نیاز آنها در سریع ترین زمان ممکن به مرحله تولید برسد. با انجام این کار، سازمان سهم بیشتری از بازار را به دست خواهد آورد.

نکته: واحدهای تدارکات، جذب، مالی و فروش از جمله بخشهایی هستند که مدیر تولید با آنها ارتباط برقرار می کند و ارتباط صحیح و منظم با هر یک از این واحدها از وظایف مدیر تولید می باشد.

درآمد و بازار کار برای مدیر تولید کارخانه

مدیر تولید معمولاً می تواند در بخش تولید شرکت های مختلف کار کند. صنایعی مانند تولید فلز، مواد شیمیایی، قطعات کامپیوتری و تجهیزات حمل و نقل از جمله صنایعی هستند که مدیران تولید در آنها فعالیت می کنند. مدیر تولید در اغلب موارد با توجه به تخصص خود در شرکت های هم رشته به کار گرفته می شود. به عنوان مثال، اکثر مدیران تولید در شرکت های داروسازی دارای مدرک دکترای داروسازی هستند.

وظایف مدیر تولید در درآمد و بازار کار مدیر تولید

بازار کار مدیر تولید به سرمایه گذاری کشور در بخش های تولید و تجارت بستگی دارد.

در خصوص بازار کار نیز با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی ایران در سال های اخیر و مواجهه با چالش بسیاری از کارخانه ها و تعطیلی برخی از آنها، بازار کار مدیر تولید در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد و در آینده، میزان رشد اشتغال برای این شغل، بستگی به سرمایه گذاری کشور در تولید و کسب و کار خواهد داشت.

اما به طور کلی می توان گفت که هر شرکتی که فعالیت تولیدی داشته باشد محل مناسبی برای مدیران تولید است.

وضعیت اشتغال این شغل در برخی از کشورهای جهان به شرح زیر است:
آمریکا؛ نرخ رشد اشتغال برای مدیران تولید بین سال‌های 2010 تا 2020 9 درصد افزایش یافته است. در حالی که میانگین رشد برای همه مشاغل 14 درصد است.

استرالیا؛ طی پنج سال گذشته نرخ اشتغال مدیران تولید 5.2 درصد افزایش یافته و رشد متوسطی برای آینده پیش بینی می شود.

حقوق و درآمد مدیران تولید در ایران
در زمینه حقوق و درآمد مدیران تولید در ایران تحقیق جدیدی صورت نگرفته است اما در آخرین تحقیقات موجود در سال 1392 میزان درآمد مدیران تولید به شرح زیر است:

بر اساس این تحقیق، حقوق مدیران تولیدی که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند، در شرکت های کوچک بین 1.000.000 تومان و در شرکت های بزرگ بین 1.400.000 تا 8.800.000 تومان است.
البته باید توجه داشت که این تفاوت درآمد بستگی به میزان سابقه کار، تجربه و تخصص افراد، زمینه های مختلف کاری، نوع کسب و کار، کار شهرستان و … دارد.

با مراجعه به ماده حقوق و دستمزد وزارت کار می توانید از جزئیات میزان حداقل مزد و مزایای اجتماعی تعیین شده توسط وزارت کار در ماده ۱۴۰۲ مطلع شوید.

رشته تحصیلی و دیپلم مدیر تولید
مدیران تولید اغلب دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در مدیریت صنعتی یا مهندسی صنایع هستند.

البته در بسیاری از صنایع برای سمت مدیر تولید افرادی با مدرک مرتبط با همان رشته انتخاب می شوند. به عنوان مثال، در یک شرکت تولید مواد شیمیایی، یک مهندس شیمی مسئول تولید می شود و در شرکت تولید محصولات کشاورزی، یک مهندس کشاورزی مسئولیت مدیریت تولید کارخانه را بر عهده دارد. گاهی کارگران واحدهای تولیدی با سابقه کار زیاد نیز با شرکت در دوره های مدیریت به عنوان مدیران تولید انتخاب می شوند.

غالباً مدیران تولید دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس مدیریت صنایع یا مهندسی صنایع هستند و گاه کارگران واحدهای تولیدی با سابقه کاری زیاد نیز با گذراندن دوره های مدیریتی مدیر تولید می شوند. حقوق مدیران تولید در شرکت های کوچک به طور متوسط ​​بین 1.000.000 تومان تا 7.000.000 تومان و در شرکت های بزرگ بین 1.400.000 تومان تا 8.800.000 تومان است.

نتیجه

صرف نظر از نوع صنعت، وظیفه و هدف مدیر تولید اطمینان از تولید کارآمد و به موقع محصول یا خدمات است. مدیر تولید در مرحله پیش تولید (برنامه ریزی) و همچنین در مرحله تولید (کنترل و نظارت) نقش مهمی ایفا می کند. در برخی از شرکت ها و کارخانه های بزرگ، مهندس کنترل کیفیت و مهندس صنایع نیز با مدیر تولید کار می کنند. این نقش ممکن است با سایر عملکردهای مجموعه از جمله بازاریابی، فروش و امور مالی ادغام شود.

سایر وظایف شامل تدوین بودجه و تصویب هزینه های مواد اولیه، نظارت بر عملکرد نیروی انسانی در مجموعه تولیدی و استفاده از ابزارها و رویکردهای مناسب برای دستیابی به اهداف تولیدی توسط مدیر تولید می باشد. امیدواریم با بهره گیری از این مقاله در انتخاب شغل مناسب موفق باشید. حتماً برای خواندن کتاب های مرتبط دانش خود را ارتقا دهید.

برای مطالعه بیشتر : ماهیت حسابها در حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *