مقالات

تفاوت اظهارنامه مالیات بر عملکرد با اظهارنامه مالیات بر درآمد

تفاوت اظهارنامه مالیات بر عملکرد با اظهارنامه مالیات بر درآمد چیست؟

تفاوت اظهارنامه مالیات بر عملکرد با اظهارنامه مالیات بر درآمد چیست؟

برای درک بهتر تفاوت اظهارنامه مالیات بر عملکرد با اظهارنامه مالیات بر درآمد بهتر است ابتدا کمی درباره مالیات بر ارزش افزوده اطلاعات در اختیارتان قرار دهیم:

تعریف مالیات بر ارزش افزوده

ارزش افزوده مالیاتی است غیرمستقیم که مصرف‌کننده، آن را با بهای خرید کالا و یا خدمات پرداخت می‌نماید. در مرحله بعدی فروشنده این مالیات دریافتی را باید به خزانه دولت واریز کند. این مالیات به‌اصطلاح vat نامگذاری شده است. این مالیات طی چند سال اخیر توسط دولت تعیین و از فعالان در حوزه کسب‌وکار از مرحله تولید تا توزیع اخذ خواهد شد. مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته تقسیم خواهد شد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • مصرفی
  • درآمدی
  • تولیدی

شاید تصور کنید که این مالیات فقط از مصرف‌کننده دریافت می‌شود اما این‌گونه نیست. تولیدکننده هم باید مالیات را پرداخت نماید و هر کالا و یا خدمتی که در مقابل دریافت پول ارائه گردد مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد. این مالیات باید هر ۹۰ روز یک‌بار ( با فرجه ۱۵ روزه) پرداخت خواهد شد.

نحوه محاسبه تفاوت اظهارنامه مالیات بر عملکرد با اظهارنامه مالیات بر درآمد:

مالیات ارزش افزوده را این‌گونه تعریف می‌کنیم که  ارزشی است که در هنگام تولید یک کالا یا خدمات به ارزش مواد اولیه آن افزوده خواهد شد. وقتی کالایی تولید شده است، قیمت آن بر طبق مراحل تولید بالا خواهد رفت و ارزش آن اضافه خواهد شد.

توجه داشته باشید که قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1387 برای اجرای آزمایشی تصویب شد. بعد از تمدید مدت اجرای آزمایشی آن در سال 1399 و در اجرای اصل 123 قانون اساسی ایران، قانون دائمی ارزش افزوده در خرداد 1400 به تصویب رسید و از 13 دی‌ماه 1400 به اجرا رسید. نرخ مالیات بر ارزش افزوده اکنون 9 درصد می‌باشد که 6 درصد آن مربوط به مالیات و 3 درصد مربوط به عوارض آن می‌باشد.

فرآیند حسابداری فروش
بیشتر بخوانید

بر اساس ماده 1 قانون دائمی ارزش افزوده، مالیات و عوارض دریافت شده برای عرضه کالاها و ارائه خدمات مشمول مالیات و عوارض در یک دوره معین، مالیات و عوارض فروش نامیده خواهد شد. همچنین مالیات ارزش افزوده خرید، مالیات و عوارض متعلق به خرید کالاها و خدمات مشمول مالیات و عوارض (اعتبار مالیاتی)، نیز خواهد شد.

به‌این‌ترتیب، مابه‌التفاوت مالیات و عوارض فروش با مالیات و عوارض خرید در یک دوره معین (درصورتی‌که میزان فروش بیش از خرید باشد) به سازمان امور مالیاتی پرداخت خواهد شد.

در نهایت این مصرف‌کننده نهایی کالا و یا خدمات می‌باشد که مالیات ارزش افزوده را پرداخت می‌نماید. اما نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده به این شکل می‌باشد که مودیان، مالیاتی را بابت خرید مواد اولیه و تولید پرداخت کرده‌اند را از خریدار گرفته و از مالیات پرداختی خود، کسر کرده و. در نهایت تفاوت این دو مبلغ را به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده به سازمان مالیاتی واریز خواهند کرد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران

 

وقتی در مدت زمان سه‌ماه در یک سال یک شرکت کالایی را خریداری می‌نمائید و مبلغ x را پرداخت کرده‌اید. در حین خرید 9 درصد از مبلغ x را اضافه بر مبلغ کالا به فروشنده پرداخت کرده‌اید. از طرف دیگر،هم شرکت موردنظر کالا را به قیمت مصوب به فروش می‌رساند و مبلغ y را دریافت می‌نماید. همچنین 9 درصد y را اضافه بر مبلغ کالا از خریدار به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد کرد.

بنابراین در پایان این مهلت ۳ ماهه مالیات اخذ شده در مقابل مالیات پرداخت شده قرار گرفته و مازاد آن به اداره ارزش افزوده طی فیش مالیاتی پرداخت خواهد شد و اگر مقدار مالیات پرداخت شده بیشتر باشد می‌توان آن را از دولت استرداد و یا به دوره بعد موکول نماید.

آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری
بیشتر بخوانید

فرق مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد چیست؟

می‌توان دو نوع مالیات بر ارزش افزوده و مالیات عملکرد را از جمله مهم‌ترین مالیات‌هایی بدانیم که باید توسط شرکت‌ها و حتی اشخاص باید پرداخت شود و مهم‌تر اینکه باید در موعد مقرر این پرداخت صورت گیرد.

به طور کل تفاوت این دو مالیات در نوع و درصد پرداخت می‌باشد به طوری که در مالیات بر ارزش افزوده، مراحل تولید و هزینه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته خواهد شد، تعیین کننده مقدار مالیات پرداختی می‌باشد در حالیکه در مالیات عملکرد، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی در صورتی که دارای سود باشند مشمول به پرداخت مالیات عملکرد خود خواهند بود.

برای مطالعه بیشتر: آموزش حسابداری ویزه بازار کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *