مقالات

فرآیند حسابداری فروش

فرآیند حسابداری فروش

فرآیند حسابداری فروش : در این مقاله تصمیم داریم تا اطلاعات لازم برای آشنایی و درک مباحث حسابداری فروش برای شما عزیزان را توضیح دهیم.

فرآیند حسابداری فروش و حساب فروش چیست

در واقع به بستانکار شدن کالاهایی که به صورت نقد و نسیه و همچنین مطابق با قیمت فروش و در طول یک بازه مالی توسط یک موسسه بازرگانی به فروش خواهند رسید، حساب فروش گفته خواهد شد.

برای نمونه درآمدی که موسسات بازرگانی با فروش کالا یا محصولات خود به دست خواهند آورد در حساب فروش آن موسسه بازرگانی به عنوان درآمد حاصله در فروش ثبت می گردد.

همان گونه که کمی پیش توضیح داده شد حساب فروش دارای یک ماهیت بستانکاری می باشد که به ترتیب با ثبت بستانکار و بدهکار، افزایش و کاهش خواهد یافت.

تعذیف فرآیند حسابداری فروش

فرآیند حساب فروش  به دو صورت فروش نسیه و فروش نقدی انجام می گردد که معادل قیمت فروش کالا هر دو صورت حساب در طول یک دوره مالی بستانکار می گردند.

فروش نقدی

 

فروش نسیه

 در فروش نسیه زمانی که محصول تحویل داده خواهد شد البته برای این فروش صورت گرفته مبلغی دریافت نگردد، آن فروش درآمد به حساب نخواهد آمد، زیرا اصل تحقق در آمد در اصول حسابداری باید رعایت گردد و این اصل به این معنا می باشد که باید به محض تحقق، درآمد ثبت گردد.

اینگونه فروش ها با عنوان ثبت حساب های دریافتنی موسسه، ثبت می گردند و زیرا در فروش نسیه،یک بدهکاری از طرف خریدار  به موسسه بازرگانی ایجاد خواهد شد حساب فروش با عنوان بستانکار و حساب دریافتی موسسه با عنوان بدهکار ثبت می گردد. ( پکیج آموزش حسابداری )

فرآیند حسابداری فروش و ماهیت خرید در حسابداری چیست؟

یکی از وظایف حسابداری خرید و فروش، بررسی ماهیت خرید می باشد. معادله ای که در ادامه مشاهده می نمائید، به فهم آسان تر ماهیت ها در حسابداری کمک می نماید.

سنوات چیست؟
بیشتر بخوانید

دارایی = بدهی + سرمایه

حساب هایی با ماهیت بدهکار به دارایی ها تعلق خواهند داشت ( دارایی را  در سمت راست معادله مشاهده می نمائید)؛ نظیر بهای تمام شده، حساب های دریافتنی و . . .

حساب هایی با ماهیت بستانکار به مجموع بدهی ها و  سرمایه ها تعلق خواهند داشت ( مجموع بدهی و سرمایه را  در سمت چپ معادله مشاهده می نمائید )؛ نظیر درآمد و فروش، حساب های پرداختنی و . . .

و اینگونه حساب هایی که ماهیت بدهکاری  را خواهند داشت با افزایش حساب بدهکاری، بدهکار و با کاهش آن بستانکار می گردند و حساب هایی که ماهیت بستانکاری خواهند داشت  با افزایش حساب بستانکاری، بستانکار و با کاهش آن بدهکار می گردند.

فرآیند حسابداری فروش و ترازنامه در حسابداری خرید و فروش

ترازنامه در حسابداری خرید و فروش اطلاعاتی مانند حقوق مالی صاحب سرمایه، تعهدات اقتصادی و اطلاعات مربوط به منابع را مشخص و در این زمینه ها به تهیه گزارشاتی از سرمایه ها، دارایی ها و بدهی های یک موسسه بازرگانی در یک بازه زمانی تعیین گشته خواهند پرداخت .

در اصل ترازنامه در حسابداری خرید و فروش، شکل کامل تری از معادله حسابداری می باشد و امکان دارد تا آن را با نام صورت وضعیت مالی شناسایی نمائید.

حسابداری خرید و فروش pdf به شما در زمینه کسب اطلاعات لازم درباره ثبت فروش در حسابداری و فرآیند حسابداری فروش بسیار کمک می نماید.

فرآیند حسابداری فروش و سود و زیان در آن

فرآیند حسابداری فروش و سود و زیان در آن

نتایج عملکرد یک موسسه یا شرکت در طول یک دوره مالی بر اساس سود و زیان های به دست آمده آن موسسه قابل مشاهده می باشد.

بستن سال مالی
بیشتر بخوانید

وقتی که هزینه ها و درآمد های یک دوره مالی شرکت در مقابل هم قرار خواهند گرفت، نتایج به دست آمده به صورت سود و زیان در حسابداری خرید و فروش حاصل خواهند شد.

بهای تمام شده کالای فروش رفته، سود و  زیان های خالص و نا خالص، هزینه های عملیاتی و اطلاعات فروش خالص، گزارشات و اطلاعاتی می باشند که در صورت های سود و زیان یک شرکت مشاهده می گردند.

فرآیند حسابداری فروش و تعریف حساب برگشت از فروش

یک حساب موقت که ماهیت بدهکاری داشته و از آن برای ثبت کالا های مرجوعی و تخفیفات نقدی فروش استفاده گردد، به آن حساب برگشت از فروش گفته خواهد شد.

لازم به ذکر است که حساب برگشت از فروش در طول یک دوره مالی به هیچ عنوان نباید بستانکار گردد.

فرآیند حسابداری فروش و برگشت از فروش در حسابداری فروش چیست؟

برگشت از فروش در حسابداری فروش را اگر بخواهیم به بیانی آسان تعریف نمائیم می توانیم بگوئیم که گاهاً برای موسسات بازرگانی پیش می آید که کالایی که به مشتریان خواهند فروخت، بنابر هر دلیلی برگردانده گردد.

در پی آن معاملات مربوطه فسخ گشته و هزینه آن محصول به صورت نقدی یا کسر از بدهی مشتری، به مشتریان پرداخت  خواهد شد.

در شرایطی که محصول از عیب و نقص جزئی برخوردار گردد، مجموعه یا شرکت فروشنده با ارائه تخفیفات یا تقسیم کردن هزینه، امکان دارد که خریدار را از مرجوع کالا منصرف نماید. ( آموزش حسابداری )

فرآیند حسابداری فروش و حساب برگشت از فروش و تخفیفات چه می باشد ؟

شاخه های حسابداری
بیشتر بخوانید

حساب برگشت از فروش و تخفیفات دارای ماهیتی بدهکار باشد و به دنبال ثبت بدهکار افزایش پیدا نماید.

توجه نمائید که در صورتی که مشتریان از تخفیفات نقدی فروش استفاده نمایند، حساب تخفیفات نقدی فروش بدهکار می گردند.

تخفیفات تجاری، تخفیفات توافقی میان طرفین معامله، تخفیفات نقدی و تخفیفاتی که به خاطر عیب و نقص کالا از سوی فروشنده ارائه می گردند، از انواع تخفیفات در حسابداری خرید و فروش می باشند و همانگونه که از نامشان معلوم است متناسب با شرایط گوناگون از انها استفاده خواهد شد.

فرآیند حسابداری فروش و تعریف حساب تخفیفات نقدی فروش می باشد ؟

قطعاً همه ی فروشندگان تمایل خواهند داشت که طلب های مالی خود را که از فروش نسیه باقی مانده، هرچه سریع تر از خریداران دریافت نمایند.

در نظر گرفتن امتیازاتی  برای خریداران از جمله راهکار هایی می باشد که توسط فروشندگان ارائه گشته. تخفیفات نقدی فروش، از جمله این امتیازات می باشند  و این حساب ها ماهیتی بدهکار خواهند داشت.

برای مطالعه بیشتر : حسابداری مدارس دولتی

فرآیند حسابداری فروش و وظایف حسابدار فروش

در بیشتر مواقع مجموعه ها یا موسساتی که فروش محصول یا کالا در آنها بالا می باشد، بخشی از مجموعه خود را  به فرآیند حسابداری فروش اختصاص خواهند داد و حسابداران فروش را برای این مجموعه استخدام می نمایند. یک حسابدار فروش در قسمت حسابداری فروش شرکت همانکونه که از نامش پیدا می باشد فقط در زمینه فروش کالا و موارد مربوط به آن فعالیت  خواهند داشت.

وظایف تخصصی، کنترلی، ایجاد همانگی و تهیه گزارشات از جمله وظایفی می باشند که یک حسابدار فروش بر عهده خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *