مقالات

تعریف حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت

تعریف حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت

در این مقاله به زبان ساده تعریف حسابداری صنعتی را برای شما عزیزان خواهیم گفت و همچنین شما عزیزان را با کاربرد های این رشته پر طرفدار آشنا خواهیم ساخت .

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری صنعتی  در واقع یکی از شاخه های حسابداری می باشد و محاسبه بهای تمام شده کالا ها و محصولات از وظایف حسابداران صنعتی است.

کنترل و مدیریت هزینه ها و در مواقع لزوم گرفتن تصمیماتی برای کاهش هزینه های اضافه و افزایش سود شرکت در رشته حسابداری صنعتی بسیار اهمیت خواهد داشت.

از حسابداری صنعتی برای کم کردن هزینه ها برای ساخت کالا و قیمت گذاری مناسب روی محصولات تولید شده و کنترل موجودی استفاده گسترده ای خواهد شد.

کاربرد حسابداری صنعتی کمک خواهد کرد با برآورد هرینه های تولید محصولات گام مثبتی در جهت پیشرفت شرکت های تولیدی برداشته خواهد شد.

حسابداری شاخه های متعددی خواهد داشت که حسابدرای صنعتی یکی از شاخه های پرطرفدار آن خواهد بود. .

حسابداری صنعتی به انگلیسی

ممکن است برای شما هم این سوال پیش بیاید که حسابداری صنعتی به انگلیسی چه خواهد شد؟ باید بدانید که حسابداری صنعتی به انگلیسی با عنوان Cost Accounting به کار برده می شود.

همان گونه گفته شد حسابداری صنعتی یکی از پرکاربردترین زیرشاخه های حسابداری می باشد که در ایران هم بازار کار خوبی دارد و اگر بتوانید در این حوزه آموزش ببینید میتوانید به خوبی کسب درآمد نمائید.

کاربرد حسابداری صنعتی

کم کردن هزینه ها، کنترل موجودی کالا ها یا محصولات، گرفتن تصمیم های دقیق برای قیمت گذاری محصولات از کاربرد هایی می باشد که ارزیابی آنها برای شرکت ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

در عرصه تولید و پیشرفت شرکت های تولیدی انجام اقداماتی نظیر تجزیه و تحلیل، پیش بینی و برآورد هزینه ها بسیار حیاتی می باشد و شرکت ها باید همیشه آماری دقیق از بهای تمام شده مواد اولیه محصولات خود داشته باشند تا در زمان تولید محصولات بتوانند تصمیماتی درست و دقیق داشته باشند.

در اصل میتوان در تعریف حسابداری صنعتی گفت که این رشته یا بهای تمام شده زیر شاخه ای از رشته حسابدرای مدیریت می باشند که با به کارگیری آن ها در سود آوری مجموعه نقش موثری خواهد داشت.

تاریخچه حسابداری صنعتی

حسابداری دارای تاریخچه ای بلند بالا می باشد و در گذشته از حسابداری توسط تمدن هایی نظیر یونان، مصر و چین برای نگهداری حساب ها، دستمزد و مصالح موردنیاز  برای ساخت اهرام ثلاثه و . . . استفاده می گشته.

حسابداری بعد از گسترش تجارت، به اوج رشد خود رسیده است.

حسابداری صنعتی،بعد از انقلاب صنعتی و با به وجود آمدن صنایع گوناگون به وجود آمد و در طی آن علم محاسبه بهای تمام شده و در نهایت تعیین قیمت فروش ایجاد گشت.

حسابداری صنعتی از پیچیده و حیاتی ترین رشته های حسابداری می باشد که بسیار مورد استفاده مدیران و مسئولان قرار خواهد گرفت.

حسابداری صنعتی به انگلیسی

حسابداری صنعتی که به انگلیسی به معنای COST ACCOUNTING است، با محاسبه بهای تمام شده و تعیین هزینه های کالا ها مدیران مربوطه قادر خواهند بود تا در مواقع الزامی تصمیماتی را اخذ نمایند .

ترازنامه چیست؟
بیشتر بخوانید

وظایف حسابداری صنعتی

  • کمک به برنامه ریزی و اجرای برنامه ها
  • تحلیل و کنترل بودجه های سازمان یا شرکت
  • جمع آوری، طبقه بندی و ثبت گزارشات برای کمک به مسئولان مربوطه برای گرفتن بهترین تصمیمات
  • تجزیه و تحلیل گزارشات برای کاهش هزینه ها و بهبود وضعیت تولید
  • تعیین و کنترل ارزش موجودی های یک شرکت به منظور هزینه یابی، تعیین قیمت و کنترل موجودی کالا ها و محصولات
  • جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه های انجام شده و بررسی سود به دست آمده

    تعریف برآورد هزینه‌های مستقیم تولید

    هزینه هایی که به خاطر ارتباط مستقیم با کالای تولید شده یا ارتباط با مرحله ای از تولید، هزینه مستقیم تولید نامیده خواهند شد.

    مواد اولیه به کار رفته در تولید کالا و دستمزد مستقیم کارگران مرتبط با تولید از مهم ترین ویژگی های هزینه های مستقیم می باشد.

    هزینه های مستقیم در سه دسته مواد اولیه مستقیم، دستمزد مستقیم و سایر هزینه های مستقیم طبقه بندی میگردند.

    مواد اولیه مستقیم

     

    دستمزد مستقیم

     

    دیگر هزینه های مستقیم

     

    برآورد هزینه‌های غیرمستقیم چیست؟

    هزینه های غیر مستقیم پس از هزینه های مستقیم محسابه شده و گاهاً برای انجام یک کسب و کار به عنوان هزینه واقعی حساب می گردند.

    هزینه های غیر مستقیم از هزینه ای مربوط به تولید یک محصول یا کالای خاص بیشتر بوده و شامل هزینه نگهداری کل یک شرکت یا مجموعه تولیدی می گردد.

    امکان تولید اشیای هزینه از هزینه های غیر مستقیم نیروی کار به دست خواهد آمد و فقط برای یک محصول یا کالای مشخص نمی باشد و اینگونه هزینه های مورد نیاز برای تولید تامین می گردد.

    برای نمونه یک نیروی کاری با که با عنوان دستیار مدیر مشغول به کار می باشد از کل شرکت به جای یک محصول خاص پشتیبانی می نماید.

    در این صورت عمل این نیروی کاری به عنوان هزینه های غیر مستقیم حساب می گردد.

    هزینه های تبلیغات و بازریابی، مزایای اضافی، ارتباطات نظیر نیروی کارکنان و خدمات و حقوق و دستمزد در حسابداری  و . . . از مثال هایی برای هزینه های غیر مستقیم می باشند.

    درباره بررسی مراکز هزینه بیشتر بدانید:

    مراکز هزینه به نوعی همان مراکز تولید هستند که شامل زیرمجموعه هایی می گردند که هر یک از این زیرمجموعه ها مراکز هزینه ی دیگری را در بر خواهند داشت.

    برای نمونه بخشی از مرحله تولید یا ماشین آلات خاصی که در یک مرحله استفاده می گردند از زیرمجموعه های یک چرخه ی تولید می باشند و هر یک به تنهایی یک مرکز هزینه به شمار خواهند رفت.

    هرچقدر مراکز هزینه در یک مجموعه حسابداری بیشتر باشد، کنترل حسابدار بر روی هزینه های یک بنگاه اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد

    حسابداران با بررسی مراکز هزینه در زمینه هزینه های مصرفی و سرمایه گذاری مدیریت بهتری را می توانند اعمال نمایند.

    تهیه گزارشات چیست؟

    از مهم ترین وظایف یک حسابدار تهیه گزارشات حسابداری  به صورت دوره ای می باشد.

    تهیه گزارشات و تحویل آنها به مدیران از اصلی ترین وظایف یک حسابدار می باشد که در صورتی که این عمل به نحو احسن انجام گردد، بهبود و پیشرفت شرکت را به دنبال خواهد داشت.

    تحلیل و بررسی گزارش های تهیه شده که قادر است به صورت دوره های ماهانه و سالانه هستند به بررسی روند فعالیت و توید محصولات می پردازد تا با آشنایی با نقاط قوت و ضعف، ضمینه های رسیدن به تولید و سود بیشتر فراهم خواهد شد.

    گزارشات در دو نوع درون سازمانی و برون سازمانی می باشد. گزارشاتی در مورد مصرف مواد و بهای تمام شده محصول تولید شده از نمونه های گزارشات درون سازمانی می باشند و با هدف افزایش آگاهی مدیران یک مجموعه تهیه می گردند.

    گزارش هایی نظیر بهای تمام شده کالای فروش رفته و سود و زیان محصول تولیدی از جمله گزارش های بیرون سازمانی می باشند و با هدف ارائه گزارشاتی مطابق با استاندارد ها و اصول پذیرفته شده تهیه و مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ( آموزش حسابداری )

    حسابدار صنعتی چه کسی است؟

    بیان کردن اطلاعات حسابداری به زبان ساده و گویا تر از جمله وظایف یک حسابدار صنعتی می باشد.

    حسابدارصنعتی نیرویی می باشد که در شرکت ها و سازمان ها به جمع آوری اطلاعات مالی و صنعتی می پردازد تا وضعیت اقتصادی و صنعتی یک شرکت را بهبود می بخشد.

    گزارشاتی که حسابدار صنعتی جمع آوری، بررسی و ثبت می نماید به او کمک می نماید تا سلامت مالی شرکت را راحت تر به صورت دوره ای بررسی نماید و اطلاعات و راهنمایی های موردنیاز را به مدیران مربوطه انتقال خواهد داد.

    اهمیت حسابداری صنعتی چیست؟

    • اهمیت حسابداری صنعتی چیست؟
    • جمع آوری و تحویل گزارشات حسابداری مربوط به بورس که باید در دوره های سالانه و یا سه ماهه به مدیران یا سهامداران.
    • تسهیل کردن حسابرسی قانونی.  ( کمکی به حسابداران برای بررسی سلامت امور مالی مجموعه. )
    • جمع آوری گزارش های مالی برای برنامه ریزی و کمک به تجزیه و تحلیل گزارش های مالی.
    • افزایش سرمایه گذاری های داخلی و خارجی.
    • عموم مردم قادر خواهند بود تا عملکرد سازمان و مدیران را با کمک گزارشات تهیه شده بررسی و تحلیل نمایند.
    • تهیه ی گزارش های مالیاتی برای ارائه صورت حساب های مالی.
    • یکی از آینده نگری هایی که میتوان در این رشته داشت این می باشد که برای کسب درآمد بیشتر و مهاجرت در کشور های خارجی برنامه ریزی نمائید. این رشته در کشور های خارجی بازار کار خوبی خواهد داشت و میتوانید در آن کشور ها درآمد ده برابری داشته باشید. اگر نمیدانید چه کشوری برای این رشته مناسب تر می باشد مقاله بهترین کشور برای مهاجرت حسابداران را از دست ندهید.

      انواع روش هزینه یابی در حسابداری صنعتی چیست؟

      از آنجایی که با تعریف هزینه در حسابداری صنعتی آشنا گشتید اکنون به انواع روش هزینه یابی در حسابداری خواهیم پرداخت:

      • هزینه یابی جذبی
      • هزینه یابی مستقیم یا نهایی
      • هزینه یابی برآوردی یا تخمینی
      • هزینه یابی سفارش کار
      • هزینه یابی مرحله ای
      • هزینه یابی استاندارد
      • هزینه یابی بر مبنای فعالیت
      تعریف هزینه یابی جذبی

      هزینه یابی جذبی به کلیه هزینه هایی که در جریان بهای تمام شده ی تولید مواد مستقیم، دسمتزد و سربار متغیر کالا ها جذب می گردد، اطلاق خواهد شد. ( پکیج آموزش حسابداری )

      هزینه یابی مستقیم یا نهایی چیست؟

      متناسب با مقدار حجم تولید، هزینه های یک محصول دچار تغییرات می گردد و زمانی که در پایان هر دوره هزینه هایی به طور مستقیم به کالای در حال تولید و بهای تمام شده افزون خواهد شد، از روش هزینه یابی مستقیم یا نهایی استفاده می گردد.

      هزینه یابی برآوردی یا تخمینی چیست؟

      زمانی که قرارداد یا پیمانی با دیگر شرکت ها و سازمان ها بسته خواهد شد، از قبل هزینه ای پیش بینی می گردد و به آن هزینه یابی برآوردی یا تخمینی گفته خواهد شد.

      هزینه هایی که پس از فروش ایجاد می گردند نمونه ای از روش هزینه یابی برآوردی یا تخمینی خواهد بود.

      هزینه یابی سفارش کار چیست؟

      بعضی شرکت ها بر اساس آنچه که مشتریان نیاز دارند به تولید محصولات خواهند پرداخت که به این محصولات محصولات سفارشی گفته خواهد شد.

       اما هزینه یابی سفارش کار مجموعه قوانینی می باشد که در زمان جمع آوری، خلاصه سازی و ثبت هزینه های تولید از ابتدا تا انتهای تولید رعایت می گردنند.

      در روش هزینه یابی سفارش کار  هر سفارش به طور جداگانه جمع آوری و ثبت می گردد.

      هزینه یابی مرحله ای چیست؟

      از روش هزینه یابی مرحله ای در محصولاتی که مرحله تولید محصول بعد از مرحله مواد خوام می باشد، برای محاسبه بهای تمام شده آن محصولات استفاده می گردد.

      شرکت هایی که تولیداتشان با این روش انجام می گردد در بیشتر مواقع محصولات فرعی و متنوعی را تولید می نمایند.

      تعریف هزینه یابی استاندارد

      در هزینه یابی استاندارد، حسابداران هزینه‌های لازم را در ابتدا پیش‌بینی خواهند کرد و بعد آن را با هزینه های واقعی مقایسه می‌نمایند و اگر هزینه های مغایرت داشته باشند، دلایل را تجزیه و تحلیل می‌نمایند تا مشکل را پیدا نمایند.

      هزینه یابی بر مبنای فعالیت چیست؟

      سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت به عنوان روشی که هزینه ها، فعالیت ها، عملکرد و منابع را  اندازه گیری خواهند کرد، تعریف می گردد.

      چرا از نرم افزار در حسابداری صنعتی استفاده می نمائیم

      نرم افزار های حسابداری به دلیل مواردی نظیر؛ آگاهی از سود و زیان شرکت، قیمت گذاری و ارزیابی کالا ها یا محصولات با سود فروش مناسب، محاسبه بهای تمام شده کالای تولید شده، کنترل، بررسی و کاهش هزینه ها، مقرون به صرفه بودن با توجه به امکاناتی که در اختیار حسابدار قرار خواهند داد.

      ایجاد یک خط تولید منظم و توسعه واحد های صنعتی و . . . در حسابداری صنعتی و توسط حسابداران استفاده می گردند. برای مطالعه بیشتر : محاسبه مالیات حق الوکاله

حساب های مشکوک الوصول چیست؟
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *