مقالات

محاسبه مالیات حق الوکاله

محاسبه مالیات حق الوکاله

محاسبه مالیات حق الوکاله چیست؟ آیا همه وکلا مشمول مالیات خواهند شد؟ آیا حق الوکاله نیز مشمول مالیات میگردد؟ مالیات حق الوکاله به عهده وکیل می باشد یا موکل؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده حتما این مقاله که در مورد صفر تا صد محاسبه مالیات حق الوکاله می باشد را مطالعه نمائید.

محاسبه مالیات حق الوکاله چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم به شما توضیح دهیم مالیات حق الوکاله چیست؟ باید ابتدا این موضوع را روشن کنیم که اصلا حق الوکاله چیست؟ وکلا در برابر خدماتی که به موکلان خود ارائه خواهند داد بر اساس نرخ مصوب هزینه را دریافت می نمایند. این هزینه حق الوکاله نام دارد که باید در قرارداد بین وکیل و موکل ذکر شود.

در بعضی مواقع امکان دارد خود شخص کار های مربوط به دفاع را انجام دهد یا از وکیل در هیئت های حل اختلاف برای این موضوع کمک دریافت نماید باید حق تمبر باطل نماید. اگر فرد از یک فرد برای این کار کمک دریافت نماید باید علاوه بر پرداخت حق تمبر مالیات مربوط به این موضوع را نیز پرداخت نماید.

اما سوال اصلی که مالیات حق الوکاله چیست؟ همه ی اشخاص جامعه باید در ازای درآمد حاصل از کسب و کارشان مالیات پرداخت نمایند و این قانون در مورد وکلا نیز صادق می باشد.

بر این اساس همه ی وکلا و کسانی که در محاکم خاصی کار وکالت را انجام خواهند داد موظف می باشند تا در وکالت نامه های خود حق الوکاله را ذکر نمایند و از آن میزان برابر با 5٪ به عنوان مالیات حق الوکاله و مالیات حق تمبر روی وکالت نامه الصاق و ابطال کنند.

رد دفاتر قانونی چیست؟
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر: حساب تفصیلی چیست

روش های محاسبه مالیات حق الوکاله

روش های محاسبه مالیات حق الوکاله

درباره مالیات حق الوکاله ماده 103 قانون مالیات های مستقیم مطرح میگردد که بر اساس آن در اخلافاتی که خواسته مالی دارند 5٪ (پنج درصد) حق الوکاله باید به عنوان مالیات حق الوکاله کسر شود.

در اختلافاتی که خواسته آن ها مالی نمی باشد و همچنین در دعاوی کیفری نیز بر اساس ماده 103 قانون مالیات های مستقیم باید حداقل 5٪ حق الوکاله برای هر مرحله معین شود.

برای محاسبه مالیات حق الوکاله که در مراجع غیر قضایی حل و فصل میگردد و یا مربوط به عوارض شهرداری می باشد مبلغ حق الوکاله به صورت زیر تعیین خوهد شد:

  • برای مبالغ تا 1 میلیون تومان ما به تفاوت برابر با 5٪
  • برای مبالغ تا 3 میلیون تومان ما به تفاوت 4٪ مازاد نسبت به 1 میلیون تومان
  • از 3 میلیون تومان به بالا ما به تفاوت برابر با 3٪ نسبت به مازاد 3 میلیون تومان محاسبه خواهد شد و به مقدار 5٪ تمبر باطل می شود.

این قانون در مورد وکلا دادگستری صدق نخواهد کرد اما اشخاصی که در مراجع مشخصی وکالت می نمایند در این قانون میگنجند. این قانون در مورد کارمندان مودی، یا مادر، پدر، خواهر، برادر، دختر، پسر، نواده و همسر مودی صدق نخواهد کرد. ( پکیج آموزش حسابداری )

مالیات حق الوکاله چند درصد می باشد؟

توجه اشته باشید که مبلغ حق الوکاله باید روی وکالت نامه درج گردد و تمبر مالیاتی که برای پرونده استفاده خواهد شد باید روی وکالت نامه الصاق و ابطال شود. وکلا باید 5٪ ححق الوکاله ای که دریافت می نمایند را به عنوان مالیات حق الوکاله به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نمایند. در مواردی این درصد مالیات حق الوکاله تفاوت پیدا خواهد کرد در ادامه به برخی از آن ها خواهیم پرداخت:

  • درصد مالیات حق الوکاله برای اختلافات مالی 5٪ حق الوکاله می باشد
  • درصد مالیات حق اوکاله برای اختلافات غیر مالی 5٪ حق الوکاله مقرر گشته است.
  • نرخ مالیات حق الوکاله برای اختلافات مالیاتی و عوارض شهرداری اگر تا سقف 1 میلیون تومان باشد 5٪، اگر تا سقف 3 میلیون تومان باشد 4﷼ و اگر بیشتر از 3 میلیون تومان باشد 3٪ میباشد و به طور کلی 5٪ برای هزینه باطل کردن تمبر در نظر گرفته خواهد شد.
اصول حسابرسی چیست
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *