مقالات

انواع گزارشات منابع انسانی

انواع گزارشات منابع انسانی

شناخت انواع گزارشات منابع انسانی چیست؟

همه ی سازمان های کوچک، متوسط و بزرگ برای بررسی چگونگی عملکرد خود نیاز به دریافت گزارش عملکرد خواهند داشت از این رو انواع گزارشات منابع انسانی مانند گزارش درون سازمانی و گزارش برون سازمانی جهت سنجش عملکرد مالی سازمان ایجاد شد. هر کدام از این گزارش ها با اهداف مشخصی تهیه خواهند شد.

در این مقاله به تعریف انواع گزارشات منابع انسانی ، گزارش های برون سازمانی، استفاده هر کدام از، نمونه گزارش ها، توضیح ساختار این گزارش ها، نمونه گزارش سازمانی، تهیه و هدف هریک آشنا خواهیم گشت.

چرا شناخت انواع گزارشات منابع انسانی (درون سازمانی و برون سازمانی)

گزارشات درون سازمانی یکی از انواع گزارشات منابع انسانی می باشد که در هر سازمان توسط واحد حسابداری به صورت دوره ای در بیشتر موارد ماهیانه تهیه می گردد. این گزارشات از نحوه عملکرد سازمان شامل بهای تمام شده محصولات، مصرف مواد، گزارش خرید و دیگر گزارش های با اهمیت روند صنعت و تولید تهیه خواهند شد.

گزارشات درون سازمانی را می توان از انواع گزارش های مدیریتی بدانیم؛ چر ا که گزارش ها برای بررسی و تحلیل دقیق عملکرد مالی و تولیدی سازمان به مدیران ارائه می گردد.

بعد از ارائه خروجی، تحلیل گزارشات درون سازمانی بر عهده مدیر می باشد، حسابداران فقط به تهیه دقیق گزارش خواهند پرداخت؛ بعد از آن تحلیل و تصمیم گیری درباره آنها بر عهده مدیران گذاشته خواهد شد.

گزارش درون سازمانی، بیشتر مواقع در مؤسسات تولیدی تهیه و استفاده خواهند شد. بالاترین استفاده از انواع گزارش های درون سازمانی، در موسسات تولیدی می باشد، زیرا مدیران علاقه دارند در جریان جزییات روند تولید قرار بگیرند. به همین دلیل گزارش هایی نظیر گزارش بهای تمام شده، گزارش مصرف مواد، گزارش کالای در جریان ساخت، خرید، ضایعات و … نیاز خواهند داشت. در ادامه مقاله به معرفی انواع گزارش های درون سازمانی می پردازیم.

حسابداری دولتی
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : پکیج آموزش حسابداری

معنی اصطلاح گزارش های مالی درون سازمانی چه می باشد؟

معنی اصطلاح گزارش های مالی درون سازمانی چه می باشد؟

گزارش های درون سازمانی (Internal reports) (Intra-organizational financial reporting) یکی از انواع گزارشات منابع انسانی می باشد و به گزارشاتی اشاره خواهد داشت که تمرکز آنها بر عملکرد مالی بخش های داخلی سازمان است. این گزارش ها شامل جزئیات فراوانی از اطلاعات مالی، حین انجام روندهای سازمان هستند.

با توجه به اینکه این گزارش ها بر اساس نیاز مدیران داخلی تهیه خواهد شد، اطلاعاتی را در بر می‌گیرد که علاوه بر نشان دادن عملکرد مالی، قادر خواهند بود بر روند فعالیت ها اثر گذار باشند. یک مدیر سازمان، می خواهد بداند که چه میزان از هزینه ها در هر بخش مصرف خواهند شد.

آیا می تواند هزینه ها را کاهش یا بهینه سازی کند؟ مواردی که در گزارش درون سازمانی می آیند به این خاطر، نیازی نخواهید داشت تا در گزارشات برون سازمانی ذکر گردند.( آموزش حسابداری و علوم مالی )

ساختار انواع گزارشات منابع انسانی

هر یک از گزارشات درون سازمانی دارای ساختار خاصی می باشند که از قوانین آن سازمان تبعیت می نمایند. این گزارش ها عمدتا از ساختار زیر پیروی خواهند کرد:

  • صفحه عنوان و خلاصه گزارش
  • مقدمه
  • متن گزارش
  • نتیجه گیری در صورت وجوداین گونه است که نخست عنوان گزارش نظیر گزارش بهای تمام شده، گزارش کالای در جریان ساخت یا … ذکر می گردد. خلاصه ای از آنچه در گزارش آمده است در گزارش آورده خواهد شد. مقدمه در ادامه و اصل متن گزارش به صورت تفصیلی بعد از آن قرار خواهد گرفت. منظور از نتیجه گیری آن مقدار از خروجی می باشد که از طریق داده های پیشین قابل دست یابی خواهد بود.به عنوان نمونه امکان دارد متن گزارش نشان دهنده وجود مخارج غیرمعمول یا فزاینده در حین تولید باشند. این نتیجه گیری بر حسب انچه در گزارش نشان داده خواهد شد به دست می‌آید اما تحلیل و تصمیم گیری بر اساس داده‌ها بر عهده مدیر می باشد.

    گزارشات برون سازمانی

    گزارش برون سازمانی از دیگر انواع گزارشات منابع انسانی می باشذ که توسط واحد حسابداری تهیه خواهد شد اما باید دقت داشت که استفاده کنندگان از گزارش های برون سازمانی، اشخاص یا اداراتی خارج از سازمان می باشند. گزارش های برون سازمانی به صورت عمومی منتشر خواهد شد تا مورد استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی نظیر دولت، بانک ها، ادارات، سازمان بورس، سرمایه گذاران و… قرار بگیرد. این استفاده کنندگان به اطلاعات جزئی سازمان شما نیاز نخواهند داشت. بلکه در بیشتر مواقع به اطلاعاتی همچون سود و زیان شرکت، ترازنامه، گزارش تقسیم سود، گردش نقدی و … نیاز خواهند داشت. ( رد دفاتر قانونی چیست؟ )

شاخه های حسابداری
بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *