مقالات

ارزش فعلی خالص NPV چیست؟

ارزش فعلی خالص NPV چیست؟ اشخاصی که با سرمایه گذاری و امور مالی سر و کار دارند، باید با مفاهیم کلیدی گوناگونی نظیر ارزش فعلی خالص آشنا گردند و تفاوت اصطلاحات مختلف را به خوبی بدانند. در این مطلب تصمیم داریم شما را با تعریف خالص ارزش فعلی و تفاوت‌هایی که با دوره بازگشت سرمایه و نرخ بازده داخلی دارد آشنا سازیم.

تعریف ارزش فعلی خالص NPV چیست؟

ارزش فعلی خالص (Net Present Value-NPV) به تفاوت بین هزینه‌های شروع سرمایه‌گذاری و همه ی جریان‌های درآمدی حاصل از سرمایه گذاری در یک دوره زمانی مشخص خواهد پرداخت. در اصل برای سرمایه گذاران مهم است بدانند که چقدر سود کرده‌اند. در این حالت ارزش فعلی خالص در بودجه‌بندی و برنامه ریزی برای سرمایه‌گذاری اهمیت خواهد داشت تا بتوانند تجزیه و تحلیل سودآوری فرآیند سرمایه گذاری یا پروژه را به آسانی انجام دهند.

ارزش فعلی خالص NPV چیست؟ و فرمول محاسبه آن

ارزش فعلی خالص NPV چیست؟ و فرمول محاسبه آن

بعد از آشنایی با تعریف ارزش فعلی خالص برای اینکه این شاخص را محاسبه نمائید، به یک فرمول خاص نیاز خواهید داشت که هر یک از اجزای سازنده آن، نشان دهنده بخش مهمی در تعیین میزان سود خالص فعلی می باشند.

در این فرمول موارد زیر مهم می باشد:

  • (NPV): خالص ارزش فعلی
  • (n): طول دوره سرمایه‌گذاری
  • (Rt): حاصل جمع دریافت یا پرداخت مالی در دوره (t)
  • (t): سال یا دوره‌ محاسبه
  • (i): نرخ تنزیل، تورم یا سود مورد انتظار
برای اینکه کار محاسبه ارزش فعلی خالص را با فرمول فوق انجام دهید، ابتدا خالص ارزش فعلی سال اول را به دست آورید. بعد از آن، خالص ارزش فعلی سال دوم را محاسبه ‌نمائید به همین نحو سال‌های بعد را تعیین کرده و نهایتاً آن‌ها را با همدیگر جمع ‌نمائید.

کافی است که در اکسل سلولی را برای خالص ارزش فعلی هر سال تعیین نمائید. سپس مقادیر آنها را با فرمول (SUM) جمع نمائید. ( ریسک مالی چیست؟ )

کوبرنتیز چیست
بیشتر بخوانید

چه اطلاعاتی از شاخص NVP به دست می‌آید؟

آگاهی از تعریف خالص ارزش فعلی و شاخص آن به سرمایه گذار کمک می نماید که درباره ارزش خالص فعلی (NVP)، نرخ بازده داخلی (IRR) و دوره بازگشت سرمایه اطلاعات بیشتری به دست خواهد آورد. در ادامه توضیح بیشتری ارائه می دهیم:

در توضیح دقیق تر باید بدانید که شاخص ارزش فعلی خالص برای اینکه ارزش پول را در زمانی مشخص اندازه گیری نماید، توسط سرمایه گذار استفاده خواهد شد. به این ترتیب می‌تواند نرخ بازده پروژه‌های گوناگون را تعیین کرده یا مقایسه نرخ بازده پیش بینی شده را انجام دهد.

اگر (NVP) مثبت باشد، سود میزان محاسبه شده از مقدار قابل پیش بینی بیشتر خواهد شد. اما میزان منفی (NVP) نشانگر پایین بودن سود محاسبه شده نسبت به مقدار قابل پیش بینی می باشد.

لازم به ذکر است که ارزش زمانی پول (Time Value Of Money) بیشتر از پولی می باشد که در آینده در اختیار دارید. برای نمونه 1 میلیارد تومان اکنون ارزشی بیشتر از 1 میلیارد تومان سال آینده خواهد داشت. همین موضوع باعث خواهد شد که نرخ تنزیل در محاسبه ارزش خالص فعلی مورد استفاده قرار بگیرد.

برای مطالعه بیشتر : پکیج آموزش حسابداری

ارزش فعلی خالص NPV چیست؟ و ارزش فعلی خالص مثبت و منفی

قبل از آنکه به دو اصطلاح خالص ارزش فعلی مثبت و منفی برخورد کردیم که بهتر  می باشد کمی واضح تر توضیح خواهیم داد.

اگر خالص ارزش فعلی مثبت باشد، درآمدهای محاسبه‌ شده‌ از هزینه‌های پیش بینی شده بیشتر خواهد شد و سرمایه گذاری با سود همراه می شود. اما اگر این نسبت بر عکس باشد، به این معنا که میزان هزینه‌های پیش بینی شده از درآمدهای پروژه بیشتر باشد، (NVP) منفی خواهد شد.

قرارداد آتی
بیشتر بخوانید

ارزش فعلی خالص NPV چیست؟ و محدودیت‌های آن

اگرچه خالص ارزش فعلی بر اساس فرمولی مشخص اندازه گیری خواهد شد و عوامل مؤثر نظیر زمان در تعیین مثبت یا منفی بودن آن نقش خواهند داشت، اما محدودیت‌های این شاخص را نمی‌توان نادیده گرفت. محدودیت‌هایی که متأثر از یک عامل مهم نشأت می‌گیرند و آن هم فرضیات و تخمین‌های سرمایه گذاران می باشد. ( آموزش حسابداری )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *