مقالات

انواع مرخصی در قانون کار

انواع مرخصی در قانون کار |‌ نحوه محاسبه مرخصی

انواع مرخصی در قانون کار |‌ نحوه محاسبه مرخصی

یکی از مسائل مهم کارمندان انواع مرخصی در قانون کار است. هر کارمند قادر است بر اساس قانون مدت مشخصی مرخصی دریافت نماید و در مواردی این مدت مرخصی متغیر است. اگر شما هم در مرود انواع مرخصی در قانون کار سوال دارید و تصمیم دارید از نحوه محاسبه مرخصی در قانون مرخصی وزارت کار اطلاع پیدا کنید حتما این مقاله را مطالعه نمائید.

اگر تا پایان این مقاله همچنان سوالی در مورد انواع مرخصی قانون کار داشتید میتوانید در قسمت نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در شرکت حسابداری آریا تهران در سریع ترین زمان پاسخ شما را بدهند.

برای مطالعه بیشتر: بودجه چیست؟

مرخصی چیست؟ و انواع مرخصی در قانون کار

سوالاتی که درباره مرخصی پیش خواهد آمد سوالی نظیر ،مرخصی چیست؟ مرخصی به چه افرادی تعلق میگیرد؟ میزان مرخصی در ماه به چه صورت می باشد؟ این ها پرتکرارترین سوالات می باشد که با آن رو به رو خواهیم شد و در این بخش از مقاله تصمیم داریم تا شما عزیزان  را با تعریف مرخصی در قانون کار آشنا سازیم.

در کل باید در پاسخ به سوال مرخصی چیست؟ باید گفت که مرخصی یک حق برای کارگر و کارمند است که در قانون به رسمیت شناخته خواهد شد. بر اساس این حق رسمی کارگر و کارمند قادر است مدت زمان قانونی را به غیر از روز های تعطیل ترک کار نماید و معاف از کار خواهد بود.

مرخصی برای اوقات خاصی از جانب کارمند درخواست خواهد شد و فرد قادر خواهد بود تا به دور از محیط کار آن زمان را سپری نماید. جالب است بدانید که باید در تعریف مرخصی چیست گفت که مرخصی برای اشخاصی که به صورت روزمزد و یا ساعتی کار خواهند کرد مشمول شرایط و قوانین مرخصی نخواهد شد.

نقطه سر به ‌سر تولید
بیشتر بخوانید

همینطور هم موضوع مرخصی در مورد اشخاصی که به صورت فریلنسر و یا پاره وقت مشغول به کار می باشند نیز مطرح نخواهد شد. دلیل این موضوع آن است که این اشخاص مشمول قوانین مرخصی نخواهد شد این است که قرارداد مطابق وزارت قانون کار ندارند و زمان کار آن ها تعریف مشخصی ندارد.

نکته مهمی که باید در تعریف مرخصی بیان کنیم این است که در صورت عدم استفاده از مرخصی مبلغ ان در حقوق فرد محاسبه خواهد شد و باید به شخص پرداخت شود. در ادامه شما عزیزان را با انواع مرخصی در قانون کار و نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار آشنا خواهیم ساخت

انواع مرخصی کارمندان

انواع مرخصی کارمندان

مرخصی گرفتن یکی از دغدغه های اصلی کارمندان است و در بسیاری از مواقع پیش خواهد آمد که اشخاص درخواست دریافت مرخصی می کنند البته با مخالفت کارفرمای خود رو به رو خواهند شد. در این مواقع بهترین کار این می باشد که شما عزیزان با انواع مرخصی و قانون مرخصی وزارت کار آشنایی پیدا کنید تا قادر باشید با آگاهی بیشتر در این مواقع رفتار نمائید و حق خود را در مورد مرخصی دریافت نمائید.

در این  بخش تصمیم داریم تا به صورت مجزا شما را با انواع مرخصی کارمندان آشنا نمائیم.

اگر بخواهیم به صورت مختصر شما را با انواع مرخصی آشنا نمائیم باید به مرخصی استحقاقی، مرخصی استعلاجی، مرخصی ازدواج، مرخصی فوت اقوام درجه یک، مرخصی ساعتی، مرخصی بین تعطیلی، مرخصی زایمان، مرخصی حج، مرخصی بدون حقوق و مرخص پاس شیر اشاره نمائیم.

مرخصی استحقاقی چیست

یکی از انواع مرخصی هایی که کارمندان و کارگران قادر خواهند بود تا برای آن درخواست نمایند مرخصی استحقاقی است که این مرخصی با اعطا حقوق همراه خواهد بود و کارفرمایان باید در ازای مرخصی که کارکنان دریافت خواهند کرد حقوق ان ها را پرداخت نمایند.

تراز آزمایشی چیست؟
بیشتر بخوانید

مرخصی استحقاقی چیست و این مرخصی به چه کسانی تعلق خواهد گرفت یکی از پرتکرارترین سوالات کارکنان است زیرا در این مرخصی حقوق به اشخاص تعلق خواهد گرفت. مرخصی استحقاقی تعطیلات با حقوق است و مدت زمانی که برای کارکنان مطرح خواهد شد با توجه به سیاست های کارفرما در هر مجموعه تعیین می گردد.

اگر این سوال برای شما هم پیش بیاید که نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی چگونه می باشد باید به شما توضیح دهیم که بر اساس قانون کارگران در ماه 2/5 روز مرخصی برای انجام کار های عادی خود خواهند داشت.

2/5 روز در هر ماه مرخصی حق قانونی کارکنان خواهد بود که در سال برابر با 192 ساعت برابر با 26 روز مرخصی است. به این 26 روز مرخصی در سال مرخصی استحقاقی گفته خواهد شد که جمعه های هر ماه نیز به این تعداد روز اضافه خواهد شد.

برای اطلاع از پکیج های آموزش حسابداری استاد حامد ناصری بر روی لینک آن کلیک نمائید

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *