مقالات

تنخواه گردان چیست؟

تنخواه گردان چیست؟

تنخواه گردان چیست؟ انواع تنخواه گردانی همراه با سند

آیا می دانیدتنخواه گردان حسابداری چیست؟ کسب و کارها درآمد کسب شده را صرف پرداخت بخشی از هزینه های خود نمی کنند! بلکه برای هزینه های جزئی هر ماه یا دوره مالی خود مبلغی را در نظر می گیرند و در برنامه حسابداری خود ثبت می کنند که با نام تنخواه یا تنخواه گردان شناخته می شود.

در این مقاله به بررسی تنخواه گردان چیست ، تنخواه گردان کیست معرفی تنخواه و…  می پردازیم.

تنخواه چیست؟ | تنخواه گردان چیست؟

تنخواه چیست؟ | تنخواه گردان چیست؟ 

اکثر شرکت ها برای هزینه‌های نقدی شرکت که امکان پرداخت آن ها توسط  چک و یا به صورت غیر نقدی وجود نخواهد داشت تنخواه درنظر گرفته خواهد شد.

از تنخواه در جهت منافع شرکت و یا صنف استفاده می گردد و هر وجهی که به صورت نقدی از تنخواه شرکت پرداخت می گردد، باید دارای اسناد و مدارکی باشد که دقیقا مشخص گردد چه مقدار وجه برای دریافت چه نوع محصولات یا خدمات پرداخت گشته است.

کل مبلغ حقوق به یکی از حساب های ثبت شده در حسابداری شرکت واریز می شود. اگر می خواهید تمام اطلاعات مالی کسب و کار به طور دقیق، بدون خطا و قابل پیگیری باشد، حساب های تجاری خود را با استفاده از نرم افزار حسابداری تجاری مدیریت کنید.

پس از امضای مدیر مالی و مدیر عامل شرکت، اسناد حقوق و دستمزد باید در دفتر ثبت شرکت و در حساب تنخواه ثبت شود.

تنخواه گردان در حسابداری چیست؟ | تنخواه گردان چیست؟

 

تنخواه گردان چیست؟ تنخواه‌گردانی در حسابداری مجموعه عملیاتی است، که مسئول مربوطه توسط تنخواه انجام می دهد. تنخواه‌گردان به شخصی گفته خواهد شد، که مبلغ مشخصی تحت عنوان تنخواه در اختیار او قرار داده شده اند. این شخص باید به قوانین پایبند بملند و قادر باشد تا از منبعی که به عنوان تنخواه در اختیار وی قرار داده می شود، در جهت منافع شرکت و امور مالی شرکت استفاده نماید.

صورت جریان وجوه نقد چیست؟
بیشتر بخوانید

بهتر است بدانید که

تنخواه گردانی شغلی بسیار حساس و مهم است و شخصی که برای این شغل انتخاب میگردد باید درستکار و صادق باشد.

تنخواه دار کیست؟
تنخواه گردان کیست؟ این سوال در بیشتر مواقع پرسیده  خواهد شد و شما باید بدانید که در بیشتر مواقع در شرکت ها یک شخص به عنوان تنخواه دار انتخاب می گردد. پس از آن مبلغی در اختیار تنخواه دار قرار داده می گردد که هزینه‌های جاری مورد نظر از پیش مشخص گشته را توسط تنخواه انجام دهند.

تنخواه دار باید بعد از پرداخت هزینه‌های از پیش مشخص گشته، لیست هزینه‌های صرف شده و مدارک آن ها را به واحد حسابداری شرکت خود ارائه نماید. پس از زمانی که حسابداری لیست هزینه‌های تنخواه دار را تایید کند، برای دیگر هزینه‌های شرکت، حساب تنخواه مجددا شارژ می گردد. اکنون که فهمیدیم تنخواه گردان کیست بهتر است تا با وظایف او نیز آشنا گردید.

وظایف تنخواه دار
امکان دارد این سوال نیز برای شما پیش آید که وظایف تنخواه گردان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در حسابداری تنخواه‌گردان دارای وظایفی حائز اهمیتی هستند که ازجمله این وظایف عبارت خواهند بود از:

برخورداری از تسلط کافی به آیین نامه ها
تحویل لیست هزینه ها در زمان مشخص شده به واحد حسابداری
انجام هزینه‌های عمومی و هزینه‌های عمرانی در پروژه ها مطابق دستورالعمل هایی که به وی ارائه شده است.
دریافت مدارک و فاکتور‌های رسمی از فروشندگان بابت هزینه هایی که توسط تنخواه برای شرکت انجام گشته و. برای این کار از نرم افزار مدیریت فروش استفاده خواهد شد.
داشتن نظم در تنظیم لیست‌ها
دریافت وجه مورد نیاز و تحویل رسید‌های مورد نیاز
و …..

حقوق اداره کار 1403
بیشتر بخوانید

تنخواه گردان چیست؟ | مراحل و نحوه ثبت سند تنخواه در حسابداری

تنخواه گردان چیست؟ | مراحل و نحوه ثبت سند تنخواه در حسابداری

برای ثبت سند تنخواه، ابتدا در بخش صورت خلاصه تنخواه اطلاعات مربوط به تنخواه وارد اسناد مورد نظر پیوست می‌شوند. سپس می توان در بخش اسناد حسابداری، اسناد مرتبط با تنخواه را در بررسی ، در صورت لزوم ویرایش و در نهایت اسناد را تایید و ثبت نمود.

مراحل ثبت سند حسابداری تنخواه‌گردان

در نرم افزار حسابداری مالی، اسناد مربوط به تنخواه بعد از ثبت در بخش صورت خلاصه تنخواه ، در بخش اسناد مرتبط با ماژول دریافت و پرداخت ثبت گشته و بعد از این که اسناد تنخواه در قسمت اسناد دریافت و پرداخت ثبت گشت، در بخش اسناد حسابداری قابل مشاهده خواهند بود.

روش‌های ثبت سند تنخواه گردانی حسابداری
برای ثبت سند تنخواه‌گردانی حسابداری 4 روش ثابت، متغیر، نقدی و تعهدی موجود می باشد، که هر یک از این روش ها در ادامه معرفی خواهد شد.

روش ثبت تنخواه گردان ثابت
در روش ثبت تنخواه‌گردان ثابت، مبلغی معئین در اختیار او قرار داده می شود و او باید برای خرید هایی که برای شرکت انجام خواهند داد  مدارک لازم را تهیه نموده و در زمان مشخص شده به واحد حسابداری جهت ثبت در نرم افزار تنخواه ارائه خواهند داد. به خصوص در پایان هر ماه یا هر دوره مالی، مسئول مربوطه موظف می باشند تا در پایان هر ماه یا دوره مالی خلاصه ای از پرداخت ماه‌های گذشته را آماده نموده و ارائه نمایند.

نکته: در روش تنخواه گردان ثابت تنها نیاز است تا هزینه‌های مشخص شود و توسط حساب تنخواه انجام شود .
روش ثبت تنخواه گردان متغیر
در روش ثبت تنخواه‌گردان متغیر، سقف مبلغ تنخواه توسط مدیران ارشد شرکت مشخص می شود. همانگونه با توجه به حجم خرید‌های شرکت زمانی معین برای این نوع تنخواه درنظر گرفته  و مبلغ و زمان استفاده از این تنخواه در یک بخشنامه تنظیم خواهد شد. مسئول مربوطه باید با توجه به زمانی که برای این نوع تنخواه در قرارداد ذکر شده، اسناد خرید هایی که توسط مبلغ تنخواه برای شرکت انجام گشته را تحویل خواهند داد.
در روش تنخواه گردان متغیر تمامی هزینه هایی که از بخش تنخواه گردان انجام میگردد در حساب تنخواه گردان ثبت شده،و به همین خاطر مانده تنخواه گردان در این روش در طول زمان تغییر می نماید. به علاوه در تنخواه گردان متغیر این امکان وجود خواهد داشت تا توسط محل تنخواه، تمام هزینه های مربوط به بخش تنخواه را مشاهده نمود. به همین دلیل قادر خواهند بود تا نتیجه بگیرند تا استفاده ازتنخواه گردان متغیر بهتر از تنخواه گردان ثابت گردد.

مفاصا حساب چیست
بیشتر بخوانید

روش های ثبت سند تنخواه گردانی

( تنخواه گردان چیست؟  ) حسابدار در حال ثبت سند تنخواه‌گردانی

روش تنخواه گردان نقدی
در روش تنخواه‌گردان نقدی برای یک نسخه سند مثبته ( که مبلغ آن مهم نخواهند بود و می تواند هر مبلغی در نظر گرفته شود.) که پرداخت آن به صورت کامل انجام گشته و، تنخواه قرار داده می‌گردد.

روش تنخواه گردان تعهدی
در روش تنخواه‌گردان تعهدی برای یک نسخه سند مثبته ( که مبلغ آن مهم نیست و می تواند هر مبلغی در نظر گرفته شود.) که قسمتی از آن پرداخت گشته و یا اصلا نشده است، تنخواه قرار داده خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر : فاکتور رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *