مقالات

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان  : سوال پیش خواهد آمد که آیا صورت های مالی شرکت ها در ایران قابل ارائه در بازارهای بین المللی می باشند؟ تفاوت استانداردهای حسابداری ایران و استانداردهای بین المللی در چیزی است؟ اگر صاحب یک شرکت بین المللی می باشید یا در زمینه حسابداری شرکت هایی با هدف بازار جهانی فعالیت می نمائید، باید از استانداردهای حسابداری بین المللی برای تهیه گزارشات مالی و حسابداری خود استفاده کنید. این استانداردها اساس و معیار جهانی حسابداری می باشند و همان زبان بین المللی حسابداری به حساب خواهد آمد. اما در ایران امکان دارد تفاوت هایی در این استانداردها وجود داشته باشد.

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان و تفاوت های آن ها!!

شرکت های بین المللی برای ارائه گزارش های مالی خود باید استانداردهای خاصی را رعایت نمایند که به آن ها استانداردهای حسابداری بین المللی می نامند. این استانداردها با یکسان سازی گزارش های مالی در سراسر جهان، به یک معیار بین المللی مورد پذیرش همه کشورها تبدیل گشته اند. با این وجود، هر کشوری براساس سیاست های مالی و حسابداری خود امکان دارد تغییراتی در این معیار ها ایجاد نماید. نظیر استاندارد حسابداری ایران که توسط سازمان حسابرسی مصوب می گردد.

به همین دلیل اگر به مقایسه استانداردهای حسابداری در ایران و جهان بپردازیم، طبیعی می باشد که تفاوت هایی وجود داشته باشد.

استاندارد IFRS چیست؟ و مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان

International Financial Reporting Standards (IRFS) یا استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی، معیار اصلی و پذیرفته شده توسط بسیاری از کشورهای جهان می باشد. IRFS در واقع مجموعه ای از استانداردهای حسابداری شامل اصول، رویه و معیارهای تدوین گزارش مالی می باشد. این استانداردها توسط انجمن بین المللی استانداردهای حسابداری (IASB) تصویب گشته است.

بهترین دوره اموزش انلاین حسابداری
بیشتر بخوانید

این نهاد بین المللی سال ها می باشد که به عنوان مرجع اصلی تعیین استانداردهای حسابداری و تهیه صورت های مالی فعالیت می نماید. مقر اصلی انجمن با 15 عضو ثابت در کشور انگلستان و شهر لندن قرار دارد. در حال حاضر بیش از 120 کشور جهان استانداردهای تصویب گشته توسط IASB را به عنوان استاندارد گزارش دهی مالی پذیرفته اند و آن را برای شرکت های خود الزامی است.( پکیج آموزش حسابداری )

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان و اهمیت IFRS در جهان

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان و اهمیت IFRS در جهان

به صورت کلی هدف IFRS تهیه صورت های مالی شرکت ها در قالب یک استاندارد جهانی و مورد قبول همه می باشد. وجود چنین معیاری بسیاری از مشکلات را حل می نماید و از طرفی مزایایی فراوانی خواهد داشت. در اینجا به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • تامین منافع سرمایه گذاران و کاهش هزینه ها توسط استانداردهایی با کیفیت بالا
  • تسهیل ایجاد بورس های بین المللی و منطقه ای
  • استفاده به عنوان معیاری برای حسابرسی بین المللی
  • تسهیل ارتباط شرکت های داخلی و خارجی
  • فراهم کردن زمینه جذب سرمایه خارجی
  • شفاف کردن گزارش های مالی در سطح جهانی
  • تسهیل حسابداری شرکت های چند ملیتی و بین المللی

به همین خاطر می باشد که تعداد زیادی از این استاندارد ها به طور پیش فرض در بسیاری از کشور ها از جمله ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با استفاده از  بهترین نرم افزار حقوق و دستمزد ایرانی می توانید صورت های مالی و گزارش های مالی در سطح استانداردهای بین المللی تهیه نمائید.( آموزش حسابداری )

مالیات شرکت های ایرانی خارج از کشور
بیشتر بخوانید

استانداردهای حسابداری ایران؛ معیار تهیه صورت های مالی در ایران

( مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان ) در ایران، کمیته تدوین استانداردهای حسابداری که زیر نظر سازمان حسابرسی کل کشور فعالیت می نماید، مسئول تدوین و تصویب استانداردهای حسابداری در ایران می باشد. سازمان حسابداری ایران در اواخر دهه شصت و با توجه به نیاز کشور به یک مرجع حسابرسی تاسیس گشت.

 از آن تاریخ تا به حال، سازمان حسابداری و کمیته های تحت نظرش معیارهای تهیه گزارش مالی و صورت های مالی را تعیین خواهند کرد. در نتیجه، حسابداران ایران توسط  نرم افزار حسابداری و بر اساس همین استانداردها، گزارش های مالی و صورت های مالی را تنظیم می نماید.

برای مطالعه بیشتر : آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *