مقالات

مالیات خانه خالی

مالیات خانه خالی

مالیات خانه خالی چقدر است :

در 22 تیر سال 1399 با توجه به طرح مالیات بر خانه های خالی با 11 تبصره در مجلس یازدهم تصویب گشت، برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه محاسبه مالیات خانه خالی و یا کسب اطلاعات درباره اینکه مالیات خانه خالی چقدر می باشد،  به ادامه مطالب مراجعه نمائید.

تعریف خانه خالی و نحوه محاسبه مالیات خانه خالی

بر طبق قانون مالیات بر خانه های خالی، مواردی تعیین گشته که در ادامه به آن ها اشاره می نمائیم. اگر که خانه ای شامل موارد و شرایط ذکر گشته باشد، به عنوان خانه خالی محسوب خواهد شد.

  • زمانی که جمعیت شهر بیش از 100 هزار نفر بوده.
  • اقامتگاه اصلی و فرعی مالک خانه نمی باشد.
  • از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن ملک یا خانه یک سال بگذرد. ( در پروژه های انبوه سازی بیش از 18 ماه است. )
  • بر طبق تاریخ ثبت سند بیشتر از 4 ماه از تاریخ خرید آن خانه بگذرد.
  • بیش از 4 ماه خانه در اجاره نبوده باشد.
  • خود مستجر دارای اقامتگاه اصلی می باشد.
  • اگر اقامتگاه، وقفی باشد مشکلی برای به اجاره در آمدن نداشته باشد. ( بر طبق وقف نامه )
  • ملک توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نگشته باشد.

تعریف مالیات خانه خالی و اهمیت آن

پیش از پاسخ به این سوال که مالیات خانه خالی چقدر است، نخست باید با مفهوم مالیات بر خانه های خالی آشنا شوید

مالیات بر خانه های خالی از سوی دولت به خانه هایی که مالکان، آن ها را نه می فروشند و نه اجاره خواهند داد تعلق خواهد گرفت.

میزان مالیات پرداختی توسط مالک برای خانه های خالی، از مالیاتی که مالک برای اجاره آن ملک پرداخت می نمایند بیش تر می باشد.

به بیان دیگر اگر مالک، ملک را اجاره بدهد و بابت آن مالیات پرداخت می نمود، هزینه کم تری متحمل می گشت.

بر اساس قوانینی که در زمینه خانه های خالی در مجلس تصویب گشته، اگر خانه ای بیش از چهار ماه خالی بماند،پس از آن مهلت چهار ماه به او مالیات تعلق خواهد گرفت و باید مالیات برای آن خانه پرداخت گردد به این شکل که در سال اول به ازای هر ماه 6 برابر، در سال دوم 12 برابر و در سال سوم 18 برابر خواهد شد.

در ماده 53 قانون مالیات های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته خواهند شد، تعریف شده و در آن بیان گشته که نحوه محسابه مالیات خالی این گونه خواهد بود که 25 درصد بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره از کل ما ‌الاجاره که اعم از نقدی و غیر نقدی کسر خواهد شد.

مالیات بر ارث
بیشتر بخوانید

لازم به ذکر است که بر طبق قانون مالیات های مستقیم در تهران به ملک های کمتر از 150 متر و در شهرستان ها به مالک ها یا واحد های کمتر از 200 متر تعلق نخواهد گرفت اما این معافیت در مالیات خانه خالی حذف گشته و همه ی خانه هایی که خالی از سکنه هستند مشمول مالیات می گردند.

اگر میخواهید مالیات کمی برای خانه خالی خود پرداخت نمائید بهتر است از کارشناسان مالیاتی که در این حوزه خدمات رسانی می نمایند کمک دریافت نمائید.

محاسبه مالیات خانه خالی و نحوه پرداخت آن

نخست این تصور وجود داشت که محاسبه مالیات خانه های خالی بر اساس نرخ روز بازار انجام می گردد اما در حال حاضر بر اساس اظهار معاون وزیر راه و شهرسازی، محاسبه مالیات بر اساس دفترچه سالیانه سازمان امور مالیات انجام می گردد و مقدار مالیات پرداختی برای واحد های خالی 6 برابر اجاره نمی باشد بلکه 6 برابر مالیات اجاره است.

نحوه محاسبه مالیات خانه خالی این گونه می باشد که در سال اول 6 برابر مالیات تعلق گرفته به ملک که بین 15 تا 35 درصد درآمد اجاره خواهد بود یعنی؛ جریمه ای که بابت خالی بودن ملک به مالک تعلق خواهد گرفت 6 برابر مالیاتی می باشد که صاحب خانه سالیانه مشمول پرداخت آن است.

همینطور پیش از این خانه هایی که متراژ آن ها در تهران کمتر از 150 متر و در دیگر شهر ها و شهرستان ها کمتر از 200 متر بوده است، معاف از پرداخت مالیات بوده اند که از این به بعد مالیات خانه خالی به آن ها نیز تعلق خواهد گرفت.

مالیات خانه های خالی شناسایی گشته در سال دوم 12 برابر مالیات تعلق گرفته و در سال سوم 18 برابر است.

مالیات خانه خالی با ودیعه ۵۰ میلیونی و اجاره ۲ میلیونی چه قدر است ؟

18 درصد ودیعه 50 میلیون تومانی، 9 میلیون تومان خواهد شد. و مجموع دو عدد 24 میلیون و 9 میلیون تومان نشان دهنده درآمد سالیانه شما است که 33 میلیون تومان خواهد شد.

به خاطر مربوط بودن 25 درصد از این درآمد به نگهداری ساختمان، این مقدار معاف از مالیات می باشد؛ به همین دلیل بعد از ضرب 33 میلیون تومان در 75/0، رقم 24 میلیون و 750 هزار تومان حاصل می گردد.

تراز آزمایشی چیست؟
بیشتر بخوانید

طبق ماده 53 قانون مالیات های مستقیم تا 3 میلیون تومان درآمد اجاره مشمول 15%، بین 3 تا 10 میلیون تومان مشمول 20%، بین 10 تا 25 میلیون تومان شامل 25%، بین 25 تا 100 میلیون تومان مشمول 30% و بالاتر از 100 میلیون تومان  شامل 35% مالیات می گردد.

به همین دلیل مالک باید مجموع مبالغ 450 هزار تومان،1 میلیون و 400 هزار تومان و 3 میلیون و 750 هزار تومان را به عنوان مالیات پرداخت نماید که مجموع مالیات بر اجاره سالیانه آن 5 میلیون و 600 هزار تومان است.

اگر واحد مسکونی، خالی بود در سال اول مشمول 6 برابر رقم مذکور یعنی 33 میلیون و 600 هزار تومان، در سال دوم 67 میلیون و 200 هزار تومان و در سال سوم 100 میلیون و 800 هزار تومان جریمه خواهد شد. ( پکیج آموزش حسابداری )

آیا خانه های خالی معاف از مالیات می باشند ؟

آیا خانه های خالی معاف از مالیات می باشند ؟

خانه های خالی معاف از مالیات، خانه یا واحد های مسکونی هستند که اقامتگاه اصلی یا فرعی مالک است و به این شکل خانه های خالی، معاف از مالیات می باشند.

بر اساس قوانین جدید هر فرد فقط می تواند یک واحد مسکونی را به عنوان اقامتگاه اصلی در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید

در این سامانه برای هر اقامتگاه اصلی فقط یک کد پستی قابل تعریف می باشد به همین خاطر می توان گفت که کد پستی متعلقه معیار واحد مسکونی است همینطور مشخص می باشد در صورتی که مالک تنها قادر به ثبت یک واحد مسکونی به عنوان اقامتگاه فرعی در سامانه است، آن ملک باید محل سکونت مالک باشد.

در قانون مالیات بر خانه خالی بیان گشته که هر فرد تنها قادر به ثبت یک واحد مسکونی در شهر دیگری، غیر از شهری که محل اصلی سکونت مالک خواهد بود

مالکان قادر خواهند بود تا ویلا یا واحد های مسکونی خود را در دیگر شهر ها و شهرستان ها به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نمایند و مشمول مالیات و پرداخت آن نگردند.

لازم به ذکر است که علاوه بر مورد قبلی که گفته شد مالکان قادر هستند تا تحت دو شرایط دیگر اقدام به ثبت اقامتگاه فرعی تحت تکلف خود نمایند:

  • هر فرد می تواند در اقامتگاه اصلی خود یک مالک را در سامانه املاک و اسکان ثبت نماید و یکی از اشخاص تحت تکلف خود را به عنوان اقامتگاه معرفی نماید تا آن واحد مسکونی یا ملک به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت گردد.
  • اگر که اشخاص تحت تکلف مالک، دانشجو، بیمار خاص، طلبه و یا در شهری غیر از شهری که اقامتگاه اصلی و فرعی او ثبت گردد، شاغل باشد همچنین مجبور به زندگی و سکونت در آن شهر باشد، می تواند یک اقامتگاه دیگر به عنوان اقامتگاه فرعی در همان شهر ثبت نماید.
فاکتور رسمی
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : فرآیند حسابداری فروش

واحد های مسکونی خالی تا چند سال معاف از مالیات می باشند

هر ملک یا واحد مسکونی که به مدت یک سال یا بیشتر بدون استفاده یا خالی از سکنه است، خانه خالی به حساب خواهد آمد و بر اساس ماده 54 قانون مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

در سال اول واحد های مسکونی از پرداخت مالیات معاف می باشند اما در سال دوم به میزان 50 درصد ارزش اجاری ملک، مشمول مالیات می باشند.

نحوه شناسایی خانه های خالی برای دریافت مالیات خانه خالی

نحوه شناسایی خانه های خالی برای دریافت مالیات از طریق سامانه ای که به وزرات مسکن و شهرسازی متعلق می باشد،انجام  خواهد شد.

به این شکل که مالکان یا صاحب خانه ها به ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه پرداخت نمایند.

در این سامانه برای هر کد پستی یک واحد مسکونی تعریف خواهد شد که مشخص کردن وضعیت آن ملک به عهده مالک و مستأجر است همچنین کلیه مؤسسات و نهاد های دولتی و بانک ها موظف می باشند تا برای سرعت بخشیدن به فرایند شناسایی محل سکونت اشخاص، تنها با دریافت کد پستی و نشانی یکتای آن به اقدام به ارائه خدمات نمایند. ( آموزش حسابداری )

مهلت پرداخت مالیات خانه خالی چه قدر است ؟

در طول یک سال مالکان موظف می باشند تا با مراجعه به سامانه املاک و اسکان اطلاعات املاک خود را ارائه نمایند و تا پایان تیر ماه هر سال برای مالکان مهلت تعیین گشته تا به تکمیل و تحویل اظهارنامه املاک خود پرداخت نمایند.

برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی بهتر خواهد بود تا از یک کارشناس با تجربه کمک دریافت نمایند.

اطلاعات ثبت شده با اطلاعات موجود در سامانه تطبیق داده خواهد شدو بعد از پایان مراحل بررسی و صحت سنجی توسط اداره مالیات مربوطه، برگ تشخیص مالیات به مالک فرستاده خواهد شد و اگر مالک اعتراضی نسبت به برگ تشخیص مالیات نداشته باشد تا یک ماه مهلت خواهد داشت تا به پرداخت مالیات تعلق گرفته که مطابق با برگ تشخیص مالیات می باشد، بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *