مقالات

خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟

خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟

خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟ امروزه یکی از معیارهای مهم برای پیشرفت در یک سازمان، چابکی و انعطاف پذیری آن است. در شرایط اقتصادی کنونی ایران مجموعه هایی که ظرفیت سازگاری با شرایط را ندارند در خط مقدم تخریب قرار خواهند گرفت. یکی از مهم ترین عواملی که سازگاری هر مجموعه را افزایش می دهد اندازه کوچک آن است. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند خدمات تخصصی را که بخشی از خدمات آنها محسوب نمی شود، برون سپاری کنند.

به عنوان مثال در یک کسب و کار تجاری انجام امور مربوط به دیجیتال مارکتینگ یا امور حسابداری نمونه های بارز کارهای تخصصی است که جزو نیازهای اصلی بسیاری از مجموعه ها می باشد و از سوی دیگر ممکن است بسیاری از مجموعه ها در این زمینه تخصص کافی نداشته باشند. از سوی دیگر، در بسیاری از موارد، استخدام یک فرد یا تیم برای انجام این وظایف بهترین انتخاب برای بسیاری از کسب و کارها نیست. به همین دلیل است که بسیاری از گروه های اقتصادی تصمیم می گیرند کارهایی مانند حسابداری گروه خود را برون سپاری کنند و از خدمات حسابداری شرکت های حسابداری استفاده کنند.

خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟ آشنایی با انواع خدمات حسابداری

خدمات حسابداری مجموعه ای از خدمات تخصصی در حوزه مدیریت مالی یک کسب و کار است که معمولاً توسط یک فرد یا شرکت حسابداری معتبر ارائه می شود.
خدمات حسابداری کلیه خدماتی است که برای مدیریت امور مالی یک واحد اقتصادی به آن نیاز خواهید داشت. از ابتدا تا پایان یک سال مالی و از ابتدایی ترین و ساده ترین سوالات مالی و حسابداری تا پیچیده ترین سوالاتی که به قوانین مختلف می پردازد. صرف نظر از محتوای آنها، خدمات حسابداری به روش های مختلف به مشاغل ارائه می شود.

انواع خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟ و آشنایی با آن از دیدگاه ارائه خدمات

انواع خدمات حسابداری از دو منظر قابل بررسی است.

دوایر و شعب
بیشتر بخوانید

انواع خدمات مالی شرکت های حسابداری از نظر موضوع
اشکال مختلف ارائه این خدمات توسط شرکت های حسابداری
در این مقاله از دیدگاه دوم به تاریخچه می پردازیم اما شما را به تفصیل با انواع خدمات مالی شرکت های حسابداری آشنا می کنیم. خدمات شرکت های حسابداری به 4 روش مختلف به شرکت های مختلف ارائه می شود:

1- خدمات مشاوره حسابداری
این نوع ارائه خدمات حسابداری معمولا توسط شرکت هایی انتخاب می شود که دارای تیم حسابداری یا حسابدار هستند و برای مدیریت مالی بهتر تنها به مشاوره یا نظارت شرکت های حسابداری نیاز دارند. در این نوع ارائه خدمات حسابداری، شرکت حسابداری با نظارت یا ارائه مشاوره مالی به بهبود فرآیند و انجام امور مالی یک شرکت کمک می کند.

2.خدمات مشاوره حسابداری
البته این مشاوره یا نظارت می تواند به صورت موردی انجام شود و یا شرکت مورد نظر می تواند خدمات مشاوره ای را در تمامی زمینه ها درخواست کند. از طرفی در موارد خاصی ممکن است بحث نظارت یا مشاوره با اعزام موقت حسابدار مشاور به مجموعه مورد نظر همراه باشد.

خدمات مشاوره حسابداری به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند شامل همه چیز از انتخاب نرم افزار حسابداری گرفته تا سوالات پیچیده مالیاتی باشد.
برخی از خدمات فنی-عملیاتی موسسات حسابداری به شرح زیر است:

طراحی و تدوین سیستم های حسابداری پیشرفته و سیستم های انبارداری
راه اندازی یک برنامه حسابداری (نرم افزار) و ارائه خدمات پشتیبانی مورد نیاز (متناسب با کسب و کار)
پیاده سازی سیستم های مرتبط با امور مالی و حسابداری از قبیل سیستم حضور و غیاب و…

3- خدمات اجرایی در زمینه حسابداری
در این نوع خدمات حسابداری عموما کلیه امور اجرایی یک مجموعه در زمینه حسابداری به شرکت های حسابداری سپرده می شود. البته این امکان نیز وجود دارد که بخشی از کارهای مدیریتی برون سپاری و بخشی نیز توسط تیم حسابداری خود شرکت انجام شود. در اغلب موارد شرکت هایی که از خدمات اجرایی استفاده می کنند از خدمات عملیاتی و خدمات مشاوره ای نیز بهره مند می شوند.

حسابداری مالیاتی چیست؟
بیشتر بخوانید

علاوه بر این، احتمال دارد یک حسابدار از سوی شرکت ارائه دهنده خدمات حسابداری مجموعه مورد نظر اعزام شود تا کار حسابداری مجموعه مورد نظر کاملاً برون سپاری شود.

چند نمونه از خدمات حسابداری اجرایی ارائه شده توسط شرکت های حسابداری:

انجام امور مربوط به حسابداری حقوق و دستمزد و ارسال لیست بیمه و مالیات حقوق
انجام انواع عملیات حسابداری شرکت
تهیه و تنظیم صورتهای مالی و حسابرسی
..
4- خدمات حسابداری 360 درجه
شرکت های حسابداری به روش های مختلف خدماتی را به مشتریان خود ارائه می دهند. برخی از آنها در یک زمینه مانند مشاوره حسابداری تخصص دارند و برخی دیگر ممکن است ترکیبی از روش های مختلف را برای ارائه خدمات حسابداری به مشتریان خود ارائه دهند. بسیاری از شرکت های حسابداری فعال نیز خدمات حسابداری 360 درجه را ارائه می دهند.

خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟ آشنایی با حسابداری 360 درجه

خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟ آشنایی با حسابداری 360 درجه

نکته مهمی که در این زمینه باید در نظر داشته باشید این است که ابتدا ارزیابی درستی از نیازهای خدماتی مورد نیاز گروه خود داشته باشید و سپس خدمات حسابداری را رزرو کنید.

به طور کلی خدمات موسسات حسابداری در چند حوزه اصلی ارائه می شود.

انواع خدمات حسابداری بسته به موضوع
خدمات مالیاتی: برخی از خدمات حسابرسی مالی موسسات حسابداری در زمینه ارائه خدمات مالیاتی به شرح زیر است. خدمات مالیاتی عموماً پیشرفته ترین خدمات حسابداری محسوب می شوند و توسط حسابداران بسیار ماهر ارائه می شوند.

تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی
تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
تهیه و تنظیم گزارش های فصلی
مالیات بر درآمد
تهیه و تنظیم دفاتر حقوقی شرکت از قبیل مجلات و دفتر کل و غیره.
اعلان عملکرد را پیکربندی کنید
پیگیری و تلاش برای حل مسائل و مشکلات مالیاتی
و…

سود ویژه و سود ناویژه شرکتها چیست؟
بیشتر بخوانید

انواع خدمات حسابداری بسته به موضوع

خدمات مالی و حسابداری: اگرچه این نوع خدمات پیچیدگی زیادی ندارند، اما نیازمند توجه، مراقبت و نظارت دائمی هستند. حسابدار ارائه دهنده این نوع خدمات حسابداری باید به اصول حسابداری تسلط کامل داشته باشد. برخی از خدمات مالی و حسابداری عبارتند از:

اعزام نماینده از شرکت حسابداری جهت انجام امور مدیریت حسابداری
نظارت بر اسناد حسابداری
تهیه گزارش های مالی میان دوره ای و سالانه
نظارت و کنترل حساب ها در زمان واقعی
بسته شدن حساب ها
انجام حسابداری برای شرکت های تجاری، پیمانی، صنعتی و غیره.
و…
خدمات حسابداری اداری و پرسنلی: خدمات حسابداری مربوط به امور مالی و اداری پرسنل. برخی از این خدمات عبارتند از:

انجام کارگزینی و جذب نیرو
سازماندهی انواع قراردادها و رسیدگی به مسائل مربوط به انتقال، جابجایی یا خاتمه همکاری
نگهداری و نگهداری پرونده های پرسنلی
انجام مراحل بیمه و ارسال لیست بیمه های اجتماعی
و…

جدیدترین دسته خدمات حسابداری

(خدمات حسابداری شامل چه مواردی است؟ )خدمات حسابداری را می توان تحت رویکرد دیگری بررسی کرد. این نوع طبقه بندی تنها به نوع شرکت بستگی دارد و بر این اساس خدماتی که یک شرکت حسابداری به یک گروه اقتصادی ارائه می دهد به هویت آن شرکت بستگی دارد.

جدیدترین دسته خدمات حسابداری
در نهایت، پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب خدمات حسابداری مورد نیاز خود، به شدت بر نیازهای کسب و کار خود تمرکز کنید تا مشخص کنید به کدام خدمات حسابداری بیشتر نیاز دارید و چه نوع خدماتی را می توان در نظر گرفت. حسابداری می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد. از این خدمات بهره مند شوید.

قوانین مورد نیاز حسابداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *