مقالات

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذاراستفاده از بهترین روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار به کسب و کارها کمک می نماید که مدیریت امور را در شرایط اقتصادی متنوع با بهترین کیفیت در دست داشته باشند. در ضمن از فرصت‌های گوناگون برای توسعه تجارت خود بهره مند گردند. در این مقاله تصمیم داریم تا شما عزیزان را با انواع روش‌ها و منابع تأمین مالی آشنا سازیم تا با انتخاب درست آنها در اوضاع مختلف، فراز و نشیب‌های کار را با کمترین ضرر و زیان پشت سر گذارید.

انواع روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار چیست؟

با وجود هزاران کسب و کار گوناگون در سطح جهان منابع و روش های مالی و جذب سرمایه گذار محدودی وجود خواهد داشت که با کمک آنها بتوان سود انباشته، جذب سرمایه از طریق بدهی و سرمایه سهام را با موفقیت پیش برد. این روش‌ها عبارت خواهند بود از :

  • موسسان کسب و کارها
  • بانک‌ها
  • خانواده و دوستان
  • نهادهای حمایتی
  • سرمایه گذاری جمعی
  • سرمایه‌های پر ریسک
  • کمک هزینه و سوبسید

در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار و مؤسسان کسب و کارها

صاحبان کسب و کارها از مهم ترین سرمایه گذارانی می باشند که برای تأمین مالی کسب و کار خود سرمایه گذاری می نمایند.

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار و کمک هزینه و سوبسید

کمک هزینه یا سوبسید یک روش تأمین مالی و جذب سرمایه به حساب خواهدآمد که محدود به یک کشور، منطقه یا اتحادیه نظیر اتحادیه اروپا می باشد. این نوع سرمایه به عنوان نیرو محرک کسب و کارها عمل می‌نمتاید. ( آموزش حسابداری )

مالیات علی الراس چیست
بیشتر بخوانید

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار و سود انباشته 

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار و سود انباشته 

کسب و کارها با این هدف فعالیت می‌نمایند که محصولات و خدمات خود را برای کسب درآمد بفروش رسانند.اگرچه این روش ابتدایی ترین منبع تأمین سرمایه به حساب خواهد آمد و خوشبختانه پول برای شرکت‌ها به دست خواهد آورد. در این صورت، درآمد خالص باقیمانده بعد از پرداخت هزینه‌ها و پایبندی به تعهدات به عنوان سود انباشته (RE) شناخته خواهد شد.

سود‌ انباشته اهمیت بسیاری خواهد داشت زیرا شرکت‌ها آن را نگه می‌دارند و به عنوان سهام به سهامداران پرداخت نمی‌گردد البته هر چه میزان درآمد شرکت‌ها زیاد باشد، سود انباشته نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما باید توجه کرد که با پرداخت سهام سهامداران، میزان سود انباشته کاهش پیدا می کند.

مزایای این روش به این شکل می باشد که شرکت بدهکار شخصی نمی باشد و کمترین هزینه را هنگام سرمایه گذاری متقبل خواهد شد. مالکیت شرکت روی سود انباشته غیر قابل انکار می باشد و استفاده از این سود طبق خواسته مدیریت انعطاف پذیر می باشد. اما سهامداران در سود انباشته ارزش کمتری داشته، در حالی که اگر دقیق نگاه کنیم این سود متعلق به سهامداران می باشد.

برای مطالعه بیشتر: ( پکیج آموزش حسابداری )

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار و جذب سرمایه از طریق بدهی 

یکی از روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار، قرض دادن سرمایه می باشد. در اصل شرکت‌ها قادر خواهند بود تا سرمایه خود را قرض بدهند و از این طلب خود برای جذب سرمایه استفاده نمایند.

در چند حالت جذب سرمایه از طریق بدهی مفید می باشد. البته به شرطی که برای نیازهای کوتاه مدت بوده و به کسب و کارهایی قرض داده شود که در حال رشد قابل توجهی می باشند و به سرمایه زیادی برای سرعت رشد نیاز خواهند داشت. در این شرایط بانک‌ها، اشخاص یا وام دهندگان عمومی، سرمایه را تأمین می‌نمایند.

ضمانت نامه بانکی چیست؟
بیشتر بخوانید

در حالت سنتی کسب و کارها باید با افراد یا سازمان‌های وام دهنده تماس بگیرند و یا حضوراً در سازمان حاضر شده و درخواست وام خود را ثبت کنند.

این روش از روش های تامین مالی و جذب سرمایه هم مزایای گوناگونی خواهد داشت برای نمونه مالیات شامل سود این سرمایه نمی‌گردد، هزینه بهره کمتر از دیگر منابع تأمین کننده سرمایه می باشد. در ضمن به افزایش امتیاز اعتباری کمک کرده و مشارکت در سود ضروری نمی باشد. این در حالی می باشد که کسب و کارها موظف به بازپرداخت وام دهندگان می باشند و پرداخت نکردن به موقع بدهی باعث ورشکستگی کسب و کار می گردد. ( آموزش حقوق و دستمزد در حسابداری )

روش ‌های تامین مالی و جذب سرمایه‌ گذار و روش سرمایه سهام 

فروش سهام یکی از روش های تامین مالی و جذب سرمایه گذار می باشد. گرچه صاحبان شرکت‌ها سهام کسب و کار خود را به سرمایه گذاران می‌فروشند، اما سهامداران جدید و منابع سرمایه گذاری جدید را جذب می نمایند در این حالت فروش سهام به اعضای خانواده و دوستان یا در حالت عرضه عمومی (IPO) سرمایه انجام می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *