مقالات

حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری

حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری

حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری :

امروزه حسابداری یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی محسوب می شود که سالانه تعداد زیادی دانشجو در این رشته فارغ التحصیل می شوند. شما به هر اداره، کارخانه، تجارت و به طور کلی هر کجا که می روید. امکان ندارد واحد حسابداری یا شخص مرتبط را آنجا نبینید. باید گفت که آینده کار حسابداری بسیار خوب پیش بینی شده است.

تعریف حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری

تعاریف متعددی از مفهوم حسابداری وجود دارد. در میان این تعاریف، آنچه ملموس است، ضرورت وجود حرفه حسابداری در هر کسب و کاری است. زیرا حسابداری از قدیم الایام در کلیه معاملات اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی ایفا می کند. در واقع حسابداری یکی از موثرترین عوامل برای بقای هر کسب و کاری است و طبق تعریف ویکی پدیا به آن زبان تجارت نیز می گویند.

یک حسابدار با ارائه گزارش های مالی و تجزیه و تحلیل و بررسی وضعیت اقتصادی هر کسب و کار، اطلاعات لازم را در اختیار کلیه مدیران و فعالان اقتصادی قرار می دهد. در واقع این حسابدار است که رابط همه خدمات، شرکت ها، فعالیت ها و افراد حول یک زبان مشترک است که حسابداری است. در مقاله کوتاه زیر در مورد حسابداری، شاخه های آن و آینده حسابداری را خواهید خواند.

تاریخچه حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری

حسابداری مدرن اولین بار توسط تعریف پاچیولی از مانده حسابها در سال 1494 ارائه شد. کتاب پاچیولی به تاریخ اولین منبع حسابداری مدرن است. اما برخی از سوابق حسابداری کشف شده نشان می دهد که مربوط به سال های 2000 تا 3300 قبل از میلاد بوده و از مصر و بین النهرین به دست آمده است. این اسناد نشان می دهد که وجود مبادلات تجاری و معاملات بین افراد مستلزم داشتن چنین اسنادی بوده است.

درخواست کد اقتصادی
بیشتر بخوانید

در ایران، داده های تاریخی به دست آمده از شهرهایی مانند شوش نشان می دهد که این موضوعات در کشور ما نیز رواج زیادی داشته است. همچنین در زمان هخامنشیان نظام اداری بسیار منظمی وجود داشت و مسائل مالی و حقوق مردم مورد توجه شاهان قرار گرفت. پیشرفت در رشته حسابداری در تمام اعصار ایران ادامه داشته و در دوران مشروطه به اوج خود رسیده است. آقای فضل الله اکبری متولد 1300 را پدر علم حسابداری ایران نیز می نامند. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر مقاله تاریخچه حسابداری را مطالعه کنید.

به زبان ساده حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری

حسابداری یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی محسوب می شود که سالانه تعداد زیادی دانشجو در این رشته فارغ التحصیل می شوند. در واقع رسیدگی به امور مالی و حسابداری را در هر جایی می توان یافت و این کار را باید به کسانی سپرد که در اصول حسابداری خبره هستند. در گذشته معمولاً این سؤالات در سازمان های مختلف توسط کسانی انجام می شد که مسائل مالی را به صورت تجربی می دانستند و شاید چندان تسلط نداشتند.

اما امروزه از آنجایی که زمان اهمیت زیادی پیدا کرده است معمولا از فارغ التحصیلان رشته حسابداری در این رشته ها استفاده می شود تا علاوه بر انجام دقیق کارها بتوانند با سرعت و کیفیت بیشتری این کار را انجام دهند. در واقع امروزه کار حسابداری به خودی خود یک تخصص مستقل محسوب می شود و کسانی که حسابداری را خوانده و تجربه کرده اند باید در این کار فعال باشند.

انجام تحقیقات در زمینه حسابداری چیزی است که بسیاری از دانشجویان به دنبال آن هستند و می خواهند مسیر شغلی خود را زودتر تعیین کنند. هنگام انتخاب دانشگاه، بسیاری از افراد بر اساس رتبه و نام دانشگاه تصمیم نهایی را می گیرند. بدون اینکه تحقیق کاملی در زمینه رشته تحصیلی و آینده شغلی خود داشته باشند. پیشنهاد می کنیم ابتدا بر اساس علاقه خود و سپس آینده شغلی خود تصمیم بگیرید.

رد دفاتر قانونی چیست؟
بیشتر بخوانید

اگر به امور حسابداری و مالی علاقه دارید، اگر فردی منظم و دقیق و دارای ذهنی تحلیلی هستید، این رشته برای افرادی مانند شما مناسب است. همانطور که از قدیم تا به حال  حسابداری اساس تصمیمات مالی و آینده تمام کسب‌وکارها بوده، در حال حاضر نیز با گسترش تکنولوژی‌های جدید نظیر AI  و IOT و بالا رفتن نیاز بازار کار به شخصی که از تخصص و دانش کافی در حسابداری برخوردار است بیش‌ازپیش نیاز است.

تعریف خلاصه حسابداری این است که در این رشته (حسابداری) فرآیندهایی مانند جمع آوری اطلاعات، ثبت و طبقه بندی اطلاعات و جمع بندی آن وجود دارد و حسابدار باید گزارش های مالی را نیز تهیه کند. حسابدار با انجام این وظایف و پیکربندی این اطلاعات به افراد مرتبط با این سازمان مانند معاونان و مدیران یا ممیزان مالیاتی اجازه می دهد تا به این اطلاعات مراجعه کرده و از آنها استفاده کنند.

حسابدار موفق کیست و حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری

حسابدار موفق کیست و حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری

حسابدار شخصی است که عملیات مالی را در هر کسب و کاری انجام می دهد. حسابداری در رگ و خون هر صاحب کسب و کار موفقی است. همه ما در ذهن خود افراد مسن را می شناسیم که ثروت های کلانی از بازار به دست آورده اند و در یک کلام می گوییم او فردی باهوش با حسابداری بالاست! در ایران باستان حسابدار را «میرزا» می‌گفتند، بعدها حسابدار قدیم را «حساب‌دار» می‌گفتند و در نسل‌های بعد کلمه «حساب‌دار» به صاحب این منصب اضافه شد.

علاوه بر این، ابزار حسابداری فعلی به جای چرتکه به ابزارهای الکترونیکی و نرم افزارهای مالی ارتقا یافته است. امروزه به هر فارغ التحصیل حسابداری، حسابدار می گویند. اما واقعیت این است که یک حسابدار مانند هر متخصص دیگری در سایر رشته ها علاوه بر گذراندن دوره های آموزشی تخصصی و با کیفیت، باید در بازار کار نیز تجربه کسب کند.

تجدید ارزیابی چیست؟
بیشتر بخوانید

ویژ گی های حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری

هرکسی که می خواهد حسابدار شود باید بداند که داشتن علاقه به ریاضیات یکی از شرایط لازم برای انجام این حرفه است. به کسانی که از ریاضیات گریزان هستند توصیه می کنیم تحت هیچ شرایطی وارد رشته حسابداری نشوند. زیرا در حسابداری همیشه با اعداد سر و کار خواهید داشت. البته نه تنها علاقه به ریاضیات یکی از الزامات حسابدار شدن است، بلکه یک حسابدار باید بر اصول نگارش نیز مسلط باشد.

علاوه بر این باید به شما هم بگوییم که حسابداران معمولاً ساعات زیادی را روی صندلی و پشت میز در محل کار می گذرانند و فردی که می خواهد حسابدار شود باید بتواند این کار را تحمل کند. حسابداری شغلی است که می تواند درگیری ذهنی زیادی برای شما ایجاد کند. معمولا کسانی که حسابدار یک شرکت هستند حتی در تعطیلات هم نمی توانند نسبت به امور مالی و حسابداری شرکت خود بی تفاوت بمانند.

البته هدف ما سخت کردن این کار نیست، فقط خواستیم شما با واقعیت های این حوزه بیشتر آشنا شوید. باید بدانید کسانی هستند که آنقدر به این رشته علاقه دارند که در این کار هیچ مشکلی احساس نمی کنند و این حرفه برایشان بسیار شیرین است. اما حسابداران مانند هر حرفه دیگری ویژگی های مشترکی دارند. (البته این ویژگی های شخصیتی را نمی توان به همه تعمیم داد)

بعضی از ویژگی‌های حسابداران به شرح زیر می باشد:

  • ذهنیتی منظم و منطقی
  • با پشتکار، متمرکز و دقیق
  • دارای اعتماد به نفس و روحیه درستکاری
  • علاقه‌مند به کسب دانش و به‌روز بودن

محاسبه مالیات بر درآمد پزشکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *