مقالات

سوت زنی مالیاتی

سوت زنی مالیاتی :

اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده که سوت زنی مالیاتی به چه کاری گفته می شود؟ هر چند در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و تولید نرم افزارهای گوناگون سازمان امور مالیاتی در تلاش می باشد تا از فرارهای مالیاتی جلوگیری نماید و در نهایت با اخذ مالیات عادلانه نسبت به ارائه خدمات بهتر اقدام نماید، اما در این میان اشخاصی می باشند که راه­‌های دور زدن قانون و فرارهای مالیاتی را پیدا می­‌نمایند.

برای آشنایی بیشتر و درک کامل موارد مالیاتی، در این تصمیم داریم در خصوص سوت زنی‌های مالیاتی که مودیان حقیقی و حقوقی انجام میدهند توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با برنامه حسابداری آن‌ها و همچنین اقدامات و قوانین مالیاتی آشنا گردید و بدانید که در مواقع نیاز برای انجام تکالیف مالیاتی چگونه باید عمل نمائید.

فساد و جرم اقدامی می باشد انکارناپذیر، که در هر شرکت یا سازمانی رخ خواهد داد، دولت‌­ها با هدف کم کردن فساد و فرار مالیاتی علاوه بر ایجاد سیستم‌­های نظارتی، اشخاص را در راستای گزارش تخلفات سازمان­‌ها و شرکت‌­ها از طریق قانونی و مشخص شده تشویق می­‌نمایند.
به شخصی که در بخش دولتی، عمومی یا خصوصی فساد موجود را از طریق روشی که قانون مشخص خواهد کرد افشا می­‌نماید، سوت زن خواهند گفت، اکنون در رابطه با فرارهای مالیاتی به فرد سوت زن که به افشای فرار مالیاتی یک شرکت یا سازمان از طریق سامانه (sootzan.com) و (intamedia.ir) یا هر روش دیگری که مشخص گشته اقدام نماید، سوت زنی مالیاتی خواهند گفت.

تاریخچه سوت زنی مالیاتی چیست ؟

ممکن است بتوان نخستین قانون سوت زنی را بتوان به قرون وسطی مربوط به انگلستان نسبت دهیم، این قانون در سال 695 میلادی در انگلستان وضع شد، 50 درصد سود کشف فساد به شخص سوت زن اختصاص داده می‌گشت، در ادامه قوانین سوت زنی در سال 1686 در آمریکا گسترش پیدا کرد و تا کنون ادامه پیدا کرده است که در سال­‌های اخیر در ایران نیز اقداماتی در این خصوص صورت گرفته اند.

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان
بیشتر بخوانید

در ایران هنوز قوانین مدونی در خصوص سوت زن از جمله سوت زنی مالیاتی وجود نخواهد داشت، اما در سال­‌های اخیر افشاگری­‌هایی در خصوص حقوق­‌های نجومی، واگذاری املاک بدون رعایت مقررات و طی کردن مراحل اداری، به کارگیری نیروهای کاری با چند شغل همزمان صورت گرفته اند.

برای مطالعه بیشتر : نوبت کاری چیست

مزایای سوت زنی مالیاتی چیست؟

در مطالبی که ذکر گشت سوت زنی به معنای افشای فساد از طریق مشخص گشته از جمله ارائه گزارش به اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی، ثبت در سامانه سوت زنی به آدرس (sootzan.com) یا (intamedia.ir) و یا افشا از طریق تماس با 1526 انجام خواهد شد. سوت زنی دارایی مزایایی­ که در تصویر زیر آن‌ها را شرح خواهیم داد.

مزایای سوت زنی مالیاتی چیست؟

پاداش سوت زنی مالیاتی

طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی فعالان اقتصادی موظف به ارسال فاکتور فروش خود در سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir می باشند، اگر که شرکت یا سازمانی از روش‌­هایی برای فرار مالیاتی استفاده نمایند و فاکتور فروش خود را به درستی در سامانه مودیان امور مالیاتی ارسال ننمایند، اشخاص قادر خواهند بود تا نسبت به سوت زنی مالیاتی اقدام نمایند.

طبق ماده 34 آیین نامه اجرایی ماده 219 قانون مالیات­‌های مستقیم مورخ 9 آذرماه 1398 اگر گزارش سوت زنی مالیاتی باعث کشف فساد گردد، پاداشی به فرد گزارش دهنده تعلق خواهد گرفت. میزان پاداش سوت زنی یا جایزه سوت زنی مالیاتی متناسب با اطلاعات به دست آمده، مالیات وصولی و در چارچوب دستورالعمل‌های تصویب گشته اند. ( آموزش حسابداری )

انواع سوت زنی مالیاتی چیست ؟

همانطور کهتوضیح داده شد سوت زنی به معنی گزارش یک تخلف و آشکار سازی آن می باشد، تخلفات قادر خواهند بودتا شامل رفتارهای غیر قانونی، غیراخلاقی کارکنان و مدیران، رانت، رشوه، تقلب باشند. در سال­‌های اخیر در ایران به خصوص در رابطه با فرارهای مالیاتی صورت گرفته توسط فعالان اقتصادی، سوت زنی مالیاتی بیشتر شنیده می­‌گردد.

دوایر و شعب
بیشتر بخوانید

امسال به خاطر تصویب ارسال فاکتور و صورتحساب از طریق نرم افزار صدور صورتحساب الکترونیکی، تخلفات انجام شده امکان دارد افزایش یابد و یا در زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی که هرساله مودیان، ارسال می‌نمایند، به همین دلیل در این زمان‌ها سوت زنی انجام گشته از طریق روش‌های تعیین شده به مراتب بیشتر از زمان‌های دیگر می باشد.

سامانه سوت زنی مالیاتی ارای چه قوانینی می باشد؟

افشاگران تخلف باید در شرایطی باشند که بدون ترس اقدام به افشاگری و یا به عبارتی سوت زنی نمایند، به همین خاطر طبق قانون اولا هویت سوت زن‌­ها مخفی باقی خواهد ماند و ثانیا در صورت بروز مشکل به خصوص در بحث موقعیت شغلی، سازمان بازرسی کل کشور با استفاده همه ی ظرفیت­‌های قانونی از اشخاص سوت زن حمایت می­‌نمایند. ( پکیج آموزش حسابداری )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *