مقالات

آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی

آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی

آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی :

مرخصی بخشی از بقیه حقوق پیش بینی شده در قانون کار برای کارمندان است. کارمندان و کارگران حق دارند از مرخصی خود برای ترک کار یک یا چند روز در ماه و استراحت یا سایر مشاغل شخصی استفاده کنند. در حال حاضر، برخی از کارمندان ممکن است از تمام زمان تعطیلات خود در یک سال استفاده نکنند. در چنین شرایطی باید مانده مرخصی محاسبه و به کارگر پرداخت شود. ضمناً کارگر می تواند بخشی از مانده مرخصی خود را به سال بعد انتقال دهد. حال بد نیست ببینیم تراز مرخصی چگونه محاسبه می شود و نکات مهم در این زمینه چیست.

آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی | مانده مرخصی به چه معناست؟

مرخصی شامل دو نوع اصلی مرخصی استحقاقی و استعلاجی است که با یکدیگر متفاوت هستند. در مورد مرخصی استحقاقی نیز لازم به ذکر است که طبق ماده 62 قانون کار این مرخصی شامل روزهایی در ماه می شود که بدون کسر چیزی از حقوق کارمند اخذ می کند. طبق قانون، هر کارگر 26 روز مرخصی سالانه و هر کارگر 30 روز مرخصی است که می تواند با شرایط لازم از آن استفاده کند. حال مرخصی استحقاقی که کارگر یا کارمند از آن استفاده نمی کند، مانده مرخصی نامیده می شود. به عبارت دیگر، اگر کارگری در طول یک سال کاری از 26 روز مرخصی استحقاق خود استفاده نکند، آنچه از این 26 روز باقی می‌ماند، مانده مرخصی نامیده می‌شود.

در پایان سال و قرارداد سالیانه این امکان برای افراد وجود دارد که بخشی از مانده مرخصی خود را به سال بعد منتقل کنند و یا معادل ریالی آن را دریافت کنند. البته آنچه مهم است این است که پرداخت معادل ریالی مانده مرخصی و انتقال مانده مرخصی به سال بعد محدود است. طبق ماده 66 قانون کار، کارگر نمی تواند بیش از 9 روز مرخصی سالانه پس انداز کند. یعنی اگر فردی بخواهد در پایان سال مرخصی خود را به سال بعد منتقل کند، تنها 9 روز امکان پذیر است. در مورد کارمندان، این تعداد 15 روز است. با این حال، این امر در مورد کارمندانی که یک سال در شرکت بوده اند صدق می کند. بنابراین اگر کارمندی مثلاً 9 ماه در شرکت کار کرده باشد، این قانون شامل حال او نمی شود.

آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی و نحوه محاسبه مانده مرخصی در سال ۱۴۰۲

آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی و نحوه محاسبه مانده مرخصی در سال ۱۴۰۲

فرمول محاسبه مانده مرخصی سال 1402 و سایر سنوات فقط مربوط به حقوق پایه نیست. به جای آن، سایر مزایای مرتبط با کار، مانند حق مسکن، در این زمینه وارد عمل می شوند. بنابراین، فرمول محاسبه مانده مرخصی برابر است با مجموع پایه حقوق و مزایا، تقسیم بر تعداد روزهای ماه و سپس ضرب در تعداد روزهای مرخصی. در زیر به این فرمول با جزئیات بیشتر اشاره می کنیم:

مدیریت اموال خانوادگی
بیشتر بخوانید

نرخ باقیمانده مرخصی = حقوق پایه یک روز + کمک هزینه کار + کمک هزینه مسکن + هزینه خوراک و …. بر تعداد روزهای ماه، 30 و 31 تقسیم کنید و آن را در تعداد روزهای تعطیل ضرب کنید.

( آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی ) آیا مانده مرخصی مشمول مالیات است؟

برای برخی از کارمندان این سوال پیش می آید که آیا مانده مرخصی مشمول مالیات است یا خیر؟ در این خصوص می توان به ماده 91 قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد. در این مقاله درآمد حقوق معاف از مالیات ذکر شده است. در بند 5 این ماده قانونی تصریح شده است: «بازنشستگی و تعهدات و مستمری و پایان خدمت و پایان خدمت و بازخرید خدمت و وظایف یا مستمری پرداختی به وراث و ایام مرخصی و مزایای استفاده نشده». همچنین در بند 10 به مرخصی سالیانه یا پاداش پایان سال به میزان یک دوازدهم معافیت مالیاتی موضوع ماده (84) این قانون اشاره شده است. در بند 14 نیز به «درآمد کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی مشمول قانون کار وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزاد شد. ” اشاره شده است.

مرخصی بدون حقوق چیست؟

یکی از انواع مرخصی که اغلب در مورد آن می شنویم، مرخصی بدون حقوق است. همانطور که از نام این مرخصی مشخص است در صورت استفاده کارکنان از مرخصی بدون حقوق مشمول حقوق این ایام نمی شود. معمولا افراد برای مسائل خانوادگی، سفرهای طولانی، مسائل تحصیلی و … به مرخصی بدون حقوق متوسل می شوند. از این پس این مرخصی باید با توافق کارمند و کارفرما گرفته شود و دلیل غیبت از شرکت کتبا ذکر شود. در این خصوص می توان به ماده 72 قانون کار نیز اشاره کرد: «شرایط استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت آن و همچنین شرایط بازگشت آنها به کار پس از استفاده از مرخصی با توافق نامه کتبی تعیین می شود. بین کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما. مرخصی بدون حقوق حداکثر دو سال است. در این مدت هیچ حق و مزیتی به فرد تعلق نمی گیرد و تنها پس از پایان این مدت می تواند به کار خود ادامه دهد.

نوبت کاری چیست
بیشتر بخوانید

بازخرید مرخصی چیست و چگونه کار می کند؟

در صورتی که کارگر یا کارمند از محدودیت زمانی برای مرخصی استفاده نکند، باید معادل ریالی آن محاسبه و به حساب وی واریز شود. خرید مرخصی برگشت به معنای پرداخت معادل ریالی مرخصی استفاده نشده در یک سال است. به طور معمول برای هر روز مرخصی یک روز حقوق به عنوان خرید مرخصی محاسبه می شود. در مورد بازخرید مرخصی می توان به ماده 71 قانون کار استناد کرد. بر اساس این ماده «در صورت فسخ یا نقض قرارداد کار یا بازنشستگی و از کارافتادگی کلی کارگر یا تعطیلی کارگاه، مطالبات مربوط به مدت مرخصی استحقاقی کارگر پرداخت خواهد شد و در صورت وقوع مرگ او برای وارثانش در شرایطی که نیاز به استراحت یا اجتناب از خروج کارگر باشد، امکان بازخرید مرخصی یا ذخیره و انتقال آن به سال بعد وجود ندارد. در رابطه با زمان و نحوه پرداخت بابت خرید مرخصی نیز لازم به ذکر است که چنانچه در پایان هر قرارداد کاری تسویه حساب منعقد شود و سنوات خدمت به کارمند پرداخت شود، باید مرخصی خریداری شود. همچنین به همراه سایر مبالغ محاسبه و به حساب شخص واریز شود. بازخرید مرخصی شامل ضریب نمی باشد و بر اساس حقوق پایه روزانه محاسبه و پرداخت می شود.

شرایط محاسبه مرخصی پس از پایان همکاری

( آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی ) وقتی بین کارگر و کارفرما وقفه ایجاد می شود، کارفرما باید با او تسویه حساب کند. در این شرایط مرخصی خرید باید محاسبه و به همراه سایر مبالغ به حساب فرد واریز شود. مقدار در نظر گرفته شده برای بازخرید مرخصی به آخرین روز کاری بستگی دارد. همچنین از نظر قانونی کارگر نمی تواند بیش از 9 روز مرخصی در طول سال پس انداز داشته باشد.

نرخ محاسبه مرخصی استفاده نشده در پایان قرارداد

نرخ محاسبه مرخصی استفاده نشده در پایان قرارداد

مرخصی استحقاقی پرسنل گروهی منطبق بر روزهای کاری آنها است و بازخرید مرخصی در پایان قرارداد با توجه به حق کار محاسبه و پرداخت می شود. لازم به ذکر است بازخرید مانده مرخصی شامل ضریب نمی باشد و بر اساس حقوق پایه روزانه محاسبه خواهد شد. مرخصی بر اساس آخرین فیش حقوق محاسبه می شود و باید پس از اتمام کار پرداخت شود. اگر فرد سرکار باشد، خرید مرخصی معوقه معنا ندارد، مگر اینکه با توافق کارگر انجام شود.

آیا مانده مرخصی مشمول مالیات است؟

( آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی ) بر اساس ماده 91 قانون مالیات های مستقیم، دستمزد مربوط به روزهای مرخصی استفاده نشده از پرداخت مالیات بر مزد کارگران معاف بوده و مشمول کسر مالیات نمی باشد. اگرچه این قانون به سایر معافیت‌های مالیاتی حقوق از قبیل سنوات بازنشستگی، حق سنوات و هزینه‌های ایاب و ذهاب می‌پردازد که خارج از موضوع این ماده است.

سود تلفیقی چیست؟
بیشتر بخوانید
چگونه می توان تعطیلات تسویه حساب (زمانی که همکاری پایان می یابد)؟

در زمان خاتمه همکاری با تسویه حساب نهایی، محاسبه بازپرداخت مرخصی باید انجام شود. همانطور که در ابتدا ذکر شد، مبلغ پرداختی برای بازخرید مرخصی بستگی به آخرین روز کاری خواهد داشت و قانوناً کارگر نمی تواند بیش از 9 روز مرخصی در طول سال پس انداز داشته باشد. اگر کارگری بیش از 9 روز مرخصی پس انداز کرده باشد، کارفرما ممکن است مبلغ بیشتری را برای بازخرید مرخصی در نظر بگیرد. در صورتی که پایان همکاری در پایان سال گذشته و پرداخت در سال جدید انجام شود، میزان بازخرید مرخصی بر اساس آخرین روز کاری سال قبل محاسبه می شود.

آیا می توان از بقیه مرخصی برای انصراف یک ماه بیمه استفاده کرد؟

تمام مدت مرخصی که کارگر به عنوان مرخصی استحقاقی استفاده می کند جزء سوابق کاری وی محسوب می شود و برای روزهایی که در مرخصی می گذراند حقوق دریافت می کند. بر این اساس باید بیمه اجتماعی به آنها تعلق گیرد. با این حال، اگر مرخصی را ذخیره کرده باشد، این سؤال مربوط است. روزهایی که از مرخصی استحقاقی خود استفاده می کند جزئی از کار او محسوب می شود.

نتیجه
تراز مرخصی به تعداد روزهای مرخصی با حقوق استفاده نشده اشاره دارد که کارگر یا کارمند در طول یک سال کاری دریافت می کند. همانطور که اشاره کردیم کارگران 26 روز مرخصی با حقوق و کارمندان 30 روز مرخصی با حقوق هر سال دریافت می کنند. اکنون صرف نظر از تعداد روزهای باقی مانده و استفاده نشده به عنوان مانده مرخصی محسوب می شوند. در این شرایط امکان پرداخت و بازخرید مرخصی یا انتقال بخشی از آن به سال بعد وجود دارد. در مورد پس انداز یا انتقال مانده مرخصی می توان به ماده 66 قانون کار اشاره کرد که کارگر حق دارد تنها 9 روز از مرخصی سالانه خود را در سال آینده حمل کند. با تمام این تفاسیر در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص مانده مرخصی و اطلاعات حقوقی در این خصوص می توانید با کارشناسان آسان کار تماس حاصل فرمایید.

برایث مطالعه آزاد : بهترین دوره اموزش انلاین حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *