مقالات

محاسبه عیدی بازنشستگان

محاسبه عیدی بازنشستگان

محاسبه عیدی بازنشستگان : فرمول محاسبه عیدی کارگران سال‌ها می باشد که بدون تغییر باقی مانده ، عیدی مشمولان قانون کار با مشمولان دسـتگاه‌های دولتی فرق خواهد کرد. عیدی کارکنان دولت در پایان هرسال توسط دولت تعیین می‌گردد. اما عیدی کارگران مشمول قانون کار براساس فرمول مندرج در قانون مذکور مشخص می‌گردد. در این گزارش با نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی آشنا می شوید.

درباره محاسبه عیدی بازنشستگان بیشتر بدانید :

میزان پرداخت عیدی بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و دیگر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی بار‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

عیدی بازنشستگان از نیمه اسفند ماه واریز می‌گردد. عیدی بازنشستگان به اشخاص واجد شرایط تعلق خواهد گرفت. عیدی بازنشستگان را دولت اعلام می‌نماید و طبق سنوات گذشته، مبلغ آن به اندازه‌ی عیدی کارمندان دولت می باشد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان در اندیشه معاصر خواهیم پرداخت.

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، به میزان مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری اعلام  گشته که زمان پرداخت آن،  در بیشتر مواقع در اسفند ماه صورت خواهد گرفت.

عیدی و پاداش آخر سال یکی از حقوقی می باشد که در پایان سال به کارمندان دولت، کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری تعلق خواهد گرفت. مبلغ این عیدی برای هر گروه از این اشخاص به طور جداگانه و طبق فرمول خاصی تعیین می‌گردد. حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری توسط هئیت وزیران و حقوق کارکنان شامل قانون کار توسط وزارت کار تعیین می‌گردد. میزان عیدی برای افرادی که کمتر از یکسال دارای سابقه کار می باشند هم بر اساس ماه‌های حضور آن‌ها در محل کار محاسبه می گردد.

حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری
بیشتر بخوانید

عیدی کارگران طبق مصوبه‌ای که به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده ، محاسبه و تعیین می‌گردد، بر اساس این مصوبه که در سال ۱۳۷۰ تصویب گشت، عیدی آخر سال کارگران برابر با دو برابر حداقل دریافتی کارگر می باشد. البته این مبلغ حداقل عیدی کارگر می باشد و حداکثر عیدی ممکن است تا سه برابر حداقل حقوق ماهانه کارگر پرداخت گردد. به همین دلیل، عیدی حقوق کار حداقل برابر با دستمزد شصت روز کار اخیر و حداکثر برابر با دستمزد نود روز کار اخیر او می باشد.)

همچنین میزان عیدی کارگران نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی آن‌ها تجاوز نماید. بر اساس قانون، پرداخت عیدی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه‌ها مشغول به کار بوده اند نیز ضروری می باشد، در این صورت میزان عیدی کارگر باید بر اساس شصت روز دستمزد و متناسب با روز‌های کار او محاسبه گردد. در اصل، در این شرایط نخست عیدی ماهانه برای کارگر محاسبه می‌گردد با ضرب در تعداد ماه‌های سابقه کار وی مبلغ نهایی عیدی سالیانه تعیین و پرداخت می‌گردد.

قوانین محاسبه عیدی بازنشستگان

قوانین محاسبه عیدی بازنشستگان 

قانون عیدی کارگران سال‌ها می باشد که بدون تغییر خاصی اجرا می گردد. قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۴ اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۱۳۷۰ را لغو نکرده اند؛ به همین دلیل حکم تعیین عیدی معادل ۶۰ روز آخرین مزد روزانه مشمولین قانون کار کماکان به قوت خود باقی هست.

میزان عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1403
از سال 1370 که مصوبه تعیین مبلغ عیدی مسمتری بگیران و بازنشستگان تصویب گشته اند، واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی تاکنون به همان شکل محاسبه می‌گردد. بر طبق این مصوبه، عیدی آخر سال کارگران، باید به اندازه 2 برابر حقوق دریافتی کارگر در نظر گرفته شود. از صویی هم این نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، در دو دسته حداقل و حداکثر قرار خواهد گرفت.

قوانین مورد نیاز حسابداران
بیشتر بخوانید

به همین دلیل، حداقل مقدار عیدی مسمتری بگیران تامین اجتماعی، برابر با دستمزد 60 روز کار اخیر آن می باشد. همینطور هم حداکثر عیدی نیز برابر با دستمزد 90 روز کار اخیر کارگر می باشد.

اما با این وجود، دغدغه بازنشستگان در سال جاری این می باشد که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی سال 1403 چقدر خواهد بود ؟ در پاسخ به این سوال باید توضیح دهیم  که عیدی امسال بازنشستگان تامین اجتماعی هم مانند سال‌های گذشته محاسبه می‌گردد.

البته مبلغ دقیق عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1403، بر اساس جلسه‌ای که در بهمن ماه تشکیل می گردد،  در این جلسه، عیدی امسال بازنشستگان تامین اجتماعی و مسمتری بگیران کشوری، لشکری و تامین اجتماعی اعلام خواهد شد.

مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 در سال قبل با 20 سال سابقه، حدود 1میلیون و 800 هزار تومان بوده اند. البته به غیر از این میزان، 500 هزار تومان برای عائله‌مندی و به ازای هر فرزند تحت تکفل هم 200 هزار تومان به عیدی اضافه گشته اند.

البته توجه نمائید که مبلغ عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با 10 سال سابقه، با میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی با 30 سال سابقه مختلف می باشد. در واقع واریز عیدی بازنشستگان و مسمتری بگیران، بر اساس تعداد سنوات پرداخت حق بیمه آن‌ها تعیین می‌گردد.

در رابطه با مبلغ عیدی بازنشستگان در سال 1403 می‌توانیم بگوئیم که بر اساس قانون تامین اجتماعی، نحوه محاسبه عیدی و پاداش مسمتری‌بگیران تامین اجتماعی، نظیر سال‌های گذشته انجام می‌گردد؛ به این شکل که جلسه هیئت وزیران در بهمن ماه تشکیل می گردد و در آن، عیدی و پاداش مستمری بگیران تامین اجتماعی و بازنشستگان آن و همچنین کارمندان کشوری و لشگری مشخص خواهد شد.

حقوق اداره کار 1403
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : آموزش نحوه محاسبه ی مانده مرخصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *