مقالات

مالیات گردش حساب بانکی

مالیات گردش حساب بانکی

مالیات گردش حساب بانکی : پرداخت مالیات از جمله وظایف شهروندی می باشد که باید در زمان مقرر پرداخت گردد. یکی از مالیات هایی که در زمان های اخیر اهمیت زیادی یافته است مالیات گردش حساب بانکی است. در چند سال اخیر برای دریافت مالیات تراکنش های بانکی سخت گیری های بیشتری انجام می گردد به همین خاطر در این مقاله تصمیم داریم تا صفر تا صد مالیات بر گردش حساب را بررسی نمائیم.

تعریف مالیات گردش حساب بانکی

یکی از هدف های سازمان امور مالیاتی کشور دریافت مالیات گردش حساب بانکی و یا مالیات تراکنش بانکی است. بر این اساس مشمولین پرداخت مالیات بر گردش حساب موظف به پر کردن اظهارنامه مالیاتی می باشند و باید در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نمایند.

در حالت کلی اگر که تراکنش بانکی برای شما به صورت مشکوک ثبت گردد و شما پرونده مالیاتی نداشته باشید حساب بانکی شما توسط مسئولین اداره مالیات کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر این اساس برای آشکارسازی کله قوانین و شرایط این مالیات بخشنامه ای صادر گشته و بر تراکنش های بانکی نظارت انجام می گردد. به این خاطر باید ارتباط متقابلی میان بانک و سازمان امور مالیاتی کشور موجود باشد.

در این میان درگاه های بانکی و دستگاه های پوز نیز مورد بررس قرار خواهند گرفت و کلیه تراکنش ها رصد خواهند شد.

توجه داشته باشید کله حساب ها مورد بررسی قرار نخواهند گرفت و مشمول مالیات نمی گردد اگر حساب هایی که تراکنش های مشکوک دارند مورد بررسی و رصد قرارگیرند این تراکنش ها اغلب بدون توجیه منطقی و برای فرار مالیاتی صورت خواهند گرفت که از جانب سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تعریف جامع حسابداری
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : تعریف حسابداری صنعتی و کاربرد آن در مدیریت

مالیات گردش حساب بانکی و تراکنش بانکی مشکوک چیست

مالیات گردش حساب بانکی و تراکنش بانکی مشکوک چیست

همان گونه که اشاره گشت تراکنش های بانکی مشکوک مورد بررسی قرا خواهند گرفت تا اگر مشمول مالیات گردش حساب می گردند مالیات آن ها اخذ شود. سوالی که مطرح خواهد شد این است که حساب بانکی مشکوک چیست و چه شرایطی دارد که رصد می گردد؟

بهتر است بدانید که سرمایه شما عزیزان در حساب بانکی برای سازمان مالیاتی کشور اهمیتی نخواهد داشت و آنچه اهمیت دارد تراکنش هایی که در این حساب انجام می گردد که این تراکنش ها به معنی مبالغی می باشد که به حساب وارد شده و یا از آن خارج خواهد شد.

برای آن که بهتر بتوانید بهتر تراکنش های مشکوک را درک نمائید لازم است تا در این قسمت تراکنش های سالم و بی اشکال را به شما معرفی نمائیم. این حساب ها میتوانند به یکی از اشکال زیر باشند:

  • گردش حساب بانکی برای دریافت وام و تسهیلات
  • تراکنش های بانکی و گردش حساب بانکی حاصل از امور کشاورزی
  • تراکنش های بانکی که ناشی از درآمد های معاف از مالیات هستند
  • گردش های مالی حاصل از امور ارث، نذر و حبس و وقف
  • گردش های بانکی حاصل از منابع درآمدی، حقوق و دستمزد و اجاره

یکی از راه هایی که سازمان امور مالیاتی کشور قادر است تا صحت و درستی اظهارنامه های مالیاتی را مورد بررسی قرار بدهد بررسی تراکنش های بانکی خواهد بود. همینطور به طور کلی میتوان گفت سازمان مالیاتی کشور اختیار بررسی تراکنش های بانکی را برای یافتن تراکنش های مشکوک دارد.

بهترین دوره اموزش انلاین حسابداری
بیشتر بخوانید

در این حوزه یکی از مواردی که انجام می گردد این می باشد تراکنش های بانکی اشخاصی که پرونده مالیاتی ندارند نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. به این ترتیب بانک ها موظف می باشند تا حساب های بانکی که تراکنش های مشکوک دارند را مورد بررسی قرار خواهند داد. ( آموزش حسابداری )

مالیات گردش حساب بانکی و گردش حساب اشخاص حقیقی و حقوقی

سازمان امور مالیاتی کشور این امکان را داراست که حساب بانکی و تراکنش های اشخاص حقیقی را نیز مورد بررسی قرار بدهد و اگر که مورد مشکوکی در آن ها مشاهده نماید برای بررسی مشمولیت مالیاتی رصد بیشتری در تراکنش ها انجام خواهد داد.

در این میان اشخاص حقوقی نیز مستثنا نمی باشد و سازمان مالیاتی کشور میتواند حساب بانکی اشخاص حقیقی و شرکت ها را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد و در اگر که مشمول مالیات گردش حساب بودند کار های لازم را انجام خواهند داد.

مالیات گردش حساب بانکی سال 1401

برای مالیات بر گردش حساب سال 1401 مهمترین سوالی که مطرح خواهد شد این می باشد که سقف گردش حساب تراکنش های بانکی برای سازمان مالیاتی کشور در سال 1401 چقدر  می باشد و چقدر در یک حساب میتوان گردش داشت به طوری که تحت نظارت اداره مالیات نباشیم؟

در اصل در این حوزه بخشنامه گردش حساب بانکی 1401 مطرح گشته که برای اشخاص گوناگون یک حداکثر میزان فعالیتی مطرح گشته و بر این اساس اگر این افراد گردش حساب بیشتری داشته باشند از طریق پیامک و یا به روش های دیگر از او دعوت می گردد که برای توضیحات در زمان مقرر به بانک مراجعه نمایند و توضیحات لازم را ارائه دهد.

سال مالی چیست؟
بیشتر بخوانید

اگر که با توضیحات شخص و بیان استدلال ها برای بانک این مورد به اثبات نرسید که تراکنش مشکوک نمی باشد گزارش معاملات مشکوک به وزارت دارایی اعلام می گردد و مشمولیت مالیاتی او نیز بررسی خواهد شد. ( پکیج آموزش حسابداری )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *