مقالات

مالیات علی الراس چیست

مالیات علی الراس چیست

مالیات علی الراس چیست :

یکی از انواع مالیات علی الراس می باشد که نحوه محاسبه آن دارای پیچیدگی ها و قواعد مخصوص به خود است. در این مقاله ما تصمیم داریم تا به طور کامل به شما عزیزان توضیح دهیم که مالیات علی الراس چیست و نحوه محاسبه مالیات علی الراس به چه شکلی می باشد.

توضیحات بیشتر درباره اینکه مالیات علی الراس چیست؟

همه ی صاحبین کسب و کار ها و بیزنس ها موظف هستند تا اسناد و دارک مالی خود را به شکل دوره ای و در قالب اظهارنامه مایاتی به ممیزان و کارشناسان مالیاتی ارائه نمایند.

کارشناسان این اظهارنامه ها را بررسی نموده و میزان مالیاتی که به درامد شخص وارد می شود را محاسبه می نمایند.

به دلایل گوناگون نظیر عدم ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز و یا به دلیل وجود ایراداتی در دفاتر و اظهار نامه ها امکان دارد اظهارنامه پذیرفته نگردد و ممیزان مجددا اقدام به محاسبه مالیات کنند.

مالیات علی الراس در اصل شکلی از فرایند دریافت مالیات می باشد که بر مبنای اسناد و مدارک خواهد بود.

انواع مالیات علی الراس چیست ؟

طبق قانون مالیات های مستقیم در سه شکل امکان دارد مالیات علی الراس به فردی حقیقی یا حقوقی تعلق بگیرد:

  • در صورتی که اظهارنامه خود را به موقع ارائه نمایند
  • در صورتی که اظهارنامه ناقص ارائه نمایند.
  • در صورتی که مدارک را بعد از دریافت نامه کتبی ارائه ننمایند.

 مالیات علی الراس چیست و چند درصد است ؟

برای دانستن درصد مالیات علی الراس باید از دفترچه ضرایب مالیاتی درصد های مرتبط به تشخیص درامد ها و مالیات هر فعالیت را پیدا نمائید تا در اخر مبلغ نهایی مالیات علی الراس مشخص شود.

انجام این کار به عهده ممیزان و کارشناسان مالیاتی است.

 مالیات علی الراس چیست و نحوه محاسبه آن

سازمان امور مالیاتی خرید های یک سازمان را برای محاسبه مالیات آن استعلام می نماید و وقتی که درامد یک مودی مشخص شد می توان آن ها را در دوره های سه ماهه مشخص تقسیم نمود و سپس با کمک ضرایب مالیاتی، مالیات مودی را حساب می نماید.

زمانی که ممیز مالیاتی تعیین نماید که دفاتر و اسناد رای تعیین مالیات کفایت نمی نمایند محاسبه به صورت علی الراس اغاز می گردد.

سوت زنی مالیاتی
بیشتر بخوانید

تحقیق و بررسی لازم برای محاسبه این مالیات از طرق گوناگون و با اطلاعات مراجع متنئع دولتی و غیر دولتی انجام می گردد.

سپس این اطلاعات با قرائن مرتبط بابت مالیات علی الراس متناسب و با اعمال ضرایب مورد نظر که در دفترچه ضرایب مالیاتی وجود خواهد داشت و درامد مشمول مالیات مودی محاسبه می گردد.

دفترچه ضرایب مالیاتی اطلاعات را شامل می گردد که به تشخیص و تعیین درامد و محاسبه مالیات علی الراس کمک می نماید. این ضرایب به صورت سالانه به اداره های مالیات اعلام می گردند.

شما قادر خواهید بود تا برای انجام امور مالیاتی در حوزه های گوناگون به کارشناسان مالیاتی مجرب در تهران اطمینان کرده و امور خود را به ان ها سپارید. ( آموزش حسابداری )

مالیات علی الراس چیست و دلایل علی الراس شدن محاسبه مالیات

طبق ماده ۹۷ قانون مالیات مستقیم دلایل علی الراس شدن در مالیات های مستقیم به دلیل موارد زیر می باشد:

  • اگر واحد اقتصادی و تجاری اظهارنامه و ترازنامه اش را در زمان مقرر ارائه ننمایند.
  • اگر که مودی مدارک را ارائه دهد ولی مدارک ناقص باشند.
  • اگر مودی مدارک و دفاتر را بعد از دریافت نامه کتبی ارائه ننمایند.
  • اگر که مدارک درخواست شده در ردیف هزینه های مودی باشد  اما هزینه ها مورد قبول سازمان قرار نگیرد یا جزو درامد های آن باشد.
  • اگر دفاتر توسط مودی ارائه گردند اما از نظرم اداره امور مالیاتی دفاتر و مدارک ارائه شده غیر قابل تشخیص باشند یا مطابق مقررات تنظیم نشده باشند.

مالیات علی الراس چیست و نحوه محاسبه درآمد علی الراس از طرف ممیز

مالیات علی الراس چیست و نحوه محاسبه درآمد علی الراس از طرف ممیز

همان گونه که توضیح داده شد ممیزان مالیاتی مالیات علی الراس را به کمک ضرایب مالیات علی الراس به دست خواهند آورد. در اصل حاصل ضرب قرائن مالیاتی در ضرایب مالیاتی درامد مشمول مالیات مودی مالیاتی را به ما ارائه خواهند داد.

ضریب یا ضرایب مالیاتی *  قرینه یا قرائن مالیاتی = درامد مشمول مالیات

قرائن مالیات در اصل به همان عواملی گفته خواهد سد که در شغل ها و اصناف گوناگون متناسب با موقعیت شغلی برای تشخیص درامد مشمول مالیات از طریق علی الراس استفاده میگردد.

دوایر و شعب
بیشتر بخوانید

فهرست قرائنی که مرد استفاده قرار خواهند گرفت در ادامه آمده است:

  1. خرید سالانه
  2. فروش سالانه درامد ناویژه
  3. میزان تولید در کارخانه ها
  4. ارزش حق واگذاری محل کسب
  5. جمع کل وجوهی که بابت حق التحریر و حق الزحمه وصول عوارض و مصرف تمبر عاید دفترخانه اسناد رسمی می گردد یا میزان تمبر مصرفی آن ها و دیگر عوامل به تشخیص کمیسیون تعیین ضرایب شما عزیزان قادر خواهید بود.

مالیات علی الراس چیست و نحوه محاسبه مالیات علی الراس اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی وظیفه دارند تا اخرین روز خرداد ماه سال بعد دوره مالیاتی اظهارنامه مالیاتی خود و عملکرد سالشان را برای اداره امور مالیاتی کشور ارسال نمایند. در غیر این صورت مالیات های این اشخاص مشمول علی الراس می گردد و مشمول جریمه می گردد. مالیات علی الراس اشخاص حقیقی و حقوقی شامل معافیت نمی گردد.

مالیات علی الراس چیست و مراحل رسیدگی ممیزین مالیاتی

اول از همه ممیزان مالیاتی باید برگه ای به اسم برگ درخواست اسناد و مدارک را از مودیان مالیاتی درخواست کنند. مودی موظف می باشد تا همه ی اسناد و مدارک را در اختیار ممیزی قرار بدهد.  پس از ابلاغ درخواست اسناد و مدارک ممیز مالیاتی موظف می باشد تا از یک هفته تا ۱۵ روز بعد از آن به محل کار مودی مراجعه کرده و بررسی اسناد را شروع کنند. پس از رسیدگی ممیزی رسیدگی های دیگری نیز موجود می باشد که در ادامه نام می بریم:

رسیدگی از طریق قبول دفاتر

 

رسیدگی از طریق علی الراس

مالیات علی الراس چیست و ضرایب مالیاتی مورد استفاده

تعیین کردن هزینه های مودی به صورت کاملا دقیق در روش محاسبه علی الراس ممکن نمی باشد، به همین دلیل ضرایب مالیاتی به کمک ممیزان مالیاتی خواهند آمد.

ضرایب مالیاتی عدد هایی می باشد که درامد مودی از حاصل ضرب آن ها به دست خواهد آمد.

هر سال گروهی تشکیل گشته از نماینده های سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و نماینده شورای اصناف، نماینده نظام پزشکی درباره مشاغل وابسته به پزشکی، نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تشکیل گشته و با توجه به جریانات و اتفاقات و فعالیت های اقتصادی کشور ضرایب مربوط به مالیات های حوزه تهران را معین می نمایند و به سازمان امور مالیاتی تحویل خواهند داد.

مالیات طلا
بیشتر بخوانید

مالیات علی الراس چیست و مالیات علی الراس پیمانکاری چیست

در محاسبه مالیات درامد پیمانکاران در موسسه های انفرادی با توجه به قانون مالیات های مستقیم درامد مشمول مالیات اشخاص حقیقی می باشد که به صورت انفرادی قعالیت می نمایند.

اگر که مالیات این اشخاص به صورت علی الراس محاسبه شود مالیات با نرخ های تصاعدی که در ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم درج گشته محاسبه می گردند. ( پکیج آموزش حسابداری )

مالیات علی الراس چیست و جریمه علی الراس شدن چگونه است

اگر که مالیات علی الراس گردد شرکت موظف به پرداخت ۳۰ درصد مالیات به عنوان جریمه می باشد. این جریمه به هیچ عنوان قابل بخشش نمی باشد و از شرکتی که در ارسال ترازنامه  اظهارنامه خود کوتاهی کرده اخذ خواهد شد.

مالیات علی الراس چیست و عواقب مالیات علی الراس چیست

اگر مالیات مودیان مالیاتی به دلیل علی الراس حساب گردد عواقب متعدی دارد که یکی از آن ها جریمه سنگین می باشد. از جریمه هایی که برای مودیان مالیاتی که اظهارنامه مالیاتی ارائه نداده اند می توان نام برد یک جریمه ۳۰ درصدی می باشد که مبنی بر مالیات علی الراس محاسبه میگردد و امکان بخشش نخواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر : فرآیند حسابداری فروش

مالیات علی الراس چیست و آیا مالیات علی الراس در سال جدید حذف گشته است

در قانون مالیات های مستقیم که در تاریخ ۳۱ تیر ماه سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده و در ماده ۹۷ این قانون ها، قوانین مربوط به مالیات علی الراس تغییر نموده و روش تعیین آن از ماده قانونی حذف شد.

سازمان امور مالیاتی در آن سال اذعان کرد که تا سال ۹۸ یعنی ۴ سال بعد از تغییر ماده قانونی شفاف سازی نحوه محاسبه مالیات علی الراس به طور کامل اتفاق می افتد.

در صورتی که این وعده به وقوع نپیوست و مالیات علی الراس همچنان به شیوه گذشته محاسبه خواهد شد و حذف نگشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *