مقالات

جرم فرار مالیاتی چیست

جرم فرار مالیاتی چیست

جرم فرار مالیاتی چیست  : فرار مالیاتی معمولاً آسان تر از دیگر فعالیت های غیر قانونی و هنجار شکنانه در بین شرکت‌ ها و اشخاص قابل اثبات می باشد به همین دلیل طبیعی می باشد که بیشتر اتفاق افتد. به همین دلیل دولت قادر است تا کلاه‌ برداران مالیاتی را به جرم فرار از پرداخت مالیات محکوم نماید و به پرداخت جریمه وادار می نماید؛ به همین دلیل پرداخت مالیات بر اساس اصول تعیین گشته اداره مالیات و در زمان مشخص شده در همه ی کشورها جزو اصول مهم شهروندی و جهت رفاه عمومی قرار داده گشته است.

در این مقاله تصمیم داریم پیش از هر چیز در مورد فرار مالیاتی توضیحات کامل ارائه خواهیم کرد، بعد از آن انواع فرار مالیاتی و جرایم مالیاتی را معرفی می‌ نمائیم و شما عزیزان را با آنها آشنا خواهیم ساخت، درباره مجازات جرم فرار مالیاتی توضیحاتی ارائه خواهیم داد، روش های مقابله با فرار مالیاتی بازگو می نمائیم و در انتها توضیحاتی در مورد نحوه گزارش فرار مالیاتی ارائه می نمائیم.

تعریف فرار مالیاتی و جرم فرار مالیاتی چیست

به هرنوع تلاش و کار قانونی یا غیرقانونی یک کسب‌وکار با هدف پرهیز از پرداخت مالیات قانونی یا کمتر پرداخت نمودن آن، به هر روش که انجام گردد، فرار مالیاتی می نامند.

فرار مالیاتی یک اصطلاح رایج در رابطه با کارهایی می باشد که به عدم پرداخت بدهی مالیاتی نسبت داده خواهد شد و به این دلیل مؤدی کمتر از میزانی که قانوناً موظف است پرداخت نماید.

یکی از مهم ترین مواد قانونی در جرم‌ انگاری فرار مالیاتی مربوط به ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیات های مستقیم می گردد که به انین دلیل، «هر شخص حقیقی یا حقوقی که به‌موجب مقررات این قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر است در صورت تخلف از انجام وظایف مقرره علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات دارد که شامل جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات پرداخت‌نگشته.»

Cash flow چیست؟
بیشتر بخوانید

بر اساس تبصره یک این ماده ۱۹۹ قانون، حتی برای متخلفان دولتی نیز مجازات پیش بینی‌ گشته و آمده: «در مواردی که مکلفین به کسر مالیات، وزارتخانه، شرکت یا مؤسسه دولتی یا شهرداری باشد مسئولین امر مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری می باشد.»

بالا رفتن نرخ های مالیاتی در همه ی کشورها قادر است تا باعث بی انگیزه شدن در سرمایه گذاری گردد و همینطور زمینه لازم برای این جرم را فراهم  خواهد آورد؛ به این دلیل دولت ها هم باید در وضع نرخ مالیاتی و قوانین احتیاط نمایند و همه جوانب را با دقت بیشتری خواهند سنجید. ( پکیج آموزش حسابداری )

انواع فرار مالیاتی و جرم فرار مالیاتی چیست

انواع فرار مالیاتی و جرم فرار مالیاتی چیست 

منظور از فرار مالیاتی به هرگونه تلاش غیرقانونی گفته خواهد شد که برای پرداخت نکردن مالیات می باشد. فرار مالیاتی امکان دارد به روش های مختلفی انجام پذیرذ، اما در همه این روش ها شخص مجرم تلاش می نماید که مالیات خود را کامل پرداخت نمی کند یا اینکه آن را به صورت ناقص پرداخت نماید. اشخاص قادر خواهند بود تا در جرم فرار مالیاتی اولیه رفتار های گوناگونی در این زمینه داشته اند.

بر اساس قانون اگر شخص با قصد فرار از پرداخت مالیات و با آگاهی ازین کار، مرتکب رفتارهای زیر گردد، جرم فرار مالیاتی تحقق پیدا می نماید:

  1. اگر به ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل می باشد و برخلاف حقیقت تنظیم گشته، استناد کنید.
  2. اگر برای سه سال متوالی (پشت سر هم) اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان ارائه نمی نمایند.
  3. اگر که فعالیت اقتصادی و درآمد خود را مخفی نماید.
  4. اگر مانع از آن گردد که مأموران مالیاتی که به‌ عنوان بازرس مالیاتی مکلف به انجام این امور می باشند، به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود او یا اشخاص ثالث دسترسی داشته اند
  5. اگر مأمور وصول یا کسر مالیات پرداخت ‌کنندگان دیگر باشد و این وظیفه را در مواعد مقرر قانونی انجام نفر مایند.
  6. اگر معاملات و قراردادهای خود را به نام دیگران تنظیم نماید یا معاملات و قراردادهای اشخاصی که موظف به پرداخت مالیات می باشند را برخلاف واقع به نام خود تنظیم کنند.
  7. اگر از کارت بازرگانی اشخاص دیگر برای فرار مالیاتی استفاده کنند.
  8. اگر فعالیت‌های خود را طوری قلمداد کنید  که گویا مشمول معافیت مالیاتی می باشد.
صورت جریان وجوه نقد چیست؟
بیشتر بخوانید

برای مطالعه بیشتر : مالیات علی الراس چیست

جرم فرار مالیاتی چیست  و وضعیت فرار مالیاتی در ایران چیست ؟

باید از فرار مالیاتی جلوگیری شود و بعضی معافیت ها را حذف نمائیم تا درآمد مالیاتی دولت را به میزان چشم گیری افزایش پیدا نماید.

تعداد فرار مالیاتی در سال جاری بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام گشته؛ اما براساس آمارگیری مراکز پژوهشی، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اقتصاد موجود می باشد که حذف آن، قادر است تا کسری بودجه دولت را به صفر برساند و اقتصاد کشور رونق پیدا نماید.

در ایران، فرار مالیاتی بیشتر از طریق استفاده از کارت های بازرگانی دیگران، ‌صدور فاکتورهای صوری و دو دفتره بودن، حساب های اجاره ای، دستگا‌ه های پوز بی هویت، ‌قاچاق کالا، عدم اعلام گردد ، ‌فعالیت های پنهان اقتصادی، دور زدن قانون، کتمان و عدم ارائه اطلاعات شغلی و ممیز محور بودن سازمان مالیات رخ خواهد داد؛ که به نظر خواهد رسید ممیز محوری اصلی ترین و شایع ترین معضل در مسئله جلوگیری از فرار مالیاتی می باشد.( آموزش حسابداری )

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *