مقالات

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده

در این مقاله تصمیم داریم تا به مقایسه این مالیات با مالیات بر عملکرد می پردازیم. مالیات عملکرد مربوط به پایان دوره مالیاتی شرکت است که با تسلیم اظهارنامه مالیاتی احراز می شود و بر اساس سود و زیان تحمیل شده به شرکت است و از طریق این مالیات محاسبه و پرداخت می شود. زیان در پایان دوره مالیاتی محاسبه شده باید به نرخ 25 درصد سود خالص شرکت محاسبه و در پایان به عنوان مالیات بر عملکرد شناسایی شود. در این مقاله به بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده و ارتباط آن با مالیات بر عملکرد می پردازیم و با تفاوت های آن آشنا می شویم.

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده چیست ؟

مالیات غیرمستقیمی است که مصرف کننده یا خریدار با قیمت خرید کالا یا خدمات می پردازد و گیرنده یا فروشنده باید مبلغ مالیات دریافتی را به خزانه عمومی واریز کند.

این مالیات به عنوان مالیات بر ارزش افزوده شناخته می شود. این مالیات در سال های اخیر توسط دولت تعیین شده و از فعالان اقتصادی از تولید تا توزیع اخذ می شود. مالیات بر ارزش افزوده به سه دسته تقسیم می شود:

مصرف
درآمد
سازنده
این مالیات نه تنها از مصرف کننده دریافت می شود، بلکه تولیدکننده نیز باید آن را پرداخت کند، بنابراین هر کالا و خدماتی که به ازای پول ارائه می شود شامل مالیات بر ارزش افزوده نیز می شود. این مالیات باید هر 90 روز یک بار (البته با مهلت 15 روزه) پرداخت شود.

برای بهره مندی از تخصصی ترین خدمات مالیاتی می توانید از کارشناسان ما در بهترین و بزرگترین شرکت خدمات مالیاتی در تهران کمک بگیرید. با ما تماس بگیرید و مجرب ترین کارشناسان تهران شما را در این زمینه راهنمایی خواهند کرد.

حسابرسی بیمه چیست؟
بیشتر بخوانید

اطلاعات بیشتر درباره تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده

یکی از تفاوت های این دو مالیات زمان بندی است. یعنی اگر مؤدی اظهارنامه مالیات عملکرد را در موعد مقرر تسلیم نکند، ممیز مالیاتی می تواند از اضافه مالیات استفاده کند.

جمله فوق بیانگر این عقیده است که وی به مدت پنج سال از لحظه تسلیم اظهارنامه حق رسیدگی به مدارک و مدارک جدید را دارد و می تواند مالیات جدید را بر اساس اسناد جدید و همچنین اسناد و مدارک جدید از مؤدی اخذ نماید. جرایمی که متهم به کتمان درآمد باشد و پس از پنج سال، سال مالیاتی مربوط به مدارک جدید غیرقابل جبران خواهد بود.

با این حال، قانون مالیات بر ارزش افزوده چنین مهلتی را پیش بینی نمی کند. مؤدی موظف است مدارک را حدود ده سال نگه دارد و به درخواست حسابرس ارائه کند.

نحوه محاسبه مالیات عملکرد

پس از بررسی صورت سود و زیان شرکت باید 25 درصد از سود خالص شرکت به عنوان مالیات بر عملکرد محاسبه شود.

بنابراین در پایان هر سال مالی ابتدا کلیه درآمدها و هزینه ها برای بررسی سود و زیان شرکت محاسبه می شود.

همچنین لازم به ذکر است مبلغ فوق باید در اظهارنامه مالیاتی مربوط درج شود و در عین حال این مبلغ به حساب سازمان مالیاتی واریز شود.

با تماس با همکاران ما می توانید از بهترین مشاوره مالیاتی تلفنی بهره مند شوید. کارشناسان مالیاتی ما در شرکت حسابداری آریا تهران مفتخرند که به شما مشاوره مالیاتی ارائه می کنند.

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

تفاوت مالیات عملکرد و ارزش افزوده و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده 

طی یک دوره سه ماهه در سال، یک شرکت مبلغ X را طبق قوانین اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی خریداری می کند. هنگام خرید 9% مبلغ X را علاوه بر مبلغ کالا به فروشنده می پردازد.

مقایسه استانداردهای حسابداری ایران و جهان
بیشتر بخوانید

همچنین از طرفی یک شرکت مبلغ Y را طبق ضوابط اعلام شده توسط سازمان مالیاتی به فروش می رساند که در این راستا 9% از فروش Y علاوه بر مبلغ کالا از خریدار به ارزش دریافت می کند. مالیات اضافه شده است.

بنابراین در پایان این دوره 3 ماهه مالیات وصول شده با مالیات پرداختی مقایسه می شود و مازاد بر آن از طریق فیش مالیاتی به سازمان ارزش افزوده واریز می شود و در صورتی که مبلغ مالیات پرداختی بیشتر باشد می تواند. توسط دولت بازگردانده شود یا دوره بعدی به تعویق افتاده است.

از سال 87 نرخ ارزش افزوده 3 درصد بود، سپس این درصد افزایش یافت تا به امروز که نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 9 درصد افزایش یافته است. از این 9 درصد، 6 درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و 3 درصد به عنوان عوارض ارزش افزوده طبقه بندی می شود.

مالیات بر ارزش افزوده در سایر کشورهای جهان

امروزه مالیات بر ارزش افزوده در بیش از 160 کشور با سطوح مختلف و از نظر جغرافیایی در پنج قاره جهان اجرا می شود که بسته به کشور بین 3 تا 25 درصد نرخ آن متغیر است.

مالیات بر ارزش افزوده محبوب ترین در کشورهای اروپایی است که دلیل اصلی آن سیاست هماهنگ سازی سیستم مالیاتی و بهبود جابجایی کالاها و خدمات تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

سخن آخر :

همانطور که در مقاله تفاوت مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده دیدیم، مالیات یکی از منابع مهم درآمدی دولت ها است و همچنین با این دو مالیات مهم آشنا شدیم. برای یافتن پاسخ سوالات خود می توانید با کارشناسان ما از بهترین موسسه حسابداری در تهران تماس بگیرید و مشکل را حل کنید.

حسابداری مدارس دولتی
بیشتر بخوانید

مالیات بر ارزش افزوده

تفاوت اظهارنامه مالیات بر عملکرد با اظهارنامه مالیات بر درآمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *