مقالات

مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه

مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه

مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه : 

یکی از مهم ترین مقدماتی که کارفرمایان هنگام شروع کار برای هر کارگر یا کارمندی باید انجام دهند، معرفی کارمند جدید به سازمان بیمه یا تامین اجتماعی است. در واقع کارفرمایان موظفند کلیه افرادی را که به عنوان کارمند یا کارگر در شرکت یا کارگاه مشغول به کار هستند تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهند. اعلام لیست شاغلین بیمه اجتماعی و پرداخت حق بیمه آنها توسط کارفرما شامل مراحل و مقدماتی است که در این مقاله قصد داریم مراحل بیمه کارکنان توسط کارفرمایان را بررسی کنیم. شرایط بیمه کارفرمایی کارگران نیز در این مقاله بررسی می شود.

حق بیمه چقدر است؟ | مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه

حق بیمه چقدر است؟ | مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه

قبل از آشنایی با مراحل بیمه کارکنان، با حق بیمه و مفهوم آن آشنا می شویم. حق بیمه پولی است که به منظور دریافت مزایای بیمه اجتماعی به این سازمان پرداخت می شود. حق بیمه کارمندان و کارگران با درصد معینی از حقوق آنان کسر و ماهانه توسط کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. مراحل بیمه شدن نزد کارفرما باید از روز اول کار انجام شود.

حق بیمه کارمندان و کارگران 30 درصد حقوق آنهاست که 7 درصد آن از حقوق کسر می شود و 23 درصد به عهده کارفرما می باشد. مسئولیت پرداخت این مبلغ به عهده کارفرماست و در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر کارفرما باید جریمه پرداخت کند.

در واقع کارفرما موظف است حق بیمه کلیه کارکنان و کارگران خود را در زمان توافق شده بپردازد زیرا این حق بیمه پرداختی از سوی کارفرما جزء پرونده بیمه کارگران و کارکنان محسوب می شود بازنشستگی آنها کارگران و کارمندان نیز می توانند با روش های مختلف از پرونده بیمه خود از سازمان تامین اجتماعی مطلع شوند.

مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی، دانلود و نصب نرم افزار موبایل سازمان تامین اجتماعی و همچنین کد دستوری 4*1420 از جمله راه هایی است که افراد می توانند از پرونده بیمه تامین اجتماعی خود مطلع شوند.

شرایط بیمه کارگران توسط کارفرما برای کلیه کارکنان و کارگران یک واحد صنفی، تولیدی یا خدماتی یکسان است و تفاوتی بین افراد و نوع حقوق و سمت آنها وجود ندارد.

مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه | اهمیت پرداخت بیمه اجتماعی

یکی از مراحل بیمه کارکنان پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی است. بند الف ماده 4 قانون تامین اجتماعی مقرر دارد کلیه افرادی که در سمت های مختلف و در ازای کار مزد دریافت می کنند مشمول قانون تامین اجتماعی بوده و باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند. بر این اساس و بر اساس ماده 36 این قانون، کارفرمایان مکلفند حق بیمه اجتماعی کارکنان خود را پرداخت و آنان را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

حساب های مشکوک الوصول چیست؟
بیشتر بخوانید

بر اساس این قانون کارفرمایان باید حق بیمه هر ماه کارکنان و کارگران خود را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند. اگر کارفرمایان در این مهلت قانونی حق بیمه را پرداخت نکنند به ازای هر روز تاخیر جریمه می شوند و باید این مبلغ را به حساب تامین اجتماعی واریز کنند.

 

آشنایی با مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه

زمانی که فردی به عنوان کارمند یا کارگر در کارگاه یا شرکتی مشغول به کار می شود، حتی اگر تا زمان استخدام سابقه بیمه نداشته باشد، باید توسط کارفرما به عنوان کارمند جدید به بیمه معرفی شود. شرایط بیمه کارگر توسط کارفرما نیز مشخص است و کارفرما باید از ابتدای کار این مراحل را طی کند. پس از معرفی مستخدم جدید به بیمه، انجام مراحل قانونی و اخذ مدارک مورد نیاز، کارفرما باید حق بیمه کارمند را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند.

الزام قانونی برای بیمه کردن کارکنان جدید

بیمه کارکنان جدید در طول فرآیند بیمه کارکنان مشمول الزامات قانونی است. بر اساس ماده 148 قانون کار، هر کارگر یا کارمندی باید از روز اول کار در شرکت یا کارگاه تحت پوشش بیمه قرار گیرد که یکی از حقوق آنها محسوب می شود.

بر این اساس کارفرما هنگام ایجاد شرکت خود حداکثر 15 روز پس از ثبت نام فرصت دارد تا کارکنان جدید را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کند. تشریفات بیمه کارکنان جدید باید به طور دقیق و کامل توسط کارفرما اجرا شود تا کارفرما بتواند با پرداخت حق بیمه کارکنان خود را از نظر بیمه اجتماعی تحت پوشش قرار دهد.

مراحل بیمه کارکنان |مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه

مراحل بیمه کارکنان |مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه

همانطور که گفته شد، کارفرمایان در هنگام راه اندازی یک کسب و کار یا کارگاه جدید، طبق قانون موظفند کارکنان و کارگران خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند. مراحل بیمه شدن کارفرما واضح است و شامل دستورالعمل های روشن است.

مراحل بیمه کارمندان طبق قانون به شرح زیر است:

دریافت کد کارگاه بیمه
پس از ایجاد شرکت جدید یا کارگاه جدید اولین اقدامی که کارفرما برای بیمه کارکنان خود باید انجام دهد اخذ کد بیمه کارگاه از سازمان تامین اجتماعی است. در واقع تمامی کارگاه ها و شرکت ها پس از راه اندازی باید دارای کد بیمه کارگاه باشند.
این کد یا شناسه به کارگاه هایی اختصاص می یابد که دارای کارفرما و تعداد کارکنان قراردادی با کارفرما هستند. این کد یک شناسه و یک عدد 10 رقمی است که 3 رقم اول آن نشان دهنده کد شعبه تامین اجتماعی، سه رقم زیر نشان دهنده نوع و زمینه فعالیت کارگاه و چهار رقم آخر آن نشان دهنده کارفرما می باشد. شماره پرونده.

فاکتور رسمی
بیشتر بخوانید

پس از ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت کد کارگاه بیمه از سوی کارفرما، شعبه تامین اجتماعی برای شرکت مربوطه پرونده تشکیل می دهد و پس از بررسی های لازم، کد 10 رقمی منحصر به فرد را به آن اختصاص می دهد.

بازرسی کارگاه توسط بازرس بیمه
در این مرحله از فرآیند بیمه کارکنان، پس از ارائه مدارک لازم توسط کارفرما به شعب بیمه اجتماعی، بازرس بیمه به منظور بررسی صحت اظهارنامه های بیمه ای کارفرما، از بنگاه یا کارگاه بازدید می کند. در صورتی که پس از مراجعه بازرس و گزارش به اداره بیمه مشکلی پیش نیاید و کلیه فعالیت های کارگاه قانونی باشد پس از انجام یک سری مراحل اداری کد کارگاه بیمه شرکت صادر و در اختیار کارفرما قرار می گیرد.

ثبت نام کارمند
یکی از مهم ترین شرایط برای بیمه شدن کارگر توسط کارفرما و مراحل بیمه کارمند پس از دریافت کد کارگاه بیمه، ثبت نام شاغلان و معرفی آنها به سازمان بیمه اجتماعی توسط کارفرما می باشد. معرفی نیروهای جدید به بیمه به این صورت است که کارمندان بدون سابقه بیمه باید با مدارک مورد نیاز خود را به شعبه بیمه اجتماعی معرفی و مراحل اداری را طی کنند. اما در صورت داشتن سابقه بیمه ای کارکنان نیازی به حضور در نمایندگی نیست و کارفرما می تواند با استفاده از کد بیمه آنها را معرفی و اطلاعات همه را بصورت آنلاین ثبت کند.

لیست بیمه کارکنان را تنظیم و ارسال کنید

یکی از مراحل بیمه کارمندان و به طور کلی مراحلی که کارفرما باید بیمه کند این است که کارفرما باید ماهانه لیست یا لیست بیمه کارکنان خود را بر اساس کد بیمه هر کارمند به سازمان تامین اجتماعی ارائه کند. . کارفرمایان می توانند لیست بیمه را به صورت آنلاین یا از طریق نرم افزار ایجاد و ارسال کنند.

پرداخت حق بیمه
آخرین قسمت از شرایط بیمه شدن کارگر توسط کارفرما و تشریفات بیمه کارمند، پرداخت حق بیمه است. پس از ارائه بیمه به کارمند و دریافت کد بیمه و ارسال لیست، شناسه پرداخت برای کارفرما صادر می شود تا به صورت آنلاین حق بیمه کارکنان خود را پرداخت کند تا تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند.

حسابداری تعهدی
بیشتر بخوانید
تفاوت بیمه کار با بیمه کارمندان چیست؟

( مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه )
بیمه کار چیست؟ بیمه کارمندان چیست؟ در ادامه به تفاوت های بیمه کار و بیمه کارمندان می پردازیم:

نوع قرارداد :

کار: بر اساس قانون کار و با قرارداد کتبی یا شفاهی بین کارگر و کارفرما.
استخدام: بر اساس قوانین کار کشور و مقررات لازم الاجرا و با صدور حکم کار از سوی یک سازمان دولتی یا غیردولتی منعقد می شود.

نهاد متولی

کارگری: سازمان تامین اجتماعی
کارمند: صندوق بازنشستگی دولتی یا سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با موسسات
مزایا

مزایای تامین اجتماعی و بیمه کار شباهت ها و تفاوت هایی دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

مشابه:

  • بازنشستگی
  • معلول
  • مرگ
  • بارداری و زایمان
  • کمک هزینه ازدواج
  • مستمری بیکاری
  • خدمات بهداشتی
  • تقدیم به کارگران:

اختصاصی به کارگری:

  • غرامت دستمزد ایام بیماری
  • کمک‌هزینه عائله‌مندی
  • مرخصی استحقاقی بیشتر
  • ختی و زیان‌آوری

اختصاصی به کارمندی:

  • کمک‌هزینه مسکن
  • کمک‌هزینه سفر
  • کمک‌هزینه تلفن
  • وام

نحوه محاسبه حق بیمه

کارگری: بر اساس درصدی از حقوق و مزایای دریافتی کارگر
کارمندی: بر اساس درصدی از حقوق و مزایای تابلو و فوق‌العاده‌های حقوقی و مزایای مشمول بیمه
نرخ حق بیمه
کارگری: 23 تا 30% (7 تا 20% توسط کارگر و 16 تا 10% توسط کارفرما)
کارمندی: 18 تا 25% (12 تا 17% توسط کارمند و 6 تا 8% توسط کارفرما)

شرایط بازنشستگی

کارگری: 15 سال سابقه کار و 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه در 60 ماه آخر
کارمندی: 20 سال سابقه کار و 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه در 60 ماه آخر

آخرین کلمه
طبق قانون کار و قانون تامین اجتماعی افرادی که به عنوان کارمند یا کارگر در یک شرکت یا کارگاه مشغول به کار هستند و در قبال کاری که انجام می دهند حقوق دریافت می کنند باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی کارفرما باشند. مراحل بیمه شدن نزد کارفرما باید تحت نظارت قانون جاری انجام شود. در واقع، طبق قانون، کارفرمایان موظفند با طی مراحل بیمه کارکنان و پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی، کارکنان خود را بیمه کنند.

برای مطالعه بیشتر : مالیات دارندگان کارت بازرگانی

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *