مقالات

مالیات غیر مستقیم چیست؟

مالیات غیر مستقیم چیست؟

مالیات غیر مستقیم چیست؟

جالب است بدانید که همه مردم کشور بدون اطلاع مالیات پرداخت می کنند. مالیات بخشی از درآمد دولت است که توسط افراد و مشاغل پرداخت می شود. انواع مالیات های غیرمستقیم مبلغی است که به قیمت کالاها اضافه شده و توسط مردم پرداخت می شود.

دولت ساختارها و ابزارهای لازم برای امور شهروندان را فراهم کرده است تا شهروندان جامعه مالیات خود را بپردازند. در این مقاله به معرفی انواع مالیات های غیر مستقیم، قوانین مالیات های غیرمستقیم، مباحث مالیات های غیرمستقیم، تفاوت مالیات های مستقیم و غیر مستقیم و … می پردازیم.

مالیات غیر مستقیم یا مالیات بر مصرف که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده نیز شناخته می شود، به طور غیر مستقیم از درآمد اصلی جمعیت کشور اخذ می شود. اکثر مردم انواع غیرمستقیم مالیات را احساس نمی کنند، اما آنها را پرداخت می کنند.

به عنوان مثال، واردکننده کالا پس از پرداخت حقوق گمرکی کالا، مبلغ حقوق پرداختی را به قیمت فروش کالا اضافه می کند، به این ترتیب مردم بدون اینکه متوجه شوند، هر یک از کالاها را خریداری می کنند و همچنین قیمت اصلی کالا نیز بخشی از حقوق گمرکی پرداخت شده را پرداخت می کند.

محاسبه و ثبت درصد قابل افزایش بر قیمت هر یک از کالاهای وارداتی، کدام یک از وظایف حسابدار است. بنابراین مالیات باعث افزایش قیمت کالا و خدمات می شود و مصرف کننده نهایی ممکن است از میزان مالیات اطلاع نداشته باشد اما به هر حال آن را پرداخت می کند.

مالیات غیر مستقیم چیست؟  و تفاوت مالیات غیر مستقیم و مالیات مستقیم

انواع مالیات های غیرمستقیم و مالیات های مستقیم دارای تفاوت های متعددی هستند که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

آموزش حسابداری و علوم مالی
بیشتر بخوانید

تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم بر مالیات دهندگان
اولین تفاوت بین مالیات های غیرمستقیم و مالیات های مستقیم در ماهیت این دو نوع مالیات نهفته است. زیرا مالیات مستقیم از درآمد کسب و کار و دارایی یک فرد اخذ می شود در حالی که مالیات غیرمستقیم از مصرف کننده محصول اخذ می شود و تولیدکننده به عنوان واسطه مالیات را دریافت کرده و به دولت تحویل می دهد.

مالیات غیر مستقیم چیست؟ و تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در فرار مالیاتی

مالیات غیر مستقیم چیست؟ و تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در فرار مالیاتی

تفاوت بعدی مالیات های غیرمستقیم و مالیات های مستقیم این است که فرد می تواند از پرداخت مالیات های مستقیم اجتناب کند و قوانین مالیاتی را دور بزند و در نتیجه فرار مالیاتی داشته باشد.

معمولا نمی توان قوانین مالیاتی غیرمستقیم را دور زد و از آنجایی که این قوانین به خرید محصولات توسط مردم بستگی دارد، پرداخت نکردن آنها بسیار دشوار است. بنابراین، اعمال تعهدات مالیاتی علاوه بر توئیت در مورد ساختار مالی کشور، مشوق هایی مانند معافیت مالیاتی 1400 یورویی را برای مودیان به همراه خواهد داشت.

سازمان امور مالیاتی به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی قوانین جدیدی از جمله قانون پایانه مغازه ها را وضع کرده است که بر اساس آن کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند فاکتورهای مالیاتی خود را به موقع به سامانه مودیان ارسال کنند.

مالیات غیر مستقیم چیست؟  و تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در انتقال

تفاوت دیگر مالیات های غیرمستقیم با مالیات های مستقیم این است که در مالیات های مستقیم نمی توان بار مالیاتی را از فردی به فرد دیگر منتقل کرد و مؤدی باید مالیات خود را پرداخت کند.

حسابدار کیست؟
بیشتر بخوانید

اما در مورد مالیات های غیرمستقیم، بار مالیاتی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. به عنوان مثال، هنگامی که یک خرده فروش محصولی را به شخصی می فروشد، مالیات توسط خریدار یا مصرف کننده نهایی محصول پرداخت می شود.

مالیات غیر مستقیم چیست؟ و تفاوت مالیات غیر مستقیم و مستقیم در تورم

مالیات های مستقیم و انواع مالیات های غیرمستقیم نقش مهمی در انواع تورم ملی دارند. به این ترتیب مالیات های مستقیم باعث کاهش تورم در اقتصاد کشور می شود چرا که با کاهش قدرت خرید شهروندان بخشی از درآمد آنها را پس می دهند.

بنابراین تقاضای کل کاهش می یابد. اما انواع غیرمستقیم مالیات باعث افزایش تورم می شود، زیرا با افزایش تعداد خریداران، میزان مالیات قابل پرداخت کاهش می یابد و در نتیجه میزان کل تقاضا افزایش می یابد و در صورتی که کالا با خدمات درخواستی مطابقت نداشته باشد، تورم ایجاد می شود.

عوارض مالیات غیر مستقیم و مالیات های مستقیم هر کدام نقش خاصی در تورم ملی دارند.

تفاوت مالیات های غیرمستقیم و مستقیم در روش وصول مالیات

هزینه کمتری صرف وصول انواع مالیات های غیرمستقیم می شود زیرا نقاط وصول خاصی برای اخذ انواع مالیات های غیرمستقیم وجود دارد و درصدی از مبلغ مالیات توسط خریدار کالا پرداخت می شود.

اما مالیات های مستقیم را نمی توان از همه یکسان دریافت کرد، زیرا کسورات زیادی دارد و گاه هزینه بر و زمان بر است. به همین دلیل است که مأموران مالیات نسبت به مالیات های مستقیم اولویت بیشتری به مالیات های غیرمستقیم می دهند.

شرح وظایف مدیر تولید
بیشتر بخوانید

تفاوت مالیات های غیرمستقیم و مستقیم در پوشش مجموعه

مالیات‌های غیرمستقیم بر تعداد زیادی از افراد تأثیر می‌گذارد و هرکس کالا یا خدمات مشمول مالیات را دریافت کند، مالیات آن کالا را که به قیمت نهایی اضافه می‌شود، پرداخت می‌کند. اما از نظر مالیات های مستقیم تنها بخشی از جمعیت تحت پوشش قرار می گیرند. زیرا مالیات مستقیم بر اساس درآمد افراد اخذ می شود.

انواع مالیات غیر مستقیم چیست؟

قوانین مالیات غیر مستقیم به دو دسته تقسیم می شوند: تجمیع عوارض و ارزش افزوده. هر یک از آنها به شرح زیر است.

1. گروه بندی عوارض در قوانین مالیات غیر مستقیم
قانون تلفیق حقوق در قوانین مالیات های غیرمستقیم شامل 10 ماده است که هر کدام دارای تبصره های خاص خود می باشد. قانون تلفیق حقوق گمرکی و مالیات های غیرمستقیم قوانین مربوط به حقوق گمرکی و حقوق ورودی کالاها و خدمات را بررسی می کند.

در ماده 2 قانون وصول عوارض، حق ثبت سفارش کالا، عوارض مختلف و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی اخذ و 4 درصد از مبلغ آن به عنوان ارزش گمرکی کالا تعیین می‌شود. حال به مبلغی که به عنوان حقوق گمرکی و سود بازرگانی وصول می شود، حقوق ورودی می گویند. سود بازرگانی طبق قوانین مالیاتی غیرمستقیم توسط هیات وزیران تعیین می شود. (بیشتر بخوانید: دریافت کارت ویزیت)

2. ارزش افزوده در قوانین مالیات غیر مستقیم
مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات های معاملاتی در بین مالیات های غیرمستقیم است. قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات های غیرمستقیم شامل 51 ماده است که هر کدام دارای تبصره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *