مقالات

صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی چیست ؟

سازمان امور مالیاتی کشور با در نظر گرفتن گزارش فصلی معاملات ارائه شده توسط روسای سازمان های اقتصادی، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی برای مدت معین، میزان مالیات شرکت را تعیین می کند. کسب و کارها می توانند از نرم افزار حسابداری  برای سهولت کار خود استفاده کنند. این نهاد اشخاص حقیقی و حقوقی را موظف به ارائه گزارش فصلی یا معاملات فروش فصلی می کند.

اگر می خواهید در مورد صورت معاملات فصلی، نحوه ارسال صورت معاملات فصلی، واجدین شرایط ارسال صورت معاملات فصلی، نحوه تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی، خرید نرم افزار حسابداری و … اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت مالیات بر ارزش افزوده و صورت معاملات فصلی

معاملات فصلی با مالیات بر ارزش افزوده متفاوت است،  تفاوت معاملات فصلی با مالیات بر ارزش افزوده در این است که معاملات سه ماهه تنها فهرستی از معاملات است که برای شناسایی بهتر معاملات و معامله گران استفاده می شود و مالیات جداگانه ای برای آنها دریافت نمی شود.
اما مشمولان مالیات بر ارزش افزوده باید علاوه بر پرداخت مالیات، صورت معاملات فصلی خود را ارائه کنند.

ارسال فاکتور از سیستم پایانه فروشگاه

روش های ارسال صورت معاملات فصلی

دو روش برای ارسال صورت معامله سه ماهه وجود دارد: روش آنلاین و روش آفلاین.

1. ارائه آنلاین معاملات فصلی
در روش آنلاین، مودیان باید طبق قانون پایانه فروشگاه، مراحل پیش ثبت نام و اعتبارسنجی مورد نیاز را در سایت سامانه معاملات فصلی (سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان مالیاتی) انجام دهند. سپس کد کاربری و رمز ورود به سامانه مودیان از طریق پاکت پستی برای مؤدی ارسال می شود.

حسابدار کیست؟
بیشتر بخوانید

در نهایت مودی می تواند با استفاده از کد کاربری و رمز دریافتی وارد سامانه شود و گزارش خرید، گزارش فروش، گزارش اطلاعات پیمانکار در قراردادهای بلندمدت، گزارش اطلاعات کارفرما در قراردادهای بلندمدت، گزارش امتناع پیش پرداخت را گزارش دهد. از سال 1395 برای ثبت و ارسال گزارش خرید نهایی مصرف کننده سال 1395، گزارش واردات، گزارش صادرات، گزارش حق امتیاز و مدیریت قرارداد، گزارش اجاره و گزارش پیش فروش.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟
مدیر می تواند پس از پر کردن فرم مورد نظر اطلاعات را ذخیره کند. لازم به ذکر است که اطلاعات هر رکورد فقط یک بار قابل ویرایش است.

2. ارائه صورت سه ماهه تراکنش های آفلاین
روش آفلاین برای مالیات دهندگانی در نظر گرفته شده است که تراکنش های خود را با استفاده از سیستم های خرید و فروش رایانه ای پردازش می کنند. این مودیان تراکنش های خود را با استفاده از اتصالات شبکه و نرم افزارهایی مانند پایشگر، صندوقچه، پایدار و… معاملات خود را انجام خواهند داد.

اطلاعات مورد نیاز در صورت معاملات فصلی

اطلاعات مورد نیاز در صورت معاملات فصلی

در صورت انجام معاملات فصلی، اطلاعات معاملات باید مطابق با استانداردهای سازمان امور مالی ایران وارد شود. ضمناً باید اطلاعاتی مانند شماره اقتصادی خریدار و شماره اقتصادی فروشنده وارد شود.

در موارد صادرات و واردات علاوه بر اطلاعات ذکر شده درج شماره کلبه اظهارنامه گمرکی، تعداد مشخص اشخاص خارجی برای موارد وارداتی و کد گمرکی کارگزار گمرکی الزامی است.

در مورد ارزهای خارجی، درج نوع ارز، نرخ ارز، مبالغ ارز، معادل ریالی معامله در صورتحساب ها و اسناد درآمدی صادر شده الزامی است. این موارد در نرم افزار حسابداری تعریف شده است و به راحتی می توانید از امکانات نرم افزارها استفاده کنید.

تفاوت اظهارنامه مالیات بر عملکرد با اظهارنامه مالیات بر درآمد
بیشتر بخوانید

افراد مورد نیاز برای ارائه گزارش خرید و فروش فصلی

( صورت معاملات فصلی  ) در ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، مشمولان ارائه گزارش سه ماهه خرید و فروش به دو گروه بنگاه های اقتصادی طبق بند الف و مشاغل طبق بند ب گروه های مشمول بند الف تقسیم می شوند. اطلاعات خود را در مجله و دفتر کل ثبت کنید. گروه هایی که بخشی از مشاغل بند B هستند نیز باید معاملات خود را در دفتر درآمد و هزینه ثبت کنند و همچنین گزارش های فصلی کامل معاملات را حفظ کنند.

مشمولین استخدامی موضوع بند الف ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم

( صورت معاملات فصلی  ) کلیه افراد دارای کارت بازرگانی، واردکنندگان و صادرکنندگان کالا ، صاحبان کارخانه ها و شرکت های تولیدی دارای مجوز  به دلیل فعالیت تولیدی، صاحبان امتیازات بهره برداری معادن، مدارس، درمانگاه ها، زایشگاه ها ، آسایشگاه ها، کلیه شرکت های حسابداری، خدماتی و حسابرسی مشمول مشاغل بند الف ماده 169 بوده و باید گزارش خرید و فروش سه ماهه خود را ارائه دهند.

شمولین مشاغل بند ب ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

( صورت معاملات فصلی ) طلا و جواهر فروشان، مشاوران دادگستری، وکلای دادگستری، دارندگان کارگاه های صنعتی، دلال ها و افرادی که در کار خرید و فروش آهن فعالیت می کنند، مشمول مشاغل بند ب ماده 169 بوده و باید مدارک مورد نیاز را ارسال کنند.

برای مطالعه بیشتر : استهلاک در حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *