مقالات

سند اختتامیه: آموزش ثبت سند اختتامیه و نحوه بستن حسابها

سند اختتامیه: آموزش ثبت سند اختتامیه و نحوه بستن حسابها

سند اختتامیه

آیا می دانید که هدف اصلی عملیات حسابداری در هر کسب و کاری ثبت اسناد حسابداری است؟ با استفاده از سند حسابداری (سند افتتاحیه، سند اختتامیه و …) کلیه رویدادهای مالی شرکت ها در طول هر سال مالی مشخص می شود.

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که به دنبال آموزش بستن حساب در حسابداری هستید. اگر می خواهید نحوه بستن حساب در حسابداری را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه کنید.

در این مقاله به معرفی سند بستن، آموزش بستن حساب و ذخیره سند بستن، نحوه ذخیره سند بستن در نرم افزار فرداد، 5 سوال متداول هنگام ذخیره حصار سند و … می پردازیم.

سند اختتامیه چیست؟

سند اختتامیه چیست؟

وی در پاسخ به این سوال که سند ختم چیست؟ باید گفت که برای بستن سال مالی و شروع سال مالی جدید باید حساب ها بسته شود و به این فرآیند بستن سال مالی می گویند.

پس در پایان هر سال مالی باید تمامی حساب ها بسته و مدارک نهایی ثبت شود. آخرین سند ثبت شده در هر سال مالی، سند پایانی نامیده می شود. درحقیقت در حسابداری آخرین عملیات انجام شده در پایان دوره ثبت سند پایانی است.

در پایان سال مالی ابتدا حسابهای موقت بسته می شود و موجودی آنها صفر می شود. سپس حساب های دائمی با استفاده از مانده پایانی بسته می شود. در نهایت طی سال مالی جدید، مانده حساب های دائمی سال قبل با استفاده از مانده افتتاحیه افتتاح می شود. بسته شدن حساب های موقت و دائمی که توسط حسابدار انجام می شود در شرح وظایف حسابداری ذکر شده است.

حسابدار ارقام مندرج در سند پایانی را بررسی می کند.

چه زمانی ثبت سند اختتامیه الزامی است؟

حساب ها را می توان در طول سال مالی و در پایان سال مالی بسته کرد. در طول سال مالی، حساب های مشتریان خاصی ممکن است بسته شود.

به عنوان مثال ممکن است یکی از مشتریان شرکت 5000000 ریال به شرکت بدهکار باشد اما شرکت این مبلغ را به عنوان تخفیف برای مشتری در نظر گرفته و حساب مشتری بسته شود. در حال حاضر مبلغ مطالبات شرکت معادل 5000000 ریال و مبلغ تخفیف فروش شرکت معادل 5000000 ریال می باشد.

در پایان هر سال مالی برای ورود به سال مالی جدید باید حساب های دوره جاری بسته شود. در پایان هر سال مالی برای اینکه بتوان یک سال مالی را بسته و سال مالی جدید را افتتاح کرد باید سند پایانی ثبت شود.

در صورت عدم ذخیره سند پایانی در سیستم حسابداری، سال مالی جدید در سیستم ذخیره نمی شود. بنابراین ثبت سند پایانی در پایان هر سال مالی الزامی است.

آموزش ثبت سند اختتامیه

برای ذخیره سند اختتامیه ابتدا باید کلیه اسناد مالی تایید شود. پس از تایید مدارک ابتدا باید حساب هزینه و درآمد بسته شود. سپس حساب های سود و زیان بسته می شود. در نهایت، سند بسته شدن ذخیره می شود.
راه بستن حساب ها در پایان سال مالی به این صورت است که ابتدا حساب های موقت و سپس حساب های دائمی بسته می شود. پس از بسته شدن حساب ها، سند بسته شدن ثبت می شود. برای ذخیره سند اختتامیه در نرم افزار چندین مرحله باید طی شود.

در ادامه گام به گام نحوه ذخیره سند اختتامیه در نرم افزار حسابداری مالی فرداد را توضیح می دهیم. پس برای آموزش گام به گام بستن اکانت به ادامه مطلب مراجعه کنید.
همچنین برای اطلاع از قیمت نرم افزار حسابداری فرداد و خرید آن به صفحه خرید نرم افزار حسابداری فرداد مراجعه نمایید.

1. بسته شدن موقت حساب ها در پایان سال مالی
ابتدا باید حساب های موقت بسته شود و موجودی در این حساب ها صفر باشد. در حال حاضر حساب های موقت شامل حساب های هزینه و درآمد می شود و تفاوت این حساب ها در حساب سود و زیان ثبت می شود.

لیست حقوق و دستمزد
بیشتر بخوانید

همانطور که گفته شد، بستن حساب های موقت شامل سه مرحله است: بستن حساب های هزینه، بستن حساب های درآمد و بستن حساب های سود و زیان. در ادامه نحوه بستن حساب های موقت و مراحل بستن حساب های موقت در نرم افزار حسابداری بازرگانی را شرح خواهیم داد.

حساب هزینه را ببندید
برای بستن حساب هزینه در نرم افزار فرداد باید از ماژول حسابداری مالی تب معاملات پایان سال را انتخاب کنید. سپس در منوی باز شده گزینه بستن حساب های هزینه را انتخاب کنید. در صفحه ای که باز می شود، می توانید لیستی از حساب های هزینه خود را مشاهده کنید. همچنین باید خلاصه سود و زیان را در پایین صفحه مشخص شده وارد کنید. در نهایت گزینه تایید را در بالای صفحه انتخاب کنید.

اولین قدم بستن حساب هزینه در سند پایانی است
در عکس اولین مرحله بستن حساب هزینه برای آموزش ثبت سند خاتمه نشان داده شده است.

پس از تایید اطلاعات، پنجره ای ظاهر می شود که اطلاعات بدهکار و اعتبار حساب هزینه و مبلغ را نشان می دهد. با انتخاب گزینه ذخیره در بالای صفحه، حساب های هزینه سال جاری بسته می شود.

مرحله دوم بستن حساب هزینه در هنگام ذخیره سند پایانی است
در عکس مرحله دوم بستن حساب هزینه آموزش ثبت سند خاتمه نشان داده شده است.

بستن حساب درآمد
برای بستن حساب های درآمدی در نرم افزار فرداد باید سربرگ عملیات پایان سال ماژول حسابداری مالی را انتخاب کنید. سپس در منوی باز شده گزینه بستن حساب های درآمدی را انتخاب کنید. در صفحه باز شده می توانید لیست حساب های درآمدی خود را مشاهده کنید. همچنین باید خلاصه سود و زیان را در پایین صفحه مشخص شده وارد کنید. در نهایت گزینه تایید را در بالای صفحه انتخاب کنید.

مرحله اول بستن حساب درآمد هنگام ذخیره سند اختتامیه است
در عکس مرحله اول بستن حساب درآمد برای آموزش ثبت سند پایانی نشان داده شده است.

پس از تایید اطلاعات، پنجره ای نمایان می شود که اطلاعات و مبلغ بدهکار و بستانکار حساب های درآمدی را نشان می دهد. با انتخاب گزینه ذخیره در بالای صفحه، حساب های درآمد سال جاری بسته می شود.

مرحله دوم بستن حساب درآمد در سند اختتامیه است

در عکس مرحله دوم بستن حساب درآمد برای آموزش ثبت سند پایانی ارائه شده است.

بسته شدن خلاصه حساب سود و زیان
برای بستن حساب های خلاصه سود و زیان در نرم افزار فرداد باید از ماژول حسابداری مالی تب عملیات پایان سال را انتخاب کنید. سپس در منوی باز شده گزینه بستن حساب سود را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، تعریف خلاصه سود و زیان و تعریف سود و زیان تجمعی را انتخاب کنید.

اولین قدم بستن حساب سود و زیان هنگام ذخیره سند پایانی است
در عکس اولین مرحله بستن حساب سود و زیان جهت آموزش ثبت سند پایانی نشان داده شده است.

پس از تایید اطلاعات، پنجره ای نمایان می شود که اطلاعات و مبلغ بدهکار و بستانکار حساب های سود را نشان می دهد. با انتخاب گزینه ذخیره در بالای صفحه، حساب سود و زیان سال جاری بسته می شود.

مرحله دوم، بستن حساب سود و زیان هنگام ذخیره سند پایانی است
در عکس مرحله دوم بستن حساب سود و زیان جهت آموزش ثبت سند پایانی نشان داده شده است.

2. بسته شدن حسابهای دائمی در پایان سال مالی
برای بستن حساب های دائمی، تمام حساب های دائمی باید به موجودی بسته شدن منتقل شوند. در تراز پایانی کلیه حساب های دریافتنی به حساب های پرداختنی و حساب های پرداختنی به حساب های دریافتنی تبدیل می شود، بدین ترتیب اسناد متوازن شده و موجودی آنها صفر می شود. البته موجودی حساب های دائمی از بین نمی رود، بلکه در مانده پایانی ذخیره می شود و به سال مالی بعد منتقل می شود.

مرحله اول سند اختتامیه

در عکس اولین مرحله ثبت اختتامیه سند آموزش ثبت اختتامیه نشان داده شده است.

ارزش فعلی خالص NPV چیست؟
بیشتر بخوانید

در سیستم حسابداری فرداد هنگام ثبت سند اختتامیه، ارزش سند پایانی را برابر با بسته شدن قرار می دهیم و بدین ترتیب حساب های دائمی بسته می شوند.

مرحله دوم ثبت سند اختتامیه

در عکس مرحله دوم ثبت اختتامیه سند آموزش ثبت اختتامیه نشان داده شده است.

توجه داشته باشید که مانده حساب های دائمی صفر نمی شود، بلکه مانده این حساب ها در ترازنامه پایانی ثبت و به سال مالی بعد منتقل می شود.

محاسبه مالیات
قانون مالیات مستقیم نرخ مالیات عملکرد را معادل 25 درصد سود خالص شرکت اعلام کرد. بدیهی است قبل از محاسبه مالیات عملکرد شرکت، معافیت های مالیاتی و هزینه های حاصل از درآمد معاف از مالیات حذف شده و در نهایت 25 درصد از مبلغ سود شرکت تحت مالیات بر عملکرد محاسبه می شود.

نکته مهم
سازمان مالیاتی ابتدا اسناد مربوطه را بررسی می کند و سپس میزان دقیق مالیات عملکرد را محاسبه می کند.
نحوه محاسبه اندوخته قانونی و سایر ذخایر
طبق ماده 140 اصلاحیه قانون تجارت، هر شرکت باید سالانه 5 درصد سود خود را به عنوان اندوخته قانونی پس انداز کند. زمانی که اندوخته قانونی شرکت به 10% سرمایه شرکت برسد، دیگر تعهدی برای تشکیل اندوخته قانونی در سالهای بعد وجود ندارد. شرکت می تواند ذخیره قانونی جدید را بنا به صلاحدید خود در سال های آینده حفظ کند.

البته لازم به ذکر است که طبق ماده 238 اصلاحیه قانون تجارت در صورتی که شرکت در سالهای گذشته زیان ثبت کرده باشد ابتدا سود خالص سال جاری بدست می آید سپس از مبلغ سود خالص کسر می شود. از زیان انباشته شرکت، آنگاه مبلغ بدست آمده، اوراق بهادار مبنای محاسبه اندوخته قانونی و بیستم آن به عنوان اندوخته قانونی شرکت در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که مبلغ پس انداز از سود خالص شرکت قبل از کسر مالیات به دست خواهد آمد.

شرکت ها می توانند بخشی از سود خالص خود را به عنوان سایر اندوخته ها به صورت اختیاری و احتیاطی و بر اساس تصمیم هیئت مدیره خود ذخیره کنند.

تبصره: طبق قانون جدید سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقوقی باید برای انجام معاملات با اشخاص ثالث، صورتحساب صادر کنند تا شماره اقتصادی مربوط به فعالیت خود و طرف معامله درج شود. ضمناً پس از انجام معامله باید فاکتور فروش خود را نیز در سامانه مودیان ثبت نمایند. در واقع باید گفت که تمامی معاملات مستلزم ارسال صورتحساب مالیاتی و ارسال تراکنش های فصلی در نظام مالیاتی است.
نمونه هایی از سند پایانی
عمل اختتامیه پس از بسته شدن حسابهای موقت و نهایی ثبت می شود. بدین ترتیب پس از بسته شدن حساب های هزینه و درآمد و سود و زیان، حساب های دائمی در ترازنامه پایانی ثبت و در نهایت سند پایانی ثبت می شود.

حساب های هزینه و درآمد حساب هایی هستند که به آنها حساب های موقت گفته می شود. هزینه های تلفن، آب، برق و گاز، هزینه حقوق و درآمد فروش نمونه هایی از حساب های موقت هستند. مانده حساب های موقت در پایان هر سال مالی به صفر می رسد، اما به سال بعد منتقل می شود و در حساب سود و زیان نشان داده می شود.

از آنجایی که حساب سود و زیان تاثیر بسزایی در اسناد اختتامیه دارد، باید نحوه ثبت حساب های سود و زیان را بدانید و سپس بر روش تهیه حساب سود و زیان مسلط باشید. اطلاعات کافی در مورد حساب سود و زیان. صورت سود و زیان برای مطالعه مقاله نتایج است.

نمونه ای از حساب های مختلط
حساب‌های مختلط، حساب‌هایی هستند که از حساب‌های دائمی و حساب‌های موقت تشکیل شده‌اند. در حساب های مختلط، حساب های بهای تمام شده به صورت حساب بهای تمام شده معلوم و حساب های دائمی به صفر می رسد و مانده آن ها به سال بعد منتقل می شود.

حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری
بیشتر بخوانید

نمونه هایی از حساب های دائمی
به حساب های دائمی، حساب های ترازنامه نیز گفته می شود و شامل حساب هایی مانند وجوه نقد و مانده های بانکی، مطالبات تجاری و سرمایه می شود. حساب های دائمی در پایان سال بسته می شود و موجودی آن به سال بعد منتقل می شود. اگر می خواهید حساب های ترازنامه را به طور کامل یاد بگیرید، می توانید با مراجعه به مقاله اجزای ترازنامه دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید.

5 سوال پرکاربرد در ثبت سند حسابداری اختتامیه

5 سوال پرکاربرد در ثبت سند حسابداری اختتامیه

سوالات متداول برای ضبط سند پایانی
پاسخ به سوالات مربوط به ثبت سند اختتامیه و بسته شدن حسابها

منظور ما از بستن حساب ها چیست؟
در پایان هر سال مالی باید میزان سود و زیان شرکت تعیین شود که برای این منظور میزان هزینه و درآمد در حساب سود و زیان ثبت می شود. پس از بستن حساب های هزینه و درآمد، حساب سود و زیان نیز بسته می شود. با بسته شدن حساب های موقت، موجودی کلیه حساب های موقت صفر می شود و به سال بعد منتقل نمی شود. در مرحله بعد حساب های دائمی بسته شده و موجودی آنها به عنوان مانده پایانی به سال بعد منتقل می شود. در مرحله پایانی، سند اختتامیه در سیستم حسابداری ثبت می شود. به این مراحل بسته شدن حساب می گویند.

ناگفته نماند آکادمی آموزشی فرداد اقدام به برگزاری دوره های رایگان آموزش حسابداری از جمله آموزش مقدماتی حسابداری نموده است. با شرکت در این دوره می توانید مفهوم و دلیل بستن حساب ها را به طور کامل درک کنید. برای مشاهده سایر دوره های رایگان آکادمی فرداد به صفحه آموزش حسابداری مراجعه کنید.

تراز اختتامیه چیست؟
مانده پایانی حسابی است که تاثیری در حسابداری ندارد و فقط موجودی حساب های دائمی سال مالی جاری را ذخیره و به سال مالی بعد منتقل می کند.

برای ثبت سند اختتامیه چه مراحلی طی می شود؟
ابتدا کلیه اسناد حسابداری بسته می شود، سپس کلیه حساب های موقت بسته می شود و موجودی در این حساب ها نیز صفر می شود. سپس حساب های درآمد بسته می شود تا مانده حساب های دائمی در مانده پایانی ذخیره شده و در نهایت سند پایانی ثبت شود.

بعد از ذخیره سند اختتامیه در سال جاری، آیا امکان ویرایش سند وجود دارد؟
خیر، پس از ذخیره سند اختتامیه، هیچ تغییری در سیستم نمی توان ایجاد کرد، مگر اینکه سند اختتامیه، اسناد اختتامیه را از حساب بهای تمام شده (ماهیت بهای تمام شده در حسابداری)، از درآمد و سود و زیان حذف کنیم و مصوبه را لغو کنیم. اسناد

شرکت ها تا چه زمانی باید ذخایر قانونی داشته باشند؟
طبق قانون، تمام شرکت ها باید در پایان هر سال مالی، 5 درصد از سود خالص خود را قبل از مالیات، ذخیره قانونی کنار بگذارند. از این پس که میزان اندوخته قانونی شرکت به 10 درصد سرمایه شرکت می رسد، دیگر تکلیف قانونی برای تشکیل اندوخته قانونی اضافی وجود ندارد، اما شرکت ها می توانند داوطلبانه و بر اساس نظر هیئت مدیره خود، اقدام به تشکیل ذخیره قانونی. رزرو کردن

نتیجه گیری درباره ثبت سند اختتامیه

سند پایانی آخرین سند ثبت شده در سیستم حسابداری است. برای ثبت سند اختتامیه در پایان هر سال مالی باید حساب های موقت که شامل حساب درآمد، هزینه و حساب سود و زیان می باشد و سپس حساب های دائمی بسته شود. پس از بسته شدن همه حساب ها، سند بسته شدن می تواند ذخیره شود.

در این مقاله آموزش بستن سند، آموزش بستن حساب، آموزش بستن حساب هزینه ای، آموزش بستن حساب درآمدی، آموزش بستن حساب سود و زیان، آموزش بستن حساب های دائمی، آموزش ثبت اسناد بسته شدن و آموزش بسته شدن را ارائه می دهیم. حساب در ما برای نرم افزار فردا پرداخت کردیم.

برای مطالعه بیشتر : آموزش نحوه بستن سال مالی

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *