مقالات

تکنیک‌های پیروزی در مصاحبه استخدام حسابدار

تکنیک‌های پیروزی در مصاحبه استخدام حسابدار

تکنیک‌های پیروزی در مصاحبه استخدام حسابدار

حسابداری یکی از مشاغلی است که همیشه بازار کار قوی برای آن وجود دارد. به جرات می توان گفت در بدترین شرایط جامعه که نرخ بیکاری بالاست، هیچ حسابداری بیکار نمی ماند و حداقل یک شغل برای خود پیدا می کند.

همه کسب و کارها، سازمان ها و مشاغل به حداقل یک حسابدار برای ثبت و تنظیم امور مالی خود نیاز دارند. به همین دلیل است که در سال چندین بار آگهی های استخدام حسابدار توسط سازمان ها و شرکت های مختلف برگزار می شود.

علاوه بر این، شرکت های خصوصی آگهی های شغلی زیادی را برای استخدام حسابداران ارسال می کنند. از آنجایی که تعداد حسابداران نسبتاً زیاد است، شرکت‌ها و سازمان‌ها معمولاً معیارها و امتیازات خود را به حسابدارانی که برای شغل درخواست می‌کنند رتبه‌بندی می‌کنند.

به این ترتیب افرادی که بتوانند در آزمون استخدامی و مصاحبه امتیاز بیشتری کسب کنند، شانس بیشتری برای استخدام خواهند داشت. با توجه به اینکه این سوال بسیاری از حسابداران را درگیر می کند تصمیم گرفتیم در این مقاله تکنیک های برنده شدن در مصاحبه شغلی حسابداران را توضیح دهیم.

تکنیک‌های پیروزی در مصاحبه استخدام حسابدار | تسلط بر اصول حسابداری

تکنیک‌های پیروزی در مصاحبه استخدام حسابدار | تسلط بر اصول حسابداری

سعی کنید به مباحث اصلی حسابداری تسلط داشته باشید تا بتوانید به راحتی به هر سوالی که در مورد آنها از شما می پرسند پاسخ دهید. تهیه صورتهای مالی، انواع دفاتر، انواع اسناد، اعتبارات، موضوعات بیمه، انواع مالیات و نحوه محاسبه آنها و …. یکی از مهمترین موضوعاتی است که هر حسابداری باید بداند.

کلیه افرادی که در آزمون استخدامی و مصاحبه حسابدار شرکت می کنند دارای دانش حسابداری هستند. اما به یاد داشته باشید که سواد با مهارت متفاوت است و استخدام کنندگان به دنبال حسابدارانی هستند که تجربه بیشتری داشته باشند و مجبور نباشند برای هر مشکلی ساعت ها فکر کنند یا فرمول هایی را در کتاب های درسی خود جستجو کنند!

حوزه های دانش خود را افزایش دهید ( تکنیک‌های پیروزی در مصاحبه استخدام حسابدار )

اگرچه قرار است شما به عنوان حسابدار استخدام شوید و منطقاً نباید در مورد سایر رشته ها مانند مدیریت، تجارت و غیره سوالات بیشتری از شما پرسیده شود. در طول مصاحبه شغلی این اتفاق در عمل نمی افتد. قرار نیست با خودتان سنجیده شوید. برعکس، در طول مصاحبه شغلی، موقعیت شما نسبت به سایر شرکت کنندگان مشخص می شود.

IFRS چیست؟
بیشتر بخوانید

بنابراین در صورتی که در زمینه حسابداری کاملاً صلاحیت و توانمندی داشته باشید و در سایر رشته ها اطلاعات چندانی نداشته باشید، اما افراد دیگری هستند که علاوه بر تبحر در حسابداری، در سایر زمینه ها نیز دانش نسبی داشته باشند، به آنها داده می شود.

آشنایی با برگه های اکسل در حسابداری | تکنیک‌های پیروزی در مصاحبه استخدام حسابدار

علاوه بر این، مهارت های نرم افزاری شما تأثیر تعیین کننده ای بر نتیجه مصاحبه شغلی شما خواهد داشت. حسابداری در دنیای امروز متکی بر نرم افزار حسابداری است و اگر فردی این تسلط را نداشته باشد در عمل برای حسابداری مفید نخواهد بود. به خاطر داشته باشید که مدیران هنگام مصاحبه با یک حسابدار به دنبال افرادی هستند که بیش از یک حسابدار باشند. در واقع استخدام چنین افرادی باعث افزایش دامنه فعالیت مدیران و در مواردی کاهش هزینه های نیروی انسانی آنها می شود.

ذهن مصاحبه کنندگان را بخوانید!

( تکنیک‌های پیروزی در مصاحبه استخدام حسابدار )

برای اینکه تصویر ذهنی نسبتا روشنی از مصاحبه شغلی و رفتار مصاحبه کنندگان داشته باشید، باید خود را جای آنها بگذارید و ببینید اگر به عنوان مدیر با حسابداران مصاحبه می کنید، چه معیارهایی را در نظر می گیرید. پیش بینی این موضوع کار سختی نیست.

مثلاً در ابتدا چند سؤال در مورد مهمترین موضوعات می‌پرسید و اگر کسی پاسخ آن را نداند، در آن مرحله آن را رد می‌کنید. زیرا به وضوح به نظر می رسد که او چیز زیادی از حسابداری نمی داند. اما اگر فرد قادر به پاسخگویی بود، شما سوالات بیشتری و دقیق تری می پرسید تا کیفیت اطلاعات او را ببینید. هنگامی که از تخصص فرد مطمئن شدید، زمان آن رسیده که شخصیت او را تجزیه و تحلیل کنید.

نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟
بیشتر بخوانید

طرز لباس پوشیدن، طرز لباس پوشیدن، طرز صحبت کردن، میزان اعتماد به نفس، لحن صدا و …. از جمله عناصری است که مدیران هنگام استخدام حسابدار به آنها توجه می کنند. بنابراین، اگر به سطح تخصص خود اطمینان کافی دارید، باید رفتار خود را نیز زیر نظر داشته باشید تا از نظر شخصیتی و رفتاری امتیاز خوبی کسب کنید.

پیشنهاد ما این است که جلسه مصاحبه را با خود یا یکی از دوستان خود شبیه سازی کنید و خود را در عمل محک بزنید. تجربه نشان داده است که فکر کردن به مصاحبه های شغلی کافی نیست و بسیاری از افراد هنگام اقدام، رنگ و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. وقتی حتی نمی توانند درست صحبت کنند!

با چالش های حسابداری در عمل آشنا شوید

حفظ کردن موضوعات کافی نیست. بخشی از سوالات استخدام حسابدار سوالات تئوری هستند اما قسمت دیگر سوالاتی هستند که برای تست تجربه از شما پرسیده می شود. به عنوان مثال، ممکن است از شما بپرسند که اگر در هنگام تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشتباهی رخ داد، چه کاری انجام دهید.

یا اگر در حین کار متوجه شوید که برخی از اعداد اشتباه وارد شده اند و در نتیجه همه اعداد بعدی اشتباه محاسبه شده اند، چه خواهید کرد؟ این سوالات نمونه هایی از چالش های حسابداری در عمل هستند که قطعا در جلسه مصاحبه شغلی از شما پرسیده می شود.

اگر در دوره های آموزشی حسابداری در بازار کار شرکت کرده اید یا قبلا تجربه حسابداری دارید، احتمالاً برای پاسخ به این سوالات مشکلی نخواهید داشت. اما اگر تا به حال به عنوان حسابدار کار نکرده اید، بهتر است با یک یا چند حسابدار مشورت کنید و از آن ها بخواهید تا شما را با وظایف عملی حسابداری آشنا کنند و پیچ و خم ها را به شما آموزش دهند. این امر تاثیر بسزایی در موفقیت شما در مصاحبه شغلی خواهد داشت.

حساب سود و زیان انباشته چیست؟
بیشتر بخوانید

حسابدار استخدام کنید یا دستیار حسابداری؟

قبل از مراجعه به آگهی های استخدام حسابدار ابتدا نگاهی به توانایی های خود در این زمینه بیندازید. شاید دلیل بیکاری شما ندانستن اطلاعات عملی باشد. برای ورود به بازار کار، دوره های تحصیلی و به طور کلی اطلاعات نظری کمکی به استخدام شما نمی کند زیرا در این حرفه خاص، سابقه حرفه ای و میزان تجربه مفیدی که در حسابداری دارید حرف اول را می زند. از طرفی کسب تجربه مستلزم سالها کار مستمر و سخت کوشی در این حرفه است. پس راه حل چیست؟

برای ورود به بازار کار تنها دو راه وجود دارد: 1) چندین سال بدون دریافت حقوق و مزایا و گاهاً با پرداخت هزینه های آموزشی به عنوان دستیار حسابداری کار کنید و برای کسب تجربه سال ها از آزمون و خطا استفاده کنید.

۲) با استفاده از برنامه های آموزشی حسابداری می توانید این مسیر طولانی را کوتاه کرده و تجربیات مفید و کاربردی را که حاصل سال ها تلاش مستمر مدیران مالی یک جا است به دست آورید و در کمتر از دو ماه حسابدار رسمی شوید و حسابدار شوید. در فعالیت رسمی شما این حرفه پردرآمد را آغاز کنید.

اگر قصد یادگیری حسابداری از مقدماتی تا پیشرفته را دارید، با انتخاب یک بسته کامل از صفر تا صد دوره های آموزشی حسابداری برای بازار کار، ( پکیج آموزش حسابداری استاد حامد ناصری که با به روزترین تکنیک های آموزشی گردآوری شده است ) تمامی تکنیک ها و مهارت های کلیدی را که برای دسترسی به این حرفه نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهیم.

برای مطالعه بیشتر : انواع خطا و اشتباه در حسابداری

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *