مقالات

استاندارد اینویس invoice چیست؟

استاندارد اینویس invoice چیست؟

استاندارد اینویس invoice چیست؟

همانطور که می دانید در معاملاتی که در گمرک انجام می شود در حین انجام معامله سندی برای نشان دادن ارزش کالای صادراتی و وارداتی ارائه می شود که یکی از الزامات محسوب می شود. علاوه بر این، گواهی اعتبار به محصول می دهد. لیست فاکتورهای تجاری و لیست بسته بندی از جمله اسناد ضروری در معاملات امروزی است. بسته بندی و فاکتور هویت کالا را تشکیل می دهد و اسناد حمل نامیده می شود.

خوب است بدانید طبق قانون تهیه فاکتور و بسته بندی به عهده فروشنده است. فروشنده موظف است اطلاعاتی مانند ابعاد، ارزش کل محموله، کد تعرفه گمرکی، ارزش هر کالا و غیره را ارائه دهد. در قالب فاکتور تجاری و لیست بسته بندی به گمرک جهت صدور مجوز صادرات. در مرحله بعد فروشنده باید این مدارک را ضمیمه کرده و به امضای یکی از افراد مجاز شرکت برساند تا صحت اطلاعات درج شده در این دو لیست تایید شود. هنگام ترخیص کالا از گمرک، خریدار باید بسته بندی و فاکتور را به گمرک شرکت واردکننده ارائه دهد.

استاندارد اینویس invoice چیست؟ | فاکتور چیست؟

استاندارد اینویس invoice چیست؟ | فاکتور چیست؟

فاکتور استاندارد یک سند تجاری مهم است. فاکتور توسط فروشنده در هنگام فروش محصولات خود در برابر ارائه و شرح خدمات برای خریدار تنظیم می شود. به عبارت دیگر، فاکتور استاندارد یک سند تجاری مهم است که توسط دو طرف معامله امضا شده است. فاکتورها در هنگام کار بازرگانی و ترخیص کالا از گمرک استفاده می شود و در امور گمرکی بسیار مهم است. بدون ارائه فاکتور در مراحل ترخیص کالا از گمرک هیچ ارزشی ندارد.

آشنایی با استاندارد اینویس invoice

همانطور که می دانید استفاده از فاکتور در معاملات حقوقی بین المللی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از فهرست تجاری یا فاکتور گمرکی اهداف مختلفی دارد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت:

نقطه سر به ‌سر تولید
بیشتر بخوانید

از آنجایی که اطلاعات کامل کالا و محصولات در فاکتور ثبت می شود، هم فروشنده و هم خریدار می توانند قبل از انجام معامله با درج فاکتور اطلاعات کاملی از کالا و خدمات دریافت کنند.
یکی دیگر از اهداف استفاده از فاکتورها مربوط به بیمه است. اگر کالای خریداری شده بیمه باشد و خریدار ادعای بیمه داشته باشد، وجود فاکتور مؤید این ادعاست.
استفاده سوم از فاکتور مربوط به پرداخت توسط خریدار می باشد. خریدار می تواند با استفاده از فاکتور به فروشنده پرداخت کند.
مهمترین هدف فاکتور که قبلا به آن اشاره کردیم مربوط به ترخیص کالا از گمرک می باشد. با آوردن فاکتور به راحتی می توانید کالای خریداری شده را در کشور خریدار ترخیص کنید.
همانطور که می دانید، دولت ها مبلغی را به عنوان حقوق گمرکی از محصولات دریافت می کنند. فاکتور برای ارزیابی کالا و تعیین این مبلغ استفاده می شود.

هدف استاندارد اینویس چیست؟

همانطور که می دانید مشخصات محصول در فاکتور درج شده است. در این بخش می خواهیم چند نمونه از فاکتورهای استاندارد را ارائه کنیم:

فرستنده: این فیلد مربوط به فروشنده است و اطلاعات هویتی فروشنده درج شده است.
گیرنده: این قسمت به خریدار لینک شده و اطلاعات خریدار به همراه کد پستی و سایر اطلاعات لازم وارد می شود.
تاریخ فاکتور: در این قسمت باید تاریخ دقیق فاکتور درج شود.
پس از نوشتن تاریخ دقیق صدور فاکتور باید شماره مسلسل یا شماره فاکتور نوشته شود.
قسمت بعدی ردیف کالاها و خدمات ارسالی از فروشنده به خریدار است.
اطلاعات مختصر محصول نیز باید در قسمت یادداشت ها نوشته شود.
کد تعرفه گمرکی یا HS COD عنصر بعدی اطلاعات فاکتور استاندارد است. اگر برای کالاها و خدمات خود لیست تجاری تهیه می کنیم، بهتر است برای رعایت اصول تجارت بین الملل، کد تعرفه گمرکی یا HS COD را در داخل فاکتور یادداشت کنیم.

  • تعداد کالاهای فروخته شده یا مقدار
  • قیمت هر واحد کالا یا قیمت واحد (حسابداری بهای تمام شده)
  • قیمت کل کالاهای خریداری شده قیمت کل
حسابدار کیست؟
بیشتر بخوانید

انواع استاندارد اینویس invoice چیست؟

انواع استاندارد اینویس invoice چیست؟

پس از نمونه هایی از اطلاعات فاکتور استاندارد، اکنون نوبت به معرفی انواع فاکتورها می رسد. بد نیست بدانید که در تمامی معاملات بین المللی یک نوع فاکتور تنظیم و توسط فروشنده و خریدار امضا می شود. اما گاهی برخی از فروشندگان و خریداران تمایل دارند که فاکتور خریدشان بر اساس قابلیت های محصولاتشان صادر شود. به طور کلی، 3 نوع فاکتور وجود دارد که در حوزه معاملات و حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد:

سیاهه گواهی شده
فاکتور تایید شده اولین نوع فاکتور استاندارد است که در مقاله فاکتور استاندارد به آن پرداخته ایم. فروشنده باید در لیست تایید شده مواردی مانند آماده بودن کالای فروخته شده طبق قرارداد و عدم ممنوعیت کالای خریداری شده در کشور مبدا را قبل از معامله تایید کند. در پایان لیست تایید شده باید به امضای اتاق بازرگانی موسسه برسد.
سیاهه تأیید شده
فاکتور قانونی دومین نوع فاکتور است. گاهی اوقات به درخواست کشور خریدار، فروشنده باید لیست تایید شده با امضای اتاق بازرگانی را به سفارت کشور خریدار برساند تا توسط آنها امضا شود. لیست تایید شده در کشورهای خاورمیانه ایجاد شده است.
سیاهه کنسولی
فاکتور کنسولی سومین و آخرین نوع فاکتور است که در مقاله استاندارد در مورد اینکه فاکتور چیست به آن پرداخته ایم. این فرم باید توسط شرکت فروشنده تکمیل و مهر و موم شود. کلیه هزینه های مربوط به لیست کنسولی به عهده فروشنده می باشد. جالب است بدانید که لیست کنسولی در کشورهای آمریکای جنوبی امضا شده است.

ضرورت دریافت invoice چیست؟

اکنون که پاسخ کاملی به سوالات شما در مورد اینکه فاکتور استاندارد چیست، دادیم، نوبت به توضیح نیاز دریافت فاکتور می رسد. همانطور که در قسمت های قبل خواندید فاکتور در معاملات بین المللی بسیار مهم است و استفاده از آن بسیار ضروری است. در صورتی که افراد و مشاغل در هنگام خرید و فروش از فاکتور استفاده نکنند، باید خسارت سنگینی بپردازند. از طرفی استفاده از فاکتور نشان دهنده ارزش و اعتبار محصولات فروشنده است که فاکتورها را به یکی از ضروری ترین اسناد تجاری تبدیل کرده است. خریدار همچنین اطلاعات مورد نیاز خود را قبل از امضای قرارداد از طریق فاکتور به دست می آورد.

رشته حسابداری
بیشتر بخوانید

ضرورت استاندارد اینویس invoice چیست؟

پیش فاکتور یا پیش فاکتور در عملیات بازرگانی و عملیات گمرکی قبل از انجام معامله از فروشنده اخذ می شود. پیش فاکتور اطلاعات دقیق محصول و شرایط آن را در اختیار خریدار قرار می دهد. ضمناً برای اخذ مجوز از وزارت حراست، داشتن پیش فاکتور یا پیش فاکتور الزامی است. اطلاعاتی مانند نام و آدرس خریدار و فروشنده، قیمت کل و قیمت واحد کالا، مقدار و تعداد کالا، شرایط پرداخت قیمت کالا، زمان تحویل کالا توسط خریدار به فروشنده و مدت اعتبار پیش فاکتور در پیش فاکتور درج شده است. تفاوتی که پیش فاکتور و فاکتور را متمایز می کند، رسمی بودن پیش فاکتور و غیر رسمی بودن پیش فاکتور در بیشتر موارد است.

برای مطالعه بیشتر : آموزش حسابداری

پیش نیاز های حسابداری برای ورود به بازار کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *