مقالات

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی چیست؟

امروزه طی معاملاتی که انسان‌ها با یکدیگر انجام می‌دهند، برای اطمینان بخشیدن به معاملات و اعتماد طرف معامله، نیازمند تضمینی هستند. به همین خاطر، مواردی وجود دارد که افراد می‌توانند برای تضمین قرارداد ارائه دهند. یکی از این موارد ضمانت نامه بانکی است. اما می‌دانید ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی سندی است که برای تضمین معامله از بانک دریافت می‌شود، همچنین معاملات اقتصادی و تجاری را نیز برای انسان‌ها آسان می‌کند. در ادامه به توضیح تمامی نکات و اقدامات لازم ضمانت نامه بانکی چیست خواهیم پرداخت.

در پاسخ به این سوال که ضمانت نامه بانکی چیست، باید گفت که ضمانت نامه بانکی سند و قراردادی است که مردم برای تضمین معامله از بانک دریافت می کنند.

به عبارت ساده تر، برای اینکه بدانیم منظور از ضمانت نامه بانکی چیست، می توان گفت که طبق ضمانت نامه بانکی، صادرکننده یا ضامن قبل از درخواست کننده ضمانت نامه، متعهد می شود در صورت درخواست یا در موعد مقرر، مبلغ تعیین شده را پرداخت کند. که در ضمانت نامه گنجانده شده است. د- با توجه به وضعیت ضمانت، به ذینفع پرداخت شود.

منظور ما از ضمانت نامه بانکی چیست؟ برای پاسخ به این سوال تعریف دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آن می توان گفت ضمانت نامه بانکی سند و قراردادی است که نقطه شروع آن درخواست مشتری از بانک است و در آن مبلغ و مشخصات ذینفع ذکر شده است.

ضمانت نامه بانکی چیست؟ و آشنایی با انواع ضمانت نامه بانکی

ضمانت نامه بانکی سند و قراردادی است که در آن هدف، مبلغ و مشخصات ذینفع ذکر شده است.

عناصر ضمانت نامه بانکی چیست؟

عناصر ضمانت نامه بانکی چیست؟

برای کسب اطلاعات بیشتر بدانید ضمانت نامه بانکی چیست؟ ضمانت نامه بانکی با وارد کردن اطلاعات تکمیل می شود که به آن عناصر ضمانت می گوییم. ضمانت 6 رکن دارد که عبارتند از:

  • ضامن
  • ضمانت خواه
  • ذینفع ضمانت نامه
  • موضوع ضمانت نامه
  • تاریخ سررسید
  • مبلغ وجه الضمان

در ضمانت نامه بانکی، بانک به مشتری خود (ضامن) تضمین می کند که تعهدات مندرج را در زمان سررسید نزد ذینفع ضمانت انجام خواهد داد.

ضرورت استفاده از ضمانت نامه بانکی چیست؟

اکنون می خواهیم به سوال لزوم استفاده از ضمانت نامه بانکی پاسخ دهیم. ضمانت نامه موجب تسهیل معامله بین طرفین قرارداد می شود و این امر موجب توسعه اقتصادی و تجاری کشور می شود، اما لزوم استفاده از ضمانت نامه بانکی شامل موارد زیر است:

  • بهبود کیفیت خدمات ارائه شده
  • ایجاد شغل
  • ایجاد تغییر
  • حداقل کاهش هزینه های تولید
  • ایجاد خلاقیت در تولید
  • ریسک منظم سازی را به ریسک اعتباری تبدیل کنید
  • انواع ضمانت نامه بانکی

به نظر شما انواع ضمانت نامه های بانکی چیست؟ وثیقه انواع مختلفی دارد که از هر کدام برای انجام کاری استفاده می شود. انواع ضمانت نامه بانکی در تصویر زیر نشان داده شده است:

8 نوع ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی از طرف ثمان عنه به نفع ثمان له در مورد موضوع معامله صادر می شود

در ادامه به توضیح انواع ضمانت نامه های بانکی می پردازیم. اما برای اینکه بدانیم ضمانت نامه بانکی چیست، لازم به ذکر است. ضمانت نامه بانکی از طرف ثمان عنه به نفع ثمان له در مورد موضوع معامله صادر می شود.

تحلیل مالی چیست؟
بیشتر بخوانید

اطلاعات مربوط به ضمانت هایی که شرکت به بانک بدهکار است باید به شکل مناسب در برنامه مالی ثبت شود.

ضمانت نامه مناقصه یا مزایده

این نوع ضمانت فقط در هنگام فراخوان مناقصه و مزایده استفاده می شود. هنگامی که افراد در مناقصه یا مزایده شرکت می کنند، تضمینی از آن دریافت می کنند که از حضور شخص در مناقصه، انجام تعهدات خود و عدم انصراف از مزایده اطمینان حاصل می کند.

اگر شخصی در پیشنهاد حضور داشته باشد اما ضمانت ارائه نکند از پیشنهاد خارج می شود. مبلغ ضمانت نامه بانکی مناقصه عموماً 5 درصد قیمت پایه می باشد.

معمولا شرکت های پیمانکاری به مناقصات و مزایده ها اهمیت زیادی می دهند چرا که با برنده شدن در این مناقصات و مزایده ها پروژه های عمرانی مهمی را به دست می آورند. این شرکت ها برای کنترل دقیق اطلاعات مالی خود باید از بهترین نرم افزار حسابداری ساختمانی تحت برنامه حسابداری ابری استفاده کنند.

تضمین تعهد پرداخت
ضمانت نامه تعهد پرداخت زمانی ارائه می شود که ضامن از ذینفع وام یا تسهیلات دریافت کرده باشد و برای تضمین بازپرداخت وام توسط ضامن، ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت برای ذینفع (مشروط به له) صادر می شود. .

ضمانت گمرکی
واردکنندگان کالا هنگام ورود کالا به کشور باید مبلغی حقوق گمرکی بپردازند. چنانچه هر یک از واردکنندگان نتوانند در هنگام ورود کالا، حقوق گمرکی را پرداخت کنند، باید نسبت به ارائه اوراق گمرکی و انجام کلیه تعهدات ضمانت‌نامه در مهلت مقرر اقدام نمایند.

هنگام ترخیص کالا، قوانین ترخیص کالا از گمرک برای خروج کالا از وضعیت قاچاق و تعیین جنبه قانونی آن رعایت می شود. اگر قوانین مربوط به هر یک از این مراحل را ندانید، در ترخیص کالا با مشکل مواجه خواهید شد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مقاله قوانین ترخیص کالا از گمرک مراجعه کنید.

تضمین های قراردادی
ضمانت نامه قراردادی در تدارکات عمومی استفاده می شود. به عبارت ساده تر، پیمانکاران برای اجرای پروژه های عمرانی و تولیدی، امنیت را تحت عنوان ضمانت قراردادی به دولت به عنوان کارفرما تامین می کنند. شرکت های پیمانکاری نیز مانند سایر شرکت ها باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند.

ضمانت اجرای صحیح تعهد
در قراردادهای کار از ضمانت اجرا استفاده می شود. یعنی ضامن متعهد می شود که به تمام تعهدات خود عمل کند.

به عبارت دیگر، ثمانه آنا برای ضمانت اجرای تعهدات قرارداد و اجرای همه آنها در مدت مقرر، این ضمانت نامه را امضا و به ثمانله ارائه می کند.

تضمین پرداخت زودهنگام
در قراردادهای تدارکاتی و کار، ممکن است کارفرما برای انجام عملیات تولیدی نیاز به اضافه کردن تجهیزات به کارگاه داشته باشد، بنابراین درصدی از قرارداد را به پیمانکار پرداخت می کند.

در مقابل این اقدام، پیمانکار باید ضمانت نامه پیش پرداخت را امضا و به کارفرما تحویل دهد. هنگامی که تجهیزات کارگاه تکمیل می شود، مبلغ گارانتی را نیز کاهش می دهند. این اطلاعات مربوط به هزینه ها در نرم افزار حسابداری ثبت می شود. قیمت نرم افزار حسابداری تاثیر زیادی در امکانات این نرم افزار برای ثبت اطلاعات مالی دارد. به عنوان مثال مشاهده خلاصه پرونده شخصی یکی از قابلیت های نرم افزار حسابداری است که دارای فرم ارائه سند می باشد.

بهترین گام برای شروع حسابداری
بیشتر بخوانید

ضمانت بازپرداخت سپرده تضمینی
در قراردادهای کاری نوع دیگری از ضمانت نامه بانکی وجود دارد که به آن ضمانت بازپرداخت مبلغ سپرده می گویند. این ضمانت زمانی استفاده می شود که کارفرما 10 درصد از ترازنامه پیمانکار را به عنوان ضمانت نامه بانکی از پیمانکار برای تضمین اتمام پروژه دریافت کند.

عملکرد خوب را تضمین می کند
قراردادی بین کارگران و کارفرمایان منعقد می شود. کارفرما ضمانت حسن عملکرد کارگران و عدم سهل انگاری آنها را درخواست می کند. همچنین کارگر 10 درصد مبلغ قرارداد را به عنوان ضمانت حسن انجام کار امضا و به کارفرما ارائه می کند. ضمانت نامه های پرسنلی معمولاً در نرم افزار حسابداری چند شرکتی مورد استفاده سازمان ثبت می شود.

درخواست های ضمانت نامه بانکی چیست ؟

اکنون می دانید ضمانت نامه بانکی چیست و چه انواعی دارد. اما باید بدانید که هر نوع ضمانت نامه بانکی کاربرد خاص خود را دارد و برای انجام کاری به ذینفع ضمانت نامه امضا و ارائه می شود.

حال سوال این است: ضمانت نامه بانکی برای چیست؟ برنامه های ضمانت نامه بانکی در تصویر زیر نشان داده شده است:

ضمانت نامه بانکی در چه مواردی استفاده می شود؟
ضمانت نامه بانکی بسته به نوع درخواست امضا و ذینفع ضمانت ارائه می شود

ضمانت بانکی برای خروج از کشور

ضمانت نامه بانکی برای خروج از کشور مشمولان نظام وظیفه الزامی است. مشمولان خدمت وظیفه جهت خروج از کشور باید نسبت به اخذ ضمانت نامه به نفع معاونت سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.

برای درخواست ضمانت نامه بانکی برای خروج از کشور باید مبلغ ضمانت نامه را به آدرس Services.epolice.ir واریز کنند. توجه داشته باشید برای تکمیل اطلاعات ضمانت نامه های بانکی توجه داشته باشید که تمامی ضمانت نامه ها حداقل 10 درصد مبلغ قرارداد می باشد.

ضمانت بانکی برای وام

زمانی که مردم برای انجام کاری نیاز به وام دارند، برای ضمانت بازپرداخت آنها، ضمانت نامه بانکی را امضا کرده و برای ذینفع صادر می کنند.

ضمانت نامه بانکی وام توسط بانک های یک کشور به نفع دستگاه های اجرایی یا سایر بانک ها صادر می شود. یکی از شرایط صدور ضمانت نامه بانکی برای وام این است که محتوای وام از نظر احتمال پرداخت به تایید و تایید بانک مرکزی برسد.

تضمین بانکی شرکت در مناقصه

شرکت ها باید اسنادی را ارائه دهند که اعتبار شرکت خود را در پیشنهاد تضمین می کند. یکی از این اسناد ضمانت نامه بانکی شرکت مناقصه گزار می باشد. این ضمانت نامه فقط برای مدت زمان فراخوان مناقصه صادر می شود و مدت زمان محدودی دارد.
نکته مهم
ضمانت نامه بانکی شرکت به عنوان بخشی از فراخوان مناقصه قابل تمدید نیست.
ضمانت نامه بانکی برای وثیقه قانونی
کاربرد دیگر ضمانت نامه بانکی چیست؟ ضمانت نامه بانکی مربوط به ضمانت نامه قانونی است که جزء گروه ضمانت نامه های تعهدی پرداخت می باشد.

انواع استانداردهای حسابداری
بیشتر بخوانید

ضمانت نامه بانکی ضمانت قضایی توسط بانک صادر و به امضای ضامن می رسد و به نفع مراجع قضایی جهت سیر مراحل قانونی در دادگاه تودیع می شود.

ضمانت بانکی برای ویزای شینگن

برای مهاجرت و سفر به کشورهای عضو شنگن مانند انگلستان، کانادا، آمریکا، سوئیس و … علاوه بر پاسپورت و ویزا برای سهولت کار افراد به ضمانت نامه بانکی برای ویزای شینگن نیاز دارند.

برای درخواست این ضمانت باید مراحل زیر را انجام دهند: تکمیل فرم مشخصات فردی برای منطقه شینگن، تهیه مدارک برای اخذ ویزا، حضور در سفارت در زمان و تاریخ مشخص و غیره.

نکات مهم صدور و دریافت ضمانت نامه بانکی
اکنون به خوبی می دانید که ضمانت نامه بانکی چیست و انواع ضمانت نامه بانکی چیست و همچنین هدف از ضمانت نامه بانکی چیست.

اما نکاتی وجود دارد که هنگام صدور و دریافت ضمانت نامه باید به آن توجه کنید. نکاتی برای صدور ضمانت نامه بانکی چیست؟ این نکات در تصویر زیر نشان داده شده است:

3 نکته مهم برای صدور و دریافت ضمانت نامه بانکی چیست ؟

3 نکته مهم برای صدور و دریافت ضمانت نامه بانکی چیست ؟

اولین نکته این است که باید بدانید که تمدید ضمانت نامه بانکی با ارائه خود و ارائه درخواست به ذینفع قبل از موعد مقرر امکان پذیر است.

همچنین مبلغ ضمانت نامه باید به طور کامل و بدون قید و شرط به نفع ذینفع توسط ضامن پرداخت شود. نکته سوم و مهم در مورد ضمانت نامه های بانکی این است که ضمانت نامه بانکی قابل انتقال نیست.

شرایط صدور ضمانت نامه بانکی

حال می خواهیم در مورد شرایط صدور ضمانت نامه بانکی صحبت کنیم. برای صدور ضمانت نامه بانکی، ضامن باید شرایط خاصی را داشته باشد. شرایط صدور ضمانت نامه بانکی عبارتند از:

داشتن حساب بانکی یا افتتاح حساب ضامن در بانک مذکور
داشتن ضامن توان مالی و رعایت تعهدات
اطمینان از اصالت قرارداد بین ضامن و ذینفع
صدور ضمانت نامه و ظهرنویسی آن باید طبق شرایط مقرر در مقررات انجام شود.
دریافت حداقل 5% مبلغ ضمانت، به صورت نقدی از مشتری
هزینه صدور ضمانت نامه
هزینه ضمانت نامه بانکی مرتبط با صدور، تمدید، اصلاح و غیره. بسته به نوع ضمانت و مدارک آن انجام می شود.

عموماً هزینه ضمانت نامه بانکی طبق دستورالعمل و هدف قرارداد و بر اساس بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ضامن محاسبه و دریافت می شود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ضمانت نامه

برای بهره مندی از ضمانت نامه بانکی چه مدارکی وجود دارد؟ اشخاص حقیقی و حقوقی برای بهره مندی از ضمانت نامه بانکی ابتدا باید درخواست صدور ضمانت نامه را به بانک ارائه کنند.

مشمول پس از بررسی درخواست باید مدارک مورد نیاز برای دریافت ضمانت نامه را به بانک مذکور ارائه کند تا با مشخصات خود و موضوع ضمانت نامه صادر شود.

برای مطالعه بیشتر : عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *