مقالات

پولشویی چیست ؟

پولشویی چیست ؟

اموال و سرمایه ای که با ارتکاب جرم یا روش های غیرقانونی مانند قاچاق کالا، مواد مخدر، کلاهبرداری و غیره به دست آمده است. کالاهای غیرقانونی محسوب می شوند. بسیاری از مجرمان با انجام اقدامات و روش های مختلف اقدام به تبدیل پول های کثیف به دست آمده از جنایت و غیرقانونی به پول پاک می کنند که به نظر می رسد از راه های قانونی و مشروع به دست آمده است.

اگر این سوال به ذهن شما خطور کند که پولشویی چیست، در یک جمله می توان گفت که فرآیند تبدیل پول کثیف به پول پاک را پولشویی می گویند. در واقع این روش راهی برای فریب قانون و نشان دادن مشروع بودن کالا و پول به دست آمده است که در طول آموزش حسابداری پیشگیری و مدیریت آن را خواهید آموخت.

معنی پولشویی چیست ؟

معنی پولشویی چیست ؟

پولشویی جزء جرایم اقتصادی است که درآمد قابل توجهی را برای مرتکبین به همراه دارد. در واقع مجرمان با استفاده از این روش سعی می کنند وجوه و اموالی را که از جرایم مختلف به دست آورده اند با اهداف متفاوتی از جمله فرار از دست ضابطان  دادگستری و عدم جلب توجه، از طریق مجاری برای دسترسی قانونی و تصویر شرعی برای خود انتقال دهند. این باعث تولید کالا و درآمد می شود.

جرائمی مانند قاچاق کالا و ارز، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، آدم ربایی، اخاذی، کلاهبرداری، قاچاق اسلحه و غیره. از جمله جرایمی هستند که می توانند درآمد هنگفتی ایجاد کنند.

پولشویی چیست ؟ و نحوه انحام آن !!

افرادی که از طریق این جرایم به درآمد و دارایی می رسند، برای قانونی و مشروع جلوه دادن این دارایی ها و درآمدها، دست به معاملات و اقداماتی می زنند که به آن پولشویی می گویند. در واقع در پاسخ به این سوال که پولشویی چیست، می توان گفت که فرآیند تبدیل پول کثیف به پول پاک است.

از آنجایی که قانون برای هر یک از این جرایم مجازات تعیین کرده است، قانونگذار برای پولشویی و عواید حاصل از آن نیز مجازات جداگانه ای در نظر گرفته است. در واقع با ارتکاب یکی از این جرایم و به دنبال آن پولشویی، افراد مرتکب دو جرم شده اند و برای هر کدام مجازات خواهند شد.

حساب سود و زیان انباشته چیست؟
بیشتر بخوانید

در صورتی که حسابداران متوجه این جرم شوند، بر اساس منشور اخلاقی حسابداری و اصل محرمانه بودن حسابداری و حسابرسی، می توانند گزارش تقلب را به دلیل نقض اصل صداقت و اصول اخلاقی بررسی کنند.

تاثیر اقتصادی پولشویی چیست؟

همانطور که در تعریف پولشویی به چه معناست، بیان شده است که پولشویی یکی از جرایم اقتصادی است که اثرات منفی قابل توجهی بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها خواهد داشت. بر اساس برآوردهای سازمان های بین المللی، سالانه میلیاردها دلار پول کثیف در سراسر جهان به پول پاک تبدیل می شود. از جمله آثار منفی که پولشویی می تواند بر اقتصاد یک کشور داشته باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخریب و آسیب به بازارهای مالی
  • فرار غیرقانونی سرمایه از کشورها
  • کاهش قابل توجه تقاضا برای پول و کاهش نرخ سالانه تولید ناخالص داخلی
  • ورشکستگی و آسیب به بخش خصوصی
  • کاهش قابل توجه بهره وری در بخش اقتصادی
  • افزایش ریسک خصوصی سازی فعالیت های اقتصادی
  • آسیب و تخریب بخش خارجی اقتصاد کشور
  • بی ثباتی بازار ارز و سود
  • توزیع نابرابر درآمد در جامعه

فرآیند پولشویی چیست؟

همانطور که در تعریف پولشویی بیان شد، مجرمان باید اقداماتی را برای تبدیل پول کثیف به پول پاک انجام دهند که معمولاً در 3 مرحله انجام می شود:

تزریق: در ابتدا پول های کثیف بدست آمده توسط دلال ها یا افرادی به نام کاریاب به سیستم مالی و بانکی یک کشور تزریق می شود.
لایه‌بندی: ثانیاً منبع ذخایر مالی این پول باید پنهان باشد. در این مرحله از روش های پیچیده استفاده می شود و از طریق تراکنش های مختلف پول به حساب های متعدد منتقل می شود.
ادغام: در مرحله نهایی، پوشش مشروع برای عواید حاصل از این فعالیت های مجرمانه فراهم می شود. در واقع در این مرحله وجوه و درآمدهای غیرقانونی با انجام یک سری فعالیت های تجاری و قانونی به بدنه اصلی اقتصاد تزریق می شود.
کلاهبرداری پولشویی

بهترین زمان آموزش حسابداری در تعطیلات عید
بیشتر بخوانید

انواع پولشویی چیست؟

انواع پولشویی چیست؟

همانطور که در تعریف پولشویی ذکر شد، طبق قانون 4 نوع جرم پولشویی قابل شناسایی است:

پولشویی داخلی: در این نوع پولشویی، پول های کثیف و عواید حاصل از فعالیت های مجرمانه در داخل خاک یک کشور به دست می آید و شسته می شود.
پولشویی کنترل شده: در این نوع پولشویی، عواید و پول های کثیف حاصل از فعالیت های مجرمانه به دست آمده در داخل خاک یک کشور در خارج از قلمرو شسته و تطهیر می شود.
پولشویی خارجی: این نوع پولشویی دقیقاً نقطه مقابل پولشویی داخلی است، یعنی پول های کثیف از طریق فعالیت های مجرمانه در کشورهای دیگر به دست می آید و در آنجا تطهیر می شود.
پولشویی وارد شونده: این نوع پولشویی دقیقاً نقطه مقابل پولشویی است که پول های کثیف حاصل از فعالیت های مجرمانه در خارج از کشور در داخل کشور تطهیر و شسته می شود.

مجازات انواع جرایم پولشویی چیست ؟

همانطور که در تعریف پولشویی مشخص می شود، پولشویی در قانون جرم جداگانه تلقی شده و برای آن مجازات تعیین شده است. هدف اصلی پولشویی این است که درآمدهای مجرمانه، غیرقانونی و نامشروع را قانونی و مشروع جلوه دهند تا مجرمان بتوانند آزادانه از این وجوه و درآمد استفاده کنند.

هدف قانون از مجازات پولشویی این است که با محروم کردن مجرمان از این عواید، انگیزه ارتکاب این جرم را در جامعه کاهش دهد. به همین دلیل است که مصادره اموال و عواید حاصل از پولشویی یکی از موثرترین تحریم ها علیه این جرم است.

پایان پولشویی

مصادره، مجازات و اقدامی است که دادگاه بر حسب جرم تصمیم می گیرد و بر اساس این تصمیم، سلب مال دائمی ایجاد می شود. در واقع مصادره در قانون به معنای محرومیت دائمی مجرمان از دسترسی به اموال بر اساس این تصمیم دادگاه و مراجع ذیصلاح است.

آموزش نحوه بستن سال مالی
بیشتر بخوانید

بر این اساس در ماده 9 قانون مبارزه با پولشویی کشور آمده است: مرتکبین انواع جرایم پولشویی علاوه بر استرداد درآمد و عواید حاصل از جرم اعم از اصل و منافع حاصل از آن (در صورت وجود). چنین چیزی یا قیمتی نیست) به میزان عواید حاصل از جرم که باید به حساب درآمد عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شود، جریمه می شود.

جریمه پولشویی

در خصوص صدور قرار رد و ضبط دارایی نیز باید گفت که این قرار در صورتی صادر می شود که متهم نسبت به جرم اصلی (جرم منشأ) مشمول این قرار نبوده باشد. مصادره و مصادره اموال مجرم در قانون مجازاتی برای پولشویی تلقی می شود اما مشکل اینجاست که مقررات خاصی در مورد اعمال آن و مصادره اموال در مواردی که جرم جنبه بین المللی دارد وجود ندارد.

در تبصره 1 ماده 9 قانون مبارزه با پولشویی آمده است که در صورتی که عواید حاصل از پولشویی به مال دیگری تبدیل شده باشد همان اموال ضبط و توقیف می شود.

آخرین سخن پولشویی چیست ؟

مجرمان با اقدامات غیرقانونی و مجرمانه به پول و اموال زیادی دست می یابند و برای فرار از دست مأموران و ضابطان و برای اینکه بتوانند آزادانه از این اموال و پول ها استفاده کنند باید دست به اقداماتی بزنند که پول آنها قانونی باشد. و مشروع است.

فرآیند تبدیل دارایی های نامشروع و غیرقانونی به دارایی های قانونی یا تبدیل پول های کثیف به پول پاک را پولشویی می گویند که یکی از جرایم مهم در حوزه اقتصادی است. در این مقاله وبلاگ دانشکده حسابداری پاکت به بررسی این جرم و مجازات آن پرداختیم. حسابداران در تمام سطوح باید الزامات قانونی را رعایت کنند و به طور مرتب اسناد مالی را بررسی کنند تا از پولشویی و فرار مالیاتی جلوگیری کنند.

برای مطالعه بیشتر : رتبه بندی حسابرسان

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *