مقالات

عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

مالیات یکی از مهم ترین بخش های قانون اساسی است. از آنجایی که همه اشخاص حقیقی و حقوقی در بحث مالیات بر درآمد شرکت دارند، آگاهی از قوانین مالیاتی و مقررات مهم مالیاتی تضمین می کند که اشخاص حقیقی و حقوقی از جرائم مربوط به عدم پرداخت مالیات در امان باشند.

با توجه به اهمیت زیاد مواد مهم مالیاتی، در این مقاله می خواهیم به معرفی و شرح مختصری از مواد مهم مالیاتی از جمله قانون مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد و مالیات بر اجاره بپردازیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عناصر مالیاتی مهم در حسابداری چیست ؟

مالیات ها در کشور ما به 4 دسته مالیات های مستقیم، مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر اجاره تقسیم می شوند. در این مقاله به ارائه مقالات مهم این 4 نوع مالیات می پردازیم.

مواد مهم قانون مالیات های مستقیم | عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

مواد مهم قانون مالیات های مستقیم | عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

از آنجایی که پرداخت مالیات بر اساس قوانین ابلاغی انجام می شود و در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات، افراد مشمول جریمه می شوند، آگاهی از مقررات مهم مالیاتی برای افراد الزامی است. برخی از بخش های مهم مالیاتی قانون مالیات های مستقیم عبارتند از:

ماده 100 قانون مالیات های مستقیم
بر اساس ماده 100 قانون مالیات های مستقیم که یکی از مواد مهم مالیاتی است، مودیان مالیاتی باید قبل از پایان خرداد ماه سال بعد نسبت به تنظیم اظهارنامه مالیاتی برای سال مالی مربوط به فعالیت شغلی خود بر اساس الگوی تعیین شده به شرح زیر اقدام نمایند. سازمان امور مالیاتی و به سازمان امور مالیاتی ارائه شود. بر اساس قانون نظام مالیاتی، مودیان مالیاتی که در بازه زمانی تعیین شده صورتحساب خود را به سامانه مالیاتی ارسال نکنند، با جریمه نظام مالیاتی مواجه خواهند شد.

ارائه ماده 103 قانون مالیاتهای مستقیم
اشخاصی که به حرفه وکالت اشتغال دارند موظفند در وکالت نامه کتبی حق الوکاله را قید کنند. طبق ماده مذکور باید مبلغی معادل پنج درصد حق الوکاله را به عنوان مالیات وکالت و ابطال تمبر پرداخت کنند.

ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم
بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد حاصل از فعالیت‌های پرسود اشخاص حقوقی و کل درآمد شرکت‌ها مشمول مالیات است.

قبل از پرداخت مالیات باید زیان ها و معافیت های مقرر در قانون مالیات کسر و سپس مالیات بر درآمد محاسبه شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه دستورالعمل ها و مقررات قانون مالیات های مستقیم، به مقاله قانون مالیات های مستقیم مراجعه کنید.

معرفی ماده 106 مالیات های مستقیم
از جمله مواد مهم مالیاتی مربوط به مالیات شرکت ها، ماده 106 است.

درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی بر اساس مفاد ماده (94) و جزء (الف) ماده (95) این قانون و در موارد مذکور در ماده (97) این قانون با رسیدگی موسسات حقوقی تعیین می‌شود.

نرخ بازگشت سرمایه
بیشتر بخوانید

مقدمه ماده ۱۱۰ قانون مدنی
با توجه به نحوه تسلیم اظهارنامه، حساب سود و زیان، دفاتر و اسناد مالی توسط اشخاص حقوقی و همچنین اسامی سرمایه گذاران، سهامداران و همچنین میزان سهم شرکت و محل فعالیت شرکت به سازمان امور مالیاتی. ، باید طبق ماده 110 قانون مالیات های مستقیم انجام شود.

ماده 116 قانون مالیاتهای مستقیم
بر اساس ماده فوق که یکی از مواد مهم مالیاتی در خصوص انحلال شرکت ها می باشد، مدیران تصفیه مکلفند حداکثر ظرف مدت شش ماه از تاریخ انحلال شرکت نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره فعالیت شرکت اقدام نمایند. شرکت شخص حقوقی به سازمان امور مالیاتی

ماده 119
درآمدی که به صورت رایگان یا کمک مالی به دست می آید مشمول مالیات لوازم جانبی است. این درآمد ممکن است به صورت نقدی باشد یا خیر. برای محاسبه مالیات متعلق باید به نرخ مقرر در ماده 131 قانون فوق الذکر مراجعه شود. نرم افزار حسابداری دستیار حسابداران در محاسبه مالیات محسوب می شود.

ماده 131 قانون مالیات های مستقیم یکی از مؤثرترین قوانین مالیاتی برای صاحبان مشاغل است که نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص را بر اساس درآمد آنها تعیین می کند.

ماده 143 قانون مدنی
طبق ماده فوق معافیت مالیات بر درآمد شرکت های بورسی به شرح زیر می باشد.

ده درصد مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهای مورد قبول و فروش در بورس اوراق بهادار. (ویژه سازمان شما👈برنامه مدیریت فروش)
ده درصد مالیات بر درآمد شرکت هایی که سهام آنها برای معامله در بورس های داخلی یا خارجی پذیرفته می شود.
شرکت هایی که سهام آنها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار باشد در صورتی که در پایان سال مالی حداقل 20 درصد سهام شناور داشته باشند معادل دو برابر معافیت های فوق از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

تبصره 1 ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم ( عناصر مالیاتی مهم در حسابداری )

تبصره 1 ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم ( عناصر مالیاتی مهم در حسابداری )

برای هر گونه انتقال سهام، سهام و حقوق ترجیحی برای پذیره نویسی سهام و سهام شرکای سایر شرکت ها، مالیات مقطوع چهار درصد ارزش اسمی آنها اخذ می شود. نرم افزار حسابداری چندتجاری مهمترین ابزار حسابداران برای محاسبه سهام کسب و کار است.

ماده 149 قانون مالیات های مستقیم
بخشی از دارایی های استهلاک پذیر که ارزش آنها بر اثر استفاده یا گذشت زمان یا سایر عوامل موثر و بدون توجه به تغییرات قیمت و همچنین هزینه های تاسیس کاهش می یابد، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها بار مالیاتی قابل قبولی محسوب می شود.

ماده 156 قانون مالیات های مستقیم
یکی از مقررات مهم مالیاتی، ماده 156 قانون مالیات های مستقیم است. بر اساس ماده مذکور، رسیدگی به اظهارنامه درآمد مؤدیان حداکثر به مدت یک سال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به درآمدهای حاصل از هر منبع ارائه شده به عهده سازمان امور مالیاتی است. در مهلت قانونی

حقوق اداره کار 1403
بیشتر بخوانید

ماده 157 قانون مدنی | عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

مؤدیانی که در مهلت قانونی از تسلیم اظهارنامه خودداری کرده و یا طبق مقررات این قانون در ابتدای رسید پرداخت مالیات ملزم به تسلیم اظهارنامه نیستند، مشمول انقضای مهلت مالیاتی پنج ساله خواهند بود. . از تاریخ شروع رسید پرداخت مالیات.

پس از انقضای پنج سال مذکور، مالیات بر دارایی دیگر مطالبه نخواهد شد. به جز اینکه در این مدت درآمد مؤدی تعیین، فیش مالیاتی صادر و برگه مالیاتی صادره حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از انقضای مدت پنج سال به مؤدی ابلاغ می شود.

ماده 169 قانون مالیات های مستقیم

ماده 169 قانون مالیات های مستقیم یکی از مقررات مهم مالیاتی است و برای صاحبان مشاغل و حسابداران یک عامل تعیین کننده است.

براساس ماده ابلاغی فوق، بانک اطلاعات هویت، عملکرد و دارایی مودیان به منظور شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و استقرار سامانه یکپارچه اطلاعات مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می شود.

ماده 192 قانون مالیات های مستقیم | عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

طبق ماده 192 قانون مالیاتهای مستقیم در مواردی که مؤدی یا نماینده وی که طبق مقررات این قانون برای پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است:

در صورت عدم تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر، مشمول جریمه غیرقابل بخشش طبق مقررات می شوند. در صورت تمایل به اطلاع از نحوه تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی به مقاله اظهارنامه مالیاتی مراجعه کنید.

ماده 193 قانون مدنی
بر اساس این قانون و مقررات مربوط، مودیان مالیاتی موظف به نگهداری سوابق قانونی هستند:

در صورت عدم ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان و یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه ای معادل بیست درصد مالیات هر یک از موارد مذکور خواهند بود.

ماده 197 قانون مالیاتهای مستقیم
یکی از مواد مهم مالیاتی در خصوص اشخاصی که طبق این قانون موظف به ارائه هرگونه فرم، فهرست، قرارداد یا مشخصاتی در خصوص مودی هستند.

در صورت امتناع از ارائه در مهلت قانونی و یا ارائه اطلاعات خلاف واقع در جریمه تا دو درصد حقوق پرداختی و در رابطه با قراردادها به میزان یک درصد از کل مبلغ پرداختی. مجموع قرارداد.

ماده 197 قانون مالیاتهای مستقیم ( عناصر مالیاتی مهم در حسابداری )

مقدمه ماده 199 قانون مدنی
هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب قانون مکلف است در صورت عدم تمکین و تخلف از تکالیف تعیین شده، علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مؤدی در پرداخت مالیات خواهد داشت، مالیات را از مؤدیان کسر و استرداد نماید. ، طبق قانون مشمول جریمه خواهد شد.

در صورت پرداخت مالیات توسط گیرنده وجوه، جریمه ای معادل 2.5 درصد موضوع ماده مذکور از مؤدیانی که مکلف به کسر و حواله مالیات تا تاریخ پرداخت هستند مطالبه و وصول می شود. از مالیات

معرفی ماده 210 قانون مالیات های مستقیم
در صورتی که مؤدی مالیات خود را ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ تأییدیه پرداخت نکند:

حسابداری کاربردی
بیشتر بخوانید

اداره دارایی با دستور لازم الاجرا به مؤدی اعلام می کند که باید ظرف یک ماه پس از ابلاغ، کل بدهی خود را تسویه کند یا از پرداخت آن به اداره دارایی اطمینان حاصل کند.

ارائه ماده 227 قانون مالیاتهای مستقیم
با پذیرش اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان مؤدی و همچنین پس از شناسایی و صدور گواهی، در صورتی که ثابت شود مؤدی فعالیت هایی داشته است که درآمد فعالیت های مذکور را کتمان کرده است یا در زمان صدور گواهی از سازمان امور مالیاتی او از آن خبر نداشت.

مالیات باید با احتساب درآمد حاصل از فعالیتهای مذکور تعیین و مابه التفاوت در مهلت مقرر در ماده 157 قانون مالیاتهای مستقیم مطالبه شود.

مقدمه ماده ۲۳۸ قانون مدنی
ماده ۲۳۸ قانون مالیات های مستقیم یکی از مواد مهم مالیاتی در خصوص ترتیب تشریفات است.

در صورت اعتراض مؤدی به برگه مالیاتی صادره و ابلاغ شده، مؤدی یا نماینده وی می تواند با ارائه دلایل، قطعات و مدارک به اداره امور مالیاتی مراجعه و درخواست دادرسی جدید کند.

معرفی ماده 247 قانون مالیات های مستقیم
یکی از مواد مهم مالیاتی در مورد مرجع حل اختلاف مالیاتی، ماده 247 قانون مالیات های مستقیم است.

نظر کمیسیون های حل اختلاف مالیاتی طبق ماده فوق قطعی و لازم الاجرا است.

مگر در مواردی که به موجب ماده 203 قانون مالیات های مستقیم و تبصره های مربوط به آن ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ تصمیم به مؤدی اعتراض کتبی از سوی مأموران مالیاتی یا مؤدیان ذی ربط باشد. .

در این صورت پرونده جهت بررسی به کمیته حل اختلاف مالیاتی ارسال می شود. شایان ذکر است به موجب مفاد رأی شورای حل اختلاف مالیاتی، تجدیدنظرخواهی قطعی و لازم الاجرا است.

معرفی ماده 251 قانون مالیات های مستقیم | عناصر مالیاتی مهم در حسابداری

طبق ماده قانونی فوق، مؤدی مالیاتی یا اداره امور مالیاتی می تواند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی کمیسیون حل اختلاف مالیاتی با اعلام دلایل کافی مبنی بر عدم رعایت قوانین و مقررات. اعتراض یا عدم رسیدگی، طرح شکایت به شورای عالی مالیاتی و تخلف از تصمیم و تجدید درخواست رسیدگی.

معرفی ماده 272 قانون مالیات های مستقیم

بر اساس ماده فوق که یکی از مواد مهم مالیاتی می باشد، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در پایان دی ماه هر سال، گروه(هایی) از اشخاص حقیقی و حقوقی را که موظف به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده توسط. سازمان بر اساس نوع یا حجم فعالیت آنها. موسسات حسابرسی یا حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران همراه با اظهارنامه مالیاتی یا حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی. اعلامیه باید اقدام مناسب را انجام دهد.

برای مطالعه بیشتر : همه چیز درباره بودجه بندی در حسابداری

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *