مقالات

تعریف استراتژی عملیات

تعریف استراتژی عملیات

تعریف استراتژی عملیات 

شرکت‌های مختلفی که در زمینه تولید کالا و ارائه خدمات فعالیت می‌کنند معمولاً از سیستم‌هایی استفاده می‌کنند که توانایی بهینه‌سازی استفاده از منابع، افراد و فرآیندها را دارند. یکی از موضوعات بسیار مهم در بسیاری از شرکت ها در زمینه های مختلف، اطمینان از کارایی سیستم مطابق با اهداف کلی تعیین شده برای سازمان است.

برای برنامه ریزی بهینه فرآیندها و وظایف در یک سازمان و همسویی آنها با اهداف تعیین شده اقتصاد کلان، وجود یک استراتژی عملیاتی می تواند کمک کننده باشد. در این مقاله با مفهوم استراتژی عملیات آشنا می شویم و مزایا و عوامل کلیدی موفقیت برنامه استراتژی عملیات را بررسی می کنیم.

استراتژی عملیاتی چیست؟

استراتژی عملیاتی چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله به سوال استراتژی عملیاتی پاسخ دهیم، باید بگوییم که منظور از آن همه تصمیماتی است که یک سازمان در مورد تولید و تحویل کالا و خدمات خود می گیرد. در هر سازمان یا کسب و کاری، هر اقدامی که برای تولید یا ارائه محصولات و خدمات انجام می شود، می تواند یک عملیات تلقی شود. در نتیجه کلیه تصمیمات اتخاذ شده در خصوص این عملیات در سازمان، به آن استراتژی عملیاتی می گویند. استراتژی عملیاتی در یک سازمان مقوله ای است که هماهنگی کامل با استراتژی کسب و کار دارد و هر دو به منظور دستیابی به اهداف بلندمدت سازمان و بهبود رقابت پذیری در بازار اجرا می شوند.

مزایای داشتن یک استراتژی عملیاتی چیست؟

پس از پاسخ به این سوال که استراتژی عملیاتی چیست، این سوال مطرح می شود: مزایای داشتن استراتژی عملیاتی برای یک کسب و کار یا سازمان چیست؟ در اینجا مهمترین مزایای داشتن یک استراتژی عملیاتی آورده شده است.

حسابداری چیست؟ بررسی بازار کار رشته حسابداری
بیشتر بخوانید

کارایی کارکنان
استراتژی عملیاتی برای تعریف اهداف بخش‌های مختلف در یک سازمان استفاده می‌شود و برای مدیران و کارکنان مشخص می‌کند که به چه اهدافی می‌خواهند دست یابند. با استراتژی عملیاتی، می توانید اطمینان حاصل کنید که هر یک از کارکنان شرکت کننده در عملیات از زمان و مهارت های خود بهترین استفاده را می کنند. در این شرایط، مدیران و رهبران سازمان می توانند عملکرد بخش های مختلف را ارزیابی کرده و تشخیص دهند که کدام بخش ها عملکرد خوبی دارند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.

مدیریت منابع

یکی از مشکلات مهم سازمان ها دسترسی محدود به منابع است، بنابراین یک سازمان باید بتواند از منابع خود به نحو احسن استفاده کند. اما نقش استراتژی عملیاتی چیست؟ با استفاده از این استراتژی ها می توان تعیین کرد که کدام حوزه های یک سازمان به منابع بیشتری نیاز دارند و بر این اساس نحوه توزیع منابع بین آنها را مدیریت کرد.

در دوره MBA می توانید مدیریت منابع مختلف داخلی و خارجی را بیاموزید. برای تخصصی تر کردن آن، می توانید انواع تخصص های MBA را انتخاب کنید.

همکاری ادارات
یکی از مهمترین حوزه های استراتژی عملیاتی، تعیین روابط بین بخش های مختلف یک سازمان است. با استفاده از این استراتژی نحوه ارتباط بخش ها با یکدیگر و همچنین اثربخشی اهداف تعیین شده برای هر بخش به منظور دستیابی به اهداف کلی سازمان مشخص می شود.

عوامل کلیدی موفقیت استراتژی عملیاتی چیست؟

عوامل کلیدی موفقیت استراتژی عملیاتی چیست؟

هر استراتژی عملیاتی دارای عوامل کلیدی متفاوتی است که می تواند به طور موثر به موفقیت آن کمک کند. بنابراین، این عوامل کلیدی باید در هنگام تدوین استراتژی های عملیاتی در نظر گرفته شوند. عوامل زیر از مهمترین عوامل کلیدی هستند:

مدل سازی مالی چیست
بیشتر بخوانید

اهداف: تعیین اهداف برای هر عملیات جهت آن را مشخص می کند و می تواند به سازمان در دستیابی به اهداف کلی خود کمک کند.
کارکنان: اجرای عملیات های مختلف بدون کارکنان امکان پذیر نخواهد بود. در واقع، هر چه همکاران مناسب تری برای یک عملیات انتخاب شوند، کیفیت اجرای آن بهتر است.
نوآوری: یکی از عواملی است که به سازمان کمک می کند تا راه های بهتر اجرای عملیات را کشف کند. نوآوری در عملیات به یک سازمان برتری بالقوه نسبت به رقبای خود می دهد.
تجزیه و تحلیل: اجرای منظم تحلیل های عملیاتی و تحلیل های تجاری، شناسایی و تفکیک عملیات خوب و عملیات قابل بهبود را ممکن می سازد.

نقش استراتژی عملیاتی در سازمانها

(  تعریف استراتژی عملیات چیست؟ )

در پاسخ به این سوال که استراتژی عملیاتی چیست و چه نقشی در سازمان ها ایفا می کند، می توان گفت که نوعی استراتژی عملکردی محسوب می شود که شامل فرآیند تبدیل ورودی ها به خروجی ها می شود. در واقع در سطح عملیات یک سازمان استراتژی های مرتبط با تصمیم گیری وجود دارد. طراحی محصولات و خدمات، انتخاب تامین کننده یا تامین کننده، برنامه ریزی تولید و غیره. بخشی از حوزه های خاصی است که در استراتژی عملیاتی وجود دارد.

وقتی نوبت به تعیین استراتژی یک سازمان می رسد، عموماً شامل تصمیمات بلندمدت می شود. اما استراتژی عملیاتی ویژگی تاکتیکی دارد و اکثر تصمیمات را در کوتاه مدت و در موارد روزمره پوشش می دهد. به همین دلیل، در نظر گرفتن عوامل خاصی در اتخاذ یک استراتژی عملیاتی مناسب برای یک سازمان مهم است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بودجه چیست؟
بیشتر بخوانید

عواملی مانند تعداد، نوع، اندازه و محل تاسیسات عملیاتی را در نظر بگیرید
نوع ابزار و تجهیزات مورد استفاده در عملیات
چگونه تصمیم بگیریم
شکل و ساختار سازمانی
منابع انسانی (نحوه انتخاب، امنیت شغلی، روش های حقوق و دستمزد و …)
سیستم های اطلاعات حسابداری لازم برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات
برنامه ریزی تولید و مدیریت کالاها و محصولات
روش های افزایش سطح بهره وری
در پاسخ به این سوال که استراتژی عملیاتی چیست و چه نقشی در سازمان دارد، به طور خلاصه می توان گفت که استراتژی عملیاتی نشان می دهد که چگونه یک سازمان برای کسب مزیت رقابتی برنامه ریزی می کند.

آخرین کلمه درباره تعریف استراتژی عملیات چیست؟

یکی از عواملی که باعث موفقیت یک سازمان یا کسب و کار می شود (بر اساس اصول تدریس شده در دوره MBA و دوره DBA)، همسویی منابع و فعالیت های سازمان با استراتژی های فعالیت های تجاری خاص است. با توجه به اینکه در یک سازمان یا کسب و کار، هر مرحله از تولید محصول یا ارائه خدمات به عنوان یک عملیات تلقی می شود، استراتژی عملیاتی شرایطی را فراهم می کند تا سازمان با شناسایی فرصت های بهبود، به سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهد. این شرایط به سازمان کمک می کند تا رقابتی باقی بماند. در پاسخ به این سوال که استراتژی عملیاتی چیست، می توان به زبان ساده گفت که یک برنامه به منظور دستیابی به اهداف و مقاصد یک سازمان ایجاد می شود.

بر ای مطالعه بیشتر : نحوه محاسبه مالیات دستگاه پز و کارتخوان

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *