مقالات

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه :

زمانی که اشخاص حقیقی یا حقوقی سهام یک شرکت را خریداری می کنند، حقوقی نیز دارند که به آن حقوق سرمایه یا حقوق سهامداران می گویند. حقوق یا حقوق صاحبان سهام به مالکیت یا مشارکت اشخاص حقیقی یا حقوقی در دارایی های شرکت اطلاق می شود.

حتی اگر شرکتی به هر دلیلی فعالیت خود را متوقف کند یا منحل شود، حقوق صاحبان سهام باقیمانده دارایی آن شرکت به میزان هر شخص حقیقی یا حقوقی تقسیم می شود. البته باید توجه داشت که حقوق صاحبان سهام عدد دقیق و ثابتی ندارد. اما این رقم ممکن است در طول زمان تغییر کند.

زیرا ممکن است در طول زمان دارایی شرکت افزایش یابد یا ارزش سهام آن افزایش یابد. بنابراین ارزش سهام نیز افزایش می یابد. در برخی موارد حتی ممکن است سهام شرکت کاهش یابد و شرکت با رکود مواجه شود، بنابراین در این صورت سود سهامداران نیز کاهش می یابد.

اما اگر قصد خرید سهام دارید، بهتر است از سهام شرکت هایی استفاده کنید که رشد اقتصادی خوب و فزاینده ای را تجربه می کنند. تشخیص اینکه کدام کسب و کار سود و رشد اقتصادی خوبی دارد نیازمند دانش و دانش است. در واقع، حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکیت جاری شامل سرمایه، سود و زیان انباشته، اندوخته، سود سهام و سود سهام است. طبق استاندارد حسابداری یک (تجدیدنظر شده) که از ابتدای سال 2018 نام آن را از «صاحب صاحبان سهام» به «حقوق مالکیت» تغییر داد.

فرمول محاسبه حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

حقوق مالکیت یا خالص دارایی ها حقوق مالی (بهره) باقی مانده در دارایی های یک واحد تجاری پس از کسر کل بدهی ها از کل دارایی ها است. از آنجایی که حقوق مالکان یک حق باقی مانده است، نمی توان آنها را مستقل از دارایی ها و بدهی ها اندازه گیری کرد. رابطه بین دارایی ها، بدهی ها و حقوق مالکان اساس معادله حسابداری را تشکیل می دهد:

کاربرگ حسابداری
بیشتر بخوانید

حقوق مالکان + بدهی ها = دارایی ها

با تغییر مکان اجزای معادله حسابداری خواهیم داشت:

بدهی ها – دارایی ها = حقوق مالکان، بنابراین حقوق مالکان مجموع دارایی ها منهای کل بدهی ها است.

تعریف سهام و اوراق بهادار | حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

تعریف سهام و اوراق بهادار | حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه

هر شخصی حقوق و مزایایی برای خرید سهام دارد. وقتی سهام یک شرکت را خریداری می کنید، صاحبان سهام نسبت به شما تعهداتی دارند. تعهدات سهامداران در قبال خریداران در آموزش حسابداری ذکر شده است. سهامداران متعهد می شوند که به تمام تعهدات خود عمل کنند.

سود سهام هر شرکت از باقی مانده سود صاحبان شرکت و کسر بدهی های شرکت به دست می آید. در آموزش حسابداری اهدافی مانند تعیین منابع سرمایه شرکت، تعیین سود سهام، تعیین سرمایه قانونی و ثبتی دنبال می شود.

در واقع به اسنادی که دارایی و مالکیت حقیقی یا حقوقی افراد را نشان می دهد، عنوان می گویند. تمامی این اسناد یا عناوین دارای ارزش مالی هستند که در واقع بیانگر تقاضای مالکان از شرکت ها است. علاوه بر این، تعریف خاصی از موجودی در حسابداری وجود دارد.

سهام همان اوراق بهاداری است که نشان می دهد چند درصد از سود شرکت متعلق به شماست. شاید محاسبه این موارد در بورس کمی سخت و پیچیده باشد. اما دانستن تعاریف آن می تواند کمک بزرگ و مفیدی برای شما باشد. تمامی این تعاریف و موضوعات در آموزش حسابداری بیان شده است.

تکلیف سهامداران چیست؟ ( حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه )

هنگام ثبت دارایی های جاری شرکت باید تعهدات سهامداران مشخص شود. تعهدات سهامداران شامل دو بخش است: پرداخت کل مبلغ تعهد شده توسط سهامداران و خودداری سهامداران از پرداخت مبالغ وعده داده شده. اگر این اوراق دارایی غیر پولی باشد، ارزش منصفانه دارایی باید در نظر گرفته شود. اما اگر تعهدات سهامداران در هنگام انتشار و انتقال سهام یکسان باشد، باید روش های متفاوتی برای ارزش نوع سهام ثبت شود. در مرحله بعد باید بدانید که در اقتصادهای تورمی مانند اقتصاد ایران، باید دارایی های شرکت های طبقات مختلف را تجدید ارزیابی کرد تا چرخه تولید و سرمایه گذاری خراب نشود.

حساب سود و زیان انباشته چیست؟
بیشتر بخوانید

عناصر تشکیل دهنده حقوق صاحبان سرمایه:

سرمایه اولیه: سرمایه ای که برای ایجاد و تجهیز کسب و کار صرف می شود. این سرمایه می تواند پول نقد، مبلمان یا تجهیزات اداری باشد.
اندوخته قانونی: اگرچه اندوخته قانونی به عنوان پشتوانه و ضمانت مالی برای شرکت محسوب می شود، اما برداشت از این حساب (پس از رسیدن به 10 درصد سرمایه اولیه) امکان پذیر است، اما معمول و منظم نیست، اما جزء موارد زیر است. حقوق سهامداران در نظر گرفته شده است که مالکان و سهامداران حقیقی و حقوقی شرکت می توانند پس از پرداخت و تسویه بدهی های شرکت از این محل انصراف دهند.
توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد ذخیره قانونی این مقاله را مطالعه کنید: ذخیره قانونی و تمام نکاتی که باید در مورد آن بدانید.

ذخیره: ذخیره با ذخیره قانونی که در بالا توضیح دادیم متفاوت است. اندوخته اساساً سودی است که در پایان هر سال می توان بین سهامداران شرکت تقسیم کرد، اما سهامداران شرکت اگرچه قانوناً مجاز به تقسیم این سود هستند، به دلایلی مانند توسعه منابع، ایجاد می کنند. حمایت مالی بیشتر برای کسب و کار و غیره آنها آن را تقسیم نمی کنند.
افزایش سرمایه: از آنجایی که سرمایه یکی از حقوق صاحبان سرمایه است. افزایش سرمایه با توجه به شرایط و صلاحدید شرکت توسط سهامداران جدید و قدیم موجب افزایش حقوق مالکان یا حقوق مالکیت می شود.
سود و زیان انباشته: سود و زیان انباشته به سودهایی اطلاق می شود که هنوز تقسیم نشده است. نکته مهمی که باید بدانید این است که سود و زیان انباشته پس از کسر هزینه ها و بدهی های شرکت تأیید و محاسبه می شود.

نسبت مالکانه چیست؟

( حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه )
نرخ مالکیت ارزش خالص دارایی های شرکت را مشخص می کند. در واقع، با استفاده از نرخ مالکیت، متوجه می‌شویم که چه بخشی از دارایی‌های در گردش شرکت تحت پوشش حقوق صاحبان سهام است. تصور کنید که برخی از تجهیزات جدید یک شرکت از موجودی آن به دست می آید. با استفاده از حقوق صاحبان سهام، ما تعیین و مشخص می کنیم که چه بخشی از تمام دارایی های شرکت از اندوخته است که اساساً حقوق صاحبان سهام است. هر چه نرخ مالکیت در یک شرکت بیشتر باشد نشان دهنده آن است که شرکت ساختار مالی قوی تری دارد و نسبت بدهی یا وام شرکت کمتر است و این نکته مثبتی برای سرمایه گذاری در این تجارت محسوب می شود.

تحلیل مالی چیست؟
بیشتر بخوانید

چرا محاسبه حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه مهم است؟

چرا محاسبه حقوق صاحبان سهام یا حقوق مالکانه مهم است؟

مطالعه حقوق صاحبان سهام، شناسایی و ارزیابی دارایی های اجتماعی، سود سهام و سرمایه قانونی یک شرکت را ممکن می سازد. سایر مزایای محاسبه حقوق مالکیت یا حقوق سهام عبارتند از:

تعیین حقوق صاحبان سهام برای شرکت های سهامی بسیار مهم است. زیرا در ارزیابی و تحلیل بنیادی شرکت های سهامی مورد بررسی قرار می گیرد
سود یا زیان انباشته یک شرکت را می توان از طریق مبلغ سود و زیان انباشته مشخص شده در حقوق صاحبان سهام نظارت کرد. به این ترتیب می توانید بدانید که آیا این کسب و کار برای سرمایه گذاری خطرناک است یا خیر.

اگر قصد یادگیری حسابداری مقدماتی تا پیشرفته را دارید، انتخاب یک بسته کامل از صفر تا صد دوره های آموزشی حسابداری برای بازار کار استاد حامد ناصری که با برترین تکنیک ها و روش های به روز دنیا تعبیه گشته و در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد، تمام تکنیک ها و مهارت های کلیدی مورد نیاز برای یادگیری نحوه دسترسی به این حرفه را به صورت یکجا در اختیار شما قرار می دهیم.

برای مطالعه بیشتر : دستورالعمل اجرایی مربوط به دیون بلامحل

آموزش حسابداری

آموزشگاه حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *