مقالات

هزچیزی که در مورد اظهارنامه مالیاتی مستغلات و ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک باید بدانید

هزچیزی که در مورد اظهارنامه مالیاتی مستغلات و ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک باید بدانید

هزچیزی که در مورد اظهارنامه مالیاتی مستغلات و ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک باید بدانید

مالکان زمین در ایران باید بر درآمد حاصل از اجاره املاک خود مالیات بپردازند. برای این منظور، آنها باید هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را قبل از پایان ماه جولای ارائه کنند.

سازمان امور مالیاتی کشور از سال 1398 سامانه گزارش اجاره املاک را راه اندازی کرده است تا روند گزارش مالیات بر اجاره ملک را تسهیل کند. با استفاده از این سامانه مالکان می توانند به راحتی اطلاعات مالیاتی خود را وارد کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند.

علاوه بر این، صاحبان املاک در صورت عدم ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی با جریمه مواجه می شوند. برای اشخاص حقیقی 10 درصد و برای اشخاص حقوقی 30 درصد است. بنابراین بهتر است مالکان برای جلوگیری از جریمه های احتمالی، اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع تسلیم و مالیات خود را به موقع پرداخت کنند.

بهتر است افرادی که املاک خود را در ایران به عنوان اجاره دهنده به مستاجران اجاره می دهند، مفهوم مالیات بر درآمد اجاره را بدانند. در واقع، طبق قانون مالیاتی ایران، تمامی افرادی که از اجاره املاک درآمد دریافت می کنند، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره هستند.

مشمولان این نوع مالیات شامل اشخاص حقیقی و حقوقی است که املاک خود را به عنوان موجر در ایران به مستاجر اجاره می دهند. علاوه بر این، اتباع خارجی که املاک خود را به عنوان مالک در ایران به مستاجران اجاره می دهند، باید مالیات بر درآمد اجاره را نیز بپردازند.

برای پرداخت مالیات بر درآمد اجاره، ابتدا باید اظهارنامه مالیاتی خود را در سامانه اظهارنامه اجاره املاک ثبت کنید. بهتر است توجه داشته باشید که در خصوص زمان بندی مالیات بر درآمد اجاره و ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک، باید هر سال قبل از پایان تیرماه اظهارنامه مالیاتی خود را در سامانه ثبت کنید.

در سامانه اظهارنامه اجاره ملک باید اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، شماره تماس، نوع ملک و موقعیت مکانی آن، مبلغ دریافتی از اجاره، میزان شارژ اجاره، میزان مالیات پرداختی را ارائه دهید. و سایر اطلاعات مربوط به مالیات بر درآمد اجاره.

تعریف استراتژی عملیات
بیشتر بخوانید

مشمولان و غیر مشمولان مالیات بر دارایی | اظهارنامه مالیاتی مستغلات و ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک

مشمولان و غیر مشمولان مالیات بر دارایی | اظهارنامه مالیاتی مستغلات و ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک

اشخاص حقیقی و حقوقی که املاک و مستغلات اجاره می کنند عموماً مشمول مالیات بر درآمد اجاره املاک هستند. با این حال، استثنائات و معافیت های خاصی وجود دارد که ممکن است منجر به عدم پرداخت مالیات بر درآمد اجاره شود. به عنوان مثال، در موارد خاصی، اگر مبلغ اجاره بهای جمع آوری شده کمتر از یک آستانه باشد، ممکن است مشمول مالیات نباشید. علاوه بر این، در برخی موارد، اگر از املاک و مستغلات برای مقاصد شخصی استفاده شود، ممکن است این درآمد از مالیات معاف شود. با ما همراه باشید تا با شرایط و معافیت های مربوط به مالیات بر درآمد اجاره ملک آشنا شوید

قاعدتاً چنانچه در سند انتقال مالکیت شرایط واگذاری ملک قید شده باشد و مهلت تخلیه مستاجر در آن قید شده باشد، مالک می تواند از تاریخ اخراج به مدت شش ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف شود. اما در صورت عدم تخلیه مستاجر در مدت مقرر، این معافیت لغو شده و موجر باید طبق روال عادی مالیات بر درآمد اجاره بپردازد.
اشخاصی که به پدر، مادر، همسر، فرزندان، اجداد یا افراد تحت تکفل خود املاک اجاره می دهند در صورتی که اسنادی مبنی بر پرداخت اجاره بها توسط این افراد ارائه نکنند مشمول مالیات بر درآمد اجاره زمین ۱۴۰۲ نمی باشند. مدارک لازم را تهیه و ارائه نکنند، باید مالیات خود را پرداخت کنند.
مالکان مجتمع های مسکونی بیش از سه واحد استیجاری که بر اساس الگوی مصرف مسکن اعلام شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده اند، در مدت اجاره از معافیت 100 درصدی مالیات بر درآمد اجاره زمین در سال 1402 برخوردار خواهند شد. این معافیت مشروط بر این است که قرارداد اجاره به نام شخص حقیقی باشد و مبلغ سالانه اجاره مسکن در منطقه حداکثر نرخ تعیین شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی باشد. همچنین لازم به ذکر است که این معافیت فقط برای سال 1402 اعمال می شود و در سال های بعد قابل اعمال نیست.
در واقع، طبق ماده 39 قانون مالیات بر درآمد، افرادی که املاک زیر 150 متر مربع در تهران و زیر 200 متر مربع در شهرها در عنوان مسکن اجاره می کنند از پرداخت معاف هستند. . مالیات بر اجاره املاک البته این معافیت صرفاً مربوط به اجاره املاک برای مقاصد مسکونی است و اجاره املاک تجاری و صنعتی مشمول مالیات بر درآمد اجاره املاک خواهد بود.
در این صورت، شخصی که ملکی را در اختیار دارد و آن را به اشخاص ثالث اجاره می‌دهد، همچنان مشمول مالیات بر درآمد اجاره‌ای از ملک خود است. اما اگر در ملک دیگری مستأجر زندگی کند تا سقف اجاره بهای این ملک از مالیات معاف خواهد بود. مثلاً اگر شخصی که ملکی دارد آن را اجاره کند و مستاجر ملک دیگری باشد و مبلغ اجاره ملک دومی که در آن زندگی می کند مساوی یا بیشتر از مبلغ اجاره بهای ملک خود او باشد. تا مبلغ اجاره ملک دوم. وی از پرداخت مالیات معاف بوده و مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات درآمد اجاره ملک خود خواهد بود.
بر اساس ماده 84 قانون مالیات های مستقیم، اشخاصی که فقط از محل اجاره املاک درآمد دارند و درآمد دیگری ندارند، در سقف تعیین شده از مالیات درآمد ناشی از اجاره املاک معاف خواهند بود. حداکثر معافیت مالیات بر درآمد اجاره املاک برای سال 1402 برای هر نفر 200 میلیون تومان است. اما اگر درآمد سالانه اجاره ملک از این مقدار بیشتر باشد، مشمول مالیات می شوید.
مالیات بر املاک
مالیات بر درآمد اجاره برای اشخاص حقیقی و مالیات بر درآمد اجاره برای اشخاص حقوقی. هر نوع مالیات قوانین و مقررات متفاوتی دارد.

بر اساس این قانون، در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی مالک ملکی را به شخص حقیقی یا حقوقی دیگری اجاره دهد، 25 درصد کل مبلغ اجاره به عنوان هزینه اجاره (مانند مبالغی که صرف نگهداری، تعمیر و نوسازی ملک می شود) می باشد. یا به عنوان استهلاک (برای جبران کاهش ارزش ملک به دلیل عواملی مانند عمر مفید آن) یا به عنوان تعهدات مالک (مانند هزینه های قانونی مانند مالیات بر دارایی یا شهریه ای که مالک مدیون پرداخت آن است) و بقیه شامل مالیات می شود. مالیات از درآمد اجاره اخذ می شود.
در اجاره های دست دوم، مالک ملزم به پرداخت مالیات بر دارایی است و اگر موجر ملک را به دیگری اجاره دهد، مالیات اخذ شده برابر است با مابه التفاوت مبلغ اجاره دریافتی و مبلغی که موجر به موجر پرداخت می کند. اجاره این مالیات بر اساس نرخ های مقرر در ماده 55 قانون مالیات بر اجاره های دست دوم محاسبه می شود.
در صورتی که میزان و شرایط پرداخت مالیات در قرارداد اجاره مشخص نشده باشد، طبق ماده 54 قانون مالیات های یکم بر اجاره، مالیات بر درآمد اجاره باید بر اساس قیمت های مشابه در منطقه تعیین شود. البته لازم به ذکر است که طبق این ماده حداقل 80 درصد قیمت های مشابه باید به عنوان مبلغ اجاره برای محاسبه مالیات استفاده شود.

مالیات ساختمان | اظهارنامه مالیاتی مستغلات و ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، سود سازندگان ملکی از فروش ملک مسکونی مشمول مالیات است و نرخ این مالیات بر اساس میزان سود تعیین می شود. برای تولیدکنندگان خرده فروشی، نرخ مالیات 15٪ و برای تولیدکنندگان انبوه، نرخ مالیات 25٪ است. ضمناً چنانچه ملک مورد فروش بیش از 3 سال نگهداری شده باشد از پرداخت مالیات بر سود ساختمانی معاف خواهد بود.

حقوق نقل و انتقال املاک: ( اظهارنامه مالیاتی مستغلات و ثبت نام اظهارنامه اجاره املاک)

مالیات نقل و انتقال املاک 5 درصد بر اساس ارزش قیمت معامله محاسبه می شود. ارزش قیمت معامله معمولا بر اساس فاکتورهایی که ذکر کردید تعیین می شود. علاوه بر این، میزان مالیات بر اساس مصوبات بودجه سالانه کشور قابل تغییر است.

مالیات بر مسکن خالی:

در این مقاله مالیات بر خانه های خالی به تفصیل توضیح داده شده است، اما به طور کلی این قانون با هدف تشویق مالکان املاک خالی به بهره برداری و اجاره آنها تصویب شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که این قانون تنها برای شهرهای بالای 100000 نفر بر اساس ماده 141 قانون دارایی سال 94 تصویب شده است.

برای مطالعه بیشتر : حقوق خالص و ناخالص

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *