مقالات

نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

استفاده از وام و تسهیلات بانکی تقریباً در تمامی مشاغل خدماتی، تجاری، تولیدی و … صورت می گیرد. اما حسابداری اخذ وام از بانک چگونه عمل می کند؟ شرکت ها و واحدهای صنعتی از وام و تسهیلات بانکی برای توسعه کسب و کار و توسعه محصولات خود استفاده می کنند. در چنین مواردی، حسابدار باید بتواند تسهیلات بانکی را حسابداری کند. آنچه امروز در مورد آن صحبت می کنیم، ثبت وام در حسابداری است.

نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام چگونه است ؟

حسابداری تسهیلات مالی و ثبت حسابداری تسهیلات روشی است که توسط واحدهای تجاری برای رسیدگی به امور پولی و حسابداری تسهیلات و وام های دریافتی استفاده می شود. بدون اعمال این روش و رعایت استاندارد حسابداری تسهیلات مالی، خطر بروز خطا و خطا در هنگام دریافت، پرداخت و ثبت تسهیلات در حسابداری وجود دارد. وام ها و تسهیلات یکی از منابع مهم مالی شرکت ها و واحدهای اقتصادی را تشکیل می دهد. در ازای پول دریافتی باید اقساط مورد نظر را در زمان مشخص شده پرداخت کنند. این هزینه ها باید به عنوان بدهی شرکت به بانک یا تامین کننده مالی در نظر گرفته شود. در اسناد مربوط به کنترل مالی و پرداخت مالیات های مستقیم و غیرمستقیم این هزینه ها باید محاسبه و درج شود. در غیر این صورت، محاسبه مالیات نادرست خواهد بود.

انواع تسهیلات مالی و عقود اسلامی | نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

بانک ها و موسسات مالی در ایران امکان بازپرداخت وام و سرمایه گذاری مالی در شرکت ها و واحدهای مختلف را دارند. قبل از ثبت نام حسابداری اخذ وام بانکی باید با انواع وام بانکی آشنا شوید. در ادامه به بررسی انواع وام در سیستم بانکی ایران می پردازیم:

کدام شاخه از حسابداری بهتر است؟
بیشتر بخوانید

وام قرض الحسنه: یکی از پر استفاده ترین وام های اشخاص حقیقی و حقوقی است. طبق این قرارداد، وام گیرنده متعهد می شود که بهای همان کالا را (با سود صفر درصد) در تاریخ معینی بپردازد.
وام مضاربه: طبق قرارداد قرض الحسنه مضاربه، وام گیرنده و بانک توافق می کنند که در یک تجارت یا تجارت سرمایه گذاری کنند. سود حاصل از این سرمایه بین وام گیرنده و بانک تقسیم می شود.
وام مشارکت حقوقی: در این نوع قرارداد، بانک بخشی از سهام یک شرکت را خریداری کرده و از این طریق در فعالیت آن شرکت می کند.
قرض الحسنه مشارکت مدنی: در قراردادهای مشارکت مدنی، طرفین مختلف با حضور بانک، وجوه خود را برای کسب سود تجمیع می کنند. تقسیم سود نیز به سرمایه سرمایه گذاری شده بستگی دارد.
وام فروش اقساطی: در این نوع قرارداد بانک متعهد می شود که تجهیزات و ملزومات شرکت ها را از طرف آنها خریداری و سپس به صورت اقساطی به آنها بفروشد.
وام پیش خرید: از این طریق بانک ها محصولات و تولیدات کارخانه ها و واحدهای اقتصادی را پیش خرید می کنند.
وام پول: در معاملات وام دهی پول، بانک کارمزد معینی را به ازای مبلغ وام پرداختی دریافت می کند.
وام کشاورزی: ​​این نوع وام برای کشاورزان و واحدهای کشاورزی مناسب است. بانک زمین را به وام گیرنده می دهد و سود حاصل از کشت بین دو طرف تقسیم می شود.
وام اجاره با اختیار خرید: در این نوع وام بانک املاک را در اختیار وام گیرنده قرار می دهد و اجاره بها پرداخت شده به عنوان اقساط وام محسوب می شود. در نهایت وام گیرنده مالک ملک مورد نظر خواهد شد.
وام: در این روش بانک باغی را در اختیار وام گیرنده قرار می دهد و بخشی از عواید باغ را به عنوان بهره می گیرد.
وام بازخرید بدهی: در حسابداری مکانیزم بازخرید بدهی، بانک به پرداخت اسناد بدهی و تعهدات واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی رسیدگی می کند.

حسابداری استارت آپ
بیشتر بخوانید

شرایط و نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

شرایط و نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

شرایط ثبت وام در حسابداری

برای ثبت وام در حساب های دریافتنی و پرداختنی باید از دو روش کلی استفاده کرد. هر کدام از این روش ها استانداردها و اصول خاص خود را دارند. به طور کلی، حسابدار باید از دو روش زیر برای ثبت سوابق حسابداری تسهیلات استفاده کند:

ثبت تسهیلات در حسابداری به روش خالص
ثبت تسهیلات در حسابداری به روش ناخالص
در روش خالص پس از دریافت وام، بانک نسبت به مبلغ تسهیلات دریافتی تعهد دارد. به عنوان یک وام گیرنده، شرکت باید از همان میزان اعتبار بهره مند شود. از طرفی بانک مبلغ سپرده و میزان سود دریافتی (بسته به نرخ سود) را برای وصول سپرده ها اعتبار خواهد داد. وام گیرنده به عنوان بدهکار باید این مبلغ و بهره را بپردازد.

در روش ناخالص، ثبت حسابداری وام ها با تفاوت کمی نسبت به روش خالص انجام می شود. به این ترتیب پس از دریافت وام، بانک بدهکار و وام گیرنده طلبکار است. اما روش محاسبه سود نهفته (یا سالهای آینده) با روش خالص متفاوت است. در پرداخت اقساط به روش ناخالص، بانک نسبت به مبلغ اقساط و سود محقق نشده بستانکار و مبلغ اقساط و سود وام گیرنده بدهکار است.

محاسبه سررسید وام و سود بانکی با فرمول قدیمی
نحوه ثبت حسابداری تسهیلات برای هر نوع وام بانکی و تسهیلات پرداختی متفاوت است. در تمامی وام ها، وام گیرنده ملزم به پرداخت اصل وام و همچنین سود در اقساط مشخص شده است. یعنی حسابدار باید در اسناد ماهانه پرداخت اقساط نصب را لحاظ کند. استاندارد حسابداری تسهیلات بانکی امکان محاسبه صحیح میزان سررسید، سود و اصل وام را فراهم می کند. فرمول قدیمی برای محاسبه سررسید وام و سود بانکی به شرح زیر بود:

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟
بیشتر بخوانید

محاسبه سررسید وام و سود بانکی با فرمول قدیمی

در ادامه به بررسی ثبت وام در سند حسابداری تسهیلات بانکی طبق فرمول جدید می پردازیم.

فرمول جدید محاسبه سود وام بانکی
فرمول جدید محاسبه سود تسهیلات بانکی مورد استفاده بانک ها و سایر موسسات مالی است. حسابداران کلیه مشاغل تجاری، تولیدی، بازرگانی، خدماتی و غیره. باید پیش پرداخت ها را با استفاده از فرمول جدید محاسبه کند.

امکانات و تسهیلات ابزار حسابداری | نحوه محاسبه و ثبت حسابداری تسهیلات و وام

در دوره آموزش حسابداری آموزشگاه پاکت می توانید اصول اولیه مدیریت پرونده حسابداری قرض الحسنه و غیره را بیاموزید. همه حسابداران باید بتوانند اسناد مربوط به وام ها و تسهیلات دریافتی را بر اساس اصل و سود خود ثبت و نگهداری کنند. در امور مالیاتی نیز لازم است پیش پرداخت های پرداخت شده به عنوان مخارج و بدهی های تجاری ثبت شود.

با استفاده از نرم افزارهای آموزش حسابداری استاد حامد ناصری این امکان را خواهید داشت که زیر نظر بهترین مربیان و مدرسین ایران، مباحث حسابداری را بیاموزید. این پکیج های آموزشی به شما کمک می کند تا قدم به قدم در زمینه حسابداری رشد کنید و فرصت های شغلی بیشتری کسب کنید. هدف ما آموزش حسابداران واجد شرایط و با توانمندی بالا می باشد. همچنین می توانید با استفاده از پکیج آموزش حسابداری مالی در مسیر پیشرفت شغلی حرکت کنید.

برای مطالعه بیشتر : حسابداری فناوری اطلاعات

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *