مقالات

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی چیست؟

افراد، سازمان ها و شرکت های مختلف معاملاتی را با یکدیگر انجام می دهند که معمولاً با هدف خرید و فروش یا انجام یک کار خاص انجام می شود. در هر معامله ای یکی از موارد بسیار مهم و اساسی جلب اعتماد طرف معامله است که معمولا با ارائه ضمانت انجام می شود.

یکی از مواردی که می توان در معامله برای تضمین قرارداد ارائه کرد، ضمانت نامه بانکی است. اما ضمانت نامه بانکی چیست؟

تعریف اینکه ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی به سندی اطلاق می شود که به منظور تضمین معامله از بانک ها دریافت می شود که منجر به تسهیل معاملات اقتصادی و تجاری می شود.

آشنایی با این موضوع که ضمانت نامه بانکی چیست؟

برای درک بهتر ضمانت نامه بانکی به زبان ساده می توان گفت که ضمانت نامه در آموزش حسابداری به سند و قراردادی اطلاق می شود که بانک برای تضمین معاملات بین افراد، سازمان ها یا شرکت های مختلف صادر می کند. در واقع ضمانت نامه بانکی سندی است که به موجب آن ضامن به ضامن متعهد می شود در صورت مطالبه یا در موعد مقرر در ضمانت نامه مبلغ معینی را به ذینفع بپردازد.

ضمانت نامه بانکی چیست؟ و ضمانت نامه بانکی چه ارکانی دارد؟

ضمانت نامه بانکی چیست؟ و ضمانت نامه بانکی چه ارکانی دارد؟

با درک اینکه ضمانت نامه بانکی چیست، باید به این نکته توجه کنید که ضمانت نامه باید حاوی اطلاعاتی باشد که عناصر ضمانت نامه نامیده می شود. در واقع ضمانت نامه بانکی بدون این عناصر یک کاغذ ساده و بدون اعتبار است. اخذ ضمانت نامه بانکی نیز شرایط خاص خود را دارد اما هنگام شروع کار باید ارکان آن را بشناسید.

به عنوان عناصر ضمانت نامه بانکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضامن
  • ضمانت‌خواه
  • ذینفع ضمانت نامه
  • موضوع ضمانت نامه
  • تاریخ سررسید
  • مبلغ وجه‌الضمان

در واقع ضمانت نامه بانکی به این شکل است که در آن بانک به ضامن که مشتری بانک محسوب می شود ضمانت می کند که تعهدات مندرج در سند را رعایت کرده و در سررسید در مقابل ذینفع انجام دهد.

حسابداری مالیاتی چیست؟
بیشتر بخوانید

انواع ضمانت نامه های بانکی چیست؟

شاید پس از پاسخ به این سوال که ضمانت نامه بانکی چیست تصور کنید که این نوع ضمانت نامه یک قرارداد ثابت است و برای هر کاری رایج است. در غیر این صورت و انواع ضمانت نامه های بانکی وجود دارد، هر کدام صادر می شود و برای انجام کاری استفاده می شود. هنگام دریافت ضمانت نامه بانکی باید انواع آن را بشناسید. از مهم ترین انواع ضمانت نامه های بانکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مناقصه یا مزایده: این نوع ضمانت نامه بانکی زمانی صادر می شود که افراد، سازمان ها یا شرکا قصد شرکت در مناقصه یا مزایده را داشته باشند. این افراد برای شرکت در فراخوان یا مزایده باید ضمانت نامه بانکی برای ضمانت حضور، رعایت تعهدات و عدم انصراف ارائه دهند.
تعهد پرداخت: اگر شخص یا سازمانی از شخص یا سازمان دیگری وام یا تسهیلات دریافت کند، می تواند برای تضمین بازپرداخت وام خود، ضمانت نامه بانکی تعهد پرداخت را به ذینفع ارائه دهد.
ضمانت گمرکی: حقوق گمرکی مبلغی است که از واردکنندگان کالا به کشور دریافت می شود. چنانچه واردکنندگان در زمان ورود کالا قادر به پرداخت حقوق گمرکی نباشند، می توانند با ارائه اوراق گمرکی تضمین کنند که به تعهدات خود عمل خواهند کرد.
ضمانت پیمان : این نوع ضمانت نامه بانکی در تدارکات عمومی استفاده می شود. در واقع، پیمانکاران برای انجام کلیه تعهدات خود در پروژه های عمرانی، این نوع ضمانت را به دولت ارائه می کنند.
اجرای صحیح تعهد: در مورد این که این نوع ضمانت نامه بانکی چیست، می توان گفت ضمانتی است که در قراردادهای کار استفاده می شود. در واقع در این نوع ضمانت، ضامن متعهد می شود که به کلیه تعهدات احترام گذاشته و به آنها عمل کند.

حسابداری ابری
بیشتر بخوانید

ضمانت نامه بانکی برای چه مواردی استفاده می شود؟

ضمانت نامه بانکی برای چه مواردی استفاده می شود؟

( ضمانت نامه بانکی چیست؟ )
تا اینجا فهمیدیم ضمانت نامه بانکی چیست و چه انواعی دارد. اما هر یک از ضمانت نامه های بانکی مصارف خاص خود را دارد که عموما برای انجام کارهای خاصی ارائه می شود. مزایا و کاربردهای اخذ ضمانت نامه بانکی چیست؟

اگر می خواهید بدانید کاربردهای اصلی ضمانت نامه بانکی چیست، در زیر به شرح آنها می پردازیم:

خروج از کشور: عموماً برای سربازانی که قصد خروج از کشور را در حین خدمت خود دارند استفاده می شود.
دریافت و اخذ وام: برای افرادی صادر می شود که برای انجام امور خاصی نیاز به وام و تسهیلات دارند. در واقع این ضمانت نامه تایید می کند که وام گیرنده از نظر بازپرداخت تسهیلات مورد تایید بانک مرکزی است.
شرکت در مناقصه: این نوع ضمانت نامه به منظور تضمین شرکت افراد در مناقصه و انجام تعهدات صادر می شود که فقط تا پایان زمان مناقصه معتبر است.
وثیقه دادگاه: این نوع ضمانت نامه بانکی در گروه ضمانت نامه های تعهدی پرداختی قرار می گیرد که توسط ضمانت نامه درخواست می شود.

شرایط بهره مندی از ضمانت نامه بانکی چیست؟

ضمانت نامه بانکی سند رسمی است که بانک برای تضمین چیزی صادر می کند. به همین دلیل افراد برای درخواست صدور این سند از بانک باید شرایط خاصی را داشته باشند. در صورت تمایل به اطلاع از شرایط صدور ضمانت نامه بانکی می توانید به اطلاعات زیر مراجعه نمایید:

  • داشتن حساب بانکی در بانک مربوطه و یا افتتاح حساب از طریق ضامن
  • بررسی توان مالی ضامن برای انجام تعهدات خود
  • تأیید صحت قرارداد منعقده بین ضامن و ذینفع
  • تحویل ضمانت نامه و اصلاح آن با شرایط مقرر در آیین نامه
  • پرداخت حداقل 5 درصد به عنوان ضمانت به بانک
نرخ بازگشت سرمایه
بیشتر بخوانید

ضمانت نامه های قابل قبول برای ضمانت نامه بانکی چیست؟

یکی از شرایط اخذ ضمانت نامه بانکی برای متقاضیان، امکان ارائه مدارک قابل قبول به بانک مربوطه می باشد. اما اگر سوال دارید که چه مدارکی برای صدور ضمانت نامه بانکی قابل قبول است می توانید به موارد زیر مراجعه کنید:

  • به صورت نقدی یا افتتاح سپرده سرمایه گذاری نزد بانک مربوطه
  • ارائه سفته
  • تامین اموال منقول
  • تامین سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس
  • ارائه ضمانت نامه از بانک های معتبر
  • کشتی ها و هواپیماها
  • مدارک قابل قبول برای صدور ضمانت نامه

مدت اعتبار ضمانت نامه بانکی

یکی از ارکان مهم درج شده در ضمانت نامه های بانکی، مدت اعتبار ضمانت نامه است. اعتبار ضمانت نامه بانکی از لحظه صدور آن شروع و در زمان تعیین شده در متن ضمانت نامه پایان می یابد. پس از پایان اعتبار، ضمانت نامه بانکی تنها در صورت درخواست ذینفع قابل تمدید است در غیر این صورت قابل تمدید نمی باشد.

آخرین سخن درباره اینکه ضمانت نامه بانکی چیست؟

یکی از مهمترین اصول در قراردادها و قراردادهای تجاری بین افراد و سازمان های مختلف جلب اعتماد طرفین قرارداد یا قرارداد است. مهمترین راه جلب اعتماد و همچنین اطمینان از رعایت تعهدات و اجرای آنها طبق توافق طرفین، ارائه ضمانت نامه بانکی است.

در پاسخ به این سوال که ضمانت نامه بانکی چیست، باید گفت که این سندی است که توسط بانک صادر می شود و تضمین می کند که متقاضی یا ضامن در زمان مقرر به تعهدات خود در قبال ذینفع عمل کند. استفاده از این سند رسمی می تواند اجرای قراردادهای استخدامی و تجاری را تسهیل کند. برای کسانی که به این مدرک نیاز دارند، باید بدانند که چگونه ضمانت نامه بانکی خود را دریافت کنند.

برای مطالعه بیشتر : اوراق بهادار چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *