مقالات

صورت سود و زیان تلفیقی

صورت سود و زیان تلفیقی

صورت سود و زیان تلفیقی 
همه حسابداران باید اطلاعات کاملی در مورد خلاصه، صورت های مالی و همچنین انواع تخصصی گزارش های مالی داشته باشند. اما گاهی اوقات یک واحد تجاری دارای شرکت های تابعه و وابسته زیادی است. در این شرایط حسابدار باید اطلاعاتی در مورد سود تلفیقی، زیان تلفیقی، صورت های مالی و گزارش های تلفیقی داشته باشد. حسابداران شاغل در شرکت های بزرگ باید بتوانند صورت های مالی تلفیقی را بررسی و ارائه کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با درآمد تلفیقی و انواع صورت های مالی آن آشنا کنیم. همچنان در دانشکده حسابداری پاکت باشید.

نتیجه تلفیقی عمدتاً برای شرکتهای اصلی و شرکتهای تابعه آنها ارائه شده است

صورت سود و زیان تلفیقی چیست؟

اولین سوالی که مطرح می شود این است: نتایج تلفیقی و حساب های تلفیقی چیست؟ ترکیب درآمدها و هزینه های اولیه و ثانویه بنگاه و مقایسه آنها در صورتی که بنگاه به سودآوری رسیده باشد، سود حاصله را سود تلفیقی می نامند. اگر کسب و کار با ترکیب و مقایسه کل سود و هزینه های اولیه و ثانویه متحمل ضرر شود، زیان تلفیقی نامیده می شود. یکی از راه‌هایی که شرکت می‌تواند به سودآوری کامل برسد، خرید و فروش سهام سایر شرکت‌ها است. در شرایطی که شرکت سود خالص هر سهم را همراه با سود سایر سهام خریداری شده شرکت گزارش می کند، سود حاصله را سود تلفیقی می گویند.

حال این سوال مطرح می شود که سود و زیان تلفیقی چیست؟ از ترکیب سود شرکت، پس از کسر تعدیلات از قبیل معاملات درون گروهی، سود تلفیقی ایجاد می شود. به سادگی به یاد داشته باشیم که برای محاسبه نتیجه تلفیقی، اگر معاملاتی بین شرکت‌های تابعه یک گروه وجود داشته باشد، درآمد و هزینه‌های ناشی از این معاملات را حذف می‌کند، زیرا خالص دارایی‌های گروه را تغییر نمی‌دهد.

حال برسیم به قسمت دوم سوال که تعریف صورت های مالی تلفیقی است. وقتی بدهی ها، دارایی ها، درآمدها، حقوق صاحبان سهام، هزینه ها و جریان های نقدی یک شرکت اصلی و شرکت های تابعه آن را در یک صورت مالی اقتصادی ارائه می کنیم، یک صورت مالی تلفیقی به دست می آوریم. اساساً می توان گفت صورت های مالی تلفیقی، صورت های مالی گروهی از شرکت هاست که این گروه را به عنوان یک واحد اقتصادی واحد در نظر می گیرند. به منظور گزارش سلامت مالی شرکت اصلی و شرکت های تابعه آن، شرکت اصلی باید صورت های مالی تلفیقی خود را بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری ارائه کند. طبق استاندارد حسابداری شماره 18، صورتهای مالی شرکتهای تابعه یا واحدهای تجاری باید همراه با صورتهای مالی تلفیقی ارائه شود.

مالیات کسب و کار های اینترنتی
بیشتر بخوانید

اهمیت بررسی صورت سود و زیان تلفیقی

اهمیت بررسی صورت سود و زیان تلفیقی

حال این سوال مطرح می شود: بررسی صورت سود و زیان تلفیقی چقدر اهمیت دارد؟ چرا باید صورت های سود تلفیقی ایجاد کنید؟ صورتهای مالی تلفیقی اطلاعات کلی و جامعی را در مورد عملکرد واحد تجاری تلفیقی ارائه می دهد. بنابراین صورت های مالی برای استفاده کنندگان داخلی و خارجی بسیار مهم است. به طور کلی می‌توان گفت که صورت‌های مالی تلفیقی، اطلاعات صورت‌های مالی اصلی و صورت‌های مالی فرعی را ارائه می‌کند و نمای جامعی از وضعیت مالی کلی شرکت اصلی و شرکت‌های فرعی آن را تشکیل می‌دهد.

با کمک این صورت های مالی می توانید روند تولید و ساخت محصولات را هماهنگ کنید. بهره وری کسب و کار و مدیریت را بهبود بخشید و هزینه های ثابت و فعالیت های تکراری را حذف کرد. این صورت های مالی همچنین به افزایش امنیت کسب و کار و کاهش ریسک در محیط کسب و کار کمک می کند. با کمک حساب های سود و زیان تلفیقی می توان به سرعت منابع مالی لازم را به دست آورد و از وجوه مازاد استفاده کرد. در نهایت تهیه این صورت های مالی به شما امکان بهره مندی از امتیازات قانونی، مالیاتی و … را نیز می دهد.

صورت سود و زیان تلفیقی در بازار سهام نیز بسیار مهم است. تحلیلگران بنیادی برای کار در بازار سهام باید از مفاهیم کلی بهره مرکب آگاهی داشته باشند. تحلیلگران حرفه ای معمولا پیش از انتشار گزارش مالی شرکت در سایت، پیش بینی هایی انجام می دهند. با کمک این اظهارات تلفیقی می توانند پیش بینی بسیار دقیق تری داشته باشند و از زیان های احتمالی جلوگیری کنند.

مهاجرت کاری با رشته حسابداری
بیشتر بخوانید

مشارکت کنندگان باید یک گزارش تلفیقی ارائه دهند ( صورت سود و زیان تلفیقی )

حال سوال بعدی این است که کدام شرکت ها باید گزارش های تلفیقی یا همان سود تلفیقی ارائه دهند؟ هنگامی که یک واحد تجاری اولیه دارای چندین واحد تجاری فرعی تحت کنترل خود باشد، صورت های مالی واحد تجاری اولیه قادر به نمایش کامل وضعیت مالی واحد تجاری اولیه نیست. در این شرایط این واحد تجاری نیاز به ارائه صورت مالی تلفیقی دارد.

بر اساس استاندارد حسابداری شماره 18، زمانی که شرکتی بیش از 50 درصد از سهام شرکت دیگری را خریداری می کند، شرکت خریدار ملزم به ارائه صورت های مالی تلفیقی برای شفافیت مالی بیشتر خواهد بود. همچنین طبق استاندارد مذکور، چنانچه شرکتی بیش از 90 درصد سهام یک واحد تجاری را به طور مستقیم یا غیرمستقیم خریداری کند، این شرکت باید صورت‌های مالی خود را در قالب صورت‌های مالی تلفیقی ارائه کند. این صورت مالی شامل نتیجه تلفیقی و زیان تلفیقی خواهد بود.

چه کسی صورتهای مالی تلفیقی را تهیه می کند؟

خوب، اکنون که با مفاهیمی مانند سود تلفیقی، حساب تلفیقی و زیان تلفیقی کاملا آشنا شدید، باید بدانید چه کسی مسئول تهیه گزارش تلفیقی است. فرض کنید یک شرکت مادر، شرکت های کوچکتر و زیرمجموعه های مختلفی را برای تکمیل و گسترش فرآیند کسب و کار خود خریداری کرده است. این شرکت تابعه فعالیت مستقل خود را دارد و با این فعالیت مستقل به سودآوری شرکت مادر کمک می کند. هر شرکت فرعی باید صورت های مالی خود را در پایان سال مالی به شرکت اصلی ارائه کند. این گزارش توسط حسابداران زیرمجموعه تنظیم و به شرکت اصلی ارائه می شود. هنگامی که شرکت اصلی کلیه گزارش های مالی را تهیه کرد، حسابداران شرکت اصلی ملزم به تهیه صورت های مالی تلفیقی هستند.

تفکر استراتژیک سازمانی چیست؟
بیشتر بخوانید

گزارش های تلفیقی چیست؟

در نظر گرفتن چندین حساب و ترکیب اطلاعات مختلف در یک واحد واحد، تجمیع نامیده می شود. در آموزش حسابداری و مالی، اگر فردی بخواهد اطلاعات دقیقی از وضعیت مالی شرکت و مدیران و شرکت های تابعه داشته باشد، باید گزارش های تلفیقی تهیه کند. گزارش های تلفیقی از صورت های مالی تلفیقی ایجاد می شود. قاعده کلی ادغام این است که صورت های مالی شرکت اصلی و شرکت های تابعه با هم ادغام می شوند تا یک صورت مالی تلفیقی ایجاد شود. اساساً گزارش های تلفیقی شامل کلیه اطلاعات مالی مورد نیاز شرکت اصلی و کلیه شرکت های تابعه و وابسته می باشد.

در نهایت به بیان ساده می توان گفت که وقتی شرکتی دارای شرکت های تابعه دیگری است که برایش سودآور هستند، باید گزارش های مالی خود را در قالب گزارش های تلفیقی و صورت های مالی تلفیقی ارائه کنند. این صورتهای مالی ممکن است شامل انواع مختلفی از سود و زیان تلفیقی باشد. این گزارش ها به شفافیت مالی یک واحد تجاری بزرگ که شامل بخش های مختلف است کمک می کند. حسابداران شاغل در شرکت های مادر باید در تهیه این گزارش ها و صورت های مالی تلفیقی تخصص داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر : معافیت مالیات حقوق (1403)

آموزش حسابداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *