مقالات

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست

مقدمه
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به سازمان امور مالیاتی مالیات پرداخت می کنند ملزم به دریافت شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد می باشند. این شناسه یک کد منحصر به فرد است که برای شناسایی مودیان مالیاتی و ثبت اطلاعات مالیاتی آنها استفاده می شود. در این مقاله می خواهیم شما را با شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی آشنا کرده و کاربردهای آن را بررسی کنیم. اگر می خواهید درباره شناسه منحصر به فرد بالا بیشتر بدانید، تا انتها با ما همراه باشید.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست و دریافت شناسه یکتا

شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی یک عدد شش رقمی است که به مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی اختصاص می یابد. به عبارت دیگر هر شخص حقیقی یا شرکتی مشمول مالیات باید این شماره شناسایی را دریافت کند. به طور کلی، ما می توانیم اهمیت به دست آوردن یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد را در موارد زیر خلاصه کنیم:

1. اطلاعات مالیاتی را با دقت بیشتری ثبت کنید

2. پرداخت مالیات را با دقت بیشتری کنترل کنید

3. برقراری ارتباط بهتر و مؤثرتر بین مؤدیان مالیاتی و اداره مالیات

4. صدور صورتحساب مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی با دقت بیشتر

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست و چه کسی باید یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد دریافت کند؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست و چه کسی باید یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد دریافت کند؟

طبق قوانین مصوب سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی خاص موظف به دریافت شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد هستند. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با این افراد آشنا کنیم.

اشخاص حقیقی و حقوقی که باید شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد دریافت کنند عبارتند از:

1. کلیه مدیران مشاغل به استثنای شرکت های معاف از مالیات بر اساس ضوابط سازمان امور مالی، باید صورتحساب الکترونیکی خود را در سامانه مودیان بارگذاری کنند. شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی باید در این فاکتورها وارد شود.

۲- تمامی کسب و کارهای اینترنتی باید فاکتورهای الکترونیکی خود را که حاوی شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد است در سامانه مودیان آپلود کنند. با این حال، برخی از مشاغل کوچک ممکن است از مالیات معاف شوند.

3. کلیه مشاغل حضوری باید ابتدا شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی را در فاکتورهای الکترونیکی خود ثبت و سپس این فاکتورها را در سامانه مودیان بارگذاری کنند.

آیا بدون کنکور می‌توان حسابداری خواند
بیشتر بخوانید

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مودی؟

همانطور که در پاراگراف های قبلی اشاره کردیم، برای اکثر مودیان مالیاتی باید یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد ارائه شود. شناسه فوق باید در فاکتور الکترونیکی ثبت شود تا این فاکتور در سامانه مودیان بارگذاری شود. در این قسمت از مقاله نحوه به دست آوردن شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی را گام به گام توضیح خواهیم داد.

مراحل به دست آوردن یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد عبارتند از:

مرحله اول: اخذ گواهی امضای الکترونیکی
ابتدا باید گواهی امضای الکترونیکی خود را دریافت کنید. با جستجو در موتورهای جستجو می توانید نرم افزارها و سایت های زیادی را که در این زمینه فعالیت می کنند بیابید. البته حتما گواهی امضای الکترونیکی را از سایت های معتبر تهیه کنید. برخی از سایت‌ها یا نرم‌افزارها چندان قابل اعتماد نیستند و ممکن است در فرآیند دریافت شناسه حافظه مالیاتی منحصربفرد شما را با چالش‌های مختلفی مواجه کنند.

مرحله دوم: ورود به سیستم مودیان
وارد سیستم مودیان شوید. آدرس این سامانه my.tax.gov.ir است اما دسترسی به سامانه فوق با جستجوی عبارت «سیستم مالیات دهندگان» در موتورهای جستجو نیز امکان پذیر است.

پس از ورود به سامانه مودیان ابتدا مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنید و یا اگر قبلا ثبت نام کرده اید با ثبت شماره ملی و رمز عبور وارد پنل کاربری خود شوید.

مرحله 3: روی گزینه Enter Folder کلیک کنید
بر روی گزینه Enter folder کلیک کرده و وارد این قسمت شوید.

مرحله چهارم: فایل مالیاتی مورد نظر را وارد کنید
پس از ورود به قسمت کتاب کار، تمامی سوابق مالیاتی خود را مشاهده خواهید کرد. روی فایلی که می خواهید شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد آن را دریافت کنید کلیک کنید.

شناسه کالا و خدمات
مرحله 5: روی گزینه دریافت شناسه حافظه مالیاتی منحصربفرد کلیک کنید
پس از ورود به پرونده مالیاتی مورد نظر، در سمت چپ صفحه، گزینه سبز رنگ برای دریافت شناسه سوابق مالیاتی یکتا را مشاهده خواهید کرد. روی این گزینه کلیک کنید.

مرحله ششم: روش ارسال فاکتور را انتخاب کنید
در مرحله بعد تصمیم بگیرید که چگونه فاکتور را ارسال کنید. باید از بین گزینه های موجود روی گزینه “by Modi” کلیک کنید. البته به این نکته توجه کنید که گزینه «توسط شرکت» هم جزو گزینه هاست اما شما به عنوان یک شخص حقیقی نباید آن را انتخاب کنید.

4 نکته طلایی در حسابداری شرکت های بازرگانی
بیشتر بخوانید

مرحله هفتم: کلید عمومی را در سیستم الکترونیکی مودیان بارگذاری کنید
پس از تعیین نحوه ارسال فاکتور، باید کلید عمومی را در سامانه مودیان آپلود کنید. کلید عمومی را می توان از طریق سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی عمومی مرکزی به نشانی gica.ir دریافت کرد.

مرحله 8: اطلاعات اضافی را وارد کنید
در این مرحله سیستم مودیان از شما می خواهد که اطلاعات تکمیلی را در پایانه های فروشگاه وارد کنید.

مرحله 9: شناسه منحصر به فرد را از حافظه مالیاتی بازیابی کنید
پس از انجام تمام مراحل بالا، شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی در اختیار شما قرار می گیرد.

چگونه یک شناسه منحصر به فرد از حافظه مالیاتی برای افراد بدست آوریم
مراحل دریافت شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی برای افراد همانند مراحلی است که در قسمت قبل برای شما توضیح دادیم. البته به این نکته توجه کنید که در مرحله ششم (روش صورتحساب) افراد باید گزینه «توسط مودی» و اشخاص حقوقی گزینه «بر اساس شرکت» را انتخاب کنند.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست و چند رقمی دارد؟

شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی یک عدد 6 رقمی است. این شماره حاوی اطلاعات کاملی در مورد مودی، حقیقی یا حقوقی است. سازمان امور مالیاتی به لطف شناسه منحصربفرد می‌تواند فرآیندهای پرداخت مالیات را از نزدیک رصد کرده و صورتحساب‌های الکترونیکی را در زمان بسیار کوتاهی بررسی کند.

تفاوت بین شناسه منحصر به فرد و شناسه کالا و خدمات

شناسه محصول و خدمات یک شماره 13 رقمی منحصر به فرد است که به محصولات تولیدی یا وارداتی اختصاص داده می شود. این کد 13 رقمی در واقع یک شناسه محصول است و حاوی اطلاعات کاملی در مورد آن محصول است. با استفاده از شناسه محصول و خدمات می توانید اطلاعاتی مانند نام محصول، مشخصات محصول، نام شرکت تولید کننده محصول، نام شخص تولید کننده محصول و غیره را دریافت کنید. نکته دیگر اینکه کالاهای دارای شناسه کالا و خدمات دارای مجوز فروش در ایران هستند اما کالاهای فاقد شناسه فوق کالای قاچاق محسوب می شوند.

از سوی دیگر، شناسه منحصربه‌فرد حافظه مالیاتی یک کد 6 رقمی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد و به سازمان امور مالیاتی اجازه نظارت دقیق بر مودیان را می‌دهد.

قوانین مورد نیاز حسابداران
بیشتر بخوانید

بنابراین به طور کلی می توان گفت که شناسه کالا و خدمات به کالای تولید داخل یا کالای وارداتی اختصاص می یابد، اما شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد مختص مودیان است.

تفاوت بین شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی و شناسه منحصر به فرد مالیاتی
شناسه مالیاتی منحصربفرد یک عدد 22 رقمی است که برای هر فاکتور تولید شده در پایانه های فروشگاه ایجاد می شود. بنابراین سازمان امور مالیاتی می تواند با استفاده از شناسه ۲۲ رقمی فوق به اطلاعات صورتحساب دسترسی داشته باشد.

از طرفی همانطور که در قسمت های قبل به آن پرداختیم، شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی یک کد 6 رقمی است و برای مودیان حقیقی و حقوقی صادر می شود. سازمان امور مالیاتی می تواند با استفاده از این کد 6 رقمی کلیه اطلاعات مربوط به صورتحساب های مودیان را دریافت کند. به عبارت دیگر شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی محل و زمان صدور صورتحساب مودیان را نشان می دهد.

چگونه شناسه یکتا را غیرفعال کنیم؟

( شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست  )
برای غیرفعال کردن شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

1. وارد سیستم مودیان شوید. آدرس اینترنتی این سامانه my.tax.gov.ir است.

2. با استفاده از اطلاعات کاربری خود وارد پنل کاربری خود شوید.

3. در پنل کاربری بر روی گزینه پوشه کلیک کنید.

4. در مرحله بعد بر روی گزینه عضویت کلیک کرده و سپس گزینه منحصربفرد tax memory identifiers را انتخاب کنید. با انجام این مرحله، تمام شناسه های منحصر به فرد مرتبط با سوابق مالیاتی خود را مشاهده خواهید کرد.

5. جلوی هر یک از شناسه های منحصر به فرد در حافظه مالیاتی یک X وجود دارد که با کلیک بر روی این نماد، شناسه منحصر به فرد غیرفعال می شود. با این حال، شما می توانید این شناسه را در هر زمانی دوباره فعال کنید.

حرف آخر
در این مقاله به معرفی شناسه منحصر به فرد حافظه مالیاتی و ویژگی های آن پرداخته ایم. ما همچنین به تفاوت‌های بین این شناسه و شناسه محصول و شناسه مالیاتی یکتا نگاه کردیم. سازمان امور مالیاتی با استفاده از شناسه های منحصر به فرد بر عملکرد مؤدیان مالیاتی نظارت دقیق دارد.

برای مطالعه بیشتر : معاملات فصلی چیست

آموزش حسابداری

آموزشگاه حسابداری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *